Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Grendel »

kjellv skrev: 09 nov 2020, 19:15


Denne er bra til wirer. Kryper veldig bra og fungerer lenge. https://bilxtra.no/olje-kjemi/kjemi/smo ... h-05-500ml

Takker.
Den noterer jeg meg.
Koster jo ikke allverden heller.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7079
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av dypen »

Vet ikke hvordan min favoritt er på virer men den har fulgt meg nærmere 30 år og har en vanvittig krypeeffekt og heft ... har også brukt denne på bremserør og karosseriskjøter på bil med veldig god erfaring.
Innotec High-TEF Oil Teflon Oil PTFE Based Lubricant
95BFA085-FACC-462B-BF8B-0CAFC966D009.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Grendel »

dypen skrev: 10 nov 2020, 23:08 Vet ikke hvordan min favoritt er på virer men den har fulgt meg nærmere 30 år og har en vanvittig krypeeffekt og heft ... har også brukt denne på bremserør og karosseriskjøter på bil med veldig god erfaring.
Innotec High-TEF Oil Teflon Oil PTFE Based Lubricant
95BFA085-FACC-462B-BF8B-0CAFC966D009.jpeg
Hvor får du tak i denne? Jeg kjenner ikke igjen merke/design?

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av KåreDump »

Jompa skrev: 07 nov 2020, 20:20 Hvis det ikke er for mye skruing kan det hende at jeg bytter gaffelolje også.
Du må vel av med deler av Batwing'en, og husk å bestille de to skruene og pakningene nederst på gaffelen (der du tapper av olja).
De er gjerne laget av kinesium (bruddstyrke som flatbrød, og hardhet som plastelina), og blir ofte ødelagt når du skrur de av.

På min 2012 RK gikk jeg for en litt "tjukkere" W20 olje, og fikk en litt stivere gaffel. Anbefales.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7079
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av dypen »

Grendel skrev: 11 nov 2020, 07:51
dypen skrev: 10 nov 2020, 23:08 Vet ikke hvordan min favoritt er på virer men den har fulgt meg nærmere 30 år og har en vanvittig krypeeffekt og heft ... har også brukt denne på bremserør og karosseriskjøter på bil med veldig god erfaring.
Innotec High-TEF Oil Teflon Oil PTFE Based Lubricant
95BFA085-FACC-462B-BF8B-0CAFC966D009.jpeg
Hvor får du tak i denne? Jeg kjenner ikke igjen merke/design?

8-)
Sist jeg kjøpte var via min gamle arbeidsplass der vi kjøpte kartonger med 12 i kartongen via Innotec Norge. Skal du ha en boks må du kjøpe fra verksted eller noen som fører merket. Mekonomen tror jeg hadde noen produkter fra der. Du kan sikkert bestille på nettet, da tror jeg prisen ligger på 300 - 400 kr pr stor boks 5-600 ml. Her er deres nettside: https://innotec.nu/nb/
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

KåreDump skrev: 11 nov 2020, 12:03
Jompa skrev: 07 nov 2020, 20:20 Hvis det ikke er for mye skruing kan det hende at jeg bytter gaffelolje også.
Du må vel av med deler av Batwing'en, og husk å bestille de to skruene og pakningene nederst på gaffelen (der du tapper av olja).
De er gjerne laget av kinesium (bruddstyrke som flatbrød, og hardhet som plastelina), og blir ofte ødelagt når du skrur de av.

På min 2012 RK gikk jeg for en litt "tjukkere" W20 olje, og fikk en litt stivere gaffel. Anbefales.
Ja, dekslet med tenningslåsen og bryterne må av så kommer toppen av gaffelrørene frem.
Nå har jeg sett noen filmer på youtube ang bytte av gaffelolje der olja blir tappet ut og etterfyllt med gaffelen på plass mens servicemanualen sier at den skal demonteres og tømmes. Får man ut all oljen med å tappe den ut gjennom tappepluggene eller må gaffelen virkelig demonteres ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Kjellrf »

MAn får ut stort sett alt uten å demontere, regner jeg med. Er olja skikkelig møkkete, har jeg brukt å flushe med diesel (eller parafin).
Man kan også helle på litt ATF-olje og skylle imellom. Jeg pleier/prøver å dra gaffelbeinet noen få ganger opp og ned med diesel før jeg tapper ut. Ellers er jeg heller tilhenger av å bruke den oljeviskositeten fabrikanten oppgir, og heller ha i litt mer enn å gå opp i viskositet. Men det kommer an på hvor sensibel man ønsker fjæringa. Tjukkere olje = mindre sensibel.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av KåreDump »

Jompa skrev: 11 nov 2020, 23:03 Får man ut all oljen med å tappe den ut gjennom tappepluggene eller må gaffelen virkelig demonteres ?
Satte roadkingen min på en bukk, åpna toppen av gaffelrørene og skrudde ut skruen i bunn av gaffel.
Lot de sto og renne av seg et døgns tid. målte opp det jeg trengte av gaffelolje, og brukte det resterende til å "flushe" gaffelen mens skruene i bunn enda var ute.
Det som rant ut til slutt var "gulle rent", så jeg så meg fornøyd med det.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

KåreDump skrev: 13 nov 2020, 10:20
Jompa skrev: 11 nov 2020, 23:03 Får man ut all oljen med å tappe den ut gjennom tappepluggene eller må gaffelen virkelig demonteres ?
Satte roadkingen min på en bukk, åpna toppen av gaffelrørene og skrudde ut skruen i bunn av gaffel.
Lot de sto og renne av seg et døgns tid. målte opp det jeg trengte av gaffelolje, og brukte det resterende til å "flushe" gaffelen mens skruene i bunn enda var ute.
Det som rant ut til slutt var "gulle rent", så jeg så meg fornøyd med det.
Jaha, da er oljen tappa ut av gaffelen.
Lar bunnpluggene stå åpne til i morra, da bør det være omtrent tørt.
Oljen var forøvrig svart og luktet som gammel motorolje.
Hva slags viskositet bruker du ?
Jeg syns gaffelen er litt treg å reagere på småhumper, ellers fungerer den greit. Fin balanse i forhold til bakfjæringa.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av KåreDump »

Jompa skrev: 19 nov 2020, 22:42
Hva slags viskositet bruker du ?
Jeg syns gaffelen er litt treg å reagere på småhumper, ellers fungerer den greit. Fin balanse i forhold til bakfjæringa.


