'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Morro at denne gamle sykkelen engasjerer folk her inne
Her er en 1. generasjon mk II, XVZ 1300 Venture Royale som ble produsert 1986-93:
De største forskjellene foruten 100 cm2 større motorvolum er sidekoffertene som har åpning på toppen og som er sammenbygget bak på sykkelen. Videre er det andre bremseskiver (med slisser for ventilasjon) andre calipere og antidiven på framgaflene blir aktivert elektrisk samtidig som bremselyset. På mk I aktiveres antidiven hydraulisk via bremsevesken.
1. generasjon mk II ble produsert frem til 1993. Etter noen år opphold lanserte Yamaha XVZ1300 Royal Star Venture. Denne omtales som 2. generasjon og har samme motoren, men et helt annet design.
2. generasjon kom i ulike varianter, noen med vindskjerm og andre med en styrekåpe.

Begge syklene som @dypen postet bilde av er 1. generasjon mk I, altså XVZ 1200 Venture Royale produsert 1983-85.dypen skrev: 11 aug 2024, 21:57 Moro å følge, mulig det er bedre å bytte vindskjerm vs ha en løs ettermontert spoiler.
Leser om sykkel’n …
To versjoner ble produsert. XVZ12 MK1 fra 1983 til 1985 som hadde 1198 cc som er 1200 motor med avtakbart trunk og kofferter. Hvordan ser den ut uten trunk og kofferter?
XVZ13D MK2 ble produsert fra 1986 til 1993 og hadde 1298 cc som er 1300 motor med ikke demonterbar trunk og kofferter.
Begge modellene har helkåpe med AM / FM radio kasett stereo og luftfjæringskontrollsystem med innebygd kompressor og elektronisk cruisekontroll.
Her er en 1. generasjon mk II, XVZ 1300 Venture Royale som ble produsert 1986-93:
De største forskjellene foruten 100 cm2 større motorvolum er sidekoffertene som har åpning på toppen og som er sammenbygget bak på sykkelen. Videre er det andre bremseskiver (med slisser for ventilasjon) andre calipere og antidiven på framgaflene blir aktivert elektrisk samtidig som bremselyset. På mk I aktiveres antidiven hydraulisk via bremsevesken.
1. generasjon mk II ble produsert frem til 1993. Etter noen år opphold lanserte Yamaha XVZ1300 Royal Star Venture. Denne omtales som 2. generasjon og har samme motoren, men et helt annet design.
2. generasjon kom i ulike varianter, noen med vindskjerm og andre med en styrekåpe.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Denne helga er jeg på tur. Planlegger å kjøre nærmere 150 mil totalt. Formålet er leting etter likesinnede.
Middag på Snåsakroa, altså kjører jeg nordover.
Nå tanking og ispause på Brekkvasselv i Namskogan.
På ca 26 mil fra Trondheim og hit er forbruket på 0,53 l/mil. Dette med oppakning men uten passasjer. Det synes jeg ikke er så hakkande gæærnt.
Middag på Snåsakroa, altså kjører jeg nordover.
Nå tanking og ispause på Brekkvasselv i Namskogan.
På ca 26 mil fra Trondheim og hit er forbruket på 0,53 l/mil. Dette med oppakning men uten passasjer. Det synes jeg ikke er så hakkande gæærnt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Moro å se du er på tur etter jobben med sykkel’n, god tur og kos deg 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Fremme i Mosjøen, overnatter her til i morgen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
ser bra ut-god tur videre.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Fremme i Saltstraumen for høsttreff i Venture Club Norway etter en kjøredag i skikkelig drittvær over Saltfjellet.
Men grilling og øl i godt selskap nå.
Men grilling og øl i godt selskap nå.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39808
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Må si jeg er mektig imponert hva du har fått til med denne sykkelen på den tiden du har brukt på å få den tilbake til MC-livet, for deretter å legge ut på skikkelig langtur.Brigg skrev: 23 aug 2024, 18:53 Fremme i Saltstraumen for høsttreff i Venture Club Norway etter en kjøredag i skikkelig drittvær over Saltfjellet.
Men grilling og øl i godt selskap nå.
All respekt for det

Riktig god tur videre og godt treff!
