JRO blogg: 2015

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: JRO blogg: Rudskogen mandag 12.mai

Legg inn av Andreas »

JRO skrev:
MH434 skrev:Er ganske heftig på slutten av "lang" sletta, svingen kommer vanvittig fort! Siden det var vått og kaldt, så bremset en jo ned med god margin, men alikevel er det jo en artig opplevelse :prf
200km/t ja, det er jo samme hastighet som litt eldre RR'R klarer :roll Skal jeg ha touring sykkel så må en sånn sykkel som du har vurderes! Har liksom aldri sett på touring sykler som morsomme, men din så jo ut til å ha gode kjøreegenskaper og bra med motor...

Du får bli med en tur i Juli-August, da pleier Michelin å ha en banedag på rudskogen.
Litt av samme opplegget som igår, men med mer kjøring. Samme gruppeinndelinger som igår og erfarne instruktører i hver gruppe.
Skal være veldig forsiktig med å trekke Ducati'en fram, du vet det er mange på forumet som har sterke meninger om hva som er bra sykler. Og som du sikkert også har lest om så går diskusjonen ofte høyt over hva slags sykler dette er, Adventure, tourer, sportstourer Men jeg er i alle fall veldig fornøyd med Duc'en. Hvis vi treffes en gang, kanskje på et MC siden treff skal jeg ikke være vanskelig å be hvis du ønsker å prøve sykkelen. Ellers hvis du ønsker det, i og med at vi bor i samme byen er det jo ikke vanskelig at vi kan treffes en kveld.

Du får holde meg informert om banedagen i Juli-August så får vi se om det kan passe, kanskje vi kan få med noen flere fra MC siden også.
Multistrada er en R-sykkel på stylter og med koffertfester :prop:

Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Bosted: Sunnmøre

Re: JRO blogg: Rudskogen mandag 12.mai

Legg inn av spiritofwinter »

Moro å se video fra Ruudskogen, har selv blitt invitert med på banekurs der i August, men det passer dårlig i forhold til termindato til samboer.

Men leste over nettsiden til Ruudskogen, og der står det at det er kun tillatt med originalt eksosanlegg, og at alle MC'er skal støytestes. Er dette noe som blir tatt veldig seriøst eller er det bare noe de skriver på nettsiden? Har veldig lite lyst å bytte eksosanlegg for en dag på Ruudskogen, og de så ikke helt originalt ut det eksosanlegget som var på ZX-10'en på bilde.

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Bosted: Kongsberg

Re: JRO blogg: Rudskogen mandag 12.mai

Legg inn av JRO »

spiritofwinter skrev:Moro å se video fra Ruudskogen, har selv blitt invitert med på banekurs der i August, men det passer dårlig i forhold til termindato til samboer.

Men leste over nettsiden til Ruudskogen, og der står det at det er kun tillatt med originalt eksosanlegg, og at alle MC'er skal støytestes. Er dette noe som blir tatt veldig seriøst eller er det bare noe de skriver på nettsiden? Har veldig lite lyst å bytte eksosanlegg for en dag på Ruudskogen, og de så ikke helt originalt ut det eksosanlegget som var på ZX-10'en på bilde.
Slik jeg oppfattet det var støytesten viktig, ikke over 100db ved 5 500 rpm. Arrangøren sa i alle fall at de hadde avvist sykler tidligere. Men min Ducati med original anlegg holdt så vidt under 100 Db. Det var flere med uoriginalt anlegg med de måtte ha Db killer installert.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Bosted: Kongsberg

Re: JRO blogg: Rudskogen mandag 12.mai

Legg inn av JRO »

Andreas skrev:
JRO skrev:
MH434 skrev:Er ganske heftig på slutten av "lang" sletta, svingen kommer vanvittig fort! Siden det var vått og kaldt, så bremset en jo ned med god margin, men alikevel er det jo en artig opplevelse :prf
200km/t ja, det er jo samme hastighet som litt eldre RR'R klarer :roll Skal jeg ha touring sykkel så må en sånn sykkel som du har vurderes! Har liksom aldri sett på touring sykler som morsomme, men din så jo ut til å ha gode kjøreegenskaper og bra med motor...

