Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ojda »

jhn skrev:
ojda skrev:Synes man ikke dette er gøy å kjøre/utfordre, er det forde man er "redd for svinger" :-k :-)å

[img]http://i1200.photobucket.com/albums/bb3 ... v7zah2.jpg[/img]
Fytti rakkern, jeg som har skrevet så alle kan lese at du er en trivelig fyr, så kaller du meg ei pyse.
Det er ikke pent gjort.

Det kan jo være artig med et par hårnåler i ny og ne, men det er egentlig mest bare mas. Nesten-hårnåler er mye bedre.
Jeg har en strekning på 7 km grusvei 10 min hjemmefra, med 7-8 hårnåler ... det kan være litt artig av og til.
Men kanskje ikke for alle ... det var et par fyrer en gang, på en GS og en explorer, som klagde over noen flotte grusveier .... men det hadde vistnok mest med syklene å gjøre :lol
Pöh, jeg tror ikke for et sekund at du ikke hadde kost deg nedover der :mk
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av LordShaft »

Jeg var ikke veldig glad i hårnåler selv når jeg kjørte R... Men det var langt mere frykt, ikke mestret eller knølet veldig å mistet all flyt i svingene som gjorde at jeg unngikk disse, eller valgte å kjøre de i sneglefart.

Så kom vi på tur nedover i hårnål land. Å da er det bare en ting å gjøre. Lære seg å kjøre svingene så godt som mulig. Å gå fra å sky hårnåler, til å like de, til faktisk å ville ha mest mulig av de. Ja den overgangen er stor. Å dette var med R sykkel. Det er LANGT bedre, lettere og enda mer gøy å kjøre med traktor.
Så at folk stiller seg spørsmålet med hva som er så fantastisk. Ja det støtter jeg også! Jeg har vært der så uendelig mange ganger selv. Men nå, nå har jeg blitt gammel nok til å skjønne hva som er best egnet til hvilket formål. Blir ikke en ny R sykkel i huset her før fjordparken i haugesund åpner :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av kjellv »

I Trollstigen er de største utfordringene, spesielt oppover, alle turistbussene og bobilene. Du ser dem ikke før du er langt inn i svingen, ofte for langt til at det blir plass å møte dem. Spesielt bussene må bruke hele veibredden for å klare svingene, og for å se dem må du vri hodet nesten bak-fram for å se hva som kommer mot svingen. Bobiler kan være like ille. Mange sjåfører i disse har nesten panikk, og lurer på hva i h..... de har klart å rote seg inn i mens de prøver så godt de kan å manøvrere disse vanskapningene så nær midt på veien de klarer. Vanskapninger...fordi i mange av disse sitter sjåføren langt inne i bilen og har problemer med å se for seg hvor stor bilen egentlig er. De tror vanligvis at den er mye større enn den er. De som ikke har panikk, er ofte mye mer opptatt av utsikten og filming/fotografering enn av bilkjøring.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av jhn »

ojda skrev:
jhn skrev:
ojda skrev:Synes man ikke dette er gøy å kjøre/utfordre, er det forde man er "redd for svinger" :-k :-)å

[img]http://i1200.photobucket.com/albums/bb3 ... v7zah2.jpg[/img]
Fytti rakkern, jeg som har skrevet så alle kan lese at du er en trivelig fyr, så kaller du meg ei pyse.
Det er ikke pent gjort.

Det kan jo være artig med et par hårnåler i ny og ne, men det er egentlig mest bare mas. Nesten-hårnåler er mye bedre.
Jeg har en strekning på 7 km grusvei 10 min hjemmefra, med 7-8 hårnåler ... det kan være litt artig av og til.
Men kanskje ikke for alle ... det var et par fyrer en gang, på en GS og en explorer, som klagde over noen flotte grusveier .... men det hadde vistnok mest med syklene å gjøre :lol
Pöh, jeg tror ikke for et sekund at du ikke hadde kost deg nedover der :mk
Nei det gjør jo ikke jeg heller.

Reodor Felgen
Innlegg: 266
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Reodor Felgen »

Jeg ser ikke greia med at hårnåler skal være så artig, moroa er passe krappe svinger som man får gitt bra med gass ut av og med god flyt.

