Legger hodet på blokken og publiserer et bilde fra en dag i juli der det har vært tropevarme i Norge. Kjører gjerne slik i Bergen sentrum når temperaturen er +25 (som jo er hele 5-6 dager i året);
- Converse hightop i skinn, snøring med ekstra borrelåsfeste rundt anklene.
- Jeans med kevlarforsterkning og puter på knær og hofter. Oppbrettet til under kneputene (ingen kevlarinnlegg nedenfor kneet uansett).
- Komperdell crossvest med ryggskinne og nyrebelte.
- Tynne skinnhansker.
- Hjelm.

Jeg dropper lange turer når det er så varmt, fordi jeg er mest komfortabel med å kjøre med fullt kjøreutstyr på lengre turer. Men jeg bruker sykkelen aktivt. Hver dag. Til jobben, til butikken og andre ærend. Dette er primært bykjøring. Når gradestokken kryper over 25 grader, har jeg 2 valg;
1) Ta mc'en med lettelse i antrekket og få en fantastisk tur
2) Ta bilen med A/C og panorama soltak og få en behagelig, men kjedelig tur.
3) Offentlig transport... Eh, som sagt, bare 2 valg.
Jeg er faktisk så glad i å kjøre mc at jeg glatt velger førstnevnte. Å kjøre ATGATT er helt uaktuelt for meg på de varmeste dagene. Jeg får følelsen av å sitte i bur, og jeg kjøpte ikke mc (og aksepterte den risikoen) for å ha det kjipt. Så får jeg og ATGATT-folket fortsette å se rart på hverandre når vi møtes.
Det som forundrer meg med ATGATT-førere, er at når det kommer til mc-kjøring er det plutselig ikke lov å gjøre egne risikovurderinger. Overhodet. Alt er svart/hvitt. Med den logikken antar jeg at ATGATT-førere også kjører bil med flammesikker dress, nakkekrage og hjelm? Det farligste en mc-fører kan gjøre er å ikke ha et bevisst forhold til sin egen sikkerhet. Å bare ta på seg alt utstyr alltid, viser en manglende evne til å gjøre slike vurderinger. Synes jeg. I en facebook-gruppe der dette ble diskutert, utbasunerte en av debattantene at han kjørte med alt mc-utstyret, alltid. Om det så var en 50 meters-tur til kiosken. For han var sikkerhetsbevisst må vite! Hans profilbilde på facebook viste ham kjørende en kraftig båt, uten redningsvest og uten å være festet til "dødmannsknappen". Noe sier meg at dette var en kar som var tryggere til sjøs enn på veien, og hans sikkerhetsvurderinger ble gjort deretter. En ATGATT-fører liker å fremstille seg som sikkerhetsbevisst. Egentlig er det ofte motsatt. De har ikke et bevisst forhold til sikkerhet i det hele tatt (nå generaliserer jeg selvsagt).
En annen ting som slår meg er de vurderingene som faktisk blir gjort av ATGATT-førere. Nemlig å droppe hansker. I denne tråden blir det også nevnt av selvutnevnte ATGATT-førere (selv om man pr. def. ikke er ATGATT hvis man tillater lempelse i antrekk). Jeg kan ikke begripe hva som ligger bak den vurderingen. Hjelm er essensielt og ryggskinne er bra (dog virker det som noen her har et særdeles overdreven tiltro til den, men det er en annen diskusjon). Men jeg vurderer hansker helt der opp med ryggskinne, om ikke høyere. Grunnen til det er at ved en velt vil en ryggskinne kanskje komme til nytte i ca 13 % av veltene, mens hansker trenger du i ca 100 % av tilfellene da man instinktivt tar seg for med hendene.
En annen ting er å kjøre med glidelåsen på kjørejakka delvis åpen. De klassifiseringer en jakke oppnår gjelder når jakken er lukket. En delvis åpen jakke forsvinner ganske raskt av ved velt, selv i lav hastighet. En åpen glidelås har ikke rare styrken.
MC-kjøring handler om kompromiss. På bildet har jeg gjort et kompromiss. I stedet for å la sykkelen stå den dagen, velge bilen eller ta tråsykkelen har jeg gjort en vurdering av miljøet jeg skal kjøre i, hvilke risikoer jeg kan forvente å bli utsatt for, hvor stor sannsynligheten for en uønsket hendelse er og hvilke konsekvenser det vil få. Konklusjonen var at å kjøre med nakne legger og armer var akseptabel i forhold til de fordelene jeg ønsket å oppnå. Har aldri kommet i mål med en risikoanalyse der det er ok å droppe hjelm (selv om det hadde vært lovlig), hansker og ryggskinne/vest. Hadde en fantastisk byopplevelse på mc som jeg ikke ville vært foruten. Så får det bare være at et par ATGATT-førere unnlot å hilse på meg, men hilste på ATGATT-føreren foran og bak meg. Som militære har interne blodsbånd, har sikkert ATGATT-førerne interne svettebånd som jeg ikke får være en del av...
Min oppfordring er at det er lov å tenke selv. Det er nok en av de tingene som fascinerer meg med mc-kjøring, nemlig den konstante risikovurderingen man gjør. Eller noen av oss gjør. Noen tar bare på seg alt kjøreutstyr. Alltid.