Fuel..

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Bosted: Buskerud

Re: Fuel..

Legg inn av Tommas »

Er det 98 tilgjengelig så fyller jeg det. "Føler" at sykkelen går bedre da.

Jeg har ikke utført blindtest eller andre former for verifisering ;-)

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: Fuel..

Legg inn av hakhap »

Kanskje skal ta å prøve litt 98... :scratch
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
929rr
Innlegg: 321
Registrert: 18 aug 2014, 21:05
Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09

Re: Fuel..

Legg inn av 929rr »

Kjører mye 95. Men før vintern fyller jeg 98 pga ikke etanol. På vesla fyller jeg 98 uansett. Kun det beste for små piker. Nå er det ikke jeg som har mapet henne men vil tro at hun kansje er mappet for 98.
Gamla får det som er tilgjengelig, går fint på 95, selv om jeg ble litt i stuss da hun ble uvillig på langsia på rudskogen her forleden. Mulig jeg hadde litt høyt turtall da.
Uansett, de fleste moderne motorer går greit på 95 pga bankesensor, men før vintern, få på noe uten etanol,

Sent fra min GT-P5100 via Tapatalk

ZZR-Erling

Re: Fuel..

Legg inn av ZZR-Erling »

Dette vet jeg lite om, men jeg tipper at kompresjonstallet regnes ut slik: hvis man tar stempelet helt ned også deler volumet over i feks 13, så vil en motor med kompresjon 1:13, ha igjen 1/13 dels luftvolum over stempelet når dette er på topp.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av gsx750_80 »

929rr skrev:Kjører mye 95. Men før vintern fyller jeg 98 pga ikke etanol. På vesla fyller jeg 98 uansett. Kun det beste for små piker. Nå er det ikke jeg som har mapet henne men vil tro at hun kansje er mappet for 98.
Gamla får det som er tilgjengelig, går fint på 95, selv om jeg ble litt i stuss da hun ble uvillig på langsia på rudskogen her forleden. Mulig jeg hadde litt høyt turtall da.
Uansett, de fleste moderne motorer går greit på 95 pga bankesensor, men før vintern, få på noe uten etanol,

Sent fra min GT-P5100 via Tapatalk
Tror det kan lønne seg å bruke etanolfri bensin så lenge man kan, ja. Jeg kjøpte siste Cycle World i dag, og der var to ulike
innlegg tilegnet etanol i bensin.

Jeg siterer fra det første (Cycle World s. 67, september 2015):

"The ethanol pump fuel that have been foisted on us has many bad side effects, including being absorbed by most plastics
(sorry, Ducati owners). There was a huge uproar when the first boaters to use it had their fiberglass fuel thanks dissolve and it glued their engines together. Try to find and use non-ethanol fuel. Marinas have to have it for boat use. Failing that, use fuel stabilizers all the time. Drain the mower tank and carb dry for storage. Maybe if enough people vote with their pocketbooks, we can put this ethanol nightmare behind us".

Som svar på et annet innlegg, på side 68:

"...Ethanol does lots of bad things, but fuel fuel-injector deposits and carbon buildup aren't even on the radar.
The most common problems are corrosion and varnish deposits in the fuel system, primarely the rusting / dissolving
of the fuel tank, and varnish in carburettors and on inlet valves stems. ... Try to find non-etnanol fuel. Write your congressman. If stuck with ethanol, run your tank all the way empty before storing for the winter. Failing that, fill it to the brim with stabilizer in it..."

Amerikanerne har hatt etanol i drivstoff lengre enn oss, og i relativt større mengder. Snart kommer etanol i det aller meste av drivstoff også i Norge, uten at særlig mange ser ut til å bry seg.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Fuel..

Legg inn av JohnnyTh »

gsx750_80 skrev:
Amerikanerne har hatt etanol i drivstoff lengre enn oss, og i relativt større mengder. Snart kommer etanol i det aller meste av drivstoff også i Norge, uten at særlig mange ser ut til å bry seg.
Mange Amerikanere i militær veteranbil miljøet fyller marine bensin -beregnet på båter- denne inneholder ikke etanol.

Jeg kommer til å fylle 98 okt på ting som skal lagres lenge. Har hatt litt problemer med ved-maskinen, som har en bensinmotor når den har stått et år. Får noe geleaktig grums i filter og forgasser.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
500DOHC
Innlegg: 76
Registrert: 27 nov 2011, 14:16
Motorsykkelen din: '77 Yamaha XS500 '78 Yamaha XS650

Re: Fuel..