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Bosted: akershus

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av freddy123 »

Mye deiligere med hårnåler a gitt særlig nedover , bare kjenne på lukta av svidde bremser mens man såvidt rekker å touche gassen før man må hugge inn bremsen igjen og ned Stelvio så skjer dette så hyppig at man blir litt sliten i brems og clutsh klypa :)

Nei må si meg enig med deg Reodor felgen :) hårnåler er for gamle gubber på traktor for her er veiene bygd etter hvilket tempo dem liker å kjøre i hehehe :):):)

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Olav K »

Jeg vil påstå, at om du ikke trives med eller mestrer hårnåler, så har du kjørt for lite, og er å anse som en mindre fullkommen motorsyklist. Evt du kjører en sykkel som er feil for deg, og denslags bruk.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Bosted: på ei øy

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av TomB »

Ikke noe problem med å kjøre hårnålsvinger, men syns ikke det er morro.
Vil heller ha litt "større" svinger enn hårnål, da man får, mye bedre flyt i svingene. :prop:
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av jhn »

Olav K skrev:Jeg vil påstå, at om du ikke trives med eller mestrer hårnåler, så har du kjørt for lite, og er å anse som en mindre fullkommen motorsyklist. Evt du kjører en sykkel som er feil for deg, og denslags bruk.
Er ikke det en rimelig arogant påstand?
Jeg har kjørt sykkel i 20-25 år. Sykkelen passer meg godt, og jeg føler meg rimelig komfortabel i hårnåler, men synes ikke det er så voldsomt artig.
Det er omtrent alt du vet om meg, og på bakgrunn av det mener altså du at jeg er en mindre fullkommen motorsyklist enn f.eks du er?
Skal det ikke mere info til for å vurdere folks ferdigheter?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av DrGreve »

Jeg tror jeg har kjørt det meste av hårnålsvinger i Norge som har fast dekke og har også hatt mine opplevelser i Alpene. Hårnålsvinger gir ikke den optimale kjøreopplevelsen for min del, men naturopplevelsen er desto mer givende. Av en eller annen grunn er det utsikt som fenger meg i tillegg til beundring av ingeniørbragden de fleste slike strekker representerer.
Da er kurver med muligheter for noenlunde god fart hvor sporvalg og apexvalg avgør om man får en god følelse som gir meg den beste opplevelsen.
Her kan dere spole frem til vel 22 minutter og se frem til 25 minutter. Er filmet mellom Hemnesberget og Finneidfjord langs Fv808. Bare for a nevnt det, jeg har kjørt disse svingene i langt høyere speed enn dette, men på film passer det seg ikke :)

[video]https://www.youtube.com/watch?v=4t3-_BYsndk[/video]
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Reodor Felgen
Innlegg: 266
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Reodor Felgen »

Har syklet de fleste populære fjellpassene på Gran Canaria og motorsyklistene som det kryr av der sliter med å følge mosjonistene med 23mm dekk nedover.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av 45316 »

Dr. Får ikke sett filmen. Hevdes at den ikke er tilgjengelig.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av DrGreve »

Hmm, mulig rettighetskrav har sperret den for mobil og nettbrett :sorry
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Bosted: akershus

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av freddy123 »

Olav K skrev:Jeg vil påstå, at om du ikke trives med eller mestrer hårnåler, så har du kjørt for lite, og er å anse som en mindre fullkommen motorsyklist. Evt du kjører en sykkel som er feil for deg, og denslags bruk.

Jeg trives ikke såååå godt i hårnåler og er mye enig i det dr.greve nevner her :)

Dersom du vil påstå at jeg ikke er en fullkommen motorsyklist, samma det jeg har ikke møtt deg engang :) så skjønner ikke hvordan du kan trekke den konklusjonen der dersom det var meg det var rettet mot :)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Snikkeren »

Noen hårnåler i ny og ne er kjekt det, men jeg liker fremdeles best svinger med litt mer fart i. Svinger hvor man hiver sykkelen fra side til side, med litt godt nedlegg. Og jeg er ikke noen sinke i hårnålene heller, eller hva LordShaft?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av norse900 »

45316 skrev:Dr. Får ikke sett filmen. Hevdes at den ikke er tilgjengelig.
Jeg har sett den nå (på PC). Ingen problemer, -super film!!! :thumleft
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Bjerknez »

Tja... mulig jeg er den eneste som kan være enig med Olav K her faktisk...
Nå har ikke jeg kjørt mye hårnåler, men noen få har det jo blitt og min lille erfaring tilsier at det krever langt mer av deg som fører og komme kjapt gjennom hårnåler. Ofte har man lavere fart og sporvalg samt bruk av clutch etc. krever litt mer av deg som sjafør for å få til slike svinger i forholdsvis høye hastigheter. Jeg tror at hvis man få en flyt her så lærer man sykkelen å kjenne på et helt annet nivå enn når man cruiser gjennom en lang sving i det samme giret.

