Video/redigering-hjørnet

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av Snikendeugle »

For dere som vil ha et Action kamera med SKIKKELIG stabilisator:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=ch3g6UxMBsU[/video]
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Av en eller annen grunn, føler jeg mange av disse filmene som GoPro, Sony, Ghost osv lager selv ikke gir helt riktig bilde på hvordan kamera er i bruk. Du får nok en oppfatning av hvor bra kvaliteten kan bli, men noe sier meg at her ligger det helvetes mye redigering og perfeksjonering av bilde....
Dette er en film av det nye 4k kamera til sony

[video]https://www.youtube.com/watch?v=xPmvvy3wFDI[/video]

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Helt ærlig så tror jeg vi kan være trygge på at ALLE kameraene vil gi oss mer enn god nok bildekvalitet til vårt bruk. Uansett så blir jo videoene voldtatt av Youtube okke som. Så sant ikke hovedformålet er å vise videoen på storskjerm hjemme i stua (noe jeg faktisk aldri har gjort) så vil alle kameraene duge i lange baner tror jeg. Jeg har både Drift Ghost S HD og GoPro Hero 4 Silver og jeg kan rett og slett ikke se nevneverdig forskjell på videoene på min pc skjerm.

Det er mange variabler inne i bildet og alle kameraer måler lys etc. på forskjellig måte. Så selv om du monterer to dønn like kameraer ved siden av hverandre og går rundt med dem i forskjellige scenarioer så vil man finne forskjeller på videokvaliteten hvis man ser nøye nok.

To kameraer som er montert med kanskje 30cm. mellomrom vil motta lys på hver sin måte og hvitbalansen justerer seg automatisk etter dette, noe som gir litt forskjellige fargetemperaturer etc.

Det man derimot må se på er om bildene faktisk er skarpe og fine. Mange kameraer overskarper litt og ser litt crispy ut. Det er MYE værre enn en farge som er litt for kald/varm. For overskarpede opptak kan ikke reddes i etterkant. Da foretrekker jeg heller opptak som er litt "bløtere" i kantene. Det er bedre å skarpe opp litt i etterkant enn å fjerne skarpheten, for fjerner man skarpheten så mister man også detaljer.

Det er nettopp her GoPro har en stor fordel med Protune. Men som sagt... til vårt bruk er nok et hvilket som helst kamera mer enn bra nok.

Jeg skulle bare ønske at GoPro kunne laget et kamera som var mer plasseringsvennlig på hjelmsiden, for det ser jo helt koko ut og montere et GoPro kamera der slik det er i dag synes jeg.

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Jeg anbefaler dere virkelig å se denne testen av Sony sitt kamera.
Ikke nødvendigvis for å bli trigget av Sony sitt kamera, men måten han tar for seg alle de forskjellige innstillingene. Kvaliteten i kamera når du går fra lyst til mørkt osv.

Du får også en innføring i hva youtube gjør med filmene dine. Du kan ha verdens beste kamera, youtube komprimerer å "ødelegger" kvaliteten i filmene. Derfor er det vanskelig å gi et godt bilde på hvor bra de forskjellige kameraene er!

Den varer i 30 min, men vel verdt å se... Jeg lærte flere ting, jeg er også ekstremt higen på den stabiliserings modusen som sony har i sine kamera.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=4P340RTWo2M[/video]

Brukeravatar
KawaJens
Motorsykkelen din: ?

Legg inn av KawaJens »

Reklame filmane fra kamera produsentane er redigert i svære lokal med ti talls folk som sitter med kver sin...............MAC :erte :P :p :rofl:

Brukeravatar
KawaJens

Legg inn av KawaJens »

Problemet eg ser med Sony er at linsa ikke er vribar, blir veldi begrenset med måter å montere på.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

KawaJens skrev:Problemet eg ser med Sony er at linsa ikke er vribar, blir veldi begrenset med måter å montere på.
Enten bør man ha vridbar linse, eller så må man ha et feste som tillater og vinkle kameraet. Har man ikke muligheten for dette med Sony'en så er det jo ubrukelig for montering på hjelmsiden i mine øyne.

