RuneMC's blogg
Re: RuneMC's blogg - t/r Gjendesheim... (nesten tradisjon)
Jøss, er det så fint der...? Har ikke hatt klaff med Valdresflya, bare sett en grå strek i tåke eller regn.
Ser at jeg må over der i sommer når værmeldingene sier at det garantert er bra sikt!
Ser at jeg må over der i sommer når værmeldingene sier at det garantert er bra sikt!
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
Været er alfa og omega når det gjelder Valdresflya og Jotunheimen. Sjekk værmeldingen samme dag om morgenen - er det sol og varslet sol hele dagen og gjerne påfølgende dag også så er det "safe". Titter gjerne på webcam'ene i området også. Fint vær = tut & kjør, ellers ikke!
Har gått over Besseggen midt på sommeren med blanding av pissregn, tåke og sludd(!) og tidvis ikke sett mer en 5m. Da blir steinene opp bratteste partiet glatte også, siden de har blitt polert av alle fotturistene.
I finvær derimot - Utsikt = Wow !

Har gått over Besseggen midt på sommeren med blanding av pissregn, tåke og sludd(!) og tidvis ikke sett mer en 5m. Da blir steinene opp bratteste partiet glatte også, siden de har blitt polert av alle fotturistene.
I finvær derimot - Utsikt = Wow !

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
- hakhap
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Vi kjørde forbi der søndag og fredag forrige uke, på søndagen lade de ny asfalt rett etter beitostølen og ja det var veldig flott tur oppover.
Ser fram mot å kjøre der igjen.
Ser ut til du fikk en flott tur
Ser fram mot å kjøre der igjen.
Ser ut til du fikk en flott tur

Flott tur ja - varmt selv oppe i høyden og det er sjelden 
Ja, asfalten så rimelig fersk ut - hadde ikke fått stiplede merker ennå opp fra Beitostølen.
Så forresten plakater for http://trollrock.no/ fra 25 juli på Beitostølen. OK varsel for 25te, men til helgen ser det jo typisk ikke så bra ut mhp værmelding...

Ja, asfalten så rimelig fersk ut - hadde ikke fått stiplede merker ennå opp fra Beitostølen.
Så forresten plakater for http://trollrock.no/ fra 25 juli på Beitostølen. OK varsel for 25te, men til helgen ser det jo typisk ikke så bra ut mhp værmelding...

RuneMC's foto på Flickr
RuneMC's foto på Flickr
Returen
Nede ved Maurvangen er det et fint sted for foto-stopp ved broen som går over elva som får (fjell)vann fra Gjende og Nedre Leirungen :-)

Flotte farger

Oppover elva

Jeg kjørte et stykke oppover og fant en lomme ved veien som hadde en sti ned til et trebord med benker.
Sjelden det er såpass varmt her oppe, men nå var det godt å ta av seg både jakke og ryggskinne.
Her tok jeg dagens lunch/middag i form av matpakken jeg hadde kjøpt på Vik med iskaffe og vann ved siden av.
Litt MC orientert for vi jo holde bildene på et MC-forum

Zoomet inn på Øvre Leirungen med Knutshø til høyre. Hvis du går turen over Besseggen, så ser dette området ganske eventyraktig ut fra den vinkelen, med små bekker som slynger seg ut fra vannet midt i bildet.

Fra rasteplassen vestover

I såpass sparsom vegetasjon skulle en ikke tro det var mye dyreliv, men når vinden løyet litt så skal jeg si det kom fram både mygg og diverse små veps-arter i rikt monn
Tror jeg fikk 3-4 myggstikk bare den korte stunden jeg satt der.
På vei tilbake tok jeg også en stopp på en plass med utsikt ut over Vinstre-vannet og Jotunheimvegen som går på nærmeste siden (nordsiden) av vannet. Også en flott tur - men litt utenfor tidsbudsjettet. Starter du tidligere på dagen er det fullt mulig å rekke denne også.

Sydover retning Bygdin

Tenkte å stoppe ved Bygdin å ta noe foto også, men litt mye trafikk og betalingsparkering og bomvei den veien som går litt langs vannet, så droppet det.
Tok heller en ny stopp nedenfor Båtskaret

Retning sørover fra samme sted - usikker på hvor langt man ser her, men det var ganske så klar luft

Nedover gikk trafikken greit. Noe kø forbi veiarbeidsområdet sør for Bagn, hvor bilene var nede i 40 i 50-sone, så da tok jeg og kjørte forbi en rekke når det var en lang slette uten trafikk imot. En Volvo XC la seg plutselig til venstre for å unngå sikkert noe dårlig vei idet jeg passerte. Kan være skummelt med sånne som ikke ser i speilene. 1-0 til SUV-MC kontra SUV-bil.
Tok igjen Austbygdveien når jeg kom nedover Begnadalen.
Fant meg en liten plass nede ved elva for en benstrekk og resten av matpakka

Riktig så idyllisk

Fine linjer på tradisjonelle robåter

MC'n parkert klar for oppkjøring på veien. En lur regel er å parkere slik at en kan kjøre greit avgårde.

