Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
-
- Innlegg: 152
- Registrert: 30 mar 2010, 09:10
- Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
- Bosted: Ridabu
Re: Parafinlampeolje som kjederens?
Som ivrig primusentusiast har jeg en del tanker og meninger om ulike parafinkvaliteter.
OK, det kan være forskjell på en primus og et motorsykkelkjede, men omtale av de ulike tungdestilatene går for det samme:
Diesel er tilsatt smøremidler for ventiler. Det gir lukt og giftige avgasser. Om dette også tørker ut O-ringene skal være usagt. Jeg vet bare at diesel brukes mye av kyndige kjørere. Bør kunne gå bra.
Vanlig fyringsparafin, gjerne av den kjente grønne typen, lukter mye i flytende tilstand. Den er ikke optimalt renset, men dette problemet er tilknyttet kjemisk sammensetning. Fysisk sett, hvordan dette fungerer som rensemiddel på et kjede, skal dette være et minimalt problem. Dette funker bra!
Lampeolje, nå begynner det... Lampeolje er IKKE renset parafin som mange tror. Lampeolje kan være enten nafta- eller petroleumsbasert. Dersom du har kjøpt naftabasert lampeolje, har du kjøpt et produkt som er i nær slekt med blyholdig bensin. Dette vil tørke ut O-ringer. Dersom dette likevel går bra de første 300 milene, kan dette ha to årsaker. Det er mest vanlig å lage lampeolje av petroleum, altså en parafinbase. For det andre vil all lampeolje rense effektivt.
Årsaken til at jeg likevel forakter Lampeolje som pesten er at dette ubestemte fludiumet har tilsatt en voks som skal holde lampeveken smidig. Denne voksen legger seg utenpå kjedet. Kjedesprayen kommer ikke til. O-ringer og sårbare ledd får ikke smøring.
Lampeolje renser og renholder kjedet, men du får ikke smurt det etterpå. HOLD DERE UNNA LAMPEOLJE!
Og hva gjør jeg selv;
Jeg kjører Shellol D60 gjennom en kjedeboks der innvendige børster omslutter kjedet. Tar denne jobben to ganger i sesongen. Strålende fornøyd. Har kjørt 48.000 km på ett og samme drivverk.
D60 er et petroleumsdestilat som faktisk har like høy krakkeverdi som nafta, det er totalt renset og er krystallklart med tanke på karbonavleiringer. Anbefales til alle som fyrer parafinprimus og er kjempefint til kjeder.
OK, det kan være forskjell på en primus og et motorsykkelkjede, men omtale av de ulike tungdestilatene går for det samme:
Diesel er tilsatt smøremidler for ventiler. Det gir lukt og giftige avgasser. Om dette også tørker ut O-ringene skal være usagt. Jeg vet bare at diesel brukes mye av kyndige kjørere. Bør kunne gå bra.
Vanlig fyringsparafin, gjerne av den kjente grønne typen, lukter mye i flytende tilstand. Den er ikke optimalt renset, men dette problemet er tilknyttet kjemisk sammensetning. Fysisk sett, hvordan dette fungerer som rensemiddel på et kjede, skal dette være et minimalt problem. Dette funker bra!
Lampeolje, nå begynner det... Lampeolje er IKKE renset parafin som mange tror. Lampeolje kan være enten nafta- eller petroleumsbasert. Dersom du har kjøpt naftabasert lampeolje, har du kjøpt et produkt som er i nær slekt med blyholdig bensin. Dette vil tørke ut O-ringer. Dersom dette likevel går bra de første 300 milene, kan dette ha to årsaker. Det er mest vanlig å lage lampeolje av petroleum, altså en parafinbase. For det andre vil all lampeolje rense effektivt.
Årsaken til at jeg likevel forakter Lampeolje som pesten er at dette ubestemte fludiumet har tilsatt en voks som skal holde lampeveken smidig. Denne voksen legger seg utenpå kjedet. Kjedesprayen kommer ikke til. O-ringer og sårbare ledd får ikke smøring.
Lampeolje renser og renholder kjedet, men du får ikke smurt det etterpå. HOLD DERE UNNA LAMPEOLJE!
Og hva gjør jeg selv;
Jeg kjører Shellol D60 gjennom en kjedeboks der innvendige børster omslutter kjedet. Tar denne jobben to ganger i sesongen. Strålende fornøyd. Har kjørt 48.000 km på ett og samme drivverk.
D60 er et petroleumsdestilat som faktisk har like høy krakkeverdi som nafta, det er totalt renset og er krystallklart med tanke på karbonavleiringer. Anbefales til alle som fyrer parafinprimus og er kjempefint til kjeder.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39793
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Parafinlampeolje som kjederens?
Interessant lesning, helt klart! Er skeptisk til lampeolje jeg også, men har brukt vanlig parafin tidligere.TrondA skrev:Og hva gjør jeg selv;
Jeg kjører Shellol D60 gjennom en kjedeboks der innvendige børster omslutter kjedet. Tar denne jobben to ganger i sesongen. Strålende fornøyd. Har kjørt 48.000 km på ett og samme drivverk.
D60 er et petroleumsdestilat som faktisk har like høy krakkeverdi som nafta, det er totalt renset og er krystallklart med tanke på karbonavleiringer. Anbefales til alle som fyrer parafinprimus og er kjempefint til kjeder.
Men Shellol D60 høres fornuftig ut. Hvor får man tak i dette?
Og har du bilder av denne framgangsmåten: "kjører Shellol D60 gjennom en kjedeboks der innvendige børster omslutter skjedet" ?
Kunne være interessant å se hvordan dette gjøres...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Tvinitla
- Innlegg: 253
- Registrert: 01 okt 2006, 11:09
- Motorsykkelen din: BMW R1150RT
- Bosted: Hordaland
Re: Parafinlampeolje som kjederens?
Ut fra dataarket på Shellsol D60, http://orion-chemicals.com/uploaded/Shellsol%20D60.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; , er den naftabasert. I følge TrondA vil dette tørke ut O-ringene.TrondA skrev:Lampeolje kan være enten nafta- eller petroleumsbasert. Dersom du har kjøpt naftabasert lampeolje, har du kjøpt et produkt som er i nær slekt med blyholdig bensin. Dette vil tørke ut O-ringer.

Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Parafinlampeolje som kjederens?
vanlig parafin -enkelt greit og billig.ikke merket problemer på 30+år så nruker det til våren som vanlig.... 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 152
- Registrert: 30 mar 2010, 09:10
- Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
- Bosted: Ridabu
Re: Parafinlampeolje som kjederens?
Den linken som Tvinitla viser til vurderes noe uklar og tvetydig. Jeg skjønner i alle fall ikke dette... D60 blir der beskrevet som et produkt basert på nafta, men bruker begrepet (petroleum) i parantes. Dette er åpenbart to forskjellige ting. Linken oppklarer en viktig sak, D60 er et tungdestillat. Vet at bensin (nafta) kan gjøres tungt, men carbontråden i molekylstrukturen forblir kort.
En link som beskriver D60 noe mer utfyllende er http://www.scdynamiccontent.shell.com/F ... ericas.pdf
Jeg har ikke til dags dato sett at D60 tørker ut O-ringer. Det er mulig at dette først og fremst handler om langsom fordamping - om det er nafta eller petroleumsbase blir da noe underordnet.
D60 selges i løsvekt på ulike drivstoffdepot til Shell. Renseboksen jeg bruker heter KettenMax Classic. http://www.kettenmax.com/index.php/cat/ ... 25d8980c69
Om dette blir mye plunder og heft; bruk vanlig fyringsparafin og tannbørste.... Diesel er fint, det og...
En link som beskriver D60 noe mer utfyllende er http://www.scdynamiccontent.shell.com/F ... ericas.pdf
Jeg har ikke til dags dato sett at D60 tørker ut O-ringer. Det er mulig at dette først og fremst handler om langsom fordamping - om det er nafta eller petroleumsbase blir da noe underordnet.
D60 selges i løsvekt på ulike drivstoffdepot til Shell. Renseboksen jeg bruker heter KettenMax Classic. http://www.kettenmax.com/index.php/cat/ ... 25d8980c69
Om dette blir mye plunder og heft; bruk vanlig fyringsparafin og tannbørste.... Diesel er fint, det og...
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Parafinlampeolje som kjederens?
Kanskje denne fra biltema til den nette sum av 79,90 gjør samme nytten? den er riktignok beregner for trøsykkel da...


karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- SheDevil
- Innlegg: 1910
- Registrert: 19 des 2008, 06:37
- Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
- Bosted: Sør-Trøndelag
Re: Parafinlampeolje som kjederens?
Jeg bruker denne fra Biltema http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrig/X4-multispray/
Sammen med et tøystykke, blir det gulle rent. Etterpå får kjeden en runde med denne http://www.royalpurple.no/maxchain.htm
Konge
Sammen med et tøystykke, blir det gulle rent. Etterpå får kjeden en runde med denne http://www.royalpurple.no/maxchain.htm
Konge

2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Parafinlampeolje som kjederens?
Er den så bra som de skriver? Hvordan er det med sprut fra kjeden?cbrdama skrev: Sammen med et tøystykke, blir det gulle rent. Etterpå får kjeden en runde med denne http://www.royalpurple.no/maxchain.htm
Konge
Jeg trenger en god kjedespray som ikke griser til de nylakkerte felgene mine.