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Eneste kamera med vridbar linse er vel drift ghost?? :-k Å alle de forskjellige er jo festet på hjelm i en eller annen film. Der finnes eget feste til sony som gjør det vridbart i alle retninger ved montering på hjelm. Eneste minuset jeg ser med sony kontra gopro er at festene er så jævlig stor! Du får en relativt stor svart plate klistret på hjelmen, om du ikke velger å bruke borrelåsteip

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Eneste kamera med vridbar linse er vel drift ghost?? :-k Å alle de forskjellige er jo festet på hjelm i en eller annen film. Der finnes eget feste til sony som gjør det vridbart i alle retninger ved montering på hjelm. Eneste minuset jeg ser med sony kontra gopro er at festene er så jævlig stor! Du får en relativt stor svart plate klistret på hjelmen, om du ikke velger å bruke borrelåsteip
Replay XD har vel også det? Om ikke så kan man vel vertfall her vri på selve kameraet da dette er helt rundt?

Brukeravatar
rerell
Motorsykkelen din: !

Legg inn av rerell »

LordShaft skrev:Eneste kamera med vridbar linse er vel drift ghost??
Contour har också det.

Moffa
Motorsykkelen din: BMW R1200RT

Legg inn av Moffa »

Bjerknez skrev:
LordShaft skrev:Eneste kamera med vridbar linse er vel drift ghost?? :-k Å alle de forskjellige er jo festet på hjelm i en eller annen film. Der finnes eget feste til sony som gjør det vridbart i alle retninger ved montering på hjelm. Eneste minuset jeg ser med sony kontra gopro er at festene er så jævlig stor! Du får en relativt stor svart plate klistret på hjelmen, om du ikke velger å bruke borrelåsteip
Replay XD har vel også det? Om ikke så kan man vel vertfall her vri på selve kameraet da dette er helt rundt?
Det her helt riktig, altså at det er kameraet du vrir på :thumleft

Edit: Skriveleif ;-)

Toven

Legg inn av Toven »

Contour er også vridbar ja :-)

meeeen inte 60fps 1080p - enda ihvertfall :sorry

Brukeravatar
KawaJens

Legg inn av KawaJens »

Eg ser at en kan mikse litt med gopro sine fester på Sony så då ekke det så gæli.

Men ser at når det gjelder sugekopp så er eg ikke i tvil på at det blir BRSL vist det blir aktuelt.

Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Legg inn av Kawagutten »

Toven skrev:Contour er også vridbar ja :-)

Contour +2
:•Locking Instant On-Record switch
•Still Photo Mode
•1080p Video
•270° rotating lens
•170° wide-angle lens
•Laser alignment
•Mobile connectivity
•GPS Video Mapping
•Up to 120fps
•Live streaming
•External microphone jack
•Waterproof case included
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Toven

Legg inn av Toven »

Kawagutten skrev:
Toven skrev:Contour er også vridbar ja :-)

Contour +2
:•Locking Instant On-Record switch
•Still Photo Mode
•1080p Video
•270° rotating lens
•170° wide-angle lens
•Laser alignment
•Mobile connectivity
•GPS Video Mapping
•Up to 120fps
•Live streaming
•External microphone jack
•Waterproof case included
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
hakhap
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR

Legg inn av hakhap »

Kanskje er forklart tidligere, men jeg er nå på jakt etter en ekstern mikrofon til GoPro.

Det kan være en som kobles rett til GoPro eller en helt ekstern, men då lurer jeg på hvordan synke lyden når en gjør flere opptak i farta.

Jeg har en GoPro3 Black.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Jeg har prøvd dette med mikrofon som du kobler rett i Gopro'en, dette ble middels bra resultat av og blir en løsning jeg blir å bevege meg vekk ifra til våren. Da går jeg til innkjøp av en zoom h1. Denne synker du ved hjelp av fløyten. Fløyten signaliserer når du begynner opptak og når du slutter. Fungerer overraskende bra i etterkant.

Note 4

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Så det var litt snakk om intro tidligere i tråden.
Det er jo ikke dumt å ha en fast intro til videoene sine. Blir litt som er varemerke.

Smalt sammen en intro i full fart. Hva synes dere?

[video]https://www.youtube.com/watch?v=W8sdw9s ... e=youtu.be[/video]

Må justere slutten en smule, ble litt hakkete de siste sekundene.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Snikkeren skrev:Så det var litt snakk om intro tidligere i tråden.
Det er jo ikke dumt å ha en fast intro til videoene sine. Blir litt som er varemerke.

Smalt sammen en intro i full fart. Hva synes dere?