Langs veien litt senere

Nok et bilde fra Austbygdveien.
Og jammen møtte jeg ikke samme tre hestene med kjerre igjen rett før dette bildet - denne gangen var kjerrene fullastet med høy, sikkert hesjet - itt'no rundballer her nei. Igjen var samme hesten nervøs, men litt mindre kanskje...

Videre nedover er forsåvidt mest transport, men selv Sperillen viste seg fra beste side i finværet

Valgte å ta over til Bjoneroa ved Randsfjorden via 243 for å få vei som hadde enda mindre trafikk.
Tror det bare tok ca 15 min over og her er fra et vann langs den veien

Veien ned langs Randsfjorden var herlig fri for biler. Var vel bare et par stk som jeg passerte på hele turen ned til Jevnaker
Her nærmer vi oss Jevnaker

Fra Jevnaker tok jeg mot Norderhov og på vei ned mot Klækken der det er 80-sone så jeg en bil som kjørte i en 40km/t så satte på fjernlys og blinket meg ut for å kjøre forbi før det blir midtdeler.
Bilen satte på blinklys til venstre omtrent 5m før den skulle svinge til venstre til en avkjøring rett før midtdelerne (!) Jeg skal si jeg brukte hornet! Får si det var dagens nesten-ulykke. Jeg skjønner og begriper ikke hvorfor bilistene er så dårlige til å bruke blinklys.
Når en kjører 40km/t på en 80-vei så bør en absolutt bruke blinklyset i goood tid.
Rett før Norderhov så jeg noen firkantballer (?) på et jorde som jeg tenkte kunne bli et motiv

Avsluttet turen med Skaret-Sylling og hjem.
Alt i alt en flott dagstur
Nede ved Maurvangen er det et fint sted for foto-stopp ved broen som går over elva som får (fjell)vann fra Gjende og Nedre Leirungen :-)

Flotte farger

Oppover elva

Jeg kjørte et stykke oppover og fant en lomme ved veien som hadde en sti ned til et trebord med benker.
Sjelden det er såpass varmt her oppe, men nå var det godt å ta av seg både jakke og ryggskinne.
Her tok jeg dagens lunch/middag i form av matpakken jeg hadde kjøpt på Vik med iskaffe og vann ved siden av.
Litt MC orientert for vi jo holde bildene på et MC-forum

Zoomet inn på Øvre Leirungen med Knutshø til høyre. Hvis du går turen over Besseggen, så ser dette området ganske eventyraktig ut fra den vinkelen, med små bekker som slynger seg ut fra vannet midt i bildet.

Fra rasteplassen vestover

I såpass sparsom vegetasjon skulle en ikke tro det var mye dyreliv, men når vinden løyet litt så skal jeg si det kom fram både mygg og diverse små veps-arter i rikt monn

På vei tilbake tok jeg også en stopp på en plass med utsikt ut over Vinstre-vannet og Jotunheimvegen som går på nærmeste siden (nordsiden) av vannet. Også en flott tur - men litt utenfor tidsbudsjettet. Starter du tidligere på dagen er det fullt mulig å rekke denne også.

Sydover retning Bygdin

Tenkte å stoppe ved Bygdin å ta noe foto også, men litt mye trafikk og betalingsparkering og bomvei den veien som går litt langs vannet, så droppet det.
Tok heller en ny stopp nedenfor Båtskaret

Retning sørover fra samme sted - usikker på hvor langt man ser her, men det var ganske så klar luft

Nedover gikk trafikken greit. Noe kø forbi veiarbeidsområdet sør for Bagn, hvor bilene var nede i 40 i 50-sone, så da tok jeg og kjørte forbi en rekke når det var en lang slette uten trafikk imot. En Volvo XC la seg plutselig til venstre for å unngå sikkert noe dårlig vei idet jeg passerte. Kan være skummelt med sånne som ikke ser i speilene. 1-0 til SUV-MC kontra SUV-bil.
Tok igjen Austbygdveien når jeg kom nedover Begnadalen.
Fant meg en liten plass nede ved elva for en benstrekk og resten av matpakka

Riktig så idyllisk

Fine linjer på tradisjonelle robåter

MC'n parkert klar for oppkjøring på veien. En lur regel er å parkere slik at en kan kjøre greit avgårde.

Langs veien litt senere

Nok et bilde fra Austbygdveien.
Og jammen møtte jeg ikke samme tre hestene med kjerre igjen rett før dette bildet - denne gangen var kjerrene fullastet med høy, sikkert hesjet - itt'no rundballer her nei. Igjen var samme hesten nervøs, men litt mindre kanskje...

