Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Kenneth 81
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Mange gode poenger her. :thumleft Tror jeg skal sikte på noe litt mer kapabelt enn en Tempo 50cc selv om jeg ikke planlegger å kjøre Fredrikstad / Mellerud jevnlig. :-k

Det er jo et poeng at trening og erfaring kanskje kan få en fremoverlent kjørestilling til å virke. Av forskjellige årsaker så har jeg ikke fått gjort den styrketreningen jeg bør gjøre for å få nakke og skuldre til å oppføre seg sånn nogenlunde sivilisert, men av erfaring vet jeg at det tar tid å få de greiene der til å oppføre seg, så det får kanskje bli en mulighet for fremtiden.

Den nye Horneten og GSX-8S kan kanskje fungere med 20-30mm bar risers, men å kjøpe en ny eller nesten ny sykkel som kanskje fungerer om man modifiserer den er kanskje ikke den aller lureste fremgangsmåten.

Cruiser får kanskje vente til neste sykkel. Det er ikke så veldig mange "små" cruisere som frister, og en Triumph Thunderbird Storm er kanskje ikke optimal i kjøregården.. :scratch

Da gjenstår det å følge rådet om å komme seg ut å se på "adventure"-sykler i mellomsegmentet. Så langt så er det tre-4 sykler som skiller seg ut som fristende: Triumph Tiger Sport 660 (strengt tatt en sportstourer), Suzuki V-Strom 650, og de nye Suzuki V-Strom 800 og Honda Transalp.
Bør kanskje se på Honda og BMW og? Muligens Yamaha Tenere 7/700?
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

tordfo skrev: 11 aug 2024, 09:23 https://www.motorcyclenews.com/bike-rev ... 650f/2014/

Anbefaler denne siden for å gode reviews. Cb650f får skryt derfra i alle fall. Helt sikkert en flott førstesykkel. De fleste bytter sykkel etter en liten stund uansett når man lærer litt hva man liker og lysten etter å prøve noe nytt blir for stor.
Har lest mye på motorcycle news i det siste. :D
CB650F er nok fornuftsvalget blant syklene jeg har sett på. Må bare finne ut hvor fornuftig jeg har lyst til å være. :P
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Bare for å utdype...

CB650F er jo ingen dårlig sykkel. Den starter og går å er nok meget driftsikker. Prisen er også ganske snill å det er nok sistnevnte som gjør at førstegangskjøpere blir litt blendet.

Men det er en grunn til at noe er billigere enn annet.

Det er vel ingen jeg vet om som kjører en slik etter noen år på nakken. Det er en grunn til det. Det er en sykkel man vokser fort ut av. Man kjøper den kun fordi den er billig, på en måte.

Jeg ville heller kjøpt en demokjørt sykkel eller en overligger til samme pris som mest trolig er bedre spekket og ser bedre ut. Selv om utseende er en smakssak.

Husk at det er kun verditapet på sykkelen du betaler. Lånet er bare midlertidig. Derfor kan det være lurt uansett og se på en overligger eller en meget pent brukt sykkel som førstesykkel. For verditapet på helt nye sykler er ganske stort. Blir som med bil omtrent. :)

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Det er her dilemmaet kommer: kjøpe en CB650F vel vitende om at den nok byttes om et år eller to, eller investere i en demosykkel/overligger (eller 1-3 år brukt) som man tenker å beholde lenge.

I utgangspunktet så høres definitivt det siste lurest ut, men om jeg etter en sesong eller to finner ut at jeg vil ha en helt annen type sykkel, så vol jo vetditapet være mindre på en billig sykkel enn på en nesten ny.

Det finnes vel helt sikkert ingen fasit, og drømmesykkelen endrer seg sikkert over tid og. Ender vel med å kjøpe den jeg liker utseendet på, sitter godt på, og gir godfølelsen. Så får Fornuften begrense seg til å styre i retning av noe som ikke er helt ubrukelig til øvelseskjøring. (Får vente med Thunderbolt da :scratch )
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Kenneth 81 skrev: 11 aug 2024, 11:48 Det finnes vel helt sikkert ingen fasit, og drømmesykkelen endrer seg sikkert over tid og. Ender vel med å kjøpe den jeg liker utseendet på, sitter godt på, og gir godfølelsen. Så får Fornuften begrense seg til å styre i retning av noe som ikke er helt ubrukelig til øvelseskjøring. (Får vente med Thunderbolt da :scratch )
DET høres ut som en god strategi :thumleft

kjland
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2024, Honda NC 750 S 2018, Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell

Legg inn av kjland »

Kenneth 81 skrev: Da gjenstår det å følge rådet om å komme seg ut å se på "adventure"-sykler i mellomsegmentet. Så langt så er det tre-4 sykler som skiller seg ut som fristende: Triumph Tiger Sport 660 (strengt tatt en sportstourer), Suzuki V-Strom 650, og de nye Suzuki V-Strom 800 og Honda Transalp.
Bør kanskje se på Honda og BMW og? Muligens Yamaha Tenere 7/700?
Jeg og har vel kommet frem til at det er en Suzuki V-strom 650 jeg vil trolig like mest.

Men har også sett på en Honda CBF600S og Yamaha TDM, dessverre så er det ikke så mye brukt på mc butikker her i vest. Men ser det står en Yamaha TDM hos en MC butikk på Mysen. Det er også kommet en del nyere V-storm på Finn.no i det siste.

Var inne på tanken på BMW R1100RS men vil tro det blir litt vel tungt som første gang sykkel.

Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

kjland skrev: 11 aug 2024, 14:05 Jeg og har vel kommet frem til at det er en Suzuki V-strom 650 jeg vil trolig like mest.

Men har også sett på en Honda CBF600S og Yamaha TDM, dessverre så er det ikke så mye brukt på mc butikker her i vest. Men ser det står en Yamaha TDM hos en MC butikk på Mysen. Det er også kommet en del nyere V-storm på Finn.no i det siste.

Var inne på tanken på BMW R1100RS men vil tro det blir litt vel tungt som første gang sykkel.
V-Strom 650 ser mer og mer fristende ut jo mer jeg ser på den. Virker som en skikkelig god all-round-sykkel. Har ikke sett noe særlig på CBF600S, Yamaha TDM eller BMW 1100RS, men så har jeg for det meste sett på litt nyere sykler.

Må si meg enig i at en 1100RS kanskje er litt "mye" som førstesykkel, selv om jeg tar meg i å kike på maskiner i omtrent samme størrelse allikevel... :scratch Det kan jo tross alt gå bra! :D
Min "Bikers Logg":

kjland
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2024, Honda NC 750 S 2018, Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell

Legg inn av kjland »

Kenneth 81 skrev:
kjland skrev: 11 aug 2024, 14:05 Jeg og har vel kommet frem til at det er en Suzuki V-strom 650 jeg vil trolig like mest.

V-Strom 650 ser mer og mer fristende ut jo mer jeg ser på den. Virker som en skikkelig god all-round-sykkel. Har ikke sett noe særlig på CBF600S, Yamaha TDM eller BMW 1100RS, men så har jeg for det meste sett på litt nyere sykler.

Må si meg enig i at en 1100RS kanskje er litt "mye" som førstesykkel, selv om jeg tar meg i å kike på maskiner i omtrent samme størrelse allikevel... :scratch Det kan jo tross alt gå bra! :D
Skal forhåpentligvis se på en V-storm 650 denne uken.

Sent from my iPhone using Tapatalk

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

V-Strom 650 er jevnt over fabelaktige sykler. Relativt billige i innkjøp og drift, evighetsmaskiner, komfortable, lettkjørte og kan gjøre mer eller mindre alt - men er samtidig ikke best i klassen på noe som helst. De kan nok også oppleves som noe effektsvake, men sannsynligvis ikke av helt ferske sjåfører ;) De er også kjent for å være en smule topptunge, men er samtidig også blant de lavere i segmentet.

Nå som jeg har en Tiger 900 så vil jeg si at den er bedre enn V-Strom på alle punkter, MEN om jeg leter litt på Finn (og pruter litt) så klarer jeg nok kanskje å få tak i to V-Strom til prisen jeg ga for én Tiger, med tilsvarende årgang og alder...

