BMW oppdaterte modeller 2016

Forum for fulleffekt tung-MC
LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Re: BMW oppdaterte modeller 2016

Legg inn av LordShaft »

@Atwindsor ja var ikke meningen å få det til å høres ut som min egen ikke vibrerer. Den vibrerer noe helt sykt på mellom 4 og 6 tusen omdreininger. Ved høyere turtall forflytter det seg vekk fra holkene heldigvis :thumleft
Du merker det ikke så godt ved småkjøring. Men lange dager på sykkelen, så er du helt nummen i fingrene lenge etter endt tur. Ikke noe stort problem, men fortsatt litt ubehagelig. Mener å huske jeg følte dette tidligere på boxer motor. Men som mer risting ikke hissig vibrering som i min. Er noe gale når en føler en sitter å klemmer rundt to dildoer på full guffe når en er på tur :lol

@Dagkr
Her kom det mye bra. Jeg har lest det meste om gs, men aldri kjørt en selv. Hvordan er den i toppen av registeret? Stemmer det at den stopper å dra på 8000 rpm? :-k

Gode kjøreegenskaper i forhold til hva? Har du eid noe annet som du kan dra sammenligningen med?
Komfort for sjåfør og passasjer er jeg overbevist om at er veldig bra. Selv blir jeg nok neppe å kjøre mange km med passasjer. Så det er ikke noe jeg vektlegger i denne sammenheng.

Det med fothvilerene er samme med multistradaen ser jeg. Hvordan er det med store ben, str 48 og midtstøtten på gs. Denne tar jeg borti med helen på multistrada. Er dette et problem på gs?

Note4

Brukeravatar
dagkr
Motorsykkelen din: BMW R1200GS

Legg inn av dagkr »

LordShaft skrev:@Dagkr Her kom det mye bra. Jeg har lest det meste om gs, men aldri kjørt en selv. Hvordan er den i toppen av registeret? Stemmer det at den stopper å dra på 8000 rpm? :-k

Gode kjøreegenskaper i forhold til hva? Har du eid noe annet som du kan dra sammenligningen med?
Komfort for sjåfør og passasjer er jeg overbevist om at er veldig bra. Selv blir jeg nok neppe å kjøre mange km med passasjer. Så det er ikke noe jeg vektlegger i denne sammenheng.

Det med fothvilerene er samme med multistradaen ser jeg. Hvordan er det med store ben, str 48 og midtstøtten på gs. Denne tar jeg borti med helen på multistrada. Er dette et problem på gs?

Note4
Det viktigste er nok at du prøver en selv og danner deg din egen mening. Men for å forsøke å svare på det du spør om:

Ja det stopper å dra ved ca 8k. Men du må huske at motoren har en helt annen karakter enn det du har i dag. Da har det nemlig dratt brukbart fra 2k så man bare gir gass uten å måtte gire ned. Det blir litt som "dieselkrefter", men med et ganske bredt register som fra en bensinmotor.

Jeg kjører temmelig aktivt og opplever denne som en real oppgradering fra min forrige sykkel BMW F800R uten at den kan sammenlignes med din S1000RR. Ser i forhold til andre sykler jeg innhenter at jeg har en større vilje til å holde tempo inn i svingen og dra på ut av svingen og hvor jeg føler jeg har full kontroll i Dynamic mode. På vei med litt dårlig asfalt og telehiv føler jeg at sykkelen virkelig jobber i Soft innstilling og man kan kjøre ganske friskt med god kontroll og uten å bli sliten. Var også på Stelviopasset forrige sommer og kjenner meg godt igjen i din beskrivelse om å bli frakjørt av endel italienere. Dette har jeg tenkt på og tror nok mye av grunnen er at de er bedre sjåfører, men også at de kjenner veien og rytmen i trafikken som jeg opplevde som litt kaotisk til å begynne med. Jeg kom med all bagasje fra Andermatt, mens disse antakelig kom friske og uthvilte fra Bormio med lette sykler. Fikk helt hakeslepp når jeg så noen av forbikjøringene disse tok, men oppdaget etterhvert at de viste tegn til hverandre når de lå i rekke som kjørt forbi busser i sving osv. Men jeg kan leve med at endel italienere kjører friskere enn meg.

Har ikke så store føtter så jeg vet ikke hvordan du vil oppleve det, men jeg har plass til hælen på innsiden av midtstøtte-"pedalen" og tror det bør gå. Krevde litt tilvenning men det funker fint. Jeg tar meg også i å sette midtfoten på fothvileren og ikke tåballen flere ganger og da er det ihvertfall ikke et problem. Men når man kjører aktivt vil man helst stå på tåballen for å ha kontrollen å styre litt med kroppen.

Men alt jeg skriver er min subjektive mening, og den eneste som kan bestemme hva som er rett for deg er deg selv etter å ha testet ut skikkelig. Jeg tror nok kanskje du vil finne deg raskere på plass på Multistradaen, og at tilvenning til GS vil ta lenger tid. Dette bør du ha med i vurderingen.