Jeg tror man blir bedre rustet teknisk ved å øve seg på hårnålssvinger.

Om uttalelsen til Olav K er arrogant tar jeg ikke så mye stilling til. Men den er i så fall i mine øyne ærlig og rett frem og det har jeg sansen for.

Om man har kjørt motorsykkel i 50 år har uansett ikke en dritt å si med hvor god motorsyklist man er...tror jeg. Jeg kjenenr en som har hatt lappen i 23 år og når jeg kjører sammens med han så blir jeg ikke akkurat imponert for å si det sånn. Ikke for at jeg kjører perfekt heller, men jeg tør påstå at jeg har mer kontroll på sykkelen i høyere hastigheter i svinger enn det han har.

Så ja, jeg er faktisk enig med Olav K her... selv om uttalelsen kanskje virket noe arrogant. Men.. jeg liker det :thumleft

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av DrGreve »

Bjerknez skrev:Tja... mulig jeg er den eneste som kan være enig med Olav K her faktisk...
Nå har ikke jeg kjørt mye hårnåler, men noen få har det jo blitt og min lille erfaring tilsier at det krever langt mer av deg som fører og komme kjapt gjennom hårnåler. Ofte har man lavere fart og sporvalg samt bruk av clutch etc. krever litt mer av deg som sjafør for å få til slike svinger i forholdsvis høye hastigheter. Jeg tror at hvis man få en flyt her så lærer man sykkelen å kjenne på et helt annet nivå enn når man cruiser gjennom en lang sving i det samme giret.

Jeg tror man blir bedre rustet teknisk ved å øve seg på hårnålssvinger.

Om uttalelsen til Olav K er arrogant tar jeg ikke så mye stilling til. Men den er i så fall i mine øyne ærlig og rett frem og det har jeg sansen for.

Om man har kjørt motorsykkel i 50 år har uansett ikke en dritt å si med hvor god motorsyklist man er...tror jeg. Jeg kjenenr en som har hatt lappen i 23 år og når jeg kjører sammens med han så blir jeg ikke akkurat imponert for å si det sånn. Ikke for at jeg kjører perfekt heller, men jeg tør påstå at jeg har mer kontroll på sykkelen i høyere hastigheter i svinger enn det han har.

Så ja, jeg er faktisk enig med Olav K her... selv om uttalelsen kanskje virket noe arrogant. Men.. jeg liker det :thumleft
Hmm, nå har jeg kjørt sykkel siden 1976 og kjørt en del på bane, siste gang for 3 år siden på ACR. Jeg har vært særdeles aktiv langs veiene i alle år, bortsett fra 10 år mellom min førstefødtes tilkomst og til hun var 10 år. Min bror døde i mc-ulykke i april samme år og det påvirket også valget om å stalle sykkelen.
Når jeg legger ivei så går det i grei fart, men det jeg merker nå min alder er at dagsformen spiller mere inn enn før i forhold til hvordan jeg kjører.
Så du skal ikke gå i fella å påstå at eldre folk på sykkel ikke kan kjøre hårnålsvinger. Skinnet kan bedra. At man foretrekker andre typer svinger er ikke det samme som om at man ikke har ferdighetene.
Og bare for å ha det nevnt, jeg har aldri trynet i en sleip tunell og jeg har kjørt i de også :lol

Og ja, jeg er enig i Jhn, kommentaren til Olav K var en smule arrogant. Igjen, man skal ikke skue hunden på hårene.. :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Bjerknez »

Hmm, nå har jeg kjørt sykkel siden 1976 og kjørt en del på bane, siste gang for 3 år siden på ACR. Jeg har vært særdeles aktiv langs veiene i alle år, bortsett fra 10 år mellom min førstefødtes tilkomst og til hun var 10 år. Min bror døde i mc-ulykke i april samme år og det påvirket også valget om å stalle sykkelen.
Når jeg legger ivei så går det i grei fart, men det jeg merker nå min alder er at dagsformen spiller mere inn enn før i forhold til hvordan jeg kjører.
Så du skal ikke gå i fella å påstå at eldre folk på sykkel ikke kan kjøre hårnålsvinger. Skinnet kan bedra. At man foretrekker andre typer svinger er ikke det samme som om at man ikke har ferdighetene.
Og bare for å ha det nevnt, jeg har aldri trynet i en sleip tunell og jeg har kjørt i de også :lol