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- SheDevil
- Innlegg: 1910
- Registrert: 19 des 2008, 06:37
- Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
- Bosted: Sør-Trøndelag
Re: Parafinlampeolje som kjederens?
Det er den, løp og kjøpSnikkeren skrev:Er den så bra som de skriver? Hvordan er det med sprut fra kjeden?cbrdama skrev: Sammen med et tøystykke, blir det gulle rent. Etterpå får kjeden en runde med denne http://www.royalpurple.no/maxchain.htm
Konge
Jeg trenger en god kjedespray som ikke griser til de nylakkerte felgene mine.

2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Parafinlampeolje som kjederens?
Kjøpt på Torshov Bilrek? .... ser de står listet som forhandler.
- SheDevil
- Innlegg: 1910
- Registrert: 19 des 2008, 06:37
- Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
- Bosted: Sør-Trøndelag
Re: Parafinlampeolje som kjederens?
Vi kjøper den direkte, Gizmodude gir deg nok info om det vil jeg tru 

2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Parafinlampeolje som kjederens?
Da får jeg vel kjøpe en sånn før sesongen starter. 

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Anbefalt kjedespray
Hvilken kjedespray er best ?
Jeg har en ny o-ringskjede ( som enda ikke er montert) og vil ta best mulig vare på den.
Jeg er ute etter en spray som både smører godt, henger lenge på kjeden, og trekker til seg minst mulig støv.
Jeg har en ny o-ringskjede ( som enda ikke er montert) og vil ta best mulig vare på den.
Jeg er ute etter en spray som både smører godt, henger lenge på kjeden, og trekker til seg minst mulig støv.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Anbefalt kjedespray
nei - je vet ikke for jeg har ikke kjede :)
-
- Innlegg: 33
- Registrert: 31 mar 2009, 11:18
- Motorsykkelen din: Ducati 1000 SS- 04
- Bosted: Melhus i Sør Trøndelag
Re: Anbefalt kjedespray
God Kveld. Jeg smører kjedet etter turen, da det er varmt. Ergo trekker stoffet lenger inn når temeraturen på kjedet er høy. Du skal "mette" kjedet? Hvorfor? For all del ikke vask det med no stoff som fjerner det fettet som ligger inne i rullene.
Dette med kjedevedlikehold er det 1678 tanker om ( mulig enda flere hehe)
forslaget mitt er at du tørker kjedet ditt tørt..Påfører dette:
http://www.non-stop.no/main.php3?PI=info&PNO=16468" onclick="window.open(this.href);return false;
Dette med kjedevedlikehold er det 1678 tanker om ( mulig enda flere hehe)
forslaget mitt er at du tørker kjedet ditt tørt..Påfører dette:
http://www.non-stop.no/main.php3?PI=info&PNO=16468" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Anbefalt kjedespray
synes den sprayen sliter og støyer mye..men 0 griseri da..
Castrol hvit kjedespray synes jeg funker greit..men tar mot tips jeg også.
Castrol hvit kjedespray synes jeg funker greit..men tar mot tips jeg også.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39793
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Anbefalt kjedespray
Kjøpte noen bokser Rock Oil fra Wemoto for et par år siden. Veldig bra kjedeolje som holder seg som klistret på kjedet!
Prøvde å bestille nye bokser i fjor, men fikk beskjed om at de ikke lenger sendte spraybokser til Norge... Var visst noe med terrorfaren som gjorde at de hadde sluttet med dette...
Om det er blitt noen endring siden da vet jeg ikke...

Prøvde å bestille nye bokser i fjor, men fikk beskjed om at de ikke lenger sendte spraybokser til Norge... Var visst noe med terrorfaren som gjorde at de hadde sluttet med dette...

Om det er blitt noen endring siden da vet jeg ikke...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Anbefalt kjedespray
ja, det er mye god terror i en boks kjedeolje
- er nå godt å feire sesongstart med ett glass vin også da...




- er nå godt å feire sesongstart med ett glass vin også da...