Legg inn av 500DOHC »

Å si at det ikke går ut over ytelsen ved bruk av for lav oktan fordi man har "knockcensor" blir feil.
Det som skjer er at denne sensoren føler at det er tenningsbank og motorstyringen justerer da
tenningstidspunktet ned til nærmere TDC(TopDeadCenter) og dette går da direkte ut over ytelsen.
[album]3317[/album]

Brukeravatar
929rr
Innlegg: 321
Registrert: 18 aug 2014, 21:05
Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09

Re: Fuel..

Legg inn av 929rr »

500DOHC skrev:Å si at det ikke går ut over ytelsen ved bruk av for lav oktan fordi man har "knockcensor" blir feil.
Det som skjer er at denne sensoren føler at det er tenningsbank og motorstyringen justerer da
tenningstidspunktet ned til nærmere TDC(TopDeadCenter) og dette går da direkte ut over ytelsen.
Jepp. Det går litt utover ytelsen men med bankesensor ungår en fårhåpentligvis motorskader pga banking

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av LordShaft »

Jeg har, relativt store problemer med å forstå at dette skal være noe problem for oss vanlige syklister :eh
Jeg har brukt 95 oktan bensin konsekvent siden jeg begynte å kjøre sykkel. Å har aldri hatt noe problem. Jeg har heller aldri lest eller hørt noe om at dette skal være noe problem på sykelene i dag.

At det kan bli et problem om de senker oktan tallet enda mer, samt har i mer etanol er jeg helt sikker på. Men den 95 vi har, hvis det var så skadelig eller forferdelig å mate syklene med. Så hadde vi da vel hørt om langt flere tilfeller der dette var et problem? :-# :x :-k

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Fuel..

Legg inn av ATWindsor »

LordShaft skrev:Jeg har, relativt store problemer med å forstå at dette skal være noe problem for oss vanlige syklister :eh
Jeg har brukt 95 oktan bensin konsekvent siden jeg begynte å kjøre sykkel. Å har aldri hatt noe problem. Jeg har heller aldri lest eller hørt noe om at dette skal være noe problem på sykelene i dag.

At det kan bli et problem om de senker oktan tallet enda mer, samt har i mer etanol er jeg helt sikker på. Men den 95 vi har, hvis det var så skadelig eller forferdelig å mate syklene med. Så hadde vi da vel hørt om langt flere tilfeller der dette var et problem? :-# :x :-k
Tror ikke heller det er noe problem som sådan, men at man kan få lavere effekt og potensielt høyere forbruk virker troverdig. Et alterantiv til effektanlegg? :)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Fuel..

Legg inn av jhn »

De som er gode i matematikk kan regne ut det påståtte effekttapet .... det blandes vel inn 5% etanol.
Bensin uten etanol har energiinnhold på 9 kwh/liter, og ren etanol har 6,5 kwh/liter ... det blir vel ikke all verdens med tap?
Og hvor skadelig kan det være?
Er det noen som har hørt om noen tilfeller? .... bortsett fra rykter om at det bor en mann et sted som kjenner noen som har hørt om en kar som har lest om et tilfelle.
Hvorfor skal man fylle 98 før vinterlagring?
For meg høres dette ut som en konstruert problemstilling.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Fuel..

Legg inn av JohnnyTh »

Har hørt at etanolen kan føre til slik gele i bensinen som jeg hadde på vedmaskinen min. Problemet jeg hadde med den er ellers uforklarlig. Burde nok kjørt den tom før lagring. Men det sies at 98 okt er bedre for lagring. Etanolbensin brukes som sagt ikke av mange i usa på biler som blir lagret.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Fuel..

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:Har hørt at etanolen kan føre til slik gele i bensinen som jeg hadde på vedmaskinen min. Problemet jeg hadde med den er ellers uforklarlig. Burde nok kjørt den tom før lagring. Men det sies at 98 okt er bedre for lagring. Etanolbensin brukes som sagt ikke av mange i usa på biler som blir lagret.
Jeg skal ikke påstå at det ikke stemmer, men burde det ikke være et mere vanlig problem om det er etanolen som er skyld i geleen?
I dag startet jeg en kjedesag som ikke har vært startet på flere år ... med gammel 95 oktan.
For en mnd siden startet jeg en gammel moped .. med gammel 95 oktan.
Jeg har ikke fylt 98 på noen av mine sykler eller biler på i alle fall 15 år, og har aldri hatt noen problemer.
Jeg kjenner heller ingen andre som har hatt problemer.
Kan geleen ha andre opphav?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Fuel..