Og ja, jeg er enig i Jhn, kommentaren til Olav K var en smule arrogant. Igjen, man skal ikke skue hunden på hårene.. :)
Jeg skuer ingen på hårene Dr.Greve. Jeg har også erfart det motsatte, bare så det er sagt. Jeg vet heller ikke noe som helst om dine kjøreferdigheter og det er heller ikke poenget mitt. Jeg står heller ikke i en situasjon hvor jeg med respekten i behold kan tillate meg å vurdere andres kjøreegenskaper med tanke på at jeg er ganske fersk selv. Jeg skriver bare at antall år som MC fører ikke alltid står i stil med at man er en teknisk god sjåfør. For å bli teknisk god så må man kjøre litt aktivt og "presse" seg selv litt tror jeg. Du har jo også vert på bane og det er nok en veldig god erfaring å ta med seg, selv om det kanskje ikke er mange hårnåler på en bane?

Det at man ikke foretrekker hårnålsvinger selv om man selv mener man takler slike utmerket er jo en ærlig sak. Men jeg tror mange også foretrekker og holde seg borte fra ting man ikke føler man mestrer. Dette er også en helt ærlig sak.

Men jeg synes uansett at Olav K har et poeng. Jeg er på ingen måte noen hårnålsracer selv, men merker at de gangene jeg faktisk har kjørt noen hårnåler så sitter liksom teknikken bedre. Men dette må jo hele tiden øves på og det har ikke jeg mulighet til desverre. Så ja, det at jeg kanskje ikke mestrer hårnåler på samme måte som Onkel er jo fordi jeg mangler erfaring og eller blir forhindret av feil sykkelvalg etc. ut fra egne behov. Er ikke det en ganske ærlig sak da?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av jhn »

Bjerknez skrev:Tja... mulig jeg er den eneste som kan være enig med Olav K her faktisk...
.
Bare for å være sikker på at jeg forstår deg riktig ... du mener at fordi du f.eks. liker hårnålsvinger bedre enn f.eks meg, så er jeg en mindre fullkommen motorsyklist enn deg? ... til tross for at du har mindre trening enn meg, trening som du påpeker viktigheten av.
Og i samme åndedrag hevder du at erfaring ikke betyr en dritt.
Bjerknez skrev: Nå har ikke jeg kjørt mye hårnåler, men noen få har det jo blitt og min lille erfaring tilsier at det krever langt mer av deg som fører og komme kjapt gjennom hårnåler. Ofte har man lavere fart og sporvalg samt bruk av clutch etc. krever litt mer av deg som sjafør for å få til slike svinger i forholdsvis høye hastigheter. Jeg tror at hvis man få en flyt her så lærer man sykkelen å kjenne på et helt annet nivå enn når man cruiser gjennom en lang sving i det samme giret.

Jeg tror man blir bedre rustet teknisk ved å øve seg på hårnålssvinger.
Her ramser du opp en haug med selvfølgeligheter som du tror stemmer

Jeg har også sansen for å være ærlig og rett fram, og så liker jeg også at man har kjennskap til de man skal vurdere evnene til.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Bjerknez »

Bare for å være sikker på at jeg forstår deg riktig ... du mener at fordi du f.eks. liker hårnålsvinger bedre enn f.eks meg, så er jeg en mindre fullkommen motorsyklist enn deg? ... til tross for at du har mindre trening enn meg, trening som du påpeker viktigheten av.
Og i samme åndedrag hevder du at erfaring ikke betyr en dritt.
Nei, det er ikke det jeg skrev...

Jeg skriver ikke noe som helst om deg, for jeg vet ikke noe om deg og dine kunnskaper. Men jeg er ganske sikker på at hvis man skal bli god i noe så må ting repeteres og holdes vedlike, samt at man kanskje bør presse seg selv litt. Altså gå litt utenfor komfortsonen. Gjør man ikke dette så tror jeg man stagnerer litt. Altså hvis målet er å kunne takle slike hårnålssvinger på en bedre måte, eller teknikk generelt når det kommer til motorsykkel kjøring.