Og ja, Saltfjellet kan være en nesten uoverkommelig utfordring med skikkeli drittvær. Been there, done tvat

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Takk for det @AJ
En erfaring så langt at hotellovernatting ikke er å forakte, også på grunn av muligheten dette gir for tørke av søkkvåte kjøreklær.
En annen erfaring er at sykkelen, til tross for tiden jeg har lagt ned, ikke fungerer som ønsket. I regnværet i dag gikk den heller dårlig. Hvor mange sylindre den gikk på er vanskelig å si, men det var neppe på alle fire. Men her er mange tilstede på treffet som har mye erfaring med disse syklen, så jeg håper å få tips og innspill i løpet av helga.
En erfaring så langt at hotellovernatting ikke er å forakte, også på grunn av muligheten dette gir for tørke av søkkvåte kjøreklær.
En annen erfaring er at sykkelen, til tross for tiden jeg har lagt ned, ikke fungerer som ønsket. I regnværet i dag gikk den heller dårlig. Hvor mange sylindre den gikk på er vanskelig å si, men det var neppe på alle fire. Men her er mange tilstede på treffet som har mye erfaring med disse syklen, så jeg håper å få tips og innspill i løpet av helga.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Har gått med mye tid til motorsykkel denne sommeren og har nå opplevd å bli innhentet av alt annet som har blitt forsømt. Derfor en noe forsinket oppsummering av turen til Saltstraumen.
Et hyggelig treff i Saltstrumen ble gjennomført helga for to uker siden. Venture Club Norway ble etablert i 1993 og pleier å ha to treff i året med mye fokus på det sosiale.
Kjørte hjem på søndag, drøye 70 mil i varierende vær. Fikk et par tørninger med lyn og kraftig regn, men med så pass opphold mellom slik at klær og sykkel rakk å tørke opp.
Det var ikke veldig mange XVZ på treffet. For uten min var allle de andre 1300 fra perioden 1986-1993. Noen eksempler:
Som bildene viser er det flere som kjører med henger. Selv føler jeg ikke behov for det så lenge det går et halvt flyttelass i topp- og sidekofferter.
Opptakskravet for å bli medlem i Venture Club Norway er at man eier en Yamaha XVZ når man melder seg inn. Mange har vært medlem lenge og har etterhvert byttet sykkel. Så den sykkelen det var flest av på treffet var faktisk Honda Goldwing.
Et hyggelig treff i Saltstrumen ble gjennomført helga for to uker siden. Venture Club Norway ble etablert i 1993 og pleier å ha to treff i året med mye fokus på det sosiale.
Kjørte hjem på søndag, drøye 70 mil i varierende vær. Fikk et par tørninger med lyn og kraftig regn, men med så pass opphold mellom slik at klær og sykkel rakk å tørke opp.
Det var ikke veldig mange XVZ på treffet. For uten min var allle de andre 1300 fra perioden 1986-1993. Noen eksempler:
Som bildene viser er det flere som kjører med henger. Selv føler jeg ikke behov for det så lenge det går et halvt flyttelass i topp- og sidekofferter.
Opptakskravet for å bli medlem i Venture Club Norway er at man eier en Yamaha XVZ når man melder seg inn. Mange har vært medlem lenge og har etterhvert byttet sykkel. Så den sykkelen det var flest av på treffet var faktisk Honda Goldwing.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Har fått lånt meg utstyr for å synkronisere forgasserne. Fikk gjort dette i dag. Var nok nødvendig, særlig sylinder nr 1 var mye ut av synk. Ble så ivrig at jeg helt glemte å ta bilder mens jeg holdt på.
Har ikke fått prøvd sykkelen på veien etter synkronisering, men den går i alle fall penere på tomgang nå enn den gjorde tidligere.
Nå gjenstår utfordringen med at sykkelen fusker og går dårlig i regnvær. Har ikke fått forsket på dette enda, men mistenker at det er relatert til coiler/tenningsystemet.
Har ikke fått prøvd sykkelen på veien etter synkronisering, men den går i alle fall penere på tomgang nå enn den gjorde tidligere.
