Temaet har vært oppe i flere tråder opp gjennom årene på alle forum som handler om MC. Spørsmål vil dukke opp igjen og igjen. Være seg hvor stramt eller slakt et kjede bør og skal være, kjedeslitasje, dreving og kvalitet på såvel drev som kjede.
I tillegg utvikles det stadig bedre produkter for smøring av kjeder. Noen sverger til spray, andre til f.eks. girolje. Meningene og erfaringene er mange.
Også har vi alle disse manuelle, semiautomatiske og automatiske kjedeoljerne som Scottoiler, Pro-oiler, Tutoro og en del andre.
Må bare ta med en liten betraktning rundt dette med blant annet kjededrift på MC:
Jeg har en bekjent som kjøpte seg en Nissan LEAF, altså en praktisk el-bil med minimalt vedlikehold. I hvert fall i forhold til en MC. Også de med kardang...

.
Ofte når vi møtes minner jeg ham på at det må være kjedelig å ikke forholde seg til bensinpåfylling (lukten av bensin...), bytte olje og oljefilter (fin avkobling fra travel hverdag...) og ta turen til gjenvinningsstasjonen etterpå med gammel olje for deretter å sjekke nivået på den nye (gleden med å ha gjort noe på egenhånd og fått det til

).
"Skinn og bein" er halve moroa med bil og MC, forteller ham hver gang.
"Skinn og bein" som nettopp bensin, olje, olje- og luftfiltre, kjølevæske og bytte av tennplugger osv. osv.
Men han bare smiler overbærende og skjønner ikke hva som egentlig er så stas med de tingene.
Nåvel... ham om det

.
Vi andre som fortsatt synes sånt er artig og er med på å gi oss kvalitetstid i garasjen alene eller sammen med andre i selskap med jernhesten, blir gjerne litt møkkete på henda.
Røsker talk i "skinn og bein" og trives med det.
Hadde en sånn kveld i dag.
Tenkte jeg skulle flytte påføringsdysen til Tutoro kjedesmøreren fra bakdrevet til fordrevet.
Hvorfor?
Jo, fordi produsenten i England informerer om at de proffe enduro og cross gutta plasseres dysa så nær fordrevet som mulig. Dette fordi det gir best effekt på den kjøringa de bedriver.
Så hvorfor ikke ta sikte på å gjøre som de proffe gutta?
Som sagt så gjort:
Jeg hadde slange og dyse til overs og la en alternativ rute, til framdrevet.
Tutoro er et mekanisk system, som jeg ikke skal forsøke å forklare annet enn at oljeslangen må mates før bruk med olje fra oljebeholderen og fram til påføringsdysa. Når det drypper olje jevnlig fra denne dysa er systemet klar til å tas i bruk og justeringsskruen kan settes tilbake til utgangspunktet fra materinnstillingen. Fra utgangsstillingen justeres påføringsfrekvensen.
Justeringen vil naturlig variere fra sykkel til sykkel.
Jeg har hatt påføringsdysen på bakdrevet slik produsenten anbefaler til vanlige brukere. Trolig fordi det er den mest lettvinte løsningen.
Og fordi oljeslangen hele veien vil gå
nedover mot bakdrevet.
Og det er her jeg tenkte at dyse på fordrevet ikke ville fungere. Nettopp fordi oljeslangen ville måtte gå
oppover igjen før den igjen ble lagt ned mot festebraketten tett ved frontdrevet.
Ville sentrifugalkraften føre olja helt fram til dysa ved drevet om slangen ble lagt i en slik rute? Det var det store spørsmålet...
Kun en måte å finne ut dette på, nemlig å prøve.
Ved første forsøk stoppet matingen et par cm. fra dysa.
Men etter en liten omlegging av slangen ble olja ført helt fram og ga en jevn dryppfrekvens på kjedet akkurat der jeg ville ha den.
Jobben ble gjort mens det regnet slik at jeg enda ikke har fått testet hvordan det fungerer ved kjøring.
Men siden matingsprosedyren fungerer, noe jeg testet flere ganger, er jeg rimelig trygg på denne løsningen fungerer.
Tror også løsningen gir langt bedre smøring.
Blir testtur i morra med en liten testrapport i denne tråden.
Her noen bilder fra montering.
Som man ser er det lite som synes av monteringsdetaljer og selve oljeslangen.
Et enkelt og samtidig smart system, som gjør at man helt slipper å tenke på smøring av kjedet. Eneste å passe på er å fylle oljereservoaret før det går tomt for å slippe å mate oljeslangen på nytt.
En annen åpenbar fordel med å plassere oljedysa på framdrevet er at man slipper å ta hensyn til systemet ved dekkbytt siden det ikke lenger en noen oljedyse som ligger an mot bakdrevet.
Så til bildene...

"Skjult anlegg"...

Oljepåføringsdysen der kjede møter fordrevet...

Oljeslangen fra Tutoro oljereservoaret...