Legg inn av ejs »

:thumleft
Det har vist seg at etanolblandet drivstoff kan virke som oppløsningsmiddel på overflaten til drivstofftanker av glassfiber, kan svekke veggene i drivstofftanken og føre til at slam og smøreoljerester kan dannes i motorens drivstoffsystem og ventilrekke.

Tanker på motorsykler og båter er utsatt. Muligens tanken på vedmaskinen også
:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

650spleisn
Innlegg: 94
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Bosted: Østfold

Re: Fuel..

Legg inn av 650spleisn »

https://www.youtube.com/watch?v=8VWEwEveGTQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Gjentar mitt tidligere svar:
Kompresjonen starter ikke før alle ventiler (evnt. eksosporter) er steng.
Det er ikke nødvendigvis ved N.D..
Derfor blir formelen V1+V2 / V2.

Når det gjelder problemer med etanol i bensinen så har jeg personlig ingen konkrete eksempler å vise til, men har gjort meg noen refleksjoner om temaet.
Når mange seriøse aktører (etter min oppfatning), fra mange land, peker på mulige problemer linket til innblanding av etanol i bensinen så er det helt klart noe i det.
Hvor mange typer bensindrevne kjøretøy er bygget de siste 100 årene?
Hvor mange kombinasjoner av materialer som er i kontakt med bensinen( gummier, pakninger, etc.) er benyttet?
Dersom etanolen er tilført bensinen i de senere årene så er det vel ganske forståelig at forskjellige typer av reaksjoner kan oppstå.
Kjemi er et svært sammensatt tema. Jeg er absolutt ingen kjemiker, men gammel nok til å forstå at jeg ikke forstår noe som helst.

Dere som sier at min gamle ditt eller datt startet på første forsøk med bensin fra 19xx må huske på at den aktuelle bensinen kanskje var av "ekte" sort uten tilsatt etanol. En gasstett bensintank / forgasser vil også hjelpe på.

Lord og noen av dere andre: hvor mange bensindrevne kjøretøy har dere hatt siden etanolen ble påtvunget bensinen?
Hvor stort erfaringsgrunnlag har dere for å mene at etanolen ikke gjør noen ugang?
Kanskje etanolen gir et snikende problem som man ikke merker før etter en stund?

Personlig så liker jeg tekniske tråder som denne, å spesielt erfaringer som dere der ute har å dele med oss andre.
Men prøv å ikke presenter egne erfaringer som fasitsvar på store temaer som etanolproblematikken tilsynelatende er.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Fuel..

Legg inn av jhn »

Jeg sier ikke at mine erfaringer er fasiten, men jeg stiller spørsmål utfra mine erfaringer.
Men jeg tror ikke at din fasit heller er helt til stole på.
Dette er nok mere er reoretisk problem for de spesielt interesserte, enn for oss vanlige trafikanter, vil jeg tro
Det var riktignok gammel bensin på kjedesaga og mopeden jeg nevnte, men ikke så gammel at den ble fylt før etanolen kom.
Du snakker om "mulige problemer" og "som etanolproblematikken tilsynelatende er."
Kanskje det er to sentrale stikkord? "mulige" og "tilsynelatende"
Hvor stort erfaringsgrunnlag, spør du.
Skal vi si etter 2000? 3 mc, 3 gressklippere, 2 barnemopeder, 2 kjedesager og en bil som har gått 370.000 km.+ en haug med andre kjøretøy og maskiner via jobb og andre sammenhenger.
Da burde vel problemene ha sneket seg inn snart.
Jeg har ikke hørt om noen andre heller som har hatt problemer.

Jeg har forresten en bror som er bilmekaniker ... han har heller ikke vært borti noen tilfeller.
Så jeg spør igjen .... hvor stort er problemet?

Jeg liker også også tekniske tråder, selv når man problematiserer et ikke-problem.
Vi er jo ikke kommet lengere enn at noen ikke navngitte påstår det er et problem .... bortsett fra Johnny Th som har funnet noe guffe, men vet vi at det kommer av etanolen?
Det burde være mulig og finne noen eksempler eller rapporter som beskriver noe mere enn rykter og antagelser, synes du ikke?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Fuel..