Nå gjenstår utfordringen med at sykkelen fusker og går dårlig i regnvær. Har ikke fått forsket på dette enda, men mistenker at det er relatert til coiler/tenningsystemet.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Der minner du meg på utstyr for å synkronisere forgassere noe jeg burde ha
Første som slår meg når du nevner fusk i regnvær, coiler kabler tennplugghetter sammen med plugger. En enkel test kan gjøres med en jordet kabel med spiker i ene enden (verktøyet kan også kjøpes). La motorsykkel gå på tomgang, sørg for god jording på verktøyet og før spikern rundt alt hvor det er høyspent, er isolator sprukket på en tennplugg eller kabler tennplugghetter coiler etc vil du se hvor det er overslag som vil helt klart forsterkes hvis det kommer til vann.

Første som slår meg når du nevner fusk i regnvær, coiler kabler tennplugghetter sammen med plugger. En enkel test kan gjøres med en jordet kabel med spiker i ene enden (verktøyet kan også kjøpes). La motorsykkel gå på tomgang, sørg for god jording på verktøyet og før spikern rundt alt hvor det er høyspent, er isolator sprukket på en tennplugg eller kabler tennplugghetter coiler etc vil du se hvor det er overslag som vil helt klart forsterkes hvis det kommer til vann.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
mørkt rom og dusjekanne med vann-da ser du fort hvor det slår over.dypen skrev: 15 sep 2024, 14:20 Der minner du meg på utstyr for å synkronisere forgassere noe jeg burde ha![]()
Første som slår meg når du nevner fusk i regnvær, coiler kabler tennplugghetter sammen med plugger. En enkel test kan gjøres med en jordet kabel med spiker i ene enden (verktøyet kan også kjøpes). La motorsykkel gå på tomgang, sørg for god jording på verktøyet og før spikern rundt alt hvor det er høyspent, er isolator sprukket på en tennplugg eller kabler tennplugghetter coiler etc vil du se hvor det er overslag som vil helt klart forsterkes hvis det kommer til vann.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Godt tipsmekkern skrev: 15 sep 2024, 17:06mørkt rom og dusjekanne med vann-da ser du fort hvor det slår over.dypen skrev: 15 sep 2024, 14:20 Der minner du meg på utstyr for å synkronisere forgassere noe jeg burde ha![]()
Første som slår meg når du nevner fusk i regnvær, coiler kabler tennplugghetter sammen med plugger. En enkel test kan gjøres med en jordet kabel med spiker i ene enden (verktøyet kan også kjøpes). La motorsykkel gå på tomgang, sørg for god jording på verktøyet og før spikern rundt alt hvor det er høyspent, er isolator sprukket på en tennplugg eller kabler tennplugghetter coiler etc vil du se hvor det er overslag som vil helt klart forsterkes hvis det kommer til vann.


dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Takk for gode tips @dypen og @mekkern
Jeg har klødd meg i hodet for å finne måter å identifisere årsaken til at den fjusker i regnvær. Nå har jeg noe å prøve ut.
Jeg har klødd meg i hodet for å finne måter å identifisere årsaken til at den fjusker i regnvær. Nå har jeg noe å prøve ut.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Prøvde med spraykanne å pumpe vann på coiler og pluggledninger i mørket i går kveld. Klarte ikke å provosere frem fusking på denne måten, og heller ikke å se noe overslag.
Satte så hageslangen opp over fremhjulet der jeg tror vannet kommer inn under kjøring. Da fusket den, men ikke mulig å se noe overslag. Coilene er godt tildekket av kåpene slik at det må nok demonteres noe plastikk om jeg skal kunne se noe under der.
Jeg har en «penn» som blinker når enden holdes mot pluggledningen dersom det er gnist i pluggen. Det blinket på alle pluggledningene også når motoren fusket, men det så ut som sylinder nr 1 hadde mer variabel blinking enn de tre andre. Så jeg har en mistanke om at coil nr 1 er problemet.
Satte så hageslangen opp over fremhjulet der jeg tror vannet kommer inn under kjøring. Da fusket den, men ikke mulig å se noe overslag. Coilene er godt tildekket av kåpene slik at det må nok demonteres noe plastikk om jeg skal kunne se noe under der.