@kjland: Vedr. TDM på Mysen så regner jeg med at du mener den som står hos Kus. Har brukt de en del både på vinterlagring og service/reparasjoner - og har kjøpt en sykkel der en gang - og er jevnt over fornøyd, men vær obs på at du betaler betydelig over markedspris når du kjøper fra forhandler, kanskje spesielt de. Samtidig så har de i alle fall tidligere vært veldig gode på kundeservice og meget behjelpelige om det har dukket opp ymse problemer i ettertid, noe kanskje ikke alle bruktforhandlere er like gode på.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

kaLARSnikov skrev: 12 aug 2024, 08:53 V-Strom 650 er jevnt over fabelaktige sykler. Relativt billige i innkjøp og drift, evighetsmaskiner, komfortable, lettkjørte og kan gjøre mer eller mindre alt - men er samtidig ikke best i klassen på noe som helst. De kan nok også oppleves som noe effektsvake, men sannsynligvis ikke av helt ferske sjåfører ;) De er også kjent for å være en smule topptunge, men er samtidig også blant de lavere i segmentet.

Nå som jeg har en Tiger 900 så vil jeg si at den er bedre enn V-Strom på alle punkter, MEN om jeg leter litt på Finn (og pruter litt) så klarer jeg nok kanskje å få tak i to V-Strom til prisen jeg ga for én Tiger, med tilsvarende årgang og alder...

@kjland: Vedr. TDM på Mysen så regner jeg med at du mener den som står hos Kus. Har brukt de en del både på vinterlagring og service/reparasjoner - og har kjøpt en sykkel der en gang - og er jevnt over fornøyd, men vær obs på at du betaler betydelig over markedspris når du kjøper fra forhandler, kanskje spesielt de. Samtidig så har de i alle fall tidligere vært veldig gode på kundeservice og meget behjelpelige om det har dukket opp ymse problemer i ettertid, noe kanskje ikke alle bruktforhandlere er like gode på.
V-Strom 650 er jo EGENTLIG en ganske så "laber" sykkel mener jeg. Når jeg ser et dashbord som minner minner meg om en Golf fra 80-tallet. Man bare merker at her har dem holdt igjen på det meste, bare for å selge den billig.

Motor og mekanikk er nok trolig tipp topp, men effekten er nok så dar.... med 70ish hester og omtrent like få newtonmeter.

Det blir litt som å være bilinteressert hvor man blir anbefalt Toyota Corolla. Ikke noen dårlig sykkel isolert sett, men gud bedre så kjedelig. Alt handler vel i bunn og grunn om HVOR mye man egentlig vil kjipe ut på budsjettet.

En ting er vertfall sikkert. En motorsykkel er uansett bedre enn IKKE motorsykkel :)

kaLARSnikov

Bjerknez skrev: 12 aug 2024, 09:02 V-Strom 650 er jo EGENTLIG en ganske så "laber" sykkel mener jeg. Når jeg ser et dashbord som minner minner meg om en Golf fra 80-tallet. Man bare merker at her har dem holdt igjen på det meste, bare for å selge den billig.

Motor og mekanikk er nok trolig tipp topp, men effekten er nok så dar.... med 70ish hester og omtrent like få newtonmeter.

Det blir litt som å være bilinteressert hvor man blir anbefalt Toyota Corolla. Ikke noen dårlig sykkel isolert sett, men gud bedre så kjedelig. Alt handler vel i bunn og grunn om HVOR mye man egentlig vil kjipe ut på budsjettet.

En ting er vertfall sikkert. En motorsykkel er uansett bedre enn IKKE motorsykkel :)
Ja, jeg nevnte jo dette med effekten. Samtidig så er det bortimot samme effekt i en V-Strom som i Tenere 700 som du foreslo tidligere i tråden her, så her syns jeg det sånn sett er noe urettmessig kritikk mot den ærverdige V-Strom ;)

Så skal jeg for øvrig innrømme at jeg ofte anbefaler Corolla til alle som ikke har behov for firehjulstrekk...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Svært mange med V-Strom erfaringer lovpriser spesielt 650 motoren og veldig mange foretrekker derfor nettopp 650'en
1000 kubikkeren, som etter hvert ble oppgradert til 1050 og 650 motoren skal visstnok ulik karakteristikk, som gjør at 650 motoren oppleves som spesiel kvikk og morsom i forhold til storesøsteren ;).