-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Anbefalt kjedespray
Har brukt Motul og Biltema sin kjedespray , men synes di griser mye på felgen . men så liker eg å spaye på ofte, mulig det ikkje er nødvendig . så er vel egentlig ute etter tips selv .
- MrErling
- Innlegg: 195
- Registrert: 23 feb 2011, 14:55
- Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
- Bosted: Drammen
Re: Anbefalt kjedespray
Hvis du smører om kvelden, etter turen, så tørker løsemidlet ut likevel.
og du slipper spruting fra ferskt påført kjedespray!
Kjeden vasker jeg med Lampeolje eller parafin!
Smører bare med synteteisk kjedespray, type Pennzoil eller Motorex.
Jeg er mere nøye på renhold av kjede enn smøring.
Har utallige eksempler på at det smøres på skitten kjede, dette medfører enda mer slitasje når alt gugge bare legger seg lag-på-lag på kjeden.
Vasker alltid kjeden når jeg vasker sykkelen. Lar kjeden tørke og smører lang tid før jeg skal bruke sykkelen.
Da når løsemidlene å dunste bort og kun smøringen er igjen.
Smører alltid fra innsiden og ut, dvs ca. over hovedstøtten under svingarmen
og du slipper spruting fra ferskt påført kjedespray!
Kjeden vasker jeg med Lampeolje eller parafin!
Smører bare med synteteisk kjedespray, type Pennzoil eller Motorex.
Jeg er mere nøye på renhold av kjede enn smøring.
Har utallige eksempler på at det smøres på skitten kjede, dette medfører enda mer slitasje når alt gugge bare legger seg lag-på-lag på kjeden.
Vasker alltid kjeden når jeg vasker sykkelen. Lar kjeden tørke og smører lang tid før jeg skal bruke sykkelen.
Da når løsemidlene å dunste bort og kun smøringen er igjen.
Smører alltid fra innsiden og ut, dvs ca. over hovedstøtten under svingarmen

-
- Innlegg: 924
- Registrert: 25 feb 2010, 16:16
- Motorsykkelen din: Yamaha
- Bosted: I svingen, ellers i Drammen
Re: Anbefalt kjedespray
Helt enig!MrErling skrev:Jeg er mere nøye på renhold av kjede enn smøring.
Har utallige eksempler på at det smøres på skitten kjede, dette medfører enda mer slitasje når alt gugge bare legger seg lag-på-lag på kjeden.
Og den "gugga" virker etterhvert som slipepasta og forkorter levetiden til kjede og drev.
Jeg bruker forresten BelRay kjedefett og er fornøyd med den.
Tror mange kliner inn kjedet sitt for mye, 50 mil og en sveiv rundt men sprayen skal visst holde
har jeg fått opplyst.
Og selvsagt etter kjøring i regnvær og ved vask av sykkel da.
Veien er viktigere enn målet.
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Anbefalt kjedespray
Jeg er nok litt for slapp med selve smøringa av kjedet.. Men så bytter jeg hyppigere en mange andre.
Men skal innrømme at det frister litt å bytte over til belt på hele drivlinja :)
Men skal innrømme at det frister litt å bytte over til belt på hele drivlinja :)
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- Gizmodude
- Innlegg: 229
- Registrert: 04 jun 2009, 21:47
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Anbefalt kjedespray
Denne bruker jeg, og brukt i 4 sesonger nå.
[album]1522[/album]
Smører godt, sitter godt, lite gris ...
[album]1522[/album]
Smører godt, sitter godt, lite gris ...
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Anbefalt kjedespray
Har lite erfaring med smøring av kjede, smurte vel kjeda på Corvette'n nån få ganger...
Det som æ syns er ganske rart er at det ser ut som nesten alle produsenter har gått helt bort fra lukket kjedekasser..

Kjedesettet må jo vare 2-3 ganger så lenge MINST!!
Ikke kan det være vekten heller, plast eller kunstfiber veier jo lite. Vekt er kanskje ett lite argument på en rein RR-sykkel, men på sportstourer og touringsykkler må det jo være bare fordeler..?
Det som æ syns er ganske rart er at det ser ut som nesten alle produsenter har gått helt bort fra lukket kjedekasser..

Kjedesettet må jo vare 2-3 ganger så lenge MINST!!

Ikke kan det være vekten heller, plast eller kunstfiber veier jo lite. Vekt er kanskje ett lite argument på en rein RR-sykkel, men på sportstourer og touringsykkler må det jo være bare fordeler..?
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
-
- Innlegg: 33
- Registrert: 31 mar 2009, 11:18
- Motorsykkelen din: Ducati 1000 SS- 04
- Bosted: Melhus i Sør Trøndelag
Re: Anbefalt kjedespray
Liten bling bling factor i en lukket kasse, MaxTron. Du ser den?