Jeg har en «penn» som blinker når enden holdes mot pluggledningen dersom det er gnist i pluggen. Det blinket på alle pluggledningene også når motoren fusket, men det så ut som sylinder nr 1 hadde mer variabel blinking enn de tre andre. Så jeg har en mistanke om at coil nr 1 er problemet.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Er det enkelt og flytte om på coilene?
Hvis det hadde byttet cil på sylinder 1 med en anne og sett om feilen fulgte coilen, voila så har du mest sannsynlig løsningen vil jeg tro
Hvis det hadde byttet cil på sylinder 1 med en anne og sett om feilen fulgte coilen, voila så har du mest sannsynlig løsningen vil jeg tro
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Coilene er like alle fire. Så å bytte om på de for feilsøking er absolutt en mulighet.
Men det må imidlertid demonteres mye plastikk for å få tilgang til coilene. Mest sansynlig får jeg kjøpe en brukt coil fra en som har en delesykkel. Da kan jeg forhåpentlig vis få ordnet dette med bare en demontering/montering av kåpene.
Kjørte en tur i går og ved oppstart var ting vått enda etter spylertesten forleden. Så motoren fusket til å begynne med, og da la jeg merke tiil at den puffet i luftfilteret innimellom. Så jeg tror jeg skal gjenta spyletesten og etterpå starte den uten luftfilter slik at jeg kan se hvilken forgasser som puffer. Da bør jeg kunne avdekke helt sikkert hvilken sylinder som fusker.
Men det må imidlertid demonteres mye plastikk for å få tilgang til coilene. Mest sansynlig får jeg kjøpe en brukt coil fra en som har en delesykkel. Da kan jeg forhåpentlig vis få ordnet dette med bare en demontering/montering av kåpene.
Kjørte en tur i går og ved oppstart var ting vått enda etter spylertesten forleden. Så motoren fusket til å begynne med, og da la jeg merke tiil at den puffet i luftfilteret innimellom. Så jeg tror jeg skal gjenta spyletesten og etterpå starte den uten luftfilter slik at jeg kan se hvilken forgasser som puffer. Da bør jeg kunne avdekke helt sikkert hvilken sylinder som fusker.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Ut på tur igjen. Denne gangen opp til Helgelandskysten for familiebesøk. Da blir det mulighet for å kjøre litt av Kystriksveien. Som en gang var riksveg 17, men nå er degradert til fylkesveg 17.
Om men liker kystlandskap med varierende vær, smale og svingete veier med dårlig asfalt, tuneller og ferjestrekninger er dette veien å kjøre. Ikke for det, deler av veistrekningen har OK standard, men her er ingenting som ligner på motorvei. Men i godt sommervær finnes det knapt nok andre steder som kan konkurrere.
Dette blir nok den siste langturen denne sesongen for min del.
Om men liker kystlandskap med varierende vær, smale og svingete veier med dårlig asfalt, tuneller og ferjestrekninger er dette veien å kjøre. Ikke for det, deler av veistrekningen har OK standard, men her er ingenting som ligner på motorvei. Men i godt sommervær finnes det knapt nok andre steder som kan konkurrere.
Dette blir nok den siste langturen denne sesongen for min del.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Jeg har som tidligere nevnt slitt med at motoren fusker i regnvær. Etter test med hageslange mot coilene fikk jeg mistanke om at coil til sylinder nr 1 var problemet.
Har fått tak i en brukt coil og byttet nr. 1, mesteparten av tiden gikk med til å demontere og etterpå montere kåper.
Prøvde så hageslangetesten før kåpene ble montert igjen uten at jeg klarte å provosere frem fjusking. Hvilket lover bra.
Var ute og kjørte i regnet i går, men det ble ikke skikkelig regnvær ut av det. Sjelden man føler det er for lite regn i Trøndelag Tok derfor en ny tur i dag, kjørte drøye fem mil hver vei langs E6 til Støren og tilbake. På denne turen ble det bra med regn, dog ikke skikkelig styrtregn. Og på Støren ble det selvfølgelig kaffe og wienerbrød.
Konklusjonen etter denne turen er at jeg ikke lenger opplever noen fusking i regnvær. Så da var nok coilen som ble byttet årsak til fuskingen.
Har fått tak i en brukt coil og byttet nr. 1, mesteparten av tiden gikk med til å demontere og etterpå montere kåper.