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

kaLARSnikov skrev: 12 aug 2024, 10:16
Bjerknez skrev: 12 aug 2024, 09:02 V-Strom 650 er jo EGENTLIG en ganske så "laber" sykkel mener jeg. Når jeg ser et dashbord som minner minner meg om en Golf fra 80-tallet. Man bare merker at her har dem holdt igjen på det meste, bare for å selge den billig.

Ja, jeg nevnte jo dette med effekten. Samtidig så er det bortimot samme effekt i en V-Strom som i Tenere 700 som du foreslo tidligere i tråden her, så her syns jeg det sånn sett er noe urettmessig kritikk mot den ærverdige V-Strom ;)

Så skal jeg for øvrig innrømme at jeg ofte anbefaler Corolla til alle som ikke har behov for firehjulstrekk...
Jeg synes T7 fremstår som en mer moderne sykkel. Yamaha er mer frampå. Når jeg ser dashbordet på den V-Strom'en så blir jeg bare lei meg. Dem har ikke engang prøvd og pynte her. Det er akkurat som å sitte i en bil fra 80-tallet.

Men er budsjettet stramt så er tross alt en billig motorsykkel bedre enn ingen motorsykkel :)

kaLARSnikov

Bjerknez skrev: 12 aug 2024, 10:57 Jeg synes T7 fremstår som en mer moderne sykkel. Yamaha er mer frampå. Når jeg ser dashbordet på den V-Strom'en så blir jeg bare lei meg. Dem har ikke engang prøvd og pynte her. Det er akkurat som å sitte i en bil fra 80-tallet.

Men er budsjettet stramt så er tross alt en billig motorsykkel bedre enn ingen motorsykkel :)
Syns egentlig komboen på 650 med analog turteller og digitalt speedometer er ganske fint. LCD-fullskjermen som V-Strom 1050 hadde et par år fra 20-22 var derimot omtrent så grell som det kan få blitt, men fra 23 og utover så er vel den også helt standard fullfarge TFT slik som "alle andre" har for tiden.

Tenere 700 har jo selv kjørt gammel kalkulatorskjerm (LCD) frem til i fjor og hoppet over på fullfarge TFT først fra årets modell.

Skal for øvrig ikke kimse av biler fra 80-tallet heller... :lol

kjland

Legg inn av kjland »

kaLARSnikov skrev: 12 aug 2024, 08:53 V-Strom 650 er jevnt over fabelaktige sykler. Relativt billige i innkjøp og drift, evighetsmaskiner, komfortable, lettkjørte og kan gjøre mer eller mindre alt - men er samtidig ikke best i klassen på noe som helst. De kan nok også oppleves som noe effektsvake, men sannsynligvis ikke av helt ferske sjåfører ;) De er også kjent for å være en smule topptunge, men er samtidig også blant de lavere i segmentet.

Det var denne TDM https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=360553302 jeg så på, men jeg synes den er priset høyt for en så "gammel" modell, ser og at det har vært hobby elektrikere som har jobbet på sykkelen(utdannet elektriker selv).

Som første sykkel tenker jeg at V-strom er kurrant, samt at sykkel skal fortrinnsvis brukes til pendling og en søndagstur(tviler på at det blir slik men ja)

kjland

Legg inn av kjland »

[/quote]
Jeg synes T7 fremstår som en mer moderne sykkel. Yamaha er mer frampå. Når jeg ser dashbordet på den V-Strom'en så blir jeg bare lei meg. Dem har ikke engang prøvd og pynte her. Det er akkurat som å sitte i en bil fra 80-tallet.

[/quote]

Akkurat tenker at det er en grei førstegangs sykkel, hva som står i dashbordet tror jeg ikke at kommer til å bry meg særlig om til å begynne med.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Kompis hadde Yamaha Fazer 600, lettkjørt, komfortabel og sprek for 600cc (er vel gamle R6 motoren detundet). Fazer 600 var vel mest solgt i Europa noen år ikke uten grunn, DENNE så ikke dum ut med bare 30.000km

Bilde

PS! Hadde Fazer 1000 selv og var veldig fornøyd (til totalvraket den men idiot kjøring, ikke MCen sin feil)

Men har kompis som sverger til TDM så ikke så dumt velg det!
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Enig. Jeg tror Fazer 600 er litt friskere i frasparket. Men ut fra spec, er dette en turtallssykkel. Jeg vill faktisk heller kjøpt denne som førstesykkel enn V-Strom 650 hvis planen uansett er å bytte etter kort tid. Uten tvil.

kaLARSnikov

kjland skrev: 12 aug 2024, 12:47 Det var denne TDM https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=360553302 jeg så på, men jeg synes den er priset høyt for en så "gammel" modell, ser og at det har vært hobby elektrikere som har jobbet på sykkelen(utdannet elektriker selv).

