oppkjøring i mai

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:
Stianlarsn skrev:Kan jeg tenke meg, gleder meg vilt! bare 1 uke igjen nå ( 6 dager om noen få timer)


største spm i hodet er hva jeg gjør om en ukes tid, om ejg ligger å griner i fosterstilling eller om jeg kjører rundt
Selvsagt går det bra :-)

Jeg husker min motivasjon alle ganger jeg har hatt oppkjøring: jeg kjenner mange "raringer", men uansett hvor lite smarte folk er, så har de lappen. Klarte de det, så skal jeg klare det også..

Sent from my GT-I9300
Hehe, sånn tenkte jeg også :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Stianlarsn
Innlegg: 49
Registrert: 25 apr 2013, 22:19
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r125
Sted: Fredrikstad

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Stianlarsn »

sånn skal jeg også tenke. kjenner en som er helt udugelig til å kjøre, og han besto med glans. takk for alle tilbakemeldinger dere!
IF YOU WANNA BE THE BEST, YOU GOTTA TAKE OUT THE BEST.

Stianlarsn
Innlegg: 49
Registrert: 25 apr 2013, 22:19
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r125
Sted: Fredrikstad

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Stianlarsn »

Merker selv jeg begynner å være mer "aktiv" i dette forumet, og i dette emnet. siden oppkjøringa mi er om 6 dager så er jeg virkelig nervøs. ikek fordi jeg undervurderer meg selv, men for tanken om å stryke. og spm mitt nå ( kommer til å stille spm utifra hva jeg selv lurer på og hva som kan hjelpe meg).

: hva er det sensor stryker for? jeg vet at bryting av vikeplikt, kjøre over gangfelt når noen går over og kjøre på rødt er stryk. men feks. plassering og blinking da, stryker man med en gang? eller kan man ha noen feil i selve oppkjøringa? og når ejg psør om "feil" hva anser dere som feil man kan gjøre UTEN å stryke.

for sensor vurderer deg jo ikke som perfekt. du er bare en sjåfør med lappen, ikke erfaren. så han betrakter deg ikke som en perfekt kjører. men ja, helst svar på spm! :) :)
IF YOU WANNA BE THE BEST, YOU GOTTA TAKE OUT THE BEST.

Neburern
Innlegg: 18
Registrert: 22 feb 2013, 22:27
Motorsykkelen din: Honda rebel 125cc

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Neburern »

Oppkjøringen må ikke være perfekt, men den må være bra nok til at sensor syns du er trygg nok til å slippe ut i traffikken. Men det er jo selfølgelig en stor fordel å blinke i kryss og plassere deg riktig! Det er menneskelig å gjøre feil, og det vet sensorene godt! :thumleft
Dette går bra skal du se. Har du kjøregården klar og du selv føler deg trygg i trafikken skal du nok se at dette går veien :D

1d4l1s3
Innlegg: 2
Registrert: 18 jun 2013, 13:59
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder 125cc
Sted: Trondheim

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av 1d4l1s3 »

Heihei!
Jeg hadde oppkjøring i dag, og besto! :prop:
Synes det er genialt at det er en tråd for tips til oppkjøring. Det hjalp meg veldig mye!

Ang. oppkjøringen min startet jeg med daglig sjekk. Da sjekket jeg dekk, speil og bremser. Sensoren savnet sjekk av lys. På sikkerhetssjekken fikk jeg spørsmål om nyttelast. Det gikk ganske bra, og jeg svarte bra på spørsmålet!
Alle øvelsene i kjøregården gikk greit. Var ekstremt nervøs for krypkjøringen, men den gikk overraskende bra! Bare å tenke på forankring og blikkbruk! Om man holder på å "må" sette foten i bakken, er det lurt å gasse på litt.
På den trafikale delen synes sensoren at jeg hadde god kommunikasjon med andre trafikanter, god flyt og bra sporvalg. Hun synes også at observasjonen var bra! Jeg så langt fram, sjekket blindsone og hadde godt overblikk. Det var en gang jeg hadde vikeplikt, men overholdt den ikke fordi jeg allerede var i krysset, så hun trekte litt på det, men alt i alt fikk jeg bestått!

Glad for å endelig være ferdig med oppkjøringen! :-)å Nå kan jeg bare sette meg på sykkelen å være "fri"
-Live to ride, ride to live

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Tysnes »

1d4l1s3 skrev:Heihei!
Jeg hadde oppkjøring i dag, og besto! :prop:
Synes det er genialt at det er en tråd for tips til oppkjøring. Det hjalp meg veldig mye!

Ang. oppkjøringen min startet jeg med daglig sjekk. Da sjekket jeg dekk, speil og bremser. Sensoren savnet sjekk av lys. På sikkerhetssjekken fikk jeg spørsmål om nyttelast. Det gikk ganske bra, og jeg svarte bra på spørsmålet!
Alle øvelsene i kjøregården gikk greit. Var ekstremt nervøs for krypkjøringen, men den gikk overraskende bra! Bare å tenke på forankring og blikkbruk! Om man holder på å "må" sette foten i bakken, er det lurt å gasse på litt.
På den trafikale delen synes sensoren at jeg hadde god kommunikasjon med andre trafikanter, god flyt og bra sporvalg. Hun synes også at observasjonen var bra! Jeg så langt fram, sjekket blindsone og hadde godt overblikk. Det var en gang jeg hadde vikeplikt, men overholdt den ikke fordi jeg allerede var i krysset, så hun trekte litt på det, men alt i alt fikk jeg bestått!

