ojda skrev:Hvor langt har den kardangen din rulla
Tagesk 
290.000 km.
Problemet er at lageret feiler uten varsel.
Jeg skiftet olje før jeg dro. Ingen tegn til noe som helst. Kjørte rundt i Alpene med Sjefen uten tegn til noe galt.
Torsdag kjørte jeg en tur uten propper og alt var vel.
Fredag kjørte jeg i rolig tempo gjennom Østerrike (over Grossglockner), men hadde propper i ørene hele dagen.
Lørdag morgen skulle jeg trille til kaffe, uten propper og hørte med én gang at noe var galt.
Altså har lageret feilet i løpet av fredagen.
Jeg trillet i gangfart til en MC-butikk i Göttingen og fikk skiftet olje. Den var helt grå av metallpartikler. Nærmesten BMW Motorrad var 60 km unna, i Kassel.
Trillet dit i litt mer enn gangfart, men ikke mye mer (der gikk den formiddagen).
Oljen var igjen grå av metall. 1/3 av kulene manglet helt (var "oppløst" i oljen) mens de resterende så ut til å være helt perfekt. Ikke mulig å se noen skade på noen av de gjenværende kulene. "Holderen" (det det båndet som holder på kulene") var naturligvis revet i stykker av at 1/3 av kulene manglet.
I Kassel hadde de deler. Jeg har alt med meg (inklusive den magiske 7mm HEX-nøkkelen) og gjorde jobben selv. Lånte momentnøkkel hos BMW for å trekke til klokken med 35Nm.
<SPEKULASJON>
0)
Den rådende forklaring på problemene som noen får med lageret på sine R11xx BMW (99-2004) er at lageret må shimmes for å sitte riktig. Det er 0.5mm mellom shimmene. Beste teorien, så langt, er at 0.5mm er for mye. Det vil si at om man har en klokke (som lageret skal så i) som er midt mellom to shim, da blir det aldri helt bra. Har man en slik klokke, kjører mye, i høye hastigheter, og med mye last, da får man problemer. Tommelfingerregelen sier: Enten varer lageret i 50.000 og må skiftes (problemer med shimmingen), eller så varer lageret minst 200.000 km. Det ser ikke ut til å være særlig mange mellom de to ytterpunktene.
1)
På ferien med Sjefen kjørte vi ji Slovenia over et dypt hull i asfalten. Minst 10 cm dypt, i 100 km/t. Vi slo så hard nedi at det skranglet i jekslene mine, og Sjefen klaget over vondt i ryggen. Gummeklossene som beskytter rammen mot svingarmen var slått flate. Kanskje skadet vi en kule i lageret. En liten bit metall som begynte å sirkulere i oljen. Som sakte men sikkert......
</SPEKULASJON>
Jeg har skiftet lageret i Arezzo (Italia), i Alcoi (Catalunia, Spania), Hannover (Tyskland), Sardinia (Italia) og nå i Kassel (Tyskland). I Arezzo ble sykkelen kjørt på bergningsbil til BMW og på Sarsinia humpet jeg meg til BMW på egen hånd. De andre gangene har jeg gjort jobben selv.
Uansett - det kom brått på lørdag formiddag, langt hjemmefra, og ingen mulighet til å velge noe annet enn å gjøre jobben. Dermed blir det ikke en 12GS på meg i denne runden heller.
[TaSK]