[video]https://www.youtube.com/watch?v=W8sdw9s ... e=youtu.be[/video]

Må justere slutten en smule, ble litt hakkete de siste sekundene.
denne bakgrunnsmusikken hørtes veldig kjent ut...? :-k

Jeg synes helt ærlig ikke noe om slike flash lignende introer med masse effekter. Joda.. det var ikke ille dette synes jeg, men var liksom ikke så veldig personlig. Man vet ikke hva videoen handler om før den starter. Min video er heller ikke voldsomt fancy, men den forteller hva det er man kan forvente seg av innhold og videoen bestør kun av et bakgrunnsbilde med ett par bevegelige bilder samt tekst på. Det er også min sykkel det er bilde av og bildene har jeg tatt selv. Blir liksom litt mer personlig.

Start opp sykkelen din og ta opp lyd fra den, eller evt. noe annet og legg inn dette som bakgrunnslyd etc.

Vertfall min mening da. Videointroen din var ikke dårlig, men altså ikke veldig personlig :prf

Her er min video:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=2y_yIVR ... se&index=8[/video]

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Tanken var å ha en intro jeg kan bruke på alle videoene. Både de som har med droneflyging, og de som har med MC-kjøring å gjøre. Og de som har begge deler.

Men det er klart, jeg kan jo kjøre introen med forskjellig bakgrunnsbilde, alt etter hva innholdet skal være. Da må jeg i så fall lage flere alternativer.

Edit: Musikken ja. Det er en liten jingle fra iMovie. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Snikkeren skrev:Tanken var å ha en intro jeg kan bruke på alle videoene. Både de som har med droneflyging, og de som har med MC-kjøring å gjøre. Og de som har begge deler.

Men det er klart, jeg kan jo kjøre introen med forskjellig bakgrunnsbilde, alt etter hva innholdet skal være. Da må jeg i så fall lage flere alternativer.
Hovedsaken er at du lager en introvideo du liker selv og som du står for. Hva jeg mener har jo svært liten betydning. Sikkert mange som har innvendinger på min video også, hehe.

Jeg kommer dog til å sprite opp min videointro litt med levende videoer i stede for statiske bilder etc. Men det får bli en annen dag. Hvis det viser seg at jeg får til en skikkelig kul kjørevideo i løpet av sommeren så kommer jeg nok til å lage en egen videoinntro som passer den spesifikke turen for å få den til å skille seg litt ut.

Men tilbake til din intro:
Når jeg ser denne globusen samt teksten i videoen din så ser dette veldig ferdiglaget ut. Denne globusen er heller ikke 100% rund og jeg misstenker at bildet er trykt sammen eller noe?
Uansett en fin intro, men den virker ikke veldig egenprodusert, hvis du skjønner hva jeg mener.

Det er en del år siden fancy skyggeeffketer og flares etc. var kult så i mitt hode så får jeg litt 90-talls assosiasjoner.

Men du spør om min (og andres) mening og da får du den, hehe.
Poenget er som sagt at du liker dne selv, samt at jo hovedformålet med en slik intro er at de som ser den faktisk synes den er flott uten å bli for prangende. For hovedmålet er jo egentlig å trekke folk til videoene dine.

Min er sikkert ikke perfekt den heller, men så lenge jeg liker deg greit selv, så bruker jeg den :thumleft

Men den bakgrunnsmusikken har jeg hørt tusen ganger før... men husker ikke hvor... ?

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Bruk YouTube til å finne en intro du liker. Eller måten den er laget på og kopier denne. Også husk det. En intro skal bare vare et par sek.... folk driter i hvem som har laget den.
En logo eller emblem som er unikt for deg og litt skrift under er nok. Men litt lyd, som blinker eller suser forbi i noen sekund også er det over... :thumleft

Note 4

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

Det bør også tas høyde for The Wadsworth Constant, spesielt med tanke på introlengde (jeg har ikke sett din enda Snikkeren, sitter på et senter uten lyd, så det får vente)

http://www.urbandictionary.com/define.p ... h+Constant" onclick="window.open(this.href);return false;

The Wadsworth Constant is the fundamental idea that the true meaning of a video, conversation, or comment approaches importance after approximately 30% of it has been skipped over.
The above definition, for instance, has 180 characters. After applying the Wadsworth Constant, we skip over 52 characters (29%). The definition now reads,
"the true meaning of a video, conversation, or comment approaches importance after approximately 30% of it has been skipped over."

http://knowyourmeme.com/memes/the-wadsworth-constant" onclick="window.open(this.href);return false;

The Wadsworth Constant is an axiom which states that the first 30% of any video can be skipped because it contains no worthwhile or interesting information.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

En video intro er jo kanskje mer for de som driver med dette komersielt så for oss private så har ikke dette noen annen effekt enn at det ser kult ut (hvis det er riktig laget). Men jeg har sett mange forferdelig dårlige introer som man like godt kunne latt vær og vise. Jeg synes det er kult at introen viser at det er "selvlaget". Når jeg ser en video på Youtube så liker jeg at vedkommende har brukt bilder/video av sin egen sykkel etc. Da får jeg et inntrykk av at han har lagt LITT jobb i videoene sine og fristelsen er dermed litt større for å abonnere på personen.

