Ny dag med prøvekjøring. BMW R1200RT. Riktignok ikke en ny, men 2005 modellen. Jeg har aldri kjørt sånn sykkel med sylinderene liggende rett ut før, så det var en ny opplevelse. Hver gang jeg ga gass fra tomgang kjente jeg motoren få lyst til å "snu seg"..

, men den snudde seg ikke, og ut på veien bar det.
Noe av det første jeg la merke til, var at den har veldig lyst til å svinge. Morsom og lett. I forhold til V-Stromen følte jeg at jeg kunne holde større fart inn i rundkjøringer osv, fordi sykkelen ville svinge av seg selv, og jeg trengte ikke presse den ned i svingen slik jeg er vant til. Alt jeg opplever blir selvsagt i forhold til min 650 V-Strom, i tillegg ligger Ducati Multistrada og lurer i bakhodet. Jeg kjørte RT'n ut på motorveien og ga gass. Ikke all verdens, men mer enn nok for denne halvgamle

Motoren virker veldig myk og smidig, i forhold til men egen selvsagt. I 100 km/t merket jeg stor forskjell. Ingen turbulens i det hele tatt. Prøver den elektriske reguleringen av vindskjermen, og senker den. Fortsatt ingen turbulens, men jo lavere den kom, jo mer vindstøy. Forøvrig veldig praktisk i regnvær, da dette bidro til å fjerne regn fra visiret, og samtidig få litt luftsirkulasjon i hjelmen. Tilbake med vindskjermen i høy stilling koblet jeg inn cruisekontrollen, skrudde på radioen og gikk inn i "motorvei-mode". Min hadde også 6 platers CD-skifter og Iphone/USB inngang også. Dette kunne bli en vane.
Etter litt kjørte jeg av motorveien, for å prøve meg på noen av de smale vestfoldske veier. Svinger og bakketopper osv. Naturlig nok ikke like lett og leken som jeg bruker. Jeg tok det litt mer med ro siden det var en ny og ukjent sykkel, men tenker at den etterhvert vil få dreisen på disse veiene også.
Jeg er ute etter en sykkel å pendle med. Noe som gjør at jeg kan tilbakelegge 20 mil om dagen, uten å bli utslitt eller ha behov for fysikalsk behandling når sesongen er over. RT'n lot meg sitte relativt rett opp og ned, med en behagelig knevinkel. Ikke så skarp som på V-Stromen.
Etter å ha tilbrakt 3 timer i salen, på varierende veier i varierende vær, ser jeg at det er stor mulighet for at dette kan bli min neste sykkel.. Klarer rett og slett ikke finne noe galt