LordShaft skrev:@Dagkr Her kom det mye bra. Jeg har lest det meste om gs, men aldri kjørt en selv. Hvordan er den i toppen av registeret? Stemmer det at den stopper å dra på 8000 rpm?
Gode kjøreegenskaper i forhold til hva? Har du eid noe annet som du kan dra sammenligningen med?
Komfort for sjåfør og passasjer er jeg overbevist om at er veldig bra. Selv blir jeg nok neppe å kjøre mange km med passasjer. Så det er ikke noe jeg vektlegger i denne sammenheng.
Det med fothvilerene er samme med multistradaen ser jeg. Hvordan er det med store ben, str 48 og midtstøtten på gs. Denne tar jeg borti med helen på multistrada. Er dette et problem på gs?
Note4
Det viktigste er nok at du prøver en selv og danner deg din egen mening. Men for å forsøke å svare på det du spør om:
Ja det stopper å dra ved ca 8k. Men du må huske at motoren har en helt annen karakter enn det du har i dag. Da har det nemlig dratt brukbart fra 2k så man bare gir gass uten å måtte gire ned. Det blir litt som "dieselkrefter", men med et ganske bredt register som fra en bensinmotor.
Jeg kjører temmelig aktivt og opplever denne som en real oppgradering fra min forrige sykkel BMW F800R uten at den kan sammenlignes med din S1000RR. Ser i forhold til andre sykler jeg innhenter at jeg har en større vilje til å holde tempo inn i svingen og dra på ut av svingen og hvor jeg føler jeg har full kontroll i Dynamic mode. På vei med litt dårlig asfalt og telehiv føler jeg at sykkelen virkelig jobber i Soft innstilling og man kan kjøre ganske friskt med god kontroll og uten å bli sliten. Var også på Stelviopasset forrige sommer og kjenner meg godt igjen i din beskrivelse om å bli frakjørt av endel italienere. Dette har jeg tenkt på og tror nok mye av grunnen er at de er bedre sjåfører, men også at de kjenner veien og rytmen i trafikken som jeg opplevde som litt kaotisk til å begynne med. Jeg kom med all bagasje fra Andermatt, mens disse antakelig kom friske og uthvilte fra Bormio med lette sykler. Fikk helt hakeslepp når jeg så noen av forbikjøringene disse tok, men oppdaget etterhvert at de viste tegn til hverandre når de lå i rekke som kjørt forbi busser i sving osv. Men jeg kan leve med at endel italienere kjører friskere enn meg.
Har ikke så store føtter så jeg vet ikke hvordan du vil oppleve det, men jeg har plass til hælen på innsiden av midtstøtte-"pedalen" og tror det bør gå. Krevde litt tilvenning men det funker fint. Jeg tar meg også i å sette midtfoten på fothvileren og ikke tåballen flere ganger og da er det ihvertfall ikke et problem. Men når man kjører aktivt vil man helst stå på tåballen for å ha kontrollen å styre litt med kroppen.
Men alt jeg skriver er min subjektive mening, og den eneste som kan bestemme hva som er rett for deg er deg selv etter å ha testet ut skikkelig. Jeg tror nok kanskje du vil finne deg raskere på plass på Multistradaen, og at tilvenning til GS vil ta lenger tid. Dette bør du ha med i vurderingen.
Jeg vet ikke men det at min GS er senket tror jeg kan gi noe bedre kjøreegenskap på asfalt, og det er kanskje noe å vurdere når du tester? GS er også lettere enn GSA så du bør vurdere om du trenger den ekstra tankkapasiteten. Selv om jeg synes GSA ser tøffere ut enn GS så er jeg godt fornøyd med GS og at Variobaggene fungerer bra for meg. Når disse er av noe de er 90% av tiden er det ingen stygge festebøyler som det er med GSA.
Lykke til med valget!
Sent from my iPad using Tapatalk HD