Legg inn av JohnnyTh »

Fant noe her.

http://dsps.wi.gov/er/pdf/bst/ProgramLe ... erview.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Enig i at det sikkert ikke er et vanlig problem. Har ikke skjedd med verken plenklipperen eller motorsagen. Men de er også skjeldent lagret så lenge.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av gsx750_80 »

LordShaft skrev:Jeg har, relativt store problemer med å forstå at dette skal være noe problem for oss vanlige syklister :eh
Jeg har brukt 95 oktan bensin konsekvent siden jeg begynte å kjøre sykkel. Å har aldri hatt noe problem. Jeg har heller aldri lest eller hørt noe om at dette skal være noe problem på sykelene i dag.

At det kan bli et problem om de senker oktan tallet enda mer, samt har i mer etanol er jeg helt sikker på. Men den 95 vi har, hvis det var så skadelig eller forferdelig å mate syklene med. Så hadde vi da vel hørt om langt flere tilfeller der dette var et problem? :-# :x :-k
Mange (de fleste?) er ikke en gang klar over at det er etanol i drivstoff her til lands. Det innføres (evt er innført) til ulike
tider, avhengig av hvor i landet du bor. Etter hva jeg har hørt, har feks trøndelag ikke hatt etanol i bensin inntil ganske nylig, i alle fall. Det er grunn til å tro at det kommer i all bensin og diesel på vanlige bensinstasjoner snart, om det ikke er tilfellet allerede.
Dessuten varierer mengden. i USA har de oftest langt større etanolinnhold i drivstoff enn hva som i første omgang kan
medregnes her til lands. Problemene tilknyttet dette synes å øke, jo mer etanol som er innblandet.
Flere har bidratt med opplysninger om disse problemene på en eller flere andre tråder her på mcsiden.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av gsx750_80 »

jhn skrev:Jeg sier ikke at mine erfaringer er fasiten, men jeg stiller spørsmål utfra mine erfaringer.
Men jeg tror ikke at din fasit heller er helt til stole på.
Dette er nok mere er reoretisk problem for de spesielt interesserte, enn for oss vanlige trafikanter, vil jeg tro
Det var riktignok gammel bensin på kjedesaga og mopeden jeg nevnte, men ikke så gammel at den ble fylt før etanolen kom.
Du snakker om "mulige problemer" og "som etanolproblematikken tilsynelatende er."
Kanskje det er to sentrale stikkord? "mulige" og "tilsynelatende"
Hvor stort erfaringsgrunnlag, spør du.
Skal vi si etter 2000? 3 mc, 3 gressklippere, 2 barnemopeder, 2 kjedesager og en bil som har gått 370.000 km.+ en haug med andre kjøretøy og maskiner via jobb og andre sammenhenger.
Da burde vel problemene ha sneket seg inn snart.
Jeg har ikke hørt om noen andre heller som har hatt problemer.

Jeg har forresten en bror som er bilmekaniker ... han har heller ikke vært borti noen tilfeller.
Så jeg spør igjen .... hvor stort er problemet?

Jeg liker også også tekniske tråder, selv når man problematiserer et ikke-problem.
Vi er jo ikke kommet lengere enn at noen ikke navngitte påstår det er et problem .... bortsett fra Johnny Th som har funnet noe guffe, men vet vi at det kommer av etanolen?
Det burde være mulig og finne noen eksempler eller rapporter som beskriver noe mere enn rykter og antagelser, synes du ikke?
Dersom du har tilhold langt nord er det sannsynlig at du ikke har vært utsatt for etanolholdig bensin i det hele tatt, eller inntil ganske nylig. Dersom du leser utenlandske motorsykkeltidsskrifter, feks Classic Motorcycle Mechanics eller Cycle World, ville du ha sett problemer grunnet etanol i drivstoff omtalt mange ganger. Cycle world er et av verdens mest velrennomerte motorsykkeltidsskrift, og dersom du insinuerer at det ikke er mulig å finne "eksempler eller rapporter som beskriver noe mer enn rykter og antakelser" sier det nok mer om deg, enn det det sier om etanolproblematikken.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av gsx750_80 »

jhn skrev:Jeg sier ikke at mine erfaringer er fasiten, men jeg stiller spørsmål utfra mine erfaringer.
Men jeg tror ikke at din fasit heller er helt til stole på.
Dette er nok mere er reoretisk problem for de spesielt interesserte, enn for oss vanlige trafikanter, vil jeg tro
Det var riktignok gammel bensin på kjedesaga og mopeden jeg nevnte, men ikke så gammel at den ble fylt før etanolen kom.
Du snakker om "mulige problemer" og "som etanolproblematikken tilsynelatende er."
Kanskje det er to sentrale stikkord? "mulige" og "tilsynelatende"
Hvor stort erfaringsgrunnlag, spør du.
Skal vi si etter 2000? 3 mc, 3 gressklippere, 2 barnemopeder, 2 kjedesager og en bil som har gått 370.000 km.+ en haug med andre kjøretøy og maskiner via jobb og andre sammenhenger.
Da burde vel problemene ha sneket seg inn snart.
Jeg har ikke hørt om noen andre heller som har hatt problemer.