Videre nedover er forsåvidt mest transport, men selv Sperillen viste seg fra beste side i finværet

Valgte å ta over til Bjoneroa ved Randsfjorden via 243 for å få vei som hadde enda mindre trafikk.
Tror det bare tok ca 15 min over og her er fra et vann langs den veien

Veien ned langs Randsfjorden var herlig fri for biler. Var vel bare et par stk som jeg passerte på hele turen ned til Jevnaker
Her nærmer vi oss Jevnaker

Fra Jevnaker tok jeg mot Norderhov og på vei ned mot Klækken der det er 80-sone så jeg en bil som kjørte i en 40km/t så satte på fjernlys og blinket meg ut for å kjøre forbi før det blir midtdeler.
Bilen satte på blinklys til venstre omtrent 5m før den skulle svinge til venstre til en avkjøring rett før midtdelerne (!) Jeg skal si jeg brukte hornet! Får si det var dagens nesten-ulykke. Jeg skjønner og begriper ikke hvorfor bilistene er så dårlige til å bruke blinklys.

Rett før Norderhov så jeg noen firkantballer (?) på et jorde som jeg tenkte kunne bli et motiv

Avsluttet turen med Skaret-Sylling og hjem.
Alt i alt en flott dagstur

RuneMC's foto på Flickr
RuneMC's foto på Flickr
Re: RuneMC's blogg - snart litt mekking...
Sjekket med EBC-importøren (brakes.no) og nye bremseskiver hadde kommet idag - så da blir det opp til dem på Fjellhamar imorgen tidlig for å punge ut.
Puh :-)å , det er på tide, selv om jeg begynner å bli bedre på dette med nedgiring og motorbrems etterhvert.
Forresten noen som vet om det å bruke mye motorbrems sliter mer på motor? Tenker jo som så at bremseklosser og bremseskiver er slitedeler, mens bremser man mye med motoren kan det være den som tar mesteparten av slitasjen og da blir det desto dyrere å bytte deler i den
Eller er tannhjul og slikt i motoren så bunnsolid laget at det ikke blir merkbar slitasje av motorbremsing ??
Uansett imorgen blir det på med nye skiver og bremseklosser - det har vært etterlengtet etter at jeg fant ut at skivene var under minimumstykkelsen som står trykket på de. Bremser er viktige greier
Puh :-)å , det er på tide, selv om jeg begynner å bli bedre på dette med nedgiring og motorbrems etterhvert.
Forresten noen som vet om det å bruke mye motorbrems sliter mer på motor? Tenker jo som så at bremseklosser og bremseskiver er slitedeler, mens bremser man mye med motoren kan det være den som tar mesteparten av slitasjen og da blir det desto dyrere å bytte deler i den

Uansett imorgen blir det på med nye skiver og bremseklosser - det har vært etterlengtet etter at jeg fant ut at skivene var under minimumstykkelsen som står trykket på de. Bremser er viktige greier

RuneMC's foto på Flickr
RuneMC's foto på Flickr
Re: RuneMC's blogg - nye bremseskiver etc...
Sånn da var nye bremseskiver montert, det samme med nye bremseklosser og til sist skiftet bremsevæske også.
Slik så det ut før jeg begynte. Bremseskivene er slitt ned til ca 4mm, dvs under minimum som er 4,5mm

Her er en av de nye skivene og de nye klossene - pluss litt tørsteslukker, viktig å ikke bli dehydrert mens man mekker
Synte disse EBC skivene så riktig så snasne ut
Men de blir sikkert møkkete etterhvert de også.
1790,- pr stk for MD3092XC som passer til V-Strom'en min

De gamle utslitte skivene veide 1585 gram

De nye skivene veide 250 gram mindre (!) - det vil jeg si er bra, mindre rullende vekt...
(Vekten er nullet ut ift plankebiten jeg brukte som underlag, så det er kun vekten av bremseskivene som vises)

Det gikk helt greit å skru av de gamle og sette på de nye - bare 23Nm moment på skruene som fester skivene til hjulet. Brukte i tillegg threadlock.
Fint ble det med nye bremseskiver

Klosser bør alltid byttes samtidig med skiver så det ikke blir slitt ujevnt og evt "hot-spots" hvis bremseklossene er slitt litt ujevnt og bare tar borti på visse punkter.
Gamle og nye klosser på bildet under (ingen premie for å gjette hvilke som er hvilke
). Veldig enkelt å bytte på V-Strom'en bare skru løs kaliperne og fjern "hårnålen" (cotter pin) fra den pinnen som holder ene enden av bremseklossene på plass, sving de opp og av den andre pinnen som er en fast del av bremsekaliperen.