Definisjonen av hva du mener med "fulkommen motorsyklist" skal jeg dog ikke begi meg ut på...

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av jhn »

Bjerknez skrev:
Bare for å være sikker på at jeg forstår deg riktig ... du mener at fordi du f.eks. liker hårnålsvinger bedre enn f.eks meg, så er jeg en mindre fullkommen motorsyklist enn deg? ... til tross for at du har mindre trening enn meg, trening som du påpeker viktigheten av.
Og i samme åndedrag hevder du at erfaring ikke betyr en dritt.
Nei, det er ikke det jeg skrev...

Jeg skriver ikke noe som helst om deg, for jeg vet ikke noe om deg og dine kunnskaper. Men jeg er ganske sikker på at hvis man skal bli god i noe så må ting repeteres og holdes vedlike, samt at man kanskje bør presse seg selv litt. Altså gå litt utenfor komfortsonen. Gjør man ikke dette så tror jeg man stagnerer litt. Altså hvis målet er å kunne takle slike hårnålssvinger på en bedre måte, eller teknikk generelt når det kommer til motorsykkel kjøring.

Definisjonen av hva du mener med "fulkommen motorsyklist" skal jeg dog ikke begi meg ut på...
Det ble snakket om man liker/trives/synes det er artig eller ikke med hårnåler. Jeg er en av de som ikke synes det er det artigste.
Så kom denne kommentaren:
"Jeg vil påstå, at om du ikke trives med eller mestrer hårnåler, så har du kjørt for lite, og er å anse som en mindre fullkommen motorsyklist. Evt du kjører en sykkel som er feil for deg, og denslags bruk."
Dette sa du deg enig i. Du nevnte ikke meg, det stemmer, men det gjelder meg likevel siden jeg mener det jeg gjør om hårnåler.
Jeg skrev f.eks deg og meg .... altså hypotetisk. Hvem vi snakker om er ikke viktig, men meningene og holdningene.
"Fullkommen motorsyklist" var ikke mine ord ... de stammer fra din meningsfelle, så du får spørre han hva han legger i uttrykket.
Du påpeker viktig heten av trening, samtidig som du sier at 50 års erfaring ikke betyr en dritt.
Det var faktisk det du sa.
Det er riktig, du vet ikke noe om meg, eller hvem andre det nå måtte være Olav snakker om, men likevel er du enig med han at det er ikke like fullkomne motorsyklister som de som liker hårnåler en smule mere enn meg

Hva var det jeg misforstod?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Bjerknez »

jhn skrev:
Bjerknez skrev:
Bare for å være sikker på at jeg forstår deg riktig ... du mener at fordi du f.eks. liker hårnålsvinger bedre enn f.eks meg, så er jeg en mindre fullkommen motorsyklist enn deg? ... til tross for at du har mindre trening enn meg, trening som du påpeker viktigheten av.
Og i samme åndedrag hevder du at erfaring ikke betyr en dritt.
Nei, det er ikke det jeg skrev...

Jeg skriver ikke noe som helst om deg, for jeg vet ikke noe om deg og dine kunnskaper. Men jeg er ganske sikker på at hvis man skal bli god i noe så må ting repeteres og holdes vedlike, samt at man kanskje bør presse seg selv litt. Altså gå litt utenfor komfortsonen. Gjør man ikke dette så tror jeg man stagnerer litt. Altså hvis målet er å kunne takle slike hårnålssvinger på en bedre måte, eller teknikk generelt når det kommer til motorsykkel kjøring.

Definisjonen av hva du mener med "fulkommen motorsyklist" skal jeg dog ikke begi meg ut på...
Det ble snakket om man liker/trives/synes det er artig eller ikke med hårnåler. Jeg er en av de som ikke synes det er det artigste.
Så kom denne kommentaren:
"Jeg vil påstå, at om du ikke trives med eller mestrer hårnåler, så har du kjørt for lite, og er å anse som en mindre fullkommen motorsyklist. Evt du kjører en sykkel som er feil for deg, og denslags bruk."
Dette sa du deg enig i. Du nevnte ikke meg, det stemmer, men det gjelder meg likevel siden jeg mener det jeg gjør om hårnåler.
Jeg skrev f.eks deg og meg .... altså hypotetisk. Hvem vi snakker om er ikke viktig, men meningene og holdningene.
"Fullkommen motorsyklist" var ikke mine ord ... de stammer fra din meningsfelle, så du får spørre han hva han legger i uttrykket.
Du påpeker viktig heten av trening, samtidig som du sier at 50 års erfaring ikke betyr en dritt.
Det var faktisk det du sa.
Det er riktig, du vet ikke noe om meg, eller hvem andre det nå måtte være Olav snakker om, men likevel er du enig med han at det er ikke like fullkomne motorsyklister som de som liker hårnåler en smule mere enn meg