Jeg har forresten en bror som er bilmekaniker ... han har heller ikke vært borti noen tilfeller.
Så jeg spør igjen .... hvor stort er problemet?

Jeg liker også også tekniske tråder, selv når man problematiserer et ikke-problem.
Vi er jo ikke kommet lengere enn at noen ikke navngitte påstår det er et problem .... bortsett fra Johnny Th som har funnet noe guffe, men vet vi at det kommer av etanolen?
Det burde være mulig og finne noen eksempler eller rapporter som beskriver noe mere enn rykter og antagelser, synes du ikke?
Dersom du har tilhold langt nord er det sannsynlig at du ikke har vært utsatt for etanolholdig bensin i det hele tatt, eller ikke før inntil ganske nylig. Dersom du leser utenlandske motorsykkeltidsskrifter, feks Classic Motorcycle Mechanics eller Cycle World, ville du ha sett problemer grunnet etanol i drivstoff omtalt mange ganger. Cycle world er et av verdens mest velrennomerte motorsykkeltidsskrift, og dersom du insinuerer at det ikke er mulig å finne "eksempler eller rapporter som beskriver noe mer enn rykter og antakelser" sier det nok mer om deg, enn det det sier om etanolproblematikken.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av gsx750_80 »

jhn skrev:De som er gode i matematikk kan regne ut det påståtte effekttapet .... det blandes vel inn 5% etanol.
Bensin uten etanol har energiinnhold på 9 kwh/liter, og ren etanol har 6,5 kwh/liter ... det blir vel ikke all verdens med tap?
Og hvor skadelig kan det være?
Er det noen som har hørt om noen tilfeller? .... bortsett fra rykter om at det bor en mann et sted som kjenner noen som har hørt om en kar som har lest om et tilfelle.
Hvorfor skal man fylle 98 før vinterlagring?
For meg høres dette ut som en konstruert problemstilling.
Kan du utdype hvorfor det skulle være en konstruert problemstilling? Rasjonelle argumenter imøtesees med spenning og forventning.

Jeg gjentar:



"Tror det kan lønne seg å bruke etanolfri bensin så lenge man kan, ja. Jeg kjøpte siste Cycle World i dag, og der var to ulike
innlegg tilegnet etanol i bensin.

Jeg siterer fra det første (Cycle World s. 67, september 2015):

"The ethanol pump fuel that have been foisted on us has many bad side effects, including being absorbed by most plastics
(sorry, Ducati owners). There was a huge uproar when the first boaters to use it had their fiberglass fuel thanks dissolve and it glued their engines together. Try to find and use non-ethanol fuel. Marinas have to have it for boat use. Failing that, use fuel stabilizers all the time. Drain the mower tank and carb dry for storage. Maybe if enough people vote with their pocketbooks, we can put this ethanol nightmare behind us".

Som svar på et annet innlegg, på side 68:

"...Ethanol does lots of bad things, but fuel fuel-injector deposits and carbon buildup aren't even on the radar.
The most common problems are corrosion and varnish deposits in the fuel system, primarely the rusting / dissolving
of the fuel tank, and varnish in carburettors and on inlet valves stems. ... Try to find non-etnanol fuel. Write your congressman. If stuck with ethanol, run your tank all the way empty before storing for the winter. Failing that, fill it to the brim with stabilizer in it..."

Amerikanerne har hatt etanol i drivstoff lengre enn oss, og i relativt større mengder. Snart kommer etanol i det aller meste av drivstoff også i Norge, uten at særlig mange ser ut til å bry seg."

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av LordShaft »

For det første har jeg ingen peiling på etanol å dens virkning i det hele tatt. Jeg vet ikke når de innførte det en gang :-k Men jeg har en del redskap, biler, båter og sykler som har rullet på det, å vært lagret med det.