I det siste har jeg fått en del utenlandske som abonnerer på Youtube kanalen min og det synes jeg er litt morsomt. Det er også derfor jeg prøver og holde en engelsk språkdrakt. Jeg har faktisk klart å sope inn litt penger på videoene mine også. Er oppe i 72 kroner nå faktisk. Men man får ikke utbetalt noen sum før den oppnår en viss sum innenfor en viss periode.

Det skal sies at jeg på ingen måte mistenker at dette har noe med introen min å gjøre alene, men helheten som hjør at jeg får en del utenalndske følgere.

1. Jeg holder meg til engelsk tekst (stort sett)
2. Jeg legger ut videoer ganske kontinuerlig.
3. Jeg prøver og holde kanalen min "ryddig" og kategorisert samt prøver å beskrive videoene mine.
4. En litt halvkul intro som drar opp intrykket (kanskje...)

Har blitt litt mer videopublisering på meg nå etter at jeg fikk fiber med 100/100 hastighet. En video på 500mb-1GB. lastes opp på null komma niks så størrelsen på videoen er ikke lenger vitktig.

Dog skal jeg være den første til å inrømme at jeg kunne klippet bort MYE mer i mange av videoene mine. Det MÅ jeg bli flinkere til. Blir mange kjedelige punkter hvor folk uansett spoler forbi. Vil jeg tro. Men det er en fin balansegang mellom det å "ta med seere på turen" samt det og holde videoen interresant. Skal man være med på turen så må man jo mer eller mindre være med på turen i sin helhet, men problemet her er at turene mine stort sett foregår i tettbebygd strøk i ikke alt for spennende omgivelser og da kunne jeg klippet bort mye mer.

Til sommeren skal jeg filme HELE kystriksveien, HELE Geiranger og HELE Trollstigen etc. MANGE andre har gjort dette før meg, men jeg skal prøve og få min video til å fremstå som hakket mer interressant. Det krever at lydkvalitet, kameravinkel, etterredigering etc. er i boks.

Orion
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R

Video/redigering-hjørnet

Legg inn av Orion »

Jeg synes introvideo er et morsomt konsept. Blir liksom varemerket for videoene du publiserer. Har ingen introvideo selv enda, men leker med idéen i hodet hvordan den skal bli. Så snart jeg får sykkelen og det blir blå himmel og sol skal jeg lage en. Er enig med Bjerknez at den bør gjenspeile hva videoene inneholder, iallefall til en viss grad.
Snikkeren skrev:Tanken var å ha en intro jeg kan bruke på alle videoene. Både de som har med droneflyging, og de som har med MC-kjøring å gjøre. Og de som har begge deler.
Hva med å lage en introvideo hvor du filmer MCen med drona? Kan komme med 3 forslag.

1 - Ser for meg stillbilde av deg på MCen i begynnelsen av videoen, med teksten "Snikkerens Productions" under. Teksten forsvinner til hver av sidene. Bildet kommer til live hvor drona flyr høyere - samtidig som du og MCen forsvinner i horisonten. Med et heftig "The rock"-kutt som spilles i bakgrunnen. ;-)

2 - Fly-by filming mens du kjører MCen. Snickerens productions med stor skrift under. Du gasser på ut av bildet, og videoen fades ned.

3 - Kanskje den kuleste idéen av alle. Få noen til å styre drona. Du og sykkelen filmes helt closeup. Drona flyr vekk og opp, samtidig som en bil rygger på en annen vei i bakgrunnen. Du er å se i bildet hele tiden. Når drona har flydd så høyt at du ser hele bygda tar du videoen over i videoredigeringsprogrammet og spiller det motsatt vei. Altså kommer drona flyvende nærmere samtidig som en bil kjører på en vei i bakgrunnen. Drona stopper rett foran deg, med teksten "Snikkerens productions" under. ;-)

Bare et par forslag selvfølgelig. Kun fantasien som setter grenser. :-) Var på ingen måte dum introvideo du har lagd heller. Men ettersom du har utstyr til det, ville jeg hvertfall vurdért å gjøre den litt mer personlig.

Svar