Var ikke obs på at "hårnålen" skulle igjennom et lite hull i midten av pinnen, men skjønte etterhvert at det var noe som ikke stemte når jeg så litt nøyere på hvordan den var festet på høyre kaliper, så av med venstre kaliper igjen og festet "hårnålen" riktig.

Brukte ellers Turtle Extreme Pre-Wash og vann for å rengjøre kaliperne før jeg satte på de nye klossene.
Deretter flatt skrujern og tvinge klossene lenger fra hverandre for å få montert kaliperne igjen. De nye skivene er 5,15mm tykke (*edit* målte mer nøyaktig nå).
Åpnet bremsereservoaret før jeg gjorde dette for å fjerne litt bremsevæske, så det ikke skulle flyte over.
Etter at bremser osv var montert på plass igjen, så fortsatte jeg med å skifte bremsevæske - var nok på tide - den var ganske brun...
Denne operasjonen var mest tidkrevende - pumpe pumpe med bremsehendel, holde den inne, løsne bremsevæske-ventilen på kaliperen så litt bremsevæske piplet ut i slangen, stenge ventil, pumpe, pumpe, pumpe, holde bremsehendel mens ventil åpnes og lukkes... repeter x antall ganger (x er et høyt antall ganger siden det bare kommer en liten mengde hver gang... og innimellom etterfylle bremsereservoaret)
Jeg så på Dr V-Strom's video om temaet, men sløyfet plastikk og aviser... satset på at et par kluter strategisk plassert skulle fange opp bremsevæske-dråper på villspor og det gikk greit.

Sånn da var MC'n klar for tur igjen med tipp topp bremser.
Slik så det ut før jeg begynte. Bremseskivene er slitt ned til ca 4mm, dvs under minimum som er 4,5mm
Her er en av de nye skivene og de nye klossene - pluss litt tørsteslukker, viktig å ikke bli dehydrert mens man mekker

Synte disse EBC skivene så riktig så snasne ut

1790,- pr stk for MD3092XC som passer til V-Strom'en min
De gamle utslitte skivene veide 1585 gram
De nye skivene veide 250 gram mindre (!) - det vil jeg si er bra, mindre rullende vekt...

(Vekten er nullet ut ift plankebiten jeg brukte som underlag, så det er kun vekten av bremseskivene som vises)
Det gikk helt greit å skru av de gamle og sette på de nye - bare 23Nm moment på skruene som fester skivene til hjulet. Brukte i tillegg threadlock.
Fint ble det med nye bremseskiver
Klosser bør alltid byttes samtidig med skiver så det ikke blir slitt ujevnt og evt "hot-spots" hvis bremseklossene er slitt litt ujevnt og bare tar borti på visse punkter.
Gamle og nye klosser på bildet under (ingen premie for å gjette hvilke som er hvilke

Var ikke obs på at "hårnålen" skulle igjennom et lite hull i midten av pinnen, men skjønte etterhvert at det var noe som ikke stemte når jeg så litt nøyere på hvordan den var festet på høyre kaliper, så av med venstre kaliper igjen og festet "hårnålen" riktig.
Brukte ellers Turtle Extreme Pre-Wash og vann for å rengjøre kaliperne før jeg satte på de nye klossene.
Deretter flatt skrujern og tvinge klossene lenger fra hverandre for å få montert kaliperne igjen. De nye skivene er 5,15mm tykke (*edit* målte mer nøyaktig nå).
Åpnet bremsereservoaret før jeg gjorde dette for å fjerne litt bremsevæske, så det ikke skulle flyte over.
Etter at bremser osv var montert på plass igjen, så fortsatte jeg med å skifte bremsevæske - var nok på tide - den var ganske brun...
Denne operasjonen var mest tidkrevende - pumpe pumpe med bremsehendel, holde den inne, løsne bremsevæske-ventilen på kaliperen så litt bremsevæske piplet ut i slangen, stenge ventil, pumpe, pumpe, pumpe, holde bremsehendel mens ventil åpnes og lukkes... repeter x antall ganger (x er et høyt antall ganger siden det bare kommer en liten mengde hver gang... og innimellom etterfylle bremsereservoaret)
Jeg så på Dr V-Strom's video om temaet, men sløyfet plastikk og aviser... satset på at et par kluter strategisk plassert skulle fange opp bremsevæske-dråper på villspor og det gikk greit.
Sånn da var MC'n klar for tur igjen med tipp topp bremser.

Sist redigert av RuneMC den 25 jul 2013, 23:16, redigert 1 gang totalt.
RuneMC's foto på Flickr
RuneMC's foto på Flickr
-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
Så uneketelig mye bedre ut med nye skiver ja 

Ja, jo, skal se om jeg får tatt et bilde langs veien straks, så en ser hvordan det gjør seg totalt sett.
Blir nesten litt "bling" dette her, så kanskje jeg får ta skrittet fullt ut og kjøpe gullfarget kjede også, så kan jeg døpe om sykkelen til "Rihanna"
Blir nesten litt "bling" dette her, så kanskje jeg får ta skrittet fullt ut og kjøpe gullfarget kjede også, så kan jeg døpe om sykkelen til "Rihanna"

RuneMC's foto på Flickr
RuneMC's foto på Flickr
Har sett flere har spurt om dette med motorbremsing og slitasje. Hvis det er slik at motorbrems gir mer slitasje så burde v-twin og endunkere ha betydelig mindre levetid en f.eks rekke firere.
@ega16 - ja, føles kanskje bare som at det sliter på motoren, oppbremsing er jo bråere enn akselerasjon som regel. Men mulig det er tatt høyde for de i konstruksjonen av motorene...
Tok en liten kveldstur. Begynner å bli mørkt tidligere nå, så ble litt lite lys for bilde, men får ihvertfall et visst inntrykk av de nye skivene.

Det ble stor forandring til det bedre. Ikke lenger av/på bremser som lugger, men progressive med god "feeling" og definitivt kraftigere. Skulle jo bare mangle når det meste er byttet inklusive bremsevæske. Står forøvrig i manualen at bremseslanger bør byttes etter 4 år, men de virker jo fine. Tror jeg får se på det som et vinterprosjekt, kanskje bytte ut med sånne stålomspunnede slanger som skal være mer holdbare og gi mer kontant bremsing
På første kraftige oppbremsing dro den mot høyre, men deretter OK. Er nok bare klossene/stemplene som måtte "sette" seg.
Utrolig deilig å kunne bruke forbremsen for fullt igjen, men på den positive siden så har jeg fått drillet motorbrems og planlegging mer i siste tiden. Det går faktisk an å se an en rundkjøring på ganske lang avstand og gjøre små justeringer i fart slik at du ofte klarer å treffe på en "luke" i trafikken, som gjør at du kan gli gjennom nevnte rundkjøring uten noen brå nedbremsinger overhodet. Ikke alltid, men ofte.
Kjørte forresten forbi der den 23-årige motorsyklisten igår holdt høy fart, mistet kontrollen og kjørte over i motgående og traff en bil (familie med barn). Helt totalt idiot å kjøre fort der... 'nuff said...
Tok en liten kveldstur. Begynner å bli mørkt tidligere nå, så ble litt lite lys for bilde, men får ihvertfall et visst inntrykk av de nye skivene.

Det ble stor forandring til det bedre. Ikke lenger av/på bremser som lugger, men progressive med god "feeling" og definitivt kraftigere. Skulle jo bare mangle når det meste er byttet inklusive bremsevæske. Står forøvrig i manualen at bremseslanger bør byttes etter 4 år, men de virker jo fine. Tror jeg får se på det som et vinterprosjekt, kanskje bytte ut med sånne stålomspunnede slanger som skal være mer holdbare og gi mer kontant bremsing

På første kraftige oppbremsing dro den mot høyre, men deretter OK. Er nok bare klossene/stemplene som måtte "sette" seg.
Utrolig deilig å kunne bruke forbremsen for fullt igjen, men på den positive siden så har jeg fått drillet motorbrems og planlegging mer i siste tiden. Det går faktisk an å se an en rundkjøring på ganske lang avstand og gjøre små justeringer i fart slik at du ofte klarer å treffe på en "luke" i trafikken, som gjør at du kan gli gjennom nevnte rundkjøring uten noen brå nedbremsinger overhodet. Ikke alltid, men ofte.
Kjørte forresten forbi der den 23-årige motorsyklisten igår holdt høy fart, mistet kontrollen og kjørte over i motgående og traff en bil (familie med barn). Helt totalt idiot å kjøre fort der... 'nuff said...
Sist redigert av RuneMC den 26 jul 2013, 01:14, redigert 1 gang totalt.
RuneMC's foto på Flickr
RuneMC's foto på Flickr
Ser bra ut med nye skiver :)
Det som irriterer meg med rundkjøringer er disse bilistene som mater på igjennom rundkjøringen når de ser deg, når du egentlig hadde rukket luken forran dem men istedet må bremse.
Det som irriterer meg med rundkjøringer er disse bilistene som mater på igjennom rundkjøringen når de ser deg, når du egentlig hadde rukket luken forran dem men istedet må bremse.
Takk.ega16 skrev:Ser bra ut med nye skiver :)
Ad rundkjøringer så har det mye med "attitude" å gjøre tror jeg. Dvs på MC er hele kroppen din synlig og minste usikkerhet i kroppsspråket da, tolkes ofte til bilistens fordel.
Jeg kjører som om de skal respektere vikeplikten og jeg gir tydelig tegn (venstre for å kjøre utkjøring til venstre for midten f.eks.) i god tid.
Jeg er forsåvidt parat både med brems og ikke minst hornet - igjen "attitude"/innstilling. Har veldig lav terskel for å bruke hornet på noen som hiver seg ut foran meg