Prøvde så hageslangetesten før kåpene ble montert igjen uten at jeg klarte å provosere frem fjusking. Hvilket lover bra.
Var ute og kjørte i regnet i går, men det ble ikke skikkelig regnvær ut av det. Sjelden man føler det er for lite regn i Trøndelag Tok derfor en ny tur i dag, kjørte drøye fem mil hver vei langs E6 til Støren og tilbake. På denne turen ble det bra med regn, dog ikke skikkelig styrtregn. Og på Støren ble det selvfølgelig kaffe og wienerbrød.
Konklusjonen etter denne turen er at jeg ikke lenger opplever noen fusking i regnvær. Så da var nok coilen som ble byttet årsak til fuskingen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Fruen påstår jeg er på mcsiden.no hele tiden … «de der inne må jo bli dritt lei deg». Hennes kommentar
Hun har ett poeng der, må ikke være på hele tiden. Over til det jeg skulle kommentere!
Bestandig veldig godt å få utbedre en feil du har grubla på over tid selv om du ikke tidsmessig har brukt all verdens tid på det

Bestandig veldig godt å få utbedre en feil du har grubla på over tid selv om du ikke tidsmessig har brukt all verdens tid på det

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39808
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Absolutt ikke lei, kan du hilse fruen å sidypen skrev: 05 okt 2024, 17:06 Fruen påstår jeg er på mcsiden.no hele tiden … «de der inne må jo bli dritt lei deg». Hennes kommentarHun har ett poeng der, må ikke være på hele tiden. Over til det jeg skulle kommentere!
Bestandig veldig godt å få utbedre en feil du har grubla på over tid selv om du ikke tidsmessig har brukt all verdens tid på det![]()

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
@dypen Jeg setter stor pris på dine skriverier i dine egne tråder, og ikke minst alle bidrag rundt tekniske/praktiske spørsmål i denne og mange andre tråder. Mye læring i dine innlegg. Du får hilse fruen med dette.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Takk for hyggelig tilbakemelding @AJ og @Brigg 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Da er kjøresesongen over og sykkelen satt inn for vinteren. Det ble drøye 300 mil på telleren fra sykkelen kom på veien i starten av august.
Vinterklargjøringen gikk ut på å fylle opp tanken med 98 oktan, bytte av olje på kardang, bytte av motorolje og filter, en skikkelig vask og drenering av forgasserne. Sykkelen står nå på dobbelstøtta på en dolly slik at den kan tas frem for å gjøre ulikt vedlikehold i løpet av vinteren.
En oppsummering av hva som har blitt gjort med sykkelen så langt:
Neste på prosjektlisten er skikkelig gjennomgang av bremser, herunder bytte av bremseslanger produsert i oktober 1984. Og så trenger sykkelen nye dekk da de gamle har gått ut på dato forlengst.
Vinterklargjøringen gikk ut på å fylle opp tanken med 98 oktan, bytte av olje på kardang, bytte av motorolje og filter, en skikkelig vask og drenering av forgasserne. Sykkelen står nå på dobbelstøtta på en dolly slik at den kan tas frem for å gjøre ulikt vedlikehold i løpet av vinteren.
En oppsummering av hva som har blitt gjort med sykkelen så langt:
- Motoren har vært nede for å fikse 2. gir. Dette besto av bytte av noen skiver i girkassa samt bytte av skiftegaffel for 2. gir. Samtidig ble alle o-ringer, simmeringer og pakninger i motoren byttet og motoren nøye rengjort innvendig.
- Ventilklaringer sjekket og justert
- Kontroll av ulike komponenter at de er innenfor toleransekrav, feks cluthlameller og -fjærer, børster i startmotor og oljepumpe
- Forgasserne demontert og rengjort i ultralydvasker og montert sammen med nye pakninger og o-ringer. Nye bensinslanger og bensinfilter
- Gjennomgang av det elektriske anlegget og fjernet en drøss gamle tjuvkoboinger. Byttet sikringsboks til mini flatsikringer
Neste på prosjektlisten er skikkelig gjennomgang av bremser, herunder bytte av bremseslanger produsert i oktober 1984. Og så trenger sykkelen nye dekk da de gamle har gått ut på dato forlengst.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys