Vi hadde ikke bestilt noenting når vi var 2 uker i dette området i 2014. Møtte ingen sure miner uansett hvor og når vi møtte opp!AJ skrev:Nok etspørsmål...
:
Hva er den beste tiden å møte opp på overnattingsteder i Europa (Tyskland, Østerrike, Italia)?
Spiller ingen stor rolle kanskje, så lenge en ikke tropper opp seint på kvelden, etter... la oss si, kl. 21:00?
Vil jo helst ikke møte sure ansikter i resepsjonen, eller i verste fall en stengt dør...
Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!
-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
Re: Beste tid å ankomme overnattingstedet?
Alt er mulig, bare du vil nok!
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Re: Beste tid å ankomme overnattingstedet?
Høres veldig bra utlefty293 skrev:Vi hadde ikke bestilt noenting når vi var 2 uker i dette området i 2014. Møtte ingen sure miner uansett hvor og når vi møtte opp!AJ skrev:Nok etspørsmål...
:
Hva er den beste tiden å møte opp på overnattingsteder i Europa (Tyskland, Østerrike, Italia)?
Spiller ingen stor rolle kanskje, så lenge en ikke tropper opp seint på kvelden, etter... la oss si, kl. 21:00?
Vil jo helst ikke møte sure ansikter i resepsjonen, eller i verste fall en stengt dør...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- biker7
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!
Ang. kjøretid/kjørelengde: Min uskrevne regel er ca 50km/t i snitt inkludert alle stopp, med 2-3 stk som kjører i følge.
(feks. 40mil=8timer, 50mil=10timer, osv.) Bruker å stemme ganske bra både på turer i innland og utland. En del raskere på dager med mye autobahn-kjøring. Blir det enda flere sykler som skal kjøre i følge, vil nok snitthastigheten muligens synke litt til, grunnet at det da vil bli lengre stopptid ved bensinfyllinger, på spisesteder etc. Og kjører jeg alene på tur, ligger nok snitthastighet inkludert stopptid på 60-70km/t. Stiger da litt grunnet kortere stopp da man kjører alene. :-)
(feks. 40mil=8timer, 50mil=10timer, osv.) Bruker å stemme ganske bra både på turer i innland og utland. En del raskere på dager med mye autobahn-kjøring. Blir det enda flere sykler som skal kjøre i følge, vil nok snitthastigheten muligens synke litt til, grunnet at det da vil bli lengre stopptid ved bensinfyllinger, på spisesteder etc. Og kjører jeg alene på tur, ligger nok snitthastighet inkludert stopptid på 60-70km/t. Stiger da litt grunnet kortere stopp da man kjører alene. :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
Jeg har store planer om å kjøre på tur nedover Europa igjen i år.
Den foreløpige planen 10-12 dager på tur og transportetappe ned til Cortina hvor det blir noen dager, etterfulgt av en tur til Kroatia noen dager før jeg kjører hjem igjen.
Hvordan er det med vær å vind og åpne fjellpass i månedskiftet August-September?
Dette er vel litt utenom sesong også, så det er vel noe mindre folk rundt?
Den foreløpige planen 10-12 dager på tur og transportetappe ned til Cortina hvor det blir noen dager, etterfulgt av en tur til Kroatia noen dager før jeg kjører hjem igjen.
Hvordan er det med vær å vind og åpne fjellpass i månedskiftet August-September?
Dette er vel litt utenom sesong også, så det er vel noe mindre folk rundt?
-
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Vær og vind i Dolomittene skulle være helt fint i aug./sept. Kanskje det tidlig på morgenen kan ha frosset på i de høyeste passene, men det forsvinner i 10-11-tida. For overnatting i området kan jeg anbefale hotell Olympia i Arabba. Ligger litt oppe fjellsida 4-500 meter fra sentrum. Meget bra mat, og motorsyklistvennlig (Tourenfahrer-Partnerhaus). God tur. (Anbefalingen gjelder for så vidt deg også, AJ, men du har kanskje booket hotell i Arabba allerede?)
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Har booket allerede, ja.Anaxim skrev:(Anbefalingen gjelder for så vidt deg også, AJ, men du har kanskje booket hotell i Arabba allerede?)
Tok sjansen på dette hotellet... :)
Noen erfaring herfra?

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!
Selv om jeg ikke er gammel nok til å kjøre mc enda, så kjørte meg og familien min med bobil gjennom hele Europa!
Reisen gikk sånn: Norge-(ferge fra Narvik til Hirstals eller noe sånt i Danmark)-Tyskland-Østerike-Sloveina-Kroatia
Tilbake (hvis jeg husker rett): Kroatia-Slovenia-Italia-Østerrike-Tsjekkia-Tyskland-Danmark-Sverige-Norge
Dette skjedde på 3 uker, men selv om jeg ikke var nedover der på mc, men i bobil, så har jeg enda noen tips!
Tsjekkia var litt spesielt.. Folk råkjører der og jeg ville i allefall ikke kjørt der med mc! Det var jo forbikjøringer med Acv-er i 12% med ingen sikt til mot trafikk, konstant! Det var hele tiden noen som lå uti grøften og det var hele tiden noen idoter som skulle kjøre i 150 i en 80 sone og oppførte seg som tullinger hele tiden! Folket der er også spesielt.. Spesielt bussjoførene.. Velg heller å kjør gjennom Tyskland der!
Tyskland er jo mye det samme.. Motorvei, motorvei, motorvei.. Var selv vitne til en dødsulykke som skjedde der i sommer. En bil kom i 150 rett forbi oss og smalt rett inni autovernet! Men vi så ikke så mye mer til det annet at det var i noen aviser med bilen total vraket!!
Men det er nok gøyt å ligge der å race litt.. Man har jo greie pittstopp på siden av veien der du kan kjøre inn og spise og sånt! Veldig greit:) Tyskland 9/10!! Men pass på.. Våte veier på motorsykkel der nede er ett mareritt! Var flere sykkler som sto inntill siden med burgerkingen og ventet til det skulle bli tørre veier!0, på grunn av at det kan være glatt osv..
Men en ting er sikkert! Hvis du skal ha billig Vin, Øl, Brus, Snop.. Kom dokkar til PutGarden! De selger alt såååå billig! Tror det ligger i Tyskland oppe med Danmark! Moren min hamstrett vin som bare fy pga flasker som koster 1500 i Norge lå på feks 300 danske kroner der nede! Et brett med brus koster bare 49,90 danske kroner + pant!
Billige ting der! Hvert å besøke!
Danmark. Flatt, dritkjedelig, gode hotdogs
, og egentlig bare det xD
Østerrike. Siiiiiiiinnnnnnsykt fint! Lå der å krusa mellom fjellene og badet i sol! Stoppa på en kamping inni en dal. Og hyggelige folk? Det var helt sykt kor godt humør folk var i! Kjempe gøyt!! :) Og i Østerrike er det sånn at om dagen, så er det tørt og fint, mens om kvelden så kommer det masse skyer så regner det hele natten. Og om morningen er det fint og fuktig. Så til slutt tørker det og det samme skjer igjen:) Veldig fint!
:[-o<
Slovenia. Hadde ikke foten nede på bakken der en gang.. Kjørte rett gjennom.
Kroatia. Gikk fra 13 grader og regn til 40 grader og sol. Kjempe fint og varmt land. Mye øde, men relativt fine campinger. Kom også opp seinere at campingen jeg hadde vært på der nede ble kåret som den beste i Europa! Kjempe gøyt:)Men veiene var fult av skrullinger på moped som hele tiden sklei på fotgjengerfeltene lol.
I sommer nå vil faren min se Tour De France, så tror nok jeg kjører nedover i Frankrike i sommer.
Europa tur = Veeeeldig gøyt. Gleder meg til jeg kan reise på mc gjennom hele Europa! Aaaanbefales:)
Her er bilen:) Fikk ny i i fjord! Jeg lå i bagasjerommet hele veien på grunn av at de klager på at duene jeg slipper om natten lukter så forferdelig
Adria Matrix 670 sc 2015

Reisen gikk sånn: Norge-(ferge fra Narvik til Hirstals eller noe sånt i Danmark)-Tyskland-Østerike-Sloveina-Kroatia
Tilbake (hvis jeg husker rett): Kroatia-Slovenia-Italia-Østerrike-Tsjekkia-Tyskland-Danmark-Sverige-Norge

Dette skjedde på 3 uker, men selv om jeg ikke var nedover der på mc, men i bobil, så har jeg enda noen tips!

Tsjekkia var litt spesielt.. Folk råkjører der og jeg ville i allefall ikke kjørt der med mc! Det var jo forbikjøringer med Acv-er i 12% med ingen sikt til mot trafikk, konstant! Det var hele tiden noen som lå uti grøften og det var hele tiden noen idoter som skulle kjøre i 150 i en 80 sone og oppførte seg som tullinger hele tiden! Folket der er også spesielt.. Spesielt bussjoførene.. Velg heller å kjør gjennom Tyskland der!

Tyskland er jo mye det samme.. Motorvei, motorvei, motorvei.. Var selv vitne til en dødsulykke som skjedde der i sommer. En bil kom i 150 rett forbi oss og smalt rett inni autovernet! Men vi så ikke så mye mer til det annet at det var i noen aviser med bilen total vraket!!

Men det er nok gøyt å ligge der å race litt.. Man har jo greie pittstopp på siden av veien der du kan kjøre inn og spise og sånt! Veldig greit:) Tyskland 9/10!! Men pass på.. Våte veier på motorsykkel der nede er ett mareritt! Var flere sykkler som sto inntill siden med burgerkingen og ventet til det skulle bli tørre veier!0, på grunn av at det kan være glatt osv..

Men en ting er sikkert! Hvis du skal ha billig Vin, Øl, Brus, Snop.. Kom dokkar til PutGarden! De selger alt såååå billig! Tror det ligger i Tyskland oppe med Danmark! Moren min hamstrett vin som bare fy pga flasker som koster 1500 i Norge lå på feks 300 danske kroner der nede! Et brett med brus koster bare 49,90 danske kroner + pant!
Billige ting der! Hvert å besøke!

Danmark. Flatt, dritkjedelig, gode hotdogs

Østerrike. Siiiiiiiinnnnnnsykt fint! Lå der å krusa mellom fjellene og badet i sol! Stoppa på en kamping inni en dal. Og hyggelige folk? Det var helt sykt kor godt humør folk var i! Kjempe gøyt!! :) Og i Østerrike er det sånn at om dagen, så er det tørt og fint, mens om kvelden så kommer det masse skyer så regner det hele natten. Og om morningen er det fint og fuktig. Så til slutt tørker det og det samme skjer igjen:) Veldig fint!

Slovenia. Hadde ikke foten nede på bakken der en gang.. Kjørte rett gjennom.

Kroatia. Gikk fra 13 grader og regn til 40 grader og sol. Kjempe fint og varmt land. Mye øde, men relativt fine campinger. Kom også opp seinere at campingen jeg hadde vært på der nede ble kåret som den beste i Europa! Kjempe gøyt:)Men veiene var fult av skrullinger på moped som hele tiden sklei på fotgjengerfeltene lol.

I sommer nå vil faren min se Tour De France, så tror nok jeg kjører nedover i Frankrike i sommer.

Europa tur = Veeeeldig gøyt. Gleder meg til jeg kan reise på mc gjennom hele Europa! Aaaanbefales:)

Her er bilen:) Fikk ny i i fjord! Jeg lå i bagasjerommet hele veien på grunn av at de klager på at duene jeg slipper om natten lukter så forferdelig

Adria Matrix 670 sc 2015

- kvase
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Kontakt:
Flott mc veier i Irland ?
https://www.youtube.com/watch?v=qjPKp07wDiQ
https://www.youtube.com/watch?v=qjPKp07wDiQ
Vespa Piago 75cc
Panter 50 cc
Honda FT 500 cc
XT660 Z Tennere
KTM
1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

i tillegg en Suzuki DRZ 400

https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
-
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Jo, fine veier og pene landskap i Irland. Men husk å ta med fungerende regndress! (Litt "Bergensvær" der).