Du får bli med en tur i Juli-August, da pleier Michelin å ha en banedag på rudskogen.
Litt av samme opplegget som igår, men med mer kjøring. Samme gruppeinndelinger som igår og erfarne instruktører i hver gruppe.
Skal være veldig forsiktig med å trekke Ducati'en fram, du vet det er mange på forumet som har sterke meninger om hva som er bra sykler. Og som du sikkert også har lest om så går diskusjonen ofte høyt over hva slags sykler dette er, Adventure, tourer, sportstourer Men jeg er i alle fall veldig fornøyd med Duc'en. Hvis vi treffes en gang, kanskje på et MC siden treff skal jeg ikke være vanskelig å be hvis du ønsker å prøve sykkelen. Ellers hvis du ønsker det, i og med at vi bor i samme byen er det jo ikke vanskelig at vi kan treffes en kveld.

Du får holde meg informert om banedagen i Juli-August så får vi se om det kan passe, kanskje vi kan få med noen flere fra MC siden også.
Multistrada er en R-sykkel på stylter og med koffertfester :prop:
Enig Andreas, hadde mye å gå på men måtte holde formasjonen. Men oppnådde fothviler skrap så fikk i alle fall hatt gode nedlegg.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: JRO blogg: Rudskogen mandag 12.mai

Legg inn av LordShaft »

Kjempe bra referat fra banedag gutter. Gud jeg gleder meg til det blir min tur :thumleft


Sony Z2

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Bosted: Kongsberg

Re: JRO blogg: Rudskogen mandag 12.mai

Legg inn av MH434 »

JRO skrev:
spiritofwinter skrev:Moro å se video fra Ruudskogen, har selv blitt invitert med på banekurs der i August, men det passer dårlig i forhold til termindato til samboer.

Men leste over nettsiden til Ruudskogen, og der står det at det er kun tillatt med originalt eksosanlegg, og at alle MC'er skal støytestes. Er dette noe som blir tatt veldig seriøst eller er det bare noe de skriver på nettsiden? Har veldig lite lyst å bytte eksosanlegg for en dag på Ruudskogen, og de så ikke helt originalt ut det eksosanlegget som var på ZX-10'en på bilde.
Slik jeg oppfattet det var støytesten viktig, ikke over 100db ved 5 500 rpm. Arrangøren sa i alle fall at de hadde avvist sykler tidligere. Men min Ducati med original anlegg holdt så vidt under 100 Db. Det var flere med uoriginalt anlegg med de måtte ha Db killer installert.
Min blåste 104db med DB killern satt i. Skjønner ikke helt det der, for ifjor målte den 102/103db uten db killern, så jeg tok den ut før kjøring igår. Grensa på rudskogen under trening og løp er 102db, dvs 102.9db er greit, men ikke 103.
Jeg fikk kjøre selv om min blåste 104db, lyden føltes snillere enn mange av de som ble testet, det mente de som målte også, men DB er noe rare greier...
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: JRO blogg: Rudskogen mandag 12.mai

Legg inn av ojda »

Ikke sikker på om du fikk kjørt fra deg i svingene jeg JRO :-k
Men om ikke er det smart (men vanskelig) å holde noe igjen på rettstrekkene,
og kose seg med det "oppsparte" spillerommet :prop:
Så du fikk justert fothvilerne, så da ordnet det seg vel :thumleft
Fin liten repotasje. Trond snøt meg for min banetur denne sessongen :sorry
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Bosted: Kongsberg

Re: JRO blogg: Rudskogen mandag 12.mai

Legg inn av JRO »

ojda skrev:Ikke sikker på om du fikk kjørt fra deg i svingene jeg JRO :-k
Men om ikke er det smart (men vanskelig) å holde noe igjen på rettstrekkene,
og kose seg med det "oppsparte" spillerommet :prop:
Så du fikk justert fothvilerne, så da ordnet det seg vel :thumleft
Fin liten repotasje. Trond snøt meg for min banetur denne sessongen :sorry
Tror jeg lett skal klare forskjellen mellom bane og vei, og tilpasse meg gatekjøring igjen veldig greit.
Men håper at ved å kjøre på bane skal jeg være bedre rustet til å håndtere uforutsette hendelser på vei.

Jaså, snøt Trond deg for banedag. Så du MH434 skrev i et tidligere innlegg, at kanskje det er en mulighet i juli / august med Michelin. :D
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Bosted: Kongsberg

Re: JRO blogg: Rudskogen mandag 12.mai

Legg inn av JRO »

Da er sykkelen ferdig vaska etter en våt helg og mye kjøring i regn.