Hvis noen har vikeplikt for deg, så betyr det at kjøringen din skal ikke forstyrres engang, men der syndes det utrolig mye.
Sist redigert av RuneMC den 26 jul 2013, 08:57, redigert 1 gang totalt.
RuneMC's foto på Flickr
RuneMC's foto på Flickr
- Flanker
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Kontakt:
Pimp my ride! Tok seg pent ut på V-Strom'en dette her :-)
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Det er nok veldig sant som du sier. Har brukt tuten et par ganger jeg også :)RuneMC skrev:Takk.ega16 skrev:Ser bra ut med nye skiver :)
Ad rundkjøringer så har det mye med "attitude" å gjøre tror jeg. Dvs på MC er hele kroppen din synlig og minste usikkerhet i kroppsspråket da, tolkes ofte til bilistens fordel.
Jeg kjører som om de skal respektere vikeplikten og jeg gir tydelig tegn (venstre for å kjøre utkjøring til venstre for midten f.eks.) i god tid.
Jeg er forsåvidt parat både med brems og ikke minst hornet - igjen "attitude"/innstilling. Har veldig lav terskel for å bruke hornet på noen som hiver seg ut foran meg![]()
Hvis noen har vikeplikt for deg, så betyr det at kjøringen din skal ikke forstyrres engang, men der syndes det utrolig mye.
- PCP
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
På en vannkjølt 4-takt motor som har konstant trykk-smøring uavhengig av gass-pådrag, har jeg litt vanskelig for å se hva det er som blir nevneverdig mer slitt? "Rykket/overgangen" mellom at motor drar vs at man "henger på den" får man jo uansett (med mindre man konsekvent drar inn clutch hver bidige gang før man slipper gassen) og selve bremseeffekten genereres av kompresjon, så forskjellen blir i grunn bare at det ikke kommer noen "eksplosjon" etter kompresjon.ega16 skrev:Har sett flere har spurt om dette med motorbremsing og slitasje. Hvis det er slik at motorbrems gir mer slitasje så burde v-twin og endunkere ha betydelig mindre levetid en f.eks rekke firere.
Alt med måte er vel sikkert en god ting samme hva det er snakk om, men kunne vært interessant å høre hva teorien bak en slik advarsel isåfall er. 2-taktere som får smøring gjennom drivstoff kan jeg skjønne, da smøring uteblir, men de har som regel begrenset bremseeffekt også. Min V4 har masse brems, som ikke minst merkes ved at jeg feks må gi gass nedover hele Oslofjord-tunnelen i 6 gir for å holde 65 kmt mens bilene bremser. Antar V-strom også bremser bra på motor. :-)
Akkurat, det er jo bare luft som går igjennom motoren ved motorbrems (jeg hører ihvertfall ikke forskjell på motoren min når jeg motorbremsen og skrur killswitchen av og på).PCP skrev:På en vannkjølt 4-takt motor som har konstant trykk-smøring uavhengig av gass-pådrag, har jeg litt vanskelig for å se hva det er som blir nevneverdig mer slitt? "Rykket/overgangen" mellom at motor drar vs at man "henger på den" får man jo uansett (med mindre man konsekvent drar inn clutch hver bidige gang før man slipper gassen) og selve bremseeffekten genereres av kompresjon, så forskjellen blir i grunn bare at det ikke kommer noen "eksplosjon" etter kompresjon.ega16 skrev:Har sett flere har spurt om dette med motorbremsing og slitasje. Hvis det er slik at motorbrems gir mer slitasje så burde v-twin og endunkere ha betydelig mindre levetid en f.eks rekke firere.
Alt med måte er vel sikkert en god ting samme hva det er snakk om, men kunne vært interessant å høre hva teorien bak en slik advarsel isåfall er. 2-taktere som får smøring gjennom drivstoff kan jeg skjønne, da smøring uteblir, men de har som regel begrenset bremseeffekt også. Min V4 har masse brems, som ikke minst merkes ved at jeg feks må gi gass nedover hele Oslofjord-tunnelen i 6 gir for å holde 65 kmt mens bilene bremser. Antar V-strom også bremser bra på motor. :-)
L-twinen min motorbremser også ganske så mye, Det var ganske så uvant å kjøre rekke firer. Gi litt gass, slippe gassen, oisann, bilen forran nærmer seg visst ganske raskt :)
- PCP
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Kan nok stemme det. På gammel forgasser-motor som jeg har går motoren i prinsippet på tomgang, dvs det foregår fortsatt noe forbrenning, men på mer moderne motorer som har innsprøytning er det vanlig at bensintilførselen kutter helt hvis gassen er helt av, og motoren går fortere rundt enn feks tomgang + 500 rpm. Akkurat ved hvilket turtall dette skjer kan sikkert variere, men uten at jeg skal påstå noe vil jeg anta at MC-motorer også gjør dette, selv om jaget etter lavt bensin-forbruk kanskje ikke har vært like intenst som for bilmotorer. :-)ega16 skrev:
Akkurat, det er jo bare luft som går igjennom motoren ved motorbrems (jeg hører ihvertfall ikke forskjell på motoren min når jeg motorbremsen og skrur killswitchen av og på).
Re: RuneMC's blogg - ut på tur...
Tindevegen 