Nå har vel kondens i tanken vist seg å være et langt større problem en etanolen (tror jeg)

Så jeg har ingen erfaring med å si at dette er et stort eller lite problem. Men dere som ser på dette som kreft, det må da finnes mye mer stoff om temaet enn hva et anerkjent sykkel blad skriver. Som forøvrig ikke nødvendigvis er så veldig objektiv hele tiden

Note4

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Bosted: Ski

Re: Fuel..

Legg inn av Kwak »

650spleisn skrev:https://www.youtube.com/watch?v=8VWEwEveGTQ

Gjentar mitt tidligere svar:
Kompresjonen starter ikke før alle ventiler (evnt. eksosporter) er steng.
Det er ikke nødvendigvis ved N.D..
Derfor blir formelen V1+V2 / V2.

Når det gjelder problemer med etanol i bensinen så har jeg personlig ingen konkrete eksempler å vise til, men har gjort meg noen refleksjoner om temaet.
Når mange seriøse aktører (etter min oppfatning), fra mange land, peker på mulige problemer linket til innblanding av etanol i bensinen så er det helt klart noe i det.
Hvor mange typer bensindrevne kjøretøy er bygget de siste 100 årene?
Hvor mange kombinasjoner av materialer som er i kontakt med bensinen( gummier, pakninger, etc.) er benyttet?
Dersom etanolen er tilført bensinen i de senere årene så er det vel ganske forståelig at forskjellige typer av reaksjoner kan oppstå.
Kjemi er et svært sammensatt tema. Jeg er absolutt ingen kjemiker, men gammel nok til å forstå at jeg ikke forstår noe som helst.

Dere som sier at min gamle ditt eller datt startet på første forsøk med bensin fra 19xx må huske på at den aktuelle bensinen kanskje var av "ekte" sort uten tilsatt etanol. En gasstett bensintank / forgasser vil også hjelpe på.

Lord og noen av dere andre: hvor mange bensindrevne kjøretøy har dere hatt siden etanolen ble påtvunget bensinen?
Hvor stort erfaringsgrunnlag har dere for å mene at etanolen ikke gjør noen ugang?
Kanskje etanolen gir et snikende problem som man ikke merker før etter en stund?

Personlig så liker jeg tekniske tråder som denne, å spesielt erfaringer som dere der ute har å dele med oss andre.
Men prøv å ikke presenter egne erfaringer som fasitsvar på store temaer som etanolproblematikken tilsynelatende er.
Beklager, men du tar nok feil når det gjelder din definisjon av kompresjonsforhold. Du blander sammen med kompresjonstrykk som er noe annet, selv om det selvfølgelig har en sammenheng.
Kompresjonsforholdet er ikke avhengig av ventiltidene. Kompresjonsforholdet defineres som det totale volumet over stempelet ved nedre dødpunkt delt på det totale volumet over stempelet ved øvre dødpunkt.
Eller vi kan si det på en annen måte: Volum forbrenningskammer + slagvolum/volum forbrenningskammer.
For eksempel 10+100/10=11

I teorien kan kompresjonstrykket være lineært med kompresjonsforholdet, altså 11 kg/cm2 i mitt eksempel.
I praksis har vi sylinderlekkasje, ventillekkasje og annet som reduserer kompresjonstrykket. Ved 11:1 i kompresjonsforhold blir kompresjonstrykket normalt 9-10 kg/cm2
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Bosted: Ski

Re: Fuel..

Legg inn av Kwak »

Jeg har tidligere postet ett bilde av forgasseren på min 1970 Triumph TR6 hvor pakningen ikke har tålt etanol.
Her: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1&t=2508&start=45" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er en etanol tråd

Pleide å fylle 98 oktan på Shell, men ble nødt til å fylle 95 på Statoil
Nå er nok moderne motorsykler konstruert for å tåle en viss innblanding av etanol så det er skjelden noe problem.
Før i tiden derimot...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Bosted: Ski

Re: Fuel..

Legg inn av Kwak »

Cutless skrev:Et praktisk eksempel:

Ducati Hypermotard 821
CC: 821
Kompresjonratio: 12,8:1 (vannavkjølt)

HK: 110


Harley Davidson 883 roadster
CC: 883
Kompresjonsratio: 9:1 (luftavkjølt)

HK: 53

Fort gjort å starte en ny diskusjon på HK vs NM nå, men er bare for å gi en pekepinn på ytelse - samt vise hvorfor kompresjonsratio er viktig.
Det har vel liiite grann med slaglengde og turtall å gjøre også? Og det finnes jo luftkjølte dieselmotorer med kompresjonsforhold 18:1

Svar