Bilde

Men jeg har et spørsmål, jeg syns jeg har dårlig bakbrems på Multistradaen, tok dette opp med Løvaas når jeg var der i påsken. Fikk beskjed om at dette var et vanlig problem på Ducati og at det var ingenting å gjøre med. Når jeg kikket på nye Multistradaer så jeg at bremsevæsken til bakbremsen var veldig lys. Her har dere et bilde av min væskebeholder for bakbremsen. Her er fargen nesten svart noe som kan bety at det har vært mye varme i væska. Syns dere at det er grunnlag for å be om skifte av bremsevæske på garantien?

Bilde

Andreas har du meninger om dette?
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.

Legg inn av DrGreve »

Hvis man uforvarende blander silikonbasert bremsevæske (dot 5) med ikke silikonbasert (polyethylene glycol= dot 5.1) så vil væsken se ut som gørr... De skal ikke blandes..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Bosted: Kongsberg

Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.

Legg inn av JRO »

DrGreve skrev:Hvis man uforvarende blander silikonbasert bremsevæske (dot 5) med ikke silikonbasert (polyethylene glycol= dot 5.1) så vil væsken se ut som gørr... De skal ikke blandes..
Sykkelen er 1 år, jeg har ikke gjort noe med denne bremsevæsken siden jeg fikk sykkelen.

Slik er et bilde av en ny Multistrada bremsevæske.
Ducati brems.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.

Legg inn av RuneMC »

Ser ut som om det er en kjent sak at det blir fort mørkt - men uten å påvirke funksjonalitet.
http://ducati1199.com/ducati-1199/4076- ... ark-2.html
http://www.advrider.com/forums/showthre ... 2&page=342

Så spørs om det er en helt egen type væske som brukes av Ducati - spørre forhandleren ville jeg gjort.

Personlig ville jeg foretrukket den vanlige som går fra å være lys oljefarget til brun/mørkebrun (=> tegn på at den bør skiftes) - men følger man intervallene på merkeverksted og det rutinemessig byttes bremsevæske, så ville jeg kanskje ikke tenkt så mye på det.

P.S. Fin rapport fra banen :thumleft
Sist redigert av RuneMC den 14 mai 2014, 20:11, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.

Legg inn av Busa Trond »

:vs
Det ser jammen meg ut som du hadde en fin dag på banen, moro med video :thumleft
Nå må du ikke glemme å legge ut bilde av fothvilerne dine da :[-X

Du har en ny sykkel så bremsevæske problemet tar du med butikken.

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Bosted: Kongsberg

Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.

Legg inn av JRO »

Takker for linker Rune, og til Trond enig at på en ny sykkel så bør forhandler komme på banen. Men i og med at Rune's linker sier at bremsevæsken blir mørk uten at funksjon minker, har jeg følgende spørsmål.

Så da er spørsmålet hvor kraftig er deres bakbrems, bruker dere bakbrems aktivt. Jeg erfarer at motorbrems og forbrems er det som brukes 95 % av tiden når jeg er ute å kjører. Bakbrems brukes nesten ikke. Men på bane merket jeg at bakbrems også er viktig i enkelte situasjoner, spesielt kanskje i nødbrems situasjoner. Hva mener dere?
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.

Legg inn av SuperMorten »

Jeg skal innrømme at bakbremsen kun brukes i full-stopp situasjoner (f.eks lyskryss) hvor jeg har behov for å slippe forbrems.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Bosted: Kongsberg

Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.

Legg inn av JRO »

SuperMorten skrev:Jeg skal innrømme at bakbremsen kun brukes i full-stopp situasjoner (f.eks lyskryss) hvor jeg har behov for å slippe forbrems.
Enig SM, men hvis du kjører i for eksempel 60 - 70 og kun bruker bakbrems syns du den biter ganske bra?
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.

Legg inn av RuneMC »

På V-Strom'en er bakbremsen også svak... må trampe hardt og lenge for å f.eks. komme ned i fart fra motorveishastighet. Tipper det er en 90/10 fordeling mellom forbrems/bakbrems.

Dog finner jeg at bakbremsen er nyttig på grusvei og spesielt i løsgrus hvor det ofte blir helt feil å bruke forbrems. Dvs styrefart opprettholdes og forhjulet flyter oppå grusen kontra å grave seg ned og evt tverrstille styret så en velter...

