Jeg har ikke utført blindtest eller andre former for verifisering

Tror det kan lønne seg å bruke etanolfri bensin så lenge man kan, ja. Jeg kjøpte siste Cycle World i dag, og der var to ulike929rr skrev:Kjører mye 95. Men før vintern fyller jeg 98 pga ikke etanol. På vesla fyller jeg 98 uansett. Kun det beste for små piker. Nå er det ikke jeg som har mapet henne men vil tro at hun kansje er mappet for 98.
Gamla får det som er tilgjengelig, går fint på 95, selv om jeg ble litt i stuss da hun ble uvillig på langsia på rudskogen her forleden. Mulig jeg hadde litt høyt turtall da.
Uansett, de fleste moderne motorer går greit på 95 pga bankesensor, men før vintern, få på noe uten etanol,
Sent fra min GT-P5100 via Tapatalk
Mange Amerikanere i militær veteranbil miljøet fyller marine bensin -beregnet på båter- denne inneholder ikke etanol.gsx750_80 skrev:
Amerikanerne har hatt etanol i drivstoff lengre enn oss, og i relativt større mengder. Snart kommer etanol i det aller meste av drivstoff også i Norge, uten at særlig mange ser ut til å bry seg.
Jepp. Det går litt utover ytelsen men med bankesensor ungår en fårhåpentligvis motorskader pga banking500DOHC skrev:Å si at det ikke går ut over ytelsen ved bruk av for lav oktan fordi man har "knockcensor" blir feil.
Det som skjer er at denne sensoren føler at det er tenningsbank og motorstyringen justerer da
tenningstidspunktet ned til nærmere TDC(TopDeadCenter) og dette går da direkte ut over ytelsen.
Tror ikke heller det er noe problem som sådan, men at man kan få lavere effekt og potensielt høyere forbruk virker troverdig. Et alterantiv til effektanlegg? :)LordShaft skrev:Jeg har, relativt store problemer med å forstå at dette skal være noe problem for oss vanlige syklister![]()
Jeg har brukt 95 oktan bensin konsekvent siden jeg begynte å kjøre sykkel. Å har aldri hatt noe problem. Jeg har heller aldri lest eller hørt noe om at dette skal være noe problem på sykelene i dag.
At det kan bli et problem om de senker oktan tallet enda mer, samt har i mer etanol er jeg helt sikker på. Men den 95 vi har, hvis det var så skadelig eller forferdelig å mate syklene med. Så hadde vi da vel hørt om langt flere tilfeller der dette var et problem?![]()
Jeg skal ikke påstå at det ikke stemmer, men burde det ikke være et mere vanlig problem om det er etanolen som er skyld i geleen?JohnnyTh skrev:Har hørt at etanolen kan føre til slik gele i bensinen som jeg hadde på vedmaskinen min. Problemet jeg hadde med den er ellers uforklarlig. Burde nok kjørt den tom før lagring. Men det sies at 98 okt er bedre for lagring. Etanolbensin brukes som sagt ikke av mange i usa på biler som blir lagret.
Mange (de fleste?) er ikke en gang klar over at det er etanol i drivstoff her til lands. Det innføres (evt er innført) til ulikeLordShaft skrev:Jeg har, relativt store problemer med å forstå at dette skal være noe problem for oss vanlige syklister![]()
Jeg har brukt 95 oktan bensin konsekvent siden jeg begynte å kjøre sykkel. Å har aldri hatt noe problem. Jeg har heller aldri lest eller hørt noe om at dette skal være noe problem på sykelene i dag.