Som første sykkel tenker jeg at V-strom er kurrant, samt at sykkel skal fortrinnsvis brukes til pendling og en søndagstur(tviler på at det blir slik men ja)
Jepp, syklene du finner der er ofte dyrere enn hva du får tak i ellers, i alle fall sammenlignet med privatkjøp.

Når det gjelder elektronikken så er det vel sjeldent det er utdannede elektrikere som gjør jobben uansett, selv om man får forhandler/verksted til å montere ting for seg ;)

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 12 aug 2024, 14:29 Enig. Jeg tror Fazer 600 er litt friskere i frasparket. Men ut fra spec, er dette en turtallssykkel.
Får ikke i pose og sekk, konsekvensen av høyere toppeffekt er fort litt mindre effekt på lavere turtall. Men ikke så dumt på første-sykkel, da må man gire litt mer så får man drillet inn det :thumleft

Synes for øvrig designet har holdt seg rimelig bra :-)

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Det hender det er en sammenheng mellom pris og hva man får. :-) Tiger 900 er jo en veldig fin sykkel, men klart, prisen er jo deretter. :O

Nå er jeg kanskje litt rarere enn normalt, men jeg liker faktisk dashboardet på V-Strom 650! :O :redface
Det viktigste med et instrumentpanel er at det er oversiktlig og lettlest, og da synes jeg stor analog turteller og et enkelt LCD-display med stort sett kun den viktigste informasjonen fungerer veldig bra.

Nå er jeg ikke noen prinsipiell motstander av LCD/LED/TFT-display, men jeg synes mange av dem fokuserer for mye på å se "kule" og "moderne" ut og glemmer av at poenget med dem er å formidle informasjon raskt, enkelt og intuitivt. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle variantene, men det er helt klart en og annen produsent som bør gi display-design-avdelingen et kollektivt kakk i bakhuet med beskjed om å skjerpe seg! :lol

Ellers synes jeg V-Strom 650 virker som en veldig likandes sykkel. Men så er jeg jo en veldig bilinteressert person som også setter unormalt stor pris på enkle, rett-fram, trauste bruksbiler som f.eks. 80-talls Toyota eller Volvo.... :crazy:
kaLARSnikov skrev: 12 aug 2024, 10:16 Ja, jeg nevnte jo dette med effekten. Samtidig så er det bortimot samme effekt i en V-Strom som i Tenere 700 som du foreslo tidligere i tråden her, så her syns jeg det sånn sett er noe urettmessig kritikk mot den ærverdige V-Strom ;)

Støttes! :twothumbs:
AJ skrev: 12 aug 2024, 10:26 Svært mange med V-Strom erfaringer lovpriser spesielt 650 motoren og veldig mange foretrekker derfor nettopp 650'en
1000 kubikkeren, som etter hvert ble oppgradert til 1050 og 650 motoren skal visstnok ulik karakteristikk, som gjør at 650 motoren oppleves som spesiel kvikk og morsom i forhold til storesøsteren ;).
Etter det jeg har lest meg til så har jeg og inntrykk av at den 650'n er en motor som oppleves som betydelig mer enn summen av spesifikasjonene :-)
Bjerknez skrev: 12 aug 2024, 10:57 Jeg synes T7 fremstår som en mer moderne sykkel. Yamaha er mer frampå. Når jeg ser dashbordet på den V-Strom'en så blir jeg bare lei meg. Dem har ikke engang prøvd og pynte her. Det er akkurat som å sitte i en bil fra 80-tallet.

