Side 11 av 105
Re: Dekk igjen ..
Lagt inn: 06 sep 2011, 22:24
av Solo-rider
Takk for svar.
Har kjørt et godt stykke (ca 12k) med dekkene som sitter på sykkelen min. Titter etter slitemerkene TWI -indikatorene en gang til i morgen. Kunne ikke se slike på dekkene mine sist jeg så på dem. ( det er ca 4mm mønster igjen på dekka)
Kjører vanligvis til det blir kuldegrader så tiden er nok inne til skifte for meg også.
Re: Dekk igjen ..
Lagt inn: 07 sep 2011, 21:31
av Solo-rider
Hallo !
Tittet idag etter Michelin PilotRoad 3 dekk til Sykkelen min. Kan ikke finne "mine" dimmensjoner på de dekkene.
Noen som vet om andre dekk som er brukbare på vått vær til min Virago ?
Takker på forskudd for svar.
Re: Dekk igjen ..
Lagt inn: 08 sep 2011, 09:26
av Crinos
Solo-rider skrev:Hallo !
Tittet idag etter Michelin PilotRoad 3 dekk til Sykkelen min. Kan ikke finne "mine" dimmensjoner på de dekkene.
Noen som vet om andre dekk som er brukbare på vått vær til min Virago ?
Takker på forskudd for svar.
Jeg tipper du har litt samme problem som meg med å finne dekk... De dekkene "alle" anbefaler, produseres ikke i min dimmensjon heller..
Jeg ønsket meg et Dunlop D404 dekk, men endte opp med et Avon Venom dekk i stedet.

Er kjempe godt fornøyd med dekket så langt.
Re: Dekk igjen ..
Lagt inn: 08 sep 2011, 10:07
av Gammelgutt
http://www.maxxis.com/MotorcycleATV/Str ... -Rear.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har kjørt ut et sett av disse på Huosung gt 250 og det holdt over 15000km.
Har samme dekkene nå på en BMW f50gs (2011) og har kjørt snart 4000km med de dekkene. Og det har jo ikke vært særlig med solskinn i det siste, så dekkene har virkelig fått prøvd seg i regnvær. Har foretatt ganske harde oppbremsinger i regnvær også oppå hvitmalingen i forgjengerfelt. Og det stopper, uten at ABSen slår inn. Kjørte motorvei i styrtregn forleden, ingen problemer.
Disse dekkene er H-merket dvs, holder til sykler med toppfart opp til 210 km/t. De leveres i riktig dimensjoner til din sykkel. Leveres bla av Norsk Motor Import (Kawasakiimportøren).
140/90-15 kr.1086.-
100/90-19 kr. 752.-
Ps.
Jeg kjører "normalt" i regnvær og ikke med fothvilerskrap.
Re: Dekk igjen ..
Lagt inn: 08 sep 2011, 20:34
av ejs
Kjørte med Pirelli MT 66 på en Suzuki GS1100GLX,, Fungerte greit.
Re: Dekk igjen ..
Lagt inn: 08 sep 2011, 21:12
av Solo-rider
Hallo !
Takker for svarene.
Jeg kjører med Pirelli Route dekk nå. De fungere bra på rett vei og oppbremsing. Men svinger går ikke fullt så bra.. Det gikk rett frem for meg for meg på en avkjøring fra E 18 da dekkene var nesten nye. Hadde bare "gangfart" men mistet grepet helt. Forsøkte bremse mer da jeg skjønte det gikk galt, men det ble bare verre da.
Fikk kontroll med begge bena som en sparkstøtting. Havnet i grøfta.Gikk heldigvis bra ingen skade på sykkel eller meg.
Syntes dette var skremmende at dette hendte med nesten nye dekk. Dobbeltsjekket lufttrykk og så over dekka, men ikke noe unormalt og se.
Så da er spørsmålet mitt er det noen andra som har erfaring med disse dekka ?
Det hører vel også med til historien at jeg på forrige sykkelen hadde "Maxxis" dekk. Med disse dekkene har jeg kjørt mange ganger i større hastighet og værre vær på samme stedet uten at de har "sluppet".
Hadde en teori på at" billigdekk" som Maxxis var dårligere enn Pirelli, men det er ikke bestandig at pris/merke og kvalitet hører sammen.
Så vil nok vurdere sterkt og gå for Maxxis igjen. Er fortsatt takknemmelig for flere innspill her.
Takker så mye for det.
Re: Dekk igjen ..
Lagt inn: 08 sep 2011, 21:18
av Snikkeren
Helt nye dekk kan være veldig glatte. De fleste dekk er satt inn med et stoff for at de skal kunne lagres uten å ta skade av det. Så hvis dekkene var helt nye kan det være årsaken.
Re: Dekk igjen ..
Lagt inn: 08 sep 2011, 21:33
av ejs
Re: Dekk igjen ..
Lagt inn: 08 sep 2011, 21:48
av Solo-rider
Da dette skjedde var dekka kjørt over 1000 km. Så de var nok innkjørt.
De slipper på bakhjulet om jeg gir på slikt føre. Men det gjør vel mer eller mindre alle dekk ... eller ??
Kjøre veeeeldig pent når det er vått og spesielt i svinger.
Re: Dekk igjen ..
Lagt inn: 09 sep 2011, 10:06
av evike
Solo-rider skrev:Hallo !
Takker for svarene.
Jeg kjører med Pirelli Route dekk nå. De fungere bra på rett vei og oppbremsing. Men svinger går ikke fullt så bra..
Egen erfaring er at Viragoen ikke er så fryktelig glad i svinger, sånn generelt sett og det kreves en bestemt holdning for å kjøre den godt i svinger (noe jeg har litt for lite av og derfor har bytta meg bort fra Virago)... Det har jo innvirkning med sykkelen, ikke bare hva slags dekk.
Re: Dekk igjen ..
Lagt inn: 09 sep 2011, 20:30
av Solo-rider
Viragoen er nok ikke den sykkelen en kjøper om en skal kjøre hardt i svinger. Det har jeg også erfaring med.
Men har fremdeles troen på at den skal kunne holde seg på veien(i svinger) i ikke alt for stor hastighet når det er regn...
Noen flere her som har kjørt eller kjører Virago som har noen erfaringer og dele ?
Har tittet litt rundt på nettet og funnet ut at både Dunlop D404 og Avon Venom AM har dekk i "mine" dimensjoner.
De er kanskje bedre enn Maxxis ?
Noen som sitter på erfaring eller tester av disse dekka ?
Re: Dekk igjen ..
Lagt inn: 09 sep 2011, 21:47
av fikse
Utfordringen for deg er å finne gode regndekk til akkurat din sykkel. Du har både dimensjonene på dekkene og ikke minst størrelsen/vekten på sykkelen å ta hensyn til. Jeg har null erfaring med din type sykkel, så kan ikke hjelpe deg. Men, et par tips generelt: Sjekk at produsenten babler om silica. Dette stoffet vil du ha mest mulig av. Det er en fin ting på vått føre.
Så er det noe som ingen her har diskutert, nemlig lufttrykk. Det hjelper ikke med "verdens beste dekk" om det ikke har rett trykk mot vegbanen. Når du kjører på denne våte tiden av året, så fyr OPP trykket. Opp med gjerne 10% i forhold til anbefalt trykk. Jeg _garanterer_ deg at det er en god ting

Utfordringen er at regnvann (iallfall det vi har nå) er kaldt, og kjøler ned dekket så mye at du ikke får den temperaturen du trenger. Med å få opp trykket, får du opp temperaturen, og du får tilbake grepet. Trikset vil ikke hjelpe på elendige dekk, men på de dekkene du har, så har du en sjanse for at du vil få en aldri så liten aha-opplevelse bare med å øke trykket.
En annen ting er at det faktisk hjelper å vaske dekket. Vask det med gryteskrubb og kraftig zalovann. Det holder faktisk flere dager :-)
Re: Dekk igjen ..
Lagt inn: 09 sep 2011, 22:17
av Snikkeren
Jeg trodde at man fikk høyere temperatur i dekkene med
lavere dekktrykk.
Jeg kjører med samme dekktrykk som jeg gjør på tørt, og det har funket bra hittil (bank i bordet).
Re: Dekk igjen ..
Lagt inn: 10 sep 2011, 01:31
av Tor Arne
Solo-rider skrev:Hallo !
Titter innom forumet her stadig. Litt frustret over at jeg ike kan bidra med med så mye . Har ikke all verdens mc erfaring.
Vått vær nå utover. Ble minnet på idag at det er et faktum at det er høst og da er det spesielt viktig med gode dekk.
Vurderer nye dekk nå i høst. Noen som har gode erfaring med dekk for vått vær.Til min sykkel og andre.. Gjerne linker til nyere merke uavhengige tester.
Min Virago har. Fordekk: 100/90-19 Bakdekk: 140/90-15
På forhånd takk.
Jeg synes Dunlop Arrowmax GT501 er et suverent dekk på min Yamaha xj750. Litt dyrere, men suverent :=D>
Re: Dekk igjen ..
Lagt inn: 10 sep 2011, 07:46
av Rottenikken
Syns det alltid er viktig å ha bra dekk spesiellt på høsten.
Men når det er sagt syns jeg vel egentlig det er personen oppå tohjulingen der er det viktigste m.h.p. sikker kjøring på våt asfalt.
Slikt som å kjøre "mykt" og defensivt, gjøre seg ferdig med bremsing før sving, treffe mest mulig optimal linje i svingen slik at man slipper å korrigere midt i svingen, forsiktig med pådrag ut av sving etc. kumlokk, ferister, veioppmerking, trikkeskinner er glatte på vått føre likeledes nylagt asfalt. Rundkjøringer og områder i nærheten av bensinstasjoner (dieselsøl fra lastebiler) bør man også være oppmerksomme på.
For å få "feeling" med grepet går det an å provesere fram "slipp" når man er alene på veien.
Re: Dekk igjen ..
Lagt inn: 12 sep 2011, 18:51
av Solo-rider
Regn igjen....
Vasket dekka i helga.Men lufttrykka ble fortsatt som foreskrevet etter boka.
Tenkte jeg skulle teste litt om det var blitt forskjell nå som det var samme vær som sist jeg kjørte i min "skrekksving".
Kom i moderat fart etter forhold inn i svingen... Men da så jeg oljeflekker der. Så testen ble ikke noe av.
Farten ble bare satt ned til slik at jeg kunne omtrent ha trillet sykkelen.
Tror nok at bilisten som kjørte bak meg og omtrent kjørte over meg bakfra ikke hadde så mange pene ord om meg da....
Men det får nok være hans problem. Ingen får meg opp i høyere fart enn det jeg er bekvem med.
Teorien med og øke lufttrykket hadde vært fint om flere hadde svart på.
Re: Dekk igjen ..
Lagt inn: 12 sep 2011, 18:59
av Snikkeren
Den eneste fordelen jeg kan tenke meg med å øke lufttrykket på vått føre er at man da får mindre kontaktflate, og dermed mindre sannsynlighet for vannplaning. Men jeg ville ikke kjørt med alt for høyt trykk, da det også kan føre til dårligere grep.
Tror ikke du får høyere temperatur i dekkene av å øke trykket, da det blir mer luft som må varmes opp, og det tar lenger tid enn med normalt trykk.
Re: Dekk igjen ..
Lagt inn: 12 sep 2011, 19:52
av fikse
Igrunnen litt overrasket at det ikke er flere her som har hørt om dette med litt (ikke mye!!!!) høyere lufttrykk enn "normalt". Det har stått i enten NMCU eller MC-avisa, som en teknisk artikkel, for en tid siden. Har og sett dette diskutert på ymse utenlandske forum. Litt høyere trykk gir høyere temperatur i dekket, noe som vi trenger så mye som mulig av nå på den våte og kalde årstid. Har selv lekt meg litt med dette på flere sykler, og samtlige har hatt positiv effekt, IMO. Har ikke funnet noe negativt. Men for all del, vi snakker litt, ikke mye! Som f.eks på Deauville-en jeg hadde, som skulle ha 42 bak og 36 framme, kjørte jeg ca 45 og 38, uten vekt/passasjer. Ikke rare greiene altså, men nok til å få effekt.
Re: Dekk igjen ..
Lagt inn: 12 sep 2011, 20:24
av AJ
Gjør det samme selv; litt mer enn hva som står i brukermanualen.
Ellers mener jeg å huske at
tagesk har gjort seg til talsmann for fordelene med høyere lufttrykk i en annen tråd her inne...

Re: Dekk igjen ..
Lagt inn: 12 sep 2011, 20:39
av Solo-rider
Så det er flere som har erfaring fra dette : - )
Sitter og leser i Haynes manualen min nå....
Der står det at dekktrykket skal økes fra 26 psi front/28 psi bak under normal kjøring til 32/36psi ved "høyhastighets" kjøring.
Kan det være av samme grunn som at teorien veigrepet(varmere dekk) øker ved høyere dekktrykk ?
Re: Dekk igjen ..
Lagt inn: 12 sep 2011, 20:56
av Welshen
Ja siden praten er i gang, henger jeg meg på. Har nytt fordekk på banditen, men bakdekken er 5 år gammelt og ganske slitent. Kan noen komme med anbefaling av type dekk til denne? Brukes hver dag i høst så allround egenskaper samt egenskaper på våt veg er ikke så dumt i høst. str 160 /60 zr 17. I tillegg hvor er det greiest å handle i Oslo/Drammens området? Både med tanke på pris og skifte mens hjulet står på sykkelen, altså at jeg kan kjøre til og fra...... Erfaringer motta med takk:)

Re: Dekk igjen ..
Lagt inn: 12 sep 2011, 21:25
av Snikkeren
Jeg holder fremdeles på at det vil ta lenger tid å få varme i dekket hvis man øker trykket.
Det at Haynes manualen anbefaler høyere trykk ved høyhastighetskjøring støtter jo oppunder påstanden min. Hvis høyere trykk hadde ført til høyere temperatur i dekket ville jo arbeidstemperaturen til dekket blitt for høyt under høyhastighetskjøring. Høyere hastighet betyr jo høyere temperatur i dekket, derfor må man øke trykket for at arbeidstemperaturen ikke skal bli for høy.
@frissy: Michelin Pilot Road 3 er knallbra dekk dom du får i den dimensjonen. Hvor du får kjøpt det lokalt vet jeg ikke, men Michelin importøren har satt ned prisene for å konkurere med motorsykkeldekk.com.
Re: Dekk igjen ..
Lagt inn: 13 sep 2011, 07:39
av mekkern
Dekkene blir fortere varme med mindre luft-varmere også,
dette kommer av mer deformasjon og større annleggsflate.
derfor er det opgitt et anbefalt trykk fra fabrikk, som en ofte må justere ut i fra dekktypen kjørestil vekt temp/underlag
Høyere lufttrykk gir mindre kontaktflate/høyere trykk(lettere å presse vekk vannet).
dette funker bedre jo mere vann-ikke lett fuktig veibane.
Test med 10-15 psi i et dekk på bilen og kjør en tur i 80kmh og se hvor varmt dekket er i forhold til de andre..
Tage han kjører ofte med last som er litt i grenseland og må ha litt høyere trykk for å kompansere for dette-ellers går levetiden drastisk ned.
Re: Dekk igjen ..
Lagt inn: 24 sep 2011, 12:39
av Madman 1963
Skal kjøpe nytt bakdekk til Kawaen min, og har følgende spørsmål til forumets lyse hoder
I vognkortet står det 130 * 90 *15 men det som står på e 150 *90 *15
Hvilken dim bør eg kjøpe, e det noen forskjell på kjøreegenskapen ?
Sykkeln e en Vulcan 1500.
Re: Dekk igjen ..
Lagt inn: 24 sep 2011, 12:58
av mekkern
Hvis du får tak i 150/80-15 så er nok rulleomkretsen nogenlunde som orginalt..
