Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikkeren »

simpson skrev:
jhn skrev:
Snikkeren skrev: Det å kontrastyre gjennom hele svingen er noe alle gjør, bevisst eller ubevisst, altså legger press på innerste holken gjennom hele svingen.
Dette er jeg ikke enig i, det er ingen nødvendighet. Se ned på styret ditt neste gang du er ute å kjører
Snikkeren skrev: Når man snakker om at man ikke kontrastyrer for å styre en sykkel i lav fart, så er det en sannhet med modifikasjoner.
.
Hvilke modifikasjoner?
Snikkeren skrev: Når man kjører i lav fart og styrer mot den siden man vil svinge til, så lener man seg motsatt vei igjen.
Dette er jeg heller ikke nødvendigvis enig i. Ingen nødvendighet
Jeg er enig med deg om dette :thumleft

Bare prøv. Kjør mellom 5-10 km/t beint frem. Så svinger du/dere styret mot ene siden uten å lene dere noen vei, og ser hvilken vei sykkelen legger seg. Jeg vet svaret, for jeg har prøvd. :mk
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

jhn skrev:
Snikkeren skrev: Det å kontrastyre gjennom hele svingen er noe alle gjør, bevisst eller ubevisst, altså legger press på innerste holken gjennom hele svingen.
Dette er jeg ikke enig i, det er ingen nødvendighet. Se ned på styret ditt neste gang du er ute å kjører
Snikkeren skrev: Når man snakker om at man ikke kontrastyrer for å styre en sykkel i lav fart, så er det en sannhet med modifikasjoner.
.
Hvilke modifikasjoner?
Snikkeren skrev: Når man kjører i lav fart og styrer mot den siden man vil svinge til, så lener man seg motsatt vei igjen.
Dette er jeg heller ikke nødvendigvis enig i. Ingen nødvendighet

Jo, styret svinger nok med, men jeg for min del presser "mot" hele svingen, men vi kan godt skille på en "inistsieringsfase" og resten.
Mottrykket gjør jo at biken faller inn i svingen og jo mer man presser, dess mer faller den.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av MaxTron »

Virkelig arti å sjå hvordan denne diskusjonen blusser opp igjen :prop:

Sånn som æ ser det handler noe av diskusjonen om ett definisjonsspørsmål:

Sånn som æ definerer det er:
Kontrastyring (æ kaller det også gjerne "motstyring") at man styrer motsatt vei som man har tenkt å svinge.
Medstyring at man styrer samme vei som man har tenkt å svinge.
Styrekomando er ett uttrykk for det man fysisk gjør (drar i eller trykker på styret, eventuelt tråkker på en av fothvilerene (pinnene), eventuelt vektforflytning)

Styrekomando bruker en både når en kontrastyrer og når en medstyrer.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
stigagixx
Innlegg: 132
Registrert: 15 mar 2012, 19:50
Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
Bosted: Ringsaker

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av stigagixx »

MaxTron skrev:Virkelig arti å sjå hvordan denne diskusjonen blusser opp igjen :prop:

Sånn som æ ser det handler noe av diskusjonen om ett definisjonsspørsmål:

Sånn som æ definerer det er:
Kontrastyring (æ kaller det også gjerne "motstyring") at man styrer motsatt vei som man har tenkt å svinge.
Medstyring at man styrer samme vei som man har tenkt å svinge.
Styrekomando er ett uttrykk for det man fysisk gjør (drar i eller trykker på styret, eventuelt tråkker på en av fothvilerene (pinnene), eventuelt vektforflytning)

Styrekomando bruker en både når en kontrastyrer og når en medstyrer.
Kunne ikke vært mer enig!

Og dere som sier dere ikke bruker kontrastyring; Jo det gjør dere :P :p

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av MaxTron »

jodlevann skrev:Våger meg på å sitere:
".. forstillingens geometri får forhjulet til å svinge når sykkelen lenes over. Det finnes også en annen grunn til at en helling til en av sidene får forhjulet til å svinge. I motsetning til bildekk, er motorsykkeldekk runde
i profilen. Rulleomkretsen er dermed større langs midtlinjen enn på skulderen av dekket. Den siden med lengst omkrets ruller lenger for hver omdreining. . . . Det samme gjelder for fordekket ditt, noe som påvirker forhjulet til å svinge samme vei som sykkelen heller. Forgaffelens geometri og dekkets runde profil

gjør at en motorsykkel svinger automatisk når den lenes over. "
Akkurat dette er jo lett å bevise med ei trillebår :thumleft
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Bosted: Bærum

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jodlevann »

MaxTron skrev:
jodlevann skrev:Våger meg på å sitere:
".. forstillingens geometri får forhjulet til å svinge når sykkelen lenes over. Det finnes også en annen grunn til at en helling til en av sidene får forhjulet til å svinge. I motsetning til bildekk, er motorsykkeldekk runde
i profilen. Rulleomkretsen er dermed større langs midtlinjen enn på skulderen av dekket. Den siden med lengst omkrets ruller lenger for hver omdreining. . . . Det samme gjelder for fordekket ditt, noe som påvirker forhjulet til å svinge samme vei som sykkelen heller. Forgaffelens geometri og dekkets runde profil

gjør at en motorsykkel svinger automatisk når den lenes over. "
Akkurat dette er jo lett å bevise med ei trillebår :thumleft

Helt rett, MaxTron, verre er det ikke - så enkelt!! :lol

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

Snikkeren


25 sekunder av filmen viser hva de mener med kontrastyring. De 25 kommer fra 4.10 til ca 4.35.

