Snikkeren skrev:Jeg må innrømme at jeg nok ikke er den flinkeste hverken når det gjelder kosthold eller trening. I 2012 gikk jeg ned fra 89 til 83 kg, og har lagt stabilt på det siden. Selv i julen som var gikk jeg ikke opp noe. Men nå har jeg bestemt meg for å ta et tak igjen. Jeg har satt meg et mål om å komme ned i 76 kg innen midten av mai.
Jeg har aldri telt noen kalorier, og har ikke peiling på hvor mye jeg får i meg, eller hvor mye som er vanlig å få i seg på en dag. Men jeg har nok et noe spesielt kosthold. I hverdagene blir mitt første måltid vanligvis middag sånn i 17 tiden. Før den tid går det kun i Cola. Drikker alt fra 0,5 til 1,5 liter på en arbeidsdag. Som oftest blir det med middag som eneste måltid i ukedagene, men det hender jeg tar meg et par skiver til kvelds.
I helgene legger jeg inn lunsj i tillegg til middagen. Og så blir det litt godt på kvelden, gjerne både fredag og lørdag. Men spiser som oftest bare litt. En pose med chips holder både fredag og lørdag for meg og Raggi, og ofte spiser hun 2/3 av den.
Jeg tviler på at jeg kommer til å begynne å telle kalorier denne gangen heller. Men jeg har skaffet meg et lite hjelpemiddel som skal gjøre det litt artigere å trene, nemlig appen Runkeeper. Den vil vise meg div. informasjon rett på Pebble klokken mens jeg er ute og trener. Jeg tenker hovedsaklig på kondisjonstrening som løping, skigåing, sykling osv, men kommer også til å trene litt manualer innimellom. Jeg har en enkel benk som kan justeres fra liggende til 90 grader, så får trent en grei styrketrening på den.
Så får vi se om jeg når målet mitt. Treningen starter straks jeg er frisk igjen. Har vannkopper for tiden, men satser på å begynne til helgen.
I utgangspunktet spiller det ingen rolle at du begynner å spise i 17:00 tiden på dagen. Så lenge du får i deg nok energi (fordelt på proteiner, karbo og fett) i løpet av dagen. Det er bare en myte at du må spise hele dagen.
At du drikker cola, i de mengdene er ikke like bra. Finnes ikke næring og vil gjøre at blodsukkeret ditt svinger kraftig på den mest aktive tiden av døgnet!
Er du avhengig av brus, vil jeg på det sterkeste anbefale deg å drikke sukkerfri brus.....men best av alt. kutte det til et minimum.
Skal du begynne å trene er kroppen din avhengig av å få riktig næring.