At det kan bli et problem om de senker oktan tallet enda mer, samt har i mer etanol er jeg helt sikker på. Men den 95 vi har, hvis det var så skadelig eller forferdelig å mate syklene med. Så hadde vi da vel hørt om langt flere tilfeller der dette var et problem?![]()
Dersom du har tilhold langt nord er det sannsynlig at du ikke har vært utsatt for etanolholdig bensin i det hele tatt, eller inntil ganske nylig. Dersom du leser utenlandske motorsykkeltidsskrifter, feks Classic Motorcycle Mechanics eller Cycle World, ville du ha sett problemer grunnet etanol i drivstoff omtalt mange ganger. Cycle world er et av verdens mest velrennomerte motorsykkeltidsskrift, og dersom du insinuerer at det ikke er mulig å finne "eksempler eller rapporter som beskriver noe mer enn rykter og antakelser" sier det nok mer om deg, enn det det sier om etanolproblematikken.jhn skrev:Jeg sier ikke at mine erfaringer er fasiten, men jeg stiller spørsmål utfra mine erfaringer.
Men jeg tror ikke at din fasit heller er helt til stole på.
Dette er nok mere er reoretisk problem for de spesielt interesserte, enn for oss vanlige trafikanter, vil jeg tro
Det var riktignok gammel bensin på kjedesaga og mopeden jeg nevnte, men ikke så gammel at den ble fylt før etanolen kom.
Du snakker om "mulige problemer" og "som etanolproblematikken tilsynelatende er."
Kanskje det er to sentrale stikkord? "mulige" og "tilsynelatende"
Hvor stort erfaringsgrunnlag, spør du.
Skal vi si etter 2000? 3 mc, 3 gressklippere, 2 barnemopeder, 2 kjedesager og en bil som har gått 370.000 km.+ en haug med andre kjøretøy og maskiner via jobb og andre sammenhenger.
Da burde vel problemene ha sneket seg inn snart.
Jeg har ikke hørt om noen andre heller som har hatt problemer.
Jeg har forresten en bror som er bilmekaniker ... han har heller ikke vært borti noen tilfeller.
Så jeg spør igjen .... hvor stort er problemet?
Jeg liker også også tekniske tråder, selv når man problematiserer et ikke-problem.
Vi er jo ikke kommet lengere enn at noen ikke navngitte påstår det er et problem .... bortsett fra Johnny Th som har funnet noe guffe, men vet vi at det kommer av etanolen?
Det burde være mulig og finne noen eksempler eller rapporter som beskriver noe mere enn rykter og antagelser, synes du ikke?
Dersom du har tilhold langt nord er det sannsynlig at du ikke har vært utsatt for etanolholdig bensin i det hele tatt, eller ikke før inntil ganske nylig. Dersom du leser utenlandske motorsykkeltidsskrifter, feks Classic Motorcycle Mechanics eller Cycle World, ville du ha sett problemer grunnet etanol i drivstoff omtalt mange ganger. Cycle world er et av verdens mest velrennomerte motorsykkeltidsskrift, og dersom du insinuerer at det ikke er mulig å finne "eksempler eller rapporter som beskriver noe mer enn rykter og antakelser" sier det nok mer om deg, enn det det sier om etanolproblematikken.jhn skrev:Jeg sier ikke at mine erfaringer er fasiten, men jeg stiller spørsmål utfra mine erfaringer.
Men jeg tror ikke at din fasit heller er helt til stole på.
Dette er nok mere er reoretisk problem for de spesielt interesserte, enn for oss vanlige trafikanter, vil jeg tro
Det var riktignok gammel bensin på kjedesaga og mopeden jeg nevnte, men ikke så gammel at den ble fylt før etanolen kom.
Du snakker om "mulige problemer" og "som etanolproblematikken tilsynelatende er."
Kanskje det er to sentrale stikkord? "mulige" og "tilsynelatende"
Hvor stort erfaringsgrunnlag, spør du.
Skal vi si etter 2000? 3 mc, 3 gressklippere, 2 barnemopeder, 2 kjedesager og en bil som har gått 370.000 km.+ en haug med andre kjøretøy og maskiner via jobb og andre sammenhenger.
Da burde vel problemene ha sneket seg inn snart.
Jeg har ikke hørt om noen andre heller som har hatt problemer.
Jeg har forresten en bror som er bilmekaniker ... han har heller ikke vært borti noen tilfeller.
Så jeg spør igjen .... hvor stort er problemet?