Glad for å endelig være ferdig med oppkjøringen! :-)å Nå kan jeg bare sette meg på sykkelen å være "fri"
Gratulerer :D

Stianlarsn
Innlegg: 49
Registrert: 25 apr 2013, 22:19
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r125
Sted: Fredrikstad

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Stianlarsn »

Gratulerer med bestått!
For eksempel i et lyskryss, er det noen spesielle måter å være plassert her da? om det er to felt, det ene fører til venstre i krysset og det andre feltet fører enten rett frem eller til høyre. skal man ligge plassert på noen spesielle måter i disse feltene uten om at om du skal til høyre, så ligger du ca. i høyre bilspor i høyre felt? mens om du skal rett frem skal du ligge i midten av feltet. og om du skal til venstre, plasserer du deg i det riktige feltet og ligger da i midten av dette feltet? eller har dere noen kommentar på plasseringa?¨

og igjen, gratulerer!
IF YOU WANNA BE THE BEST, YOU GOTTA TAKE OUT THE BEST.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Carpa »

@1d4l1s3

Gratulerer med vel overstått :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av TheHaughom »

Stianlarsn skrev:Gratulerer med bestått!
For eksempel i et lyskryss, er det noen spesielle måter å være plassert her da? om det er to felt, det ene fører til venstre i krysset og det andre feltet fører enten rett frem eller til høyre. skal man ligge plassert på noen spesielle måter i disse feltene uten om at om du skal til høyre, så ligger du ca. i høyre bilspor i høyre felt? mens om du skal rett frem skal du ligge i midten av feltet. og om du skal til venstre, plasserer du deg i det riktige feltet og ligger da i midten av dette feltet? eller har dere noen kommentar på plasseringa?¨

og igjen, gratulerer!
I det eksempelet ligger man så langt til høyre i veibanen om man skal til høyre, rett til venstre for midten av høyre i høyre felt eller helt til vendre i venstre felt.

Forøvrig; Gratulerer med består oppkjøring til 1d4l1s3! ;) og velkommen til MCsiden!

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4 Beta
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Stianlarsn
Innlegg: 49
Registrert: 25 apr 2013, 22:19
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r125
Sted: Fredrikstad

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Stianlarsn »

altså om jeg forstod det riktig så:

skal man til venstre i lyskrysset ligger man til venstre for egen midt i feltet

skal man rett frem så ligger man enten i midten eller i venstre bilhjulspor

og ksal man til høyre ligger man til høyre så lang man kommer.

altså, her mener jeg at svingen til venstre har eget ( vemstre felt) og et annet felt for kjøring rett frem og til høyre. hørtes min teori over her riktig ut ettersom jeg fikk hjeøp av deg?
IF YOU WANNA BE THE BEST, YOU GOTTA TAKE OUT THE BEST.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av TheHaughom »

Den ser riktig ut, ja. :thumleft
Spesielt om du skal til høyre er det viktig å legge seg langt til høyre, nesten på stripa. Det er for å gi plass til kjøretøyene bak deg, om den bak skal rett frem kan de f.eks. stille seg ved siden av deg (om det er plass).
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Stianlarsn
Innlegg: 49
Registrert: 25 apr 2013, 22:19
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r125
Sted: Fredrikstad

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Stianlarsn »

Okei, tusen takk for svar. har vvært ganske usikker på dette! oppkjøringa er i morgen klokka 09:25. får håpe det går bra
IF YOU WANNA BE THE BEST, YOU GOTTA TAKE OUT THE BEST.

Stianlarsn
Innlegg: 49
Registrert: 25 apr 2013, 22:19
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r125
Sted: Fredrikstad

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Stianlarsn »

men om jeg får komme med enda et innslag. om det er tre felt. ett til venstre, ett rett frem og et annet til høyre. er det riktig og ligge i midten av feltet da? samme hvilket felt du ligger i da? siden det ikke er behov for å vise hvor du skal siden feltet viser hvor du skal??
IF YOU WANNA BE THE BEST, YOU GOTTA TAKE OUT THE BEST.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av TheHaughom »

Tja, den blir jo litt verre.
Hadde nok plasser meg slik:
Venstre: Venstre i venstre felt
Rett frem: Litt til venstre for midten av midtre felt (samme som normal kjøreposisjon)
Høyre: Høyre i høyre felt
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Stianlarsn
Innlegg: 49
Registrert: 25 apr 2013, 22:19
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r125
Sted: Fredrikstad

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Stianlarsn »

Takk for svar. får satse på at detta går bra!

har troa og krysser fingrene fo rmeg selv
IF YOU WANNA BE THE BEST, YOU GOTTA TAKE OUT THE BEST.

Svar