Jeg vet ikke men det at min GS er senket tror jeg kan gi noe bedre kjøreegenskap på asfalt, og det er kanskje noe å vurdere når du tester? GS er også lettere enn GSA så du bør vurdere om du trenger den ekstra tankkapasiteten. Selv om jeg synes GSA ser tøffere ut enn GS så er jeg godt fornøyd med GS og at Variobaggene fungerer bra for meg. Når disse er av noe de er 90% av tiden er det ingen stygge festebøyler som det er med GSA.

Lykke til med valget!

Sent from my iPad using Tapatalk HD

ATWindsor
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Legg inn av ATWindsor »

LordShaft skrev:@Atwindsor ja var ikke meningen å få det til å høres ut som min egen ikke vibrerer. Den vibrerer noe helt sykt på mellom 4 og 6 tusen omdreininger. Ved høyere turtall forflytter det seg vekk fra holkene heldigvis :thumleft
Du merker det ikke så godt ved småkjøring. Men lange dager på sykkelen, så er du helt nummen i fingrene lenge etter endt tur. Ikke noe stort problem, men fortsatt litt ubehagelig. Mener å huske jeg følte dette tidligere på boxer motor. Men som mer risting ikke hissig vibrering som i min. Er noe gale når en føler en sitter å klemmer rundt to dildoer på full guffe når en er på tur :lol
Var egentlig ikke det om sykkelen din vibrerte eller ikke, mer å ha noe å sammenlikne med så du får ett inntrykk, min subjektive oppfattelse er at S1000XR med BMWs rekkefirer har mer vibrasjon enn R1200R med boxeren ihvertfall, så jeg tror ikke vibrasjon kommer til å plage deg noe særlig.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Motorsykkelen din: R1200GS

Legg inn av poulet_cavalier »

LordShaft skrev: Her kom det mye bra. Jeg har lest det meste om gs, men aldri kjørt en selv. Hvordan er den i toppen av registeret? Stemmer det at den stopper å dra på 8000 rpm? :-k

<snip>

Note4
1) Det stopper å dra ganske kontant på 8k på den gamle GSen (2012 og eldre). På den nye er det futt helt til rødmerke. Du finner sikkert en kurve med google.

2) Null problem med midtstøtte, og jeg går også rundt med flytebrygger på beina :thumleft
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Takk for veldig godt svar dagkr :thumleft

Slike ting er alltid ålreit å lese før en selv skal ut å prøvekjøre. Jeg er nok veldig farget av mine forrige sykkel valg og vil dermed bruke langt større tid på å finne følelsen på en slik type sykkel. Men jeg har bestemt meg for å hoppe av R toget. Så vi får se hvordan det utvikler seg :redface

Note4

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

poulet_cavalier skrev:
2) Null problem med midtstøtte, og jeg går også rundt med flytebrygger på beina :thumleft
Dette var et irritasjonsmoment på multistrada. Faktisk så stort at jeg er tilbøyelig å unngå å få den levert med midtstøtte. Må se hvordan dette blir på gs

Note4

abakuss
Motorsykkelen din: v-strom 650 2005 modell

Legg inn av abakuss »

Spionvideo av BMW 2016 ( noe for Bjerknez?? til neste sykkelbytte)

https://video-ams2-1.xx.fbcdn.net/hvide ... e=55A506E9" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

LordShaft skrev:
poulet_cavalier skrev:
Dette var et irritasjonsmoment på multistrada. Faktisk så stort at jeg er tilbøyelig å unngå å få den levert med midtstøtte. Må se hvordan dette blir på gs

Note4
Mye rart man kan gjøre med hovedstøtta, bare man har en vinkelsliper :-k
Om den ikke nødvendigvis er like lett og operere, er den veldig grei å ha der :[-X
Bikker helen bortil min støtte også, og om jeg hadde brukt noen nr større sko hadde det nok
blitt modernisering på den også.
Nå er det sånn akkurat, så jeg lar den være ;-)
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

GS er en stilig sykkel og jeg kunne tenkt meg en selv. Hvis de bare kunne fikset de stygge sylindrene som stikker ut. :-k
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Ja vinkelsliper er ikke et dumt redskap når det kommer til å tilpasse slikt som midtstøtten :-k Men dette må nøye måles i forhold til sko osv. Er jo ikke umulig at touring støvler bygger mindre enn racing sko, med all den støtten osv rundt ankel.

Note4

Brukeravatar
poulet_cavalier

JohnnyTh skrev:GS er en stilig sykkel og jeg kunne tenkt meg en selv. Hvis de bare kunne fikset de stygge sylindrene som stikker ut. :-k
Syns de er pene jeg :roll også kan du bruke dem til å holde lunk i kaffekoppen.
-Pythagoras

Brukeravatar
poulet_cavalier

LordShaft skrev:Ja vinkelsliper er ikke et dumt redskap når det kommer til å tilpasse slikt som midtstøtten :-k Men dette må nøye måles i forhold til sko osv. Er jo ikke umulig at touring støvler bygger mindre enn racing sko, med all den støtten osv rundt ankel.

Note4
Mener å ha sett tredjeparts midtstøtter til MTSen også. Garantert flere som har samme problem.
-Pythagoras

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Ja i følge selger på løvaas så var dette noe de aller fleste kommenterte. Ikke umulig de gjør noe med det i 2016 modellen. Men får ikke vite endringene på 2016 modellen før i september (husker ikke dato)

Note4

Svar