Jeg liker også også tekniske tråder, selv når man problematiserer et ikke-problem.
Vi er jo ikke kommet lengere enn at noen ikke navngitte påstår det er et problem .... bortsett fra Johnny Th som har funnet noe guffe, men vet vi at det kommer av etanolen?
Det burde være mulig og finne noen eksempler eller rapporter som beskriver noe mere enn rykter og antagelser, synes du ikke?
Kan du utdype hvorfor det skulle være en konstruert problemstilling? Rasjonelle argumenter imøtesees med spenning og forventning.jhn skrev:De som er gode i matematikk kan regne ut det påståtte effekttapet .... det blandes vel inn 5% etanol.
Bensin uten etanol har energiinnhold på 9 kwh/liter, og ren etanol har 6,5 kwh/liter ... det blir vel ikke all verdens med tap?
Og hvor skadelig kan det være?
Er det noen som har hørt om noen tilfeller? .... bortsett fra rykter om at det bor en mann et sted som kjenner noen som har hørt om en kar som har lest om et tilfelle.
Hvorfor skal man fylle 98 før vinterlagring?
For meg høres dette ut som en konstruert problemstilling.
Beklager, men du tar nok feil når det gjelder din definisjon av kompresjonsforhold. Du blander sammen med kompresjonstrykk som er noe annet, selv om det selvfølgelig har en sammenheng.650spleisn skrev:https://www.youtube.com/watch?v=8VWEwEveGTQ
Gjentar mitt tidligere svar:
Kompresjonen starter ikke før alle ventiler (evnt. eksosporter) er steng.
Det er ikke nødvendigvis ved N.D..
Derfor blir formelen V1+V2 / V2.
Når det gjelder problemer med etanol i bensinen så har jeg personlig ingen konkrete eksempler å vise til, men har gjort meg noen refleksjoner om temaet.
Når mange seriøse aktører (etter min oppfatning), fra mange land, peker på mulige problemer linket til innblanding av etanol i bensinen så er det helt klart noe i det.
Hvor mange typer bensindrevne kjøretøy er bygget de siste 100 årene?
Hvor mange kombinasjoner av materialer som er i kontakt med bensinen( gummier, pakninger, etc.) er benyttet?
Dersom etanolen er tilført bensinen i de senere årene så er det vel ganske forståelig at forskjellige typer av reaksjoner kan oppstå.
Kjemi er et svært sammensatt tema. Jeg er absolutt ingen kjemiker, men gammel nok til å forstå at jeg ikke forstår noe som helst.
Dere som sier at min gamle ditt eller datt startet på første forsøk med bensin fra 19xx må huske på at den aktuelle bensinen kanskje var av "ekte" sort uten tilsatt etanol. En gasstett bensintank / forgasser vil også hjelpe på.
Lord og noen av dere andre: hvor mange bensindrevne kjøretøy har dere hatt siden etanolen ble påtvunget bensinen?
Hvor stort erfaringsgrunnlag har dere for å mene at etanolen ikke gjør noen ugang?
Kanskje etanolen gir et snikende problem som man ikke merker før etter en stund?
Personlig så liker jeg tekniske tråder som denne, å spesielt erfaringer som dere der ute har å dele med oss andre.
Men prøv å ikke presenter egne erfaringer som fasitsvar på store temaer som etanolproblematikken tilsynelatende er.
Det har vel liiite grann med slaglengde og turtall å gjøre også? Og det finnes jo luftkjølte dieselmotorer med kompresjonsforhold 18:1Cutless skrev:Et praktisk eksempel:
Ducati Hypermotard 821
CC: 821
Kompresjonratio: 12,8:1 (vannavkjølt)
HK: 110
Harley Davidson 883 roadster
CC: 883
Kompresjonsratio: 9:1 (luftavkjølt)
HK: 53
Fort gjort å starte en ny diskusjon på HK vs NM nå, men er bare for å gi en pekepinn på ytelse - samt vise hvorfor kompresjonsratio er viktig.