Hva var det jeg misforstod?
Det jeg mente var at selv om man har hatt lappen på motorsykkel i 50 år så er ikke dette ensbetydende med at man er en jævel på og kjøre sykkel. Vertfall ikke det intrykket jeg har fått. Men her snakker jeg da om teknikk i hårnåler og aktiv kjøring i svinger etc. Hvis jeg feks. skulle ha kjørt en hel dag i alpene i hårnåler så skal det mye til for at du kunne hoppet rett på sykkelen og holdt følge med meg tror jeg. Altså hvis du ikke har noen erfaring fra slik kjøring tidligere.

Vi er alle forskjellige. Noen liker å kjøre rett frem og cruise, mens andre liker å skrape knepucker i svinger. Jeg befinner meg nok ett sted midt i mellom, kanskje en anelse mer mot den aktive siden. Jeg har ingen intensjoner eller muligheter heller som gir meg den treningen jeg trenger for å holde følge med gutta i alpene fra første stund. Å det gjør MEG i så måte til en ikke like fulkommen motorsyklist som dem andre. Såpass må man vel kunne si om seg selv?

Det er vel så enkelt som at man blir flink til det man trener på og ikke fullt så flink til det man lar vær og trene på. Noen har det også litt i seg, mens andre kanskje må jobbe mer for å få det til. Vi er forskjellige alle sammen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Bjerknez »

Elolz skrev:Guy Martin liker ikke sjikaner, er han da en mindre fullkommen motorsyklist? :-k :knegg

Jeg må ærlig talt si at kjøremessig frister ikke Trollstigen og Stelvio meg et fnugg. :[-( Jeg har vel neppe kjørt noe som kan klassifiseres som en hårnålsving, og ikke frister det heller. Ikke er det noe jeg bryr meg med å mestre heller, på lik linje med at jeg ikke har noe behov for å vri rundt et håndtak til det står 200+km/t på displayet, har greid meg fint i over 5 år uten. 100meter full gass, så bråbrems og langt ned i fart bratt oppover/nedover? I tillegg til bilister og motorsyklister som ikke holder siden sin? Nei takk. Naturmessig har jeg derimot lyst til å oppleve det. ;-)

Syns det er litt snodig fokus innpå her for tiden, hvis en ikke elsker og tilber hårnålsvinger, eller har slitt ut hver siste millimeter av kantene på dekket, eller har skrapt av seg knærne, så er en liksom ikke noe ekte motorsyklist virker det som. :scratch Trodde meningen var å kjøre med vett og ikke utsette andre for unødvendig fare, holde seg på veien og kose seg i det tempoet og svingene en selv trives i.
Jeg er vel heller ikke noe fan av å kjøre hårnålssvinger tror jeg. Inni mellom kan det være artig, men det er morsommere med slakkere svinger som tillater høyere hastighet etc. Men det forandrer ikke det faktum at jeg tror at det er god trening å kjøre i hårnålssvinger.

Når det komemr til setningen "Mindre fulkommen motorsyklist" så er dette en sterk setning i denne sammenhengen og derfor så skrev jeg også tidligere at uttalelsen til Onkel kanskje var litt krass. Men jeg liker den for det. For det funket jo! Det ble jo en debatt ut av det :lol

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Tobben84 »

Syns det er litt snodig fokus innpå her for tiden, hvis en ikke elsker og tilber hårnålsvinger, eller har slitt ut hver siste millimeter av kantene på dekket, eller har skrapt av seg knærne, så er en liksom ikke noe ekte motorsyklist virker det som. :scratch Trodde meningen var å kjøre med vett og ikke utsette andre for unødvendig fare, holde seg på veien og kose seg i det tempoet og svingene en selv trives i.[/quote]

Veldig enig i dette. Vokse folk som driver å sammenligner striper eller ikke på dekkene sine er hakket for spesielt for min del, moped-portalen neste. Grensetesting holder jeg på med på bane, og på veien ønsker jeg å kose meg med en god sikkerhetsmargin.

Svar