Tenere 700 er jo helt klart en mer moderne sykkel. Den er vel og mer off-road-orientert enn f.eks. V-Strom? Prøvesatt en for noen uker siden og syntes den var VELDIG høy! :O Litt vanskelig å skreve over (men så brukte jeg jo ikke fotpinnen for å hjelpe meg) og fikk ikke hæla i bakken når jeg først var ombord. Tror nok jeg heller sikter mot en lavere og ikke fullt så off-road-orientert sykkel. :-)
kaLARSnikov skrev: 12 aug 2024, 11:39 Syns egentlig komboen på 650 med analog turteller og digitalt speedometer er ganske fint. LCD-fullskjermen som V-Strom 1050 hadde et par år fra 20-22 var derimot omtrent så grell som det kan få blitt, men fra 23 og utover så er vel den også helt standard fullfarge TFT slik som "alle andre" har for tiden.

Tenere 700 har jo selv kjørt gammel kalkulatorskjerm (LCD) frem til i fjor og hoppet over på fullfarge TFT først fra årets modell.

Skal for øvrig ikke kimse av biler fra 80-tallet heller... :lol
Støttes! :twothumbs: For meg så finner man uansett ideal-dashboardet på Triumph Speed Twin 1200 eller Kawasaki Z900RS, to analoge klokker med litt ekstra info på ett (eller to) LCD-display. :thumleft Det sagt, så har jeg ingenting imot et digitalt dashboard så lenge det er bra designet! :D
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Kenneth 81 skrev: 13 aug 2024, 08:08
AJ skrev: 12 aug 2024, 10:26 Svært mange med V-Strom erfaringer lovpriser spesielt 650 motoren og veldig mange foretrekker derfor nettopp 650'en
Etter det jeg har lest meg til så har jeg og inntrykk av at den 650'n er en motor som oppleves som betydelig mer enn summen av spesifikasjonene :-)
Nettopp :-).
Suzuki har forøvrig brukt 650 motoren og bruker den fortsatt, tror jeg, i flere modeller, noe de ikke gjør med 1000/1050 motoren.

Brukeravatar
Roargutten
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020

Legg inn av Roargutten »

Noen av mine sysnpunkter her, jeg har selv eid en Fazer 1000, Vstrom 1000 og nå en Tenere 700.

Her kommer det veldig ann på hva du selv ønsker av bruksområde.

Fazer - Er en utrolig fin asfaltmaskin. God sittestilling for lange turer.
En utprøvd motorsykkel med få problemer, turtalsmaskin vil en 600 være, men for en førstegangsmotorsykkel så er det effekt i massevis.

Vstrom - Her har du en sykkel med mer bunndrag enn du opplever i Fazer, en nydelig motor som er skuddsikker. Lav og god sittestilling.
Egner seg bra både på asfalt og grusveier, ønsker du å kjøre turer, finne deg gode campplasser litt utenfor asfaltveiene er denne helt perfekt etter min mening.

Tenere 700 - Også en god tursykkel, men høyere enn begge de andre. Egner seg bra både på asfalt og grus, men mange forbinder den nok mer mot gruskjøring. Effekt mer enn nok.

Skal du pakke opp litt bagasje å kjøre deg noen helgeturer, fisketurer osv hadde jeg nok for din del valgt Suzuki'n. Skal du ha en ren asfaltsykkel som også er god å bruke til å fra jobb osv. ville jeg gått for Fazeren.
Skal du primært inn på skogsveier/grusveier ville jeg valgt Tenere 700, men også Vstrom fungerer her avhengig av hvor aktivt du skal kjøre.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

Roargutten skrev: 13 aug 2024, 08:48 Skal du pakke opp litt bagasje å kjøre deg noen helgeturer, fisketurer osv hadde jeg nok for din del valgt Suzuki'n. Skal du ha en ren asfaltsykkel som også er god å bruke til å fra jobb osv. ville jeg gått for Fazeren.
Skal du primært inn på skogsveier/grusveier ville jeg valgt Tenere 700, men også Vstrom fungerer her avhengig av hvor aktivt du skal kjøre.
Godt poeng, bruksområde kan absoultt påvirker valget.

Men også hva slags type man er. Noen (de fleste) er happy med å ta det rimelig pent og da ønsker og trenger man ikke masse toppeffekt man må jage på høye turtall. Også er det en del av oss som synes det moro at det virkelig skjer noe når man gir gass (selv om man må gir ned et hakk eller to) og synes en sterk og fin motor men uten den store toppeffekten fort mangler litt karakter og ikke gir så mye.

Så for meg ville Fazer 600 vært en morsommere sykkel også som nybegynner mens for mange kanskje en Vstrom 650 en riktigere maskin.

Svar