Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!
Jeg husker veldig godt min egen nyskjerrighet når jeg bestemte meg for å ta mc lappen for fem år siden. Jeg hadde absolutt null erfaring med motorsykkel og hadde ikke engang sittet på en.
Nå husker ikke jeg nøyaktig hva jeg spurte om, men jeg husker at jeg spurte om en del ting rundt motor og hvor mye krefter en motorsykkel hadde i forhold til en bil etc.
Hvilken retning sykkelvalget tok ble gjort mer eller mindre av egen maskin. Det var en cruiser jeg hadde lyst på. Basta. En stor bråkete cruiser med layd back sittestilling.
Jeg er delvis enig i at mange av disse «hjelp jeg er fersk og vil ha sykkel» trådene blir veldig utvannet. At man kan lage en tråd rundt dette uten å ha gjort noe som helst research selv er merkelig. I det minste burde man ha sett for seg hvilken sjanger man ønsker samt ha et budsjett. Da er man langt på vei. Så må man veie pris/kvalitet/utseende/motor opp i mot hverandre. Skal man ha det beste fra elle verdener så blir det dyrt. Driter man i utseendet og motor og kanskje og litt kvalitet så kan man nesten kjøpe seg hva som helst.
Så jeg synes det er greit med slike tråder, men LITT research må man da klare selv og om ikke annet bestemme seg for hvilken sjanger man ønsker. Adventure/naken/RR/sportstourer etc.
Kjøp det du har lyst på og en sykkel du blir stolt av å kjøre. Ikke tenk for mye fornuft. Drit en lang mars i hva andre mener om sykkelen du har sett deg ut. Det er DU som skal kjøre den.
Nå husker ikke jeg nøyaktig hva jeg spurte om, men jeg husker at jeg spurte om en del ting rundt motor og hvor mye krefter en motorsykkel hadde i forhold til en bil etc.
Hvilken retning sykkelvalget tok ble gjort mer eller mindre av egen maskin. Det var en cruiser jeg hadde lyst på. Basta. En stor bråkete cruiser med layd back sittestilling.
Jeg er delvis enig i at mange av disse «hjelp jeg er fersk og vil ha sykkel» trådene blir veldig utvannet. At man kan lage en tråd rundt dette uten å ha gjort noe som helst research selv er merkelig. I det minste burde man ha sett for seg hvilken sjanger man ønsker samt ha et budsjett. Da er man langt på vei. Så må man veie pris/kvalitet/utseende/motor opp i mot hverandre. Skal man ha det beste fra elle verdener så blir det dyrt. Driter man i utseendet og motor og kanskje og litt kvalitet så kan man nesten kjøpe seg hva som helst.
Så jeg synes det er greit med slike tråder, men LITT research må man da klare selv og om ikke annet bestemme seg for hvilken sjanger man ønsker. Adventure/naken/RR/sportstourer etc.
Kjøp det du har lyst på og en sykkel du blir stolt av å kjøre. Ikke tenk for mye fornuft. Drit en lang mars i hva andre mener om sykkelen du har sett deg ut. Det er DU som skal kjøre den.
-
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Denne siste irritasjonen handler vel mest om de som svarer. Nybegynner som ikke kjenner forumet spør uten å søke først. De som svarer kunne jo bare legge inn link til 3-4 like tråder fra arkivet.
Det samme gjelder feks vinterlagring. Det er jo ikke måte på hvor mye klokskap som skal deles på nytt hver gang noen spør.
Og: man trenger ikke kopiere inn hele storyen fra tidligere i en tråd for å gi en kommentar. Vi klarer jo å "holde tråden" uten haugevis meg gjentagelser.
Det samme gjelder feks vinterlagring. Det er jo ikke måte på hvor mye klokskap som skal deles på nytt hver gang noen spør.
Og: man trenger ikke kopiere inn hele storyen fra tidligere i en tråd for å gi en kommentar. Vi klarer jo å "holde tråden" uten haugevis meg gjentagelser.
Som en kommentar til de som lar seg irritere over at folk starter nye tråder for ting som "de burde søke seg til" satt jeg akkurat i 5 minutter og søkte etter denne tråden.
Jeg er ingen nybegynner på nett, ei heller på diverse formsoftware og finurlighetene i søkemotorene i bruk der. Faktum er at søk ikke er en enkel funksjon å implementere. Dette er forøvrig ikke ment som kritikk av MCsiden.no, dette gjelder omtrent alle forum der ute. I tillegg avhenger resultatet, uansett hvor god søkemotoren din er, av hva du søker etter og hvordan dette er formulert i tråden du måtte lete etter.
Men her satt jeg altså , i drøye 5 minutter uten treff. Grunnen? Trådstarter har stavet "klistremerke" feil i tittelen. Eller kanskje "klistERmerke" er dialekt og ble skrevet med fullt overlegg. Uansett litt irritert, så blåser ut her.
Jeg er ingen nybegynner på nett, ei heller på diverse formsoftware og finurlighetene i søkemotorene i bruk der. Faktum er at søk ikke er en enkel funksjon å implementere. Dette er forøvrig ikke ment som kritikk av MCsiden.no, dette gjelder omtrent alle forum der ute. I tillegg avhenger resultatet, uansett hvor god søkemotoren din er, av hva du søker etter og hvordan dette er formulert i tråden du måtte lete etter.
Men her satt jeg altså , i drøye 5 minutter uten treff. Grunnen? Trådstarter har stavet "klistremerke" feil i tittelen. Eller kanskje "klistERmerke" er dialekt og ble skrevet med fullt overlegg. Uansett litt irritert, så blåser ut her.

2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Stian87
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Forumet her hadde blitt rimelig dødt om alle gjentakelser ble fjernet 

LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
-
Jepp....og når gjentagelser er "dødt" i seg selv....hva er status da, mon tro???Stian87 skrev: 23 okt 2018, 08:13 Forumet her hadde blitt rimelig dødt om alle gjentakelser ble fjernet![]()

- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Ellers har jeg lagt merke til at spesielt gode historier ofte blir gjenfortalt mange ganger, og blir gjerne bare bedre og bedre for hver gang

- Bjerknez
- Kontakt:
Det er forskjell på:
"Hei, jeg er ny her og har planer om å ta mc lappen. Jeg har bestemt meg for at jeg vil ha en cruiser, men er usikker på hva man bør velge med tanke på kvalitet og ikke minst motor. Jeg har planer om å kjøre mye utenlands i all slags vær og derfor er service tilgang også viktig. Jeg har lest at Yamaha er gode saker, men vil gjerne også ha anbefalinger om andre gode cruisere. HD er ikke helt meg, så det er utelukket. Budsjettet er på rundt 150.000,-"
og
"Hei, jeg skal snart ta lappen trenger tips til valg av sykkel. Noen som kan foreslå noe?"
"Hei, jeg er ny her og har planer om å ta mc lappen. Jeg har bestemt meg for at jeg vil ha en cruiser, men er usikker på hva man bør velge med tanke på kvalitet og ikke minst motor. Jeg har planer om å kjøre mye utenlands i all slags vær og derfor er service tilgang også viktig. Jeg har lest at Yamaha er gode saker, men vil gjerne også ha anbefalinger om andre gode cruisere. HD er ikke helt meg, så det er utelukket. Budsjettet er på rundt 150.000,-"
og
"Hei, jeg skal snart ta lappen trenger tips til valg av sykkel. Noen som kan foreslå noe?"
Joda, men ofte er de to like intetsigende!Bjerknez skrev: 24 okt 2018, 06:27 Det er forskjell på:
"Jeg har planer om å kjøre mye utenlands i all slags vær....."
Kroppen med den første uttalelsen ender ofte, etter anbefaling, opp med å kjøpe seg en GSA og bruker den til to turer til ESSO'n i året for å tøffe seg! :-)

Hva du drømmer om å bruke sykkelen til før du kjører opp er sjeldent det du faktisk ender opp med å bruke den til.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I går kveld observerte jeg sesongens første saltbil... og derved er sesongen definitivt over for min del!!
Hva i h¤%%# skal vi med de j%¤#¤ saltbilene?
Kan ikke folk heller lære seg å kjøre bil? Og de som ikke evner å lære seg det heller ta buss eller bane?
Hva i h¤%%# skal vi med de j%¤#¤ saltbilene?
Kan ikke folk heller lære seg å kjøre bil? Og de som ikke evner å lære seg det heller ta buss eller bane?
I never apologize.
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Jeg er så hjertens enig..KåreDump skrev: Kan ikke folk heller lære seg å kjøre bil? Og de som ikke evner å lære seg det heller ta buss eller bane?
Nå går vi inn i en periode da vi stadig leser følgende fraser i avisene:
"..årsaken er sannsynligvis det glatte føret.."
"..bilen han satt i kjørte av veien. "
For svarte.. bilen kjører ikke av veien av seg selv, og er det glatt så har farten vært for høy i forhold til føret eller dekkene på bilen. Det er hverken bilens eller førets skyld at det går i grøfta, det er som regel begått en førerfeil!
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
- Bjerknez
- Kontakt:
Man «tøffer seg» da ikke med en GS!KåreDump skrev: 24 okt 2018, 12:05Joda, men ofte er de to like intetsigende!Bjerknez skrev: 24 okt 2018, 06:27 Det er forskjell på:
"Jeg har planer om å kjøre mye utenlands i all slags vær....."
Kroppen med den første uttalelsen ender ofte, etter anbefaling, opp med å kjøpe seg en GSA og bruker den til to turer til ESSO'n i året for å tøffe seg! :-)
![]()
![]()
![]()
Hva du drømmer om å bruke sykkelen til før du kjører opp er sjeldent det du faktisk ender opp med å bruke den til.

Hvis noen bryter vikeplikten og kjører ut forran dere så har dere vel lyst å kunne stoppe uavhengig om det er deres skyld ? Bremselengden blir jo mye lenger uten salt men det tar jo ikke han/hun som bryter vikeplikten hensyn til. Ikke fortell meg at dere kjører så seint når det er glatt at dere kan stoppe for enhver uforutsett hindring som måtte dukke opp. Du Ove har jo selv veltet på glatta med sykkelen din fordi du kjørte for fort - eller var det fordi det var glatt at det gikk galt ?kjellv skrev: 24 okt 2018, 13:14Jeg er så hjertens enig..KåreDump skrev: Kan ikke folk heller lære seg å kjøre bil? Og de som ikke evner å lære seg det heller ta buss eller bane?
Nå går vi inn i en periode da vi stadig leser følgende fraser i avisene:
"..årsaken er sannsynligvis det glatte føret.."
"..bilen han satt i kjørte av veien. "
For svarte.. bilen kjører ikke av veien av seg selv, og er det glatt så har farten vært for høy i forhold til føret eller dekkene på bilen. Det er hverken bilens eller førets skyld at det går i grøfta, det er som regel begått en førerfeil!
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
- Bjerknez
- Kontakt:
Hvorfor blir jeg blandet inn i dette Rune??
Jeg har da ikke blitt med på den delen av diskusjonen i det hele tatt...
Men det var fordi vegvesenet ikke hadde fikset veien skikkelig. Slike som meg gjør jo ikke slike teite feil. Det vet dem fleste
Men det var fordi vegvesenet ikke hadde fikset veien skikkelig. Slike som meg gjør jo ikke slike teite feil. Det vet dem fleste

Det er en sannhet med modifikasjoner! I mange tilfeller (der det saltes på snø) så øker bremselengden!
Det ser man også i områder der salting opphører.
Har tilbakelagt godt over to millioner kilometer i alt fra vogntog til moped, og vært involvert i flere ulykker og utforkjøringer.Rune75 skrev: 24 okt 2018, 14:15 Ikke fortell meg at dere kjører så seint når det er glatt at dere kan stoppe for enhver uforutsett hindring som måtte dukke opp. Du Ove har jo selv veltet på glatta med sykkelen din fordi du kjørte for fort - eller var det fordi det var glatt at det gikk galt ?
Felles for alle er at fører (i flere tilfeller meg) har feilvurdert føre eller fart! Det er ALLTID førerfeil!
Du kan ikke skylde på føret, du har enten kjørt for fort/uvørent eller vært for dårlig skodd!
(Ser her bort i fra "freak acciedents" der noen der noen har tømt et fat olje i veibanen samt parkert en traktor i en blind kurve...)
Jeg har gått på skogen når det har vært ekstremt glatt, men aldri fordi det var glatt. Det har alltid vært en feilvurdering fra min side!
De som påstår at en ulykke skyldes glatt føre har etter min mening en holdning som gjør at de aldri vil bli en bedre fører!
I never apologize.
- Bjerknez
- Kontakt:
Men ja... jeg er helt enig med dem som mener at man kun kan skylde seg selv. Man skal til enhver tid klare og stoppe for enhver hindring. Noen ganger må man være unskyldt, som feks. når en sitter med trynet i telefonen og skjener over veien rett i mot deg, eller når en syklist velger å plutselig skjene over veien, i mørket, uten lys og refleks.
Men i de fleste tillfeller (og egentlig alltid i følge trafikkreglene) er det bilførers feil.
Men i de fleste tillfeller (og egentlig alltid i følge trafikkreglene) er det bilførers feil.
Enig der!Bjerknez skrev: 24 okt 2018, 15:48 Noen ganger må man være unskyldt, som feks. når en sitter med trynet i telefonen og skjener over veien rett i mot deg, eller når en syklist velger å plutselig skjene over veien, i mørket, uten lys og refleks.
Men i de tilfellene er det også en fører som har gjort feil! :-)
I never apologize.
OoopsBjerknez skrev: 24 okt 2018, 15:06 Hvorfor blir jeg blandet inn i dette Rune??
Men det var fordi vegvesenet ikke hadde fikset veien skikkelig. Slike som meg gjør jo ikke slike teite feil. Det vet dem fleste![]()

Men utkjøring pga førerfeil skjer jo oftere jo glattere det er. Det er vanskelig/umuligt å gjøre noe med førerenes manglende vurderingsevne, men det er relativt lett å gjøre noe med friksjonen på veien.KåreDump skrev: 24 okt 2018, 15:24
Det er en sannhet med modifikasjoner! I mange tilfeller (der det saltes på snø) så øker bremselengden!
Det ser man også i områder der salting opphører.
Har tilbakelagt godt over to millioner kilometer i alt fra vogntog til moped, og vært involvert i flere ulykker og utforkjøringer.Rune75 skrev: 24 okt 2018, 14:15 Ikke fortell meg at dere kjører så seint når det er glatt at dere kan stoppe for enhver uforutsett hindring som måtte dukke opp. Du Ove har jo selv veltet på glatta med sykkelen din fordi du kjørte for fort - eller var det fordi det var glatt at det gikk galt ?
Felles for alle er at fører (i flere tilfeller meg) har feilvurdert føre eller fart! Det er ALLTID førerfeil!
Du kan ikke skylde på føret, du har enten kjørt for fort/uvørent eller vært for dårlig skodd!
(Ser her bort i fra "freak acciedents" der noen der noen har tømt et fat olje i veibanen samt parkert en traktor i en blind kurve...)
Jeg har gått på skogen når det har vært ekstremt glatt, men aldri fordi det var glatt. Det har alltid vært en feilvurdering fra min side!
De som påstår at en ulykke skyldes glatt føre har etter min mening en holdning som gjør at de aldri vil bli en bedre fører!
-
Rune75: det er da stikk motsatt....eller er det noe jeg misforstår?
Jeg mener det er lettere å salte for bedre veigrep enn det er å få folk til å kjøre etter forholdene.cannon skrev: 24 okt 2018, 16:43 Rune75: det er da stikk motsatt....eller er det noe jeg misforstår?
Skal ulykkesstatistikken ned må det saltes for folk lærer aldri å kjøre etter forholdene.
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Å bli liggende bak en saltbil i 30 km/t med sprederen på full guff uten mulighet for å kjøre forbi pga. av motgående trafikk
!
Har også opplevd å ligge bak to saltbiler og fikk nesten fysisk vondt av å kjøre i saltgørra etter disse bilene.

Har også opplevd å ligge bak to saltbiler og fikk nesten fysisk vondt av å kjøre i saltgørra etter disse bilene.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Kontakt:
Ja, det er helt riktig. I sykkel situasjonen nevnt kan det også være syklisten som har ansvaret forresten. Skal man krysse veien mens man sykler må man følge vanlige trafikkregler. Er det ikke slik da?KåreDump skrev: 24 okt 2018, 15:57Enig der!Bjerknez skrev: 24 okt 2018, 15:48 Noen ganger må man være unskyldt, som feks. når en sitter med trynet i telefonen og skjener over veien rett i mot deg, eller når en syklist velger å plutselig skjene over veien, i mørket, uten lys og refleks.
Men i de tilfellene er det også en fører som har gjort feil! :-)
- Bjerknez
- Kontakt:
Såså... sååå ille var det nå ikkeRune75 skrev: 24 okt 2018, 16:03OoopsBjerknez skrev: 24 okt 2018, 15:06 Hvorfor blir jeg blandet inn i dette Rune??
Men det var fordi vegvesenet ikke hadde fikset veien skikkelig. Slike som meg gjør jo ikke slike teite feil. Det vet dem fleste![]()
![]()
Her blingsa jeg voldsomt. Pinlig faktisk. Du fikk "æren" for det kjellv skrev.

- Stian87
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Kan ikke si at jeg er helt enig i det. Vet om en nabo av meg som kjørte i 20 km/t ned en bakke (som ikke var spesielt bratt) han måtte bremse pga motgående trafikk og noen fotgjengere. Bilen bare sklei bortover før den stoppet. Hadde vinterdekk på.
LocaToWeb Profilside
- Bjerknez
- Kontakt:
Men hvem skal man tillegge skylden? Vinterdekkene? Man har jo selv ansvaret for å sjekke forholdene, selv om det i noen tillfeller (som nevnt over) kan være formildende omstendigheter.Stian87 skrev: 25 okt 2018, 11:15 Kan ikke si at jeg er helt enig i det. Vet om en nabo av meg som kjørte i 20 km/t ned en bakke (som ikke var spesielt bratt) han måtte bremse pga motgående trafikk og noen fotgjengere. Bilen bare sklei bortover før den stoppet. Hadde vinterdekk på.
Man sitter uansett igjen med samvittigheten av å ha skadet et annet menneske i trafikken, selv om det var et hendig uhell. Noen ganger kan det være straff nok i seg selv...