Kun bakbremsen alene ble vi bedt om å prøve på kjøreskolen også (kjøregård Valle Hovin) og den var generelt mye svakere enn forbremsen, slik at bremselengden ble altfor lang - og et godt argument for å kun fokusere på forbrems (der 90% +/- av bremseeffekten ligger).

Unntaket er hvis man kjører cruiser - a la Harley osv - da kan det være en 60/40 fordeling, dvs pga vektfordeling og hjul, så må man der bruke bakbremsen aktivt for å få kortest mulig bremselengde. Men kjørelæreren sa at til vanlig kjøring brukte han allikevel nesten bare forbremsen (Han kjørte V-Rod på den tiden). Bakbremsen var mest av og til for å fjerne rust fra skivene...

Visstnok optimalt i forhold til kortest mulig bremsestrekk på MC'er med den vanlige 90/10 fordelingen er å bremse så hardt på forhjulet at bakhjulet nesten begynner å lette fra asfalten. Da sier det seg selv at det ikke er mye hjelp uansett hvor god bakbremsen er.

Bremsing med forbrems uten å clutche inn er også ganske optimalt ift kortest mulig bremsestrekk - for da får du hjelp av motorbremsen (forutsatt at du går helt av gassen selvfølgelig...) Men er det aktuelt å styre samtidig, så er det enklere å bruke litt bakbrems i tillegg til forbremsen for å få en bremseeffekt som er lettere å porsjonere ut helt nøyaktig.
Sist redigert av RuneMC den 14 mai 2014, 21:15, redigert 4 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.

Legg inn av AJ »

JRO skrev: Så da er spørsmålet hvor kraftig er deres bakbrems, bruker dere bakbrems aktivt. Jeg erfarer at motorbrems og forbrems er det som brukes 95 % av tiden når jeg er ute å kjører. Bakbrems brukes nesten ikke. Men på bane merket jeg at bakbrems også er viktig i enkelte situasjoner, spesielt kanskje i nødbrems situasjoner. Hva mener dere?
Nevner først at jeg aldri har opplevd fenomenet du beskriver på Stelvio'en. Og må si jeg synes det er rart at bremsevæsken farges så fort på så kort tid som på Multistada'en... :eh

Så til bruk av bakbremsen: den bruke jeg kanskje oftere enn mange andre her inne, virker det som. Jeg kombinerer nemlig denne ganske ofte med forbemsen, men med kraft på forbremsen, selvfølgelig. Syns slik kombi-bremsing gir god og retningstabil nedbremsing.
Bruker også bakbremsen, ved behov, ved krypkjøring. Og opplever at dette gir bedre kontroll over sykkelen og god retningstabilitet i lav krypkjøringsfart der jeg kan holde flyten sånn noenlunde uten å måtte clutch-kjøre.

Er for øvrig bare å erkjenne at big block Guzzi'er ikke skriker etter å kjøre mye i kø... :roll
:knegg
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.

Legg inn av LordShaft »

Nå kan vel kanskje ikke sykkelen min sammenlignes helt, men bakbremsen på min fungerer overraskende bra. Kan ikke si det samme om bakbremsen jeg hadde på Ducati 748'en min :lol

Sony Z2

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.

Legg inn av RuneMC »

Ser klart bruksområde for bakbrems med skikkelig bitt... f.eks. teste hvor glatt føret er, så er det bedre å få et lite slipp/sladd på bakdekket enn fordekket :janikk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Bosted: Kongsberg

Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.

Legg inn av JRO »

AJ skrev:
JRO skrev: Så da er spørsmålet hvor kraftig er deres bakbrems, bruker dere bakbrems aktivt. Jeg erfarer at motorbrems og forbrems er det som brukes 95 % av tiden når jeg er ute å kjører. Bakbrems brukes nesten ikke. Men på bane merket jeg at bakbrems også er viktig i enkelte situasjoner, spesielt kanskje i nødbrems situasjoner. Hva mener dere?
Nevner først at jeg aldri har opplevd fenomenet du beskriver på Stelvio'en. Og må si jeg synes det er rart at bremsevæsken farges så fort på så kort tid som på Multistada'en... :eh

Så til bruk av bakbremsen: den bruke jeg kanskje oftere enn mange andre her inne, virker det som. Jeg kombinerer nemlig denne ganske ofte med forbemsen, men med kraft på forbremsen, selvfølgelig. Syns slik kombi-bremsing gir god og retningstabil nedbremsing.
Bruker også bakbremsen, ved behov, ved krypkjøring. Og opplever at dette gir bedre kontroll over sykkelen og god retningstabilitet i lav krypkjøringsfart der jeg kan holde flyten sånn noenlunde uten å måtte clutch-kjøre.

Er for øvrig bare å erkjenne at big block Guzzi'er ikke skriker etter å kjøre mye i kø... :roll
:knegg
Er enig AJ, jeg kommer fra en 1981 modell Kawasaki KZ 1300 hvor bakbremsen hadde god / bedre bite evne enn en 2013 modell Ducati. Jeg syns Ducati'en har mye mindre alene bakbrems enn Kawa'en. Men jeg aksepterer at nye sykler har nye løsninger. Ducati'en har jo en funksjon hvor du attakerer forbrems så aktivires bakbrems også. Men som sagt jeg syns fargeforskjell på bremsevæske og mindre bite evne bekymrer meg.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.

Legg inn av SuperMorten »

JRO skrev:
SuperMorten skrev:Jeg skal innrømme at bakbremsen kun brukes i full-stopp situasjoner (f.eks lyskryss) hvor jeg har behov for å slippe forbrems.
Enig SM, men hvis du kjører i for eksempel 60 - 70 og kun bruker bakbrems syns du den biter ganske bra?
Har ikke prøvd. :sorry Kan prøve i morgen, og komme med tilbakemelding :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.

Legg inn av Andreas »

Har du fått lang vandring i pedalen også? Fått mange km på sykkelen? Bremsevæska bak og clutchvæska blir overraskende fort svart. Spesielt bak på Multistradaen, sikkert fordi reservoaret ligger på en såpass varm plass, rett over lyddemper/katalysator.

Det er dessverre ikke noe ukjent fenomen at bakbremsen blir fort slapp på MTS (og flere andre Ducatier). For å få ordentlig futt i bremsa igjen, så må kalipperen løsnes fra braketten og henges opp slik at den blir høyere enn ABS-enheten som er ca midt under førersetet. Da blir luftenippelen på kalipperen høyeste punktet i systemet. For best resultat så kan man stroppe fast bremsepedalen ned i hovedstøtta, og la systemet stå med trykk over natta. Man må legge noe mellom bremseklossene som har ca samme tykkelse som bremseskiva, f.eks en fastnøkkel i passende størrelse.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.

Legg inn av JohnnyTh »

Var ute og kjørte en liten tur i helgen og var oppmerksom på bakbremse bruk på grunn av denne tråden. Ble overrasket selv over hvor mye jeg bruker den. Ofte for små fartskorigeringer som inn mot sving og sammen med forbrems ved kraftigere nedbremsinger. Bakbremsen mintar ganske bra.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Bosted: Kongsberg

Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.

Legg inn av JRO »

Andreas skrev:Har du fått lang vandring i pedalen også? Fått mange km på sykkelen? Bremsevæska bak og clutchvæska blir overraskende fort svart. Spesielt bak på Multistradaen, sikkert fordi reservoaret ligger på en såpass varm plass, rett over lyddemper/katalysator.

Det er dessverre ikke noe ukjent fenomen at bakbremsen blir fort slapp på MTS (og flere andre Ducatier). For å få ordentlig futt i bremsa igjen, så må kalipperen løsnes fra braketten og henges opp slik at den blir høyere enn ABS-enheten som er ca midt under førersetet. Da blir luftenippelen på kalipperen høyeste punktet i systemet. For best resultat så kan man stroppe fast bremsepedalen ned i hovedstøtta, og la systemet stå med trykk over natta. Man må legge noe mellom bremseklossene som har ca samme tykkelse som bremseskiva, f.eks en fastnøkkel i passende størrelse.
Nei, jeg har ikke lang vandring i pedalen, jeg har nå 7 200 km på sykkelen.

Det var da en omfattende operasjon for å få tilbake bremsekraft. Hvis dette er et kjent problem så syns jeg det er rart ikke Ducati har tatt tak i dette, bremser er jo en del av basic funksjoner som burde funket på en hver sykkel i hele sykkelens levetid. Hvis dette er en operasjon som må gjentas med jevne mellomrom burde det inngått som en del av service opplegget syns nå jeg.
I og med at bremsevæska er blitt så svart burde den byttes, eller er funksjonen i væska uberørt av fargeforskjellen?
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Svar