RuneMC's foto på Flickr
RuneMC's foto på Flickr
- Carpa
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Har du tatt med deg "Rihanna" og kjørt på tur nåRuneMC skrev:Tindevegen

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
You bet! (Men mangler gullkjede ennå da... ) Ferien startet idag så tok en "omvei" på vei til nordover. Bilder får komme litt senere når jeg er på nett igjen, men Tindevegen "gruser" Suleskar IMHO 

RuneMC's foto på Flickr
RuneMC's foto på Flickr
-
- Motorsykkelen din: Yamaha
Tindevegen er fantastisk jahttp://www.tindevegen.no/
Veien er viktigere enn målet.
Ingen bilder
Fy og fy!
Kan bare gjøres godt igjen med mange bilder og turbeskrivelse senere!

Fy og fy!
Kan bare gjøres godt igjen med mange bilder og turbeskrivelse senere!
Men do not quit playing because they grow old,
Heisann, hoppsann...
som ymtet frampå hadde jeg en fantastisk tur nordover med et langt "sidestepp" vestover via Tindevegen.
Jeg kom meg avgårde noe over kl 9 på mandagen og tok selvølgelig veien oppover vestsiden av Lierdalen og langs Tyrifjorden, Sylling til Vikersund. Været var flott langs Tyrifjorden, med skyer nordover som jeg håpet ikke skulle forflytte seg videre nordover.

Videre tok jeg til Åmot, for en gangs skyld langs motorveien pga det varme været og ønsket om lufting. Men der var det selvfølgelig veiarbeide med dirigering som gjorde at det ble noen varme minutters venting...
Veien opp Sigdal mot Eggedal passerer både Blaafarveverket og statue av Simostranda's store sønn - Ole Einar Bjørndalen :-)
Kanskje vel så interessant for oss motorsyklister er det ganske lite trafikk og lettdoserte fine svinger oppover, avbrutt av noen lengre rette strekk. Finfin asfalt er det også
Andersnatten er et ganske karakteristisk fjell når en nærmer seg Eggedal (forresten fin badestrand i sydenden av innsjøen Soneren så jeg)

Andersnatten er også udødeliggjort av en ikke ukjent kunstner ved navnet Theodor Kittelsen, som en også passerer et museum for langs vannet

Fiiine svingete veier og her noen melkeprodusenter som ku-let i veikanten :-)

Fra Eggedal har du et par muligheter:
- Bomvei over til Norefjell/Noresund. Jeg kjørte opp til bommen for et par uker siden, anbefales egentlig ikke da det etter første stykket med asfalt var lagt på noe alvorlig grov grus som gjorde det hele litt nervøst på mine Anakee3 dekk. Har vel kommet til konklusjonen at Anakee3 er hakket mer asfaltorientert enn Anakee2
- Følge veien videre mot Haglebu og Bromma (Rv7)
Jeg skulle jo nordover så valget var lett - følge veien rett fram. Hadde jo hørt litt ymse om asfalten videre, men den var helt fin opp til Haglebu og litt videre. Her et bilde fra ca Haglebu

Litt videre

Fint landskap og været var også bra. Asfalten etterhvert noe lappete og småhumpete, men helt grei. Tipper også asfalt-racere tåler et par mil med sånn vei.
Ellers litt snodig på turen at der det var "Fare-for-ulldotter"-skilt så var det ingen å se, mens der det ikke var skiltet så kunne det fort være noen på fritt beite...

Der veien begynner å svinge seg ned mot Bromma tok jeg en lunch i veikanten med flott utsikt.

Her et bilde av Herad kirke et lite stykke før en tar av mot Hemsedal på vei 52

Oppover Hemsedal var det definitivt regn i lufta så på med regndressen her - og av igjen ca 15 min senere.

Flott natur med en foss der oppe i fjellet fra toppen av en loddrett fjellvegg
[img]http://farm8.staticflickr.com/7443/9409 ... e91e_h.jpg[/img]
Skianlegg og hytteanlegg i det fjerne. Veien var stedvis rimelig våt av regn som sikkert hadde passert for ikke lenge siden.
Det var endel trailere imot så kunne nok ha beholdt regndressen på en stund til
Noen spredte motorsyklister var det imot også. De fleste hadde regndress på...