Forsøk å oversette hva han sier og forteller. Til slutt ca 4,35 sier han This is what we call counterstearing (sikkert feilstaving men). Kan dette misforståes?

Kan skje fere ganger i svingen men kun ved retningsendring. Er du i en fast sving så styrer du kun og balanserer sykkelen. Du kontrastyrer ikke.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikkeren »

Ja, det er det som er kontrastyring, den styrekommandoen. Men man legger også press på innerste holke gjennom hele svingen, bevisst eller ubevisst, og da styrer man jo i prinsippet motsatt vei hele veien. Og å styre motsatt vei er jo å kontrastyre. :scratch

Men å påstå at jeg ikke kontrastyring kan du ta deg en bolle på. :knegg Det er noe jeg gjør bevisst, hele tiden.

Og hvis du ser hele filmen, så vil du også få forklart hvorfor alle kontrastyrer. Lener man seg til ene siden legger man automatisk press på innerste holken. Og såvidt jeg vet, så lener man seg gjennom hele svingen, ergo kontrastyrer man gjennom hele svingen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

Snikkeren skrev:Ja, det er det som er kontrastyring, den styrekommandoen. Men man legger også press på innerste holke gjennom hele svingen, bevisst eller ubevisst, og da styrer man jo i prinsippet motsatt vei hele veien. Og å styre motsatt vei er jo å kontrastyre. :scratch

Men å påstå at jeg ikke kontrastyring kan du ta deg en bolle på. :knegg Det er noe jeg gjør bevisst, hele tiden.

Og hvis du ser hele filmen, så vil du også få forklart hvorfor alle kontrastyrer. Lener man seg til ene siden legger man automatisk press på innerste holken. Og såvidt jeg vet, så lener man seg gjennom hele svingen, ergo kontrastyrer man gjennom hele svingen.

Man lener seg - altså så kontrastyrer man - javel :scratch

Jeg har sett hele filmen - med tanke på nettopp dette, de viser pila som demonstrerer nettopp dette grundig og deretter går hele filmen herfra går ut på helt andre kommandoer, veivalg og annet i svingen enn kontrastyringen. Kontrastyring visere i disse 25 sekundene enten du vil eller ikke.
Sist redigert av Duville den 09 sep 2012, 21:27, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikkeren »

Ja. Se filmen, så får du det forklart. :mk
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av SuperMorten »

Har sett halve filmen nå. Tror dette handler om bevisstgjøring av noe vil alle kan og gjør hver gang vi er ute og kjører. Filmen er med på å forsterke den bevisstheten OG forsterke og finslipe teknikken.
Uansett hva vi måtte mene, så svinger vi alle sammen, både til høyre og venstre. Samtidig tror jeg at en del av de solo-ulykkene vi hører om, kan skyldes manglende kunnskap om dette.


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3517
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av JohnnyTh »

Eneste måten man kan styre uten å kontrastyre er i svært lav fart eller ved å flytte vekt til en av sidene. Men styringen blir mye mer efektiv med kontrastyring, er da min mening. Og skulle overraske meg hvis ikke alle gjør det
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av MaxTron »

Veel...
Det æ er ganske sikker på at æ gjør i sving i vanlig turtempo (si foreksempel 80kmt), æ presser innerste (inners i svingen) styreholk fra mæ, og drar den ytterste mot mæ, da legger sykkelen seg ned, når æ har det nedbrekket som passer svingen holder æ styret sånn.
Vist æ slapper av vil både styret og sykkelen rette seg opp, så æ må holde styret i denne stillingen vist sykkelen skal følge samme rarius.
Vist det er behov for å korrigere i svingen er det bare å kontrastyre mere vist en vil svinge skarpere, og mindre vist en vil svinge mindre.

Når svingen begynner å rette seg ut begynner æ å slappe av på presset på styret og samtidig gi litt gasspådrag (ikke helt nødvendig, men føler æ får bedre kontroll da), sykkelen retter seg da opp av seg selv.

Mulig det finnes sykkler som selv holder svingen når en først har lagt de ned der en vil ha dem, men æ har aldri prøvd det...
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

Du, snikkeren, se på filmen ved ganske nøyaktig 6 minutter, der ser du en HD komme rundt en sving. For mæ ser det ut som den svinger med svingen gjennom hele svingen. Jeg klarer ikke å se hvordan han starter svingen, men antar han starter med kontra.
Nå skal æ se mere av filmen

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikkeren »

De forklarer jo i filmen at man initierer svingen ved å styre motsatt vei, før hjulet svinger inn i svingen av seg selv. Men i det man prøver å styre mer inn i svingen, retter den seg opp.
Når jeg sier at man kontrastyrer gjennom hele svingen vil ikke det si at man presser hardt på innerste holke, men at man holder et lett trykk hele veien. Dette trykket er så lite at om man ikke tenker over det, så legger man kanskje ikke merke til det. Det er vekten av at du lener deg inn i svingen som utgjør denne kraften.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av pelsen »

Snikkeren skrev: Dette trykket er så lite at om man ikke tenker over det, så legger man kanskje ikke merke til det. Det er vekten av at du lener deg inn i svingen som utgjør denne kraften.
pøh, kjører du fort nok så er dette trykket på styret veldig merkbart gjennom hele svingen, såpass at man blir sliten i armene :knegg

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikkeren »

He he. Ja, trykket blir større ved "inspirert" kjøring. No snakket jeg mer om "normal"? kjøring etter fartsgrensene. :knegg
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av MaxTron »

Snikkeren skrev:De forklarer jo i filmen at man initierer svingen ved å styre motsatt vei, før hjulet svinger inn i svingen av seg selv. Men i det man prøver å styre mer inn i svingen, retter den seg opp.
Når jeg sier at man kontrastyrer gjennom hele svingen vil ikke det si at man presser hardt på innerste holke, men at man holder et lett trykk hele veien. Dette trykket er så lite at om man ikke tenker over det, så legger man kanskje ikke merke til det. Det er vekten av at du lener deg inn i svingen som utgjør denne kraften.
Er vel akkurat det æ skreiv og, bortsett fra at æ nok må trykke såppas hardt at æ vertfall er bevisst på at æ gjør det, ikke så mye at æ føler æ bruker makt.
Kan jo ha noe med at sykkeln min er nærmere 100kg tyngre enn en TDM
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

Snikkeren skrev:De forklarer jo i filmen at man initierer svingen ved å styre motsatt vei, før hjulet svinger inn i svingen av seg selv. Men i det man prøver å styre mer inn i svingen, retter den seg opp.
Når jeg sier at man kontrastyrer gjennom hele svingen vil ikke det si at man presser hardt på innerste holke, men at man holder et lett trykk hele veien. Dette trykket er så lite at om man ikke tenker over det, så legger man kanskje ikke merke til det. Det er vekten av at du lener deg inn i svingen som utgjør denne kraften.
For noen teorier du har. Dette har du ikke fra filmen...

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Kawasaki »

jhn skrev: der ser du en HD komme rundt en sving.

Egne regler gjelder for HD, den kan nærmest sammenlignes med en trillebår. Er ihvertfall det de sier er årsaken til at HD-folk ikke slipper styret og hilser på andre mopedister :roll
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Jompa »

Trykket på styret er vel også avhengig av bredden på det samme styret ?
Bredt styre - lite trykk, smalt styre- mere trykk ubder ellers like forhold.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av pelsen »

Snikkeren skrev:He he. Ja, trykket blir større ved "inspirert" kjøring. No snakket jeg mer om "normal"? kjøring etter fartsgrensene. :knegg
det var banekjøring jeg tenkte på, slike ting gjør man ikke på vei, det er altfor farlig

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

Kawasaki skrev:
jhn skrev: der ser du en HD komme rundt en sving.

Egne regler gjelder for HD, den kan nærmest sammenlignes med en trillebår. Er ihvertfall det de sier er årsaken til at HD-folk ikke slipper styret og hilser på andre mopedister :roll
Slipper du styret på ei full trillebår for å hilse på han som kommer i mot, så stopper det ganske snart i hvert fall - glemte denne : :lol noen kunne finne på å ta det alvorlig, selv om det er akkurat det :twisted
Sist redigert av Duville den 09 sep 2012, 23:10, redigert 1 gang totalt.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av pelsen »

Kawasaki skrev:
jhn skrev: der ser du en HD komme rundt en sving.

Egne regler gjelder for HD, den kan nærmest sammenlignes med en trillebår. Er ihvertfall det de sier er årsaken til at HD-folk ikke slipper styret og hilser på andre mopedister :roll
trillebårsammenlikningen gjelder vel for cruisere og såftsjåppere generelt, ikke bare HD :knegg

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av pelsen »

Jompa skrev:Trykket på styret er vel også avhengig av bredden på det samme styret ?
Bredt styre - lite trykk, smalt styre- mere trykk ubder ellers like forhold.
kraft ganger arm - ja
problemet er kanskje at de syklene som kjøres fortest og som krever mye trykk på styret også har de smaleste styrene

Svar