Nordlige delen av Hemsedal synes jeg var flott og været spilte heldigvis på lag det også med glimt av sol og ellers tørt :-)

Nedover mot Lærdal...

Nede på flatmark etter endel tunneler nedover - vestlandsk natur

En liten stopp og benstrekk i Lærdal sentrum. Absolutt en severdig by å svinge om sentrum - mye eldre småhusbebyggelse med blomstrende hager.

Deler opp litt, og tar veien videre mot Øvre Årdal og Tindevegen i neste post... ...it only gets better...
som ymtet frampå hadde jeg en fantastisk tur nordover med et langt "sidestepp" vestover via Tindevegen.
Jeg kom meg avgårde noe over kl 9 på mandagen og tok selvølgelig veien oppover vestsiden av Lierdalen og langs Tyrifjorden, Sylling til Vikersund. Været var flott langs Tyrifjorden, med skyer nordover som jeg håpet ikke skulle forflytte seg videre nordover.

Videre tok jeg til Åmot, for en gangs skyld langs motorveien pga det varme været og ønsket om lufting. Men der var det selvfølgelig veiarbeide med dirigering som gjorde at det ble noen varme minutters venting...
Veien opp Sigdal mot Eggedal passerer både Blaafarveverket og statue av Simostranda's store sønn - Ole Einar Bjørndalen :-)
Kanskje vel så interessant for oss motorsyklister er det ganske lite trafikk og lettdoserte fine svinger oppover, avbrutt av noen lengre rette strekk. Finfin asfalt er det også

Andersnatten er et ganske karakteristisk fjell når en nærmer seg Eggedal (forresten fin badestrand i sydenden av innsjøen Soneren så jeg)

Andersnatten er også udødeliggjort av en ikke ukjent kunstner ved navnet Theodor Kittelsen, som en også passerer et museum for langs vannet

Fiiine svingete veier og her noen melkeprodusenter som ku-let i veikanten :-)

Fra Eggedal har du et par muligheter:
- Bomvei over til Norefjell/Noresund. Jeg kjørte opp til bommen for et par uker siden, anbefales egentlig ikke da det etter første stykket med asfalt var lagt på noe alvorlig grov grus som gjorde det hele litt nervøst på mine Anakee3 dekk. Har vel kommet til konklusjonen at Anakee3 er hakket mer asfaltorientert enn Anakee2

- Følge veien videre mot Haglebu og Bromma (Rv7)
Jeg skulle jo nordover så valget var lett - følge veien rett fram. Hadde jo hørt litt ymse om asfalten videre, men den var helt fin opp til Haglebu og litt videre. Her et bilde fra ca Haglebu

Litt videre

Fint landskap og været var også bra. Asfalten etterhvert noe lappete og småhumpete, men helt grei. Tipper også asfalt-racere tåler et par mil med sånn vei.
Ellers litt snodig på turen at der det var "Fare-for-ulldotter"-skilt så var det ingen å se, mens der det ikke var skiltet så kunne det fort være noen på fritt beite...

Der veien begynner å svinge seg ned mot Bromma tok jeg en lunch i veikanten med flott utsikt.

Her et bilde av Herad kirke et lite stykke før en tar av mot Hemsedal på vei 52

Oppover Hemsedal var det definitivt regn i lufta så på med regndressen her - og av igjen ca 15 min senere.

Flott natur med en foss der oppe i fjellet fra toppen av en loddrett fjellvegg
[img]http://farm8.staticflickr.com/7443/9409 ... e91e_h.jpg[/img]
Skianlegg og hytteanlegg i det fjerne. Veien var stedvis rimelig våt av regn som sikkert hadde passert for ikke lenge siden.
Det var endel trailere imot så kunne nok ha beholdt regndressen på en stund til

Noen spredte motorsyklister var det imot også. De fleste hadde regndress på...

Nordlige delen av Hemsedal synes jeg var flott og været spilte heldigvis på lag det også med glimt av sol og ellers tørt :-)

Nedover mot Lærdal...

Nede på flatmark etter endel tunneler nedover - vestlandsk natur

En liten stopp og benstrekk i Lærdal sentrum. Absolutt en severdig by å svinge om sentrum - mye eldre småhusbebyggelse med blomstrende hager.

Deler opp litt, og tar veien videre mot Øvre Årdal og Tindevegen i neste post... ...it only gets better...

RuneMC's foto på Flickr
RuneMC's foto på Flickr
- Flanker
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Kontakt:
Som vanlig fantastiske bilder, og du har kjørt noen fantastiske veier også! Ned mot Lærdal kunne du stått over en del tunneler ved å ta gamleveien, som er betydelig mer MC vennlig hvis jeg ikke husker feil. Gleder meg til fortsettelsen på dette...
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------