Beklager seint svar...

Brukte w20. Var 10 der fra før.

Og, ja den olja lukter helt for jævlig! :sorry
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

KåreDump skrev: 23 nov 2020, 13:15
Jompa skrev: 19 nov 2020, 22:42
Hva slags viskositet bruker du ?
Jeg syns gaffelen er litt treg å reagere på småhumper, ellers fungerer den greit. Fin balanse i forhold til bakfjæringa.


Beklager seint svar...

Brukte w20. Var 10 der fra før.

Og, ja den olja lukter helt for jævlig! :sorry
Etter å ha lest en haug med innlegg på amerikanske HDforum går jeg for SAE10.
Det får jeg kjøpt lokalt også.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Jeg begynner å bli ferdig med vinterservicen.
Motorolje og filter er byttet, må bare varmkjøre motoren så peilinga blir riktig.
Oljenivået skal helst peiles med varm motor, og sykkelen skal stå på sidestøtta.

Bytte av gaffelolje gikk greit, bortsett fra at jeg var litt utålmodig da jeg fylte ny olje. Selvsagt måtte det renne over.

Styrelagere og bremsepedal har fått en dæsj med grease, smørenippel på sida av kronrøret er noe alle sykler burde hatt.
Bremsepedalen har også smørenippel.
20201112_195923.jpg
Primærkjeden og tannreima var passelig stramme så det ble kun sjekk av dem.

Da gjenstår det omtrent bare å fjerne fingermerker og polere en gang til før lakenet kran trekkes over.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1187
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Domino »

Da har jeg lest gjennom alle 178 sidene! Det tok noen dager, man har jo også andre ting å fylle dagene med. Men det var så bra at når jeg først hadde begynt måtte jeg jo fullføre. Og det er nesten så jeg blir frista til å ta meg en tur til benken utafor Circle K i Alta til sommeren, det er jo bare 22 mil og ei ferge hver vei...

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Oi, nei. Mener selvfølgelig takk for det.
22 mil, Troms eller Finnmark ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1187
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Domino »

Hehe, Troms OG Finnmark!

15 km til Lyngseidet, ferge til Olderdalen og raka E6 nordover.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Domino skrev: 15 des 2020, 21:57 Hehe, Troms OG Finnmark!

15 km til Lyngseidet, ferge til Olderdalen og raka E6 nordover.
Mot Svensby eller Furuflaten ?
Æ har vært ganske mye på jobb den veien i min forrige jobb i DeLavel, så æ e ikke helt ukjent i Lyngen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1187
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Domino »

Mot Svensby, langs vår elskede FV91...

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av rolf-arne »

Domino skrev: 16 des 2020, 08:23 Mot Svensby, langs vår elskede FV91...
Langs en vei det er et under at man ikke har mista både det ene og det andre, ja det har vært godt lesestoff- denne bloggen og jeg har etterhvert blitt oppmerksom på den benken. Men hittil ikke truffet noen - selv om det er mitt faste fylle sted fra 22 mil andre veien .
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av kjellv »

Domino skrev: 16 des 2020, 08:23 Mot Svensby, langs vår elskede FV91...
Der ble det brått en formidabel økning i medlemsmassen i MCsiden avd. nord, i hvert fall om vi måler i prosent :prf
Avd. nord har også ekstremt høy deltakelse på våre forumtreff, jeg regner med at Domino sørger for at denne fortsetter minst like høy :twothumbs:

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1187
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Domino »

Forumtreff høres artig ut, men jeg har nok svært begrensede bagasjemuligheter på sykkelen. Kanskje på neste sykkel? Time will show!

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24606
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 21 des 2020, 21:17 Forumtreff høres artig ut, men jeg har nok svært begrensede bagasjemuligheter på sykkelen. Kanskje på neste sykkel? Time will show!
Altså, det blir ikke forumtreff bak på sykkelen din. Hver og en skal overnatte i egen seng samt ta med egen bagasje. :knegg

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Domino skrev: 21 des 2020, 21:17 Forumtreff høres artig ut, men jeg har nok svært begrensede bagasjemuligheter på sykkelen. Kanskje på neste sykkel? Time will show!
Du kan jo f eks bruke en setebag, de lages av flere produsenter.
F eks en Jofama som jeg hadde på min forrige sykkel, bla deg tilbake til nederst på side 11 så ser du bilder av den.
40 liter såvidt jeg husker, med plass til det du trenger. Klær, sovepose, telt hvis det er lite, tannbørst, shampo mm.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1187
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Domino »

Ja, jeg så på den. Problemet er at når man har pakket sovepose, telt og liggeunderlag så er det ikke mye plass til overs. Men det er absolutt verdt å tenke på.

Jeg solgte tomannsteltet mitt for å kjøpe et tremanns... Jaja, kanskje jeg setter en slik bag på den interne ønskelista. Jeg har jo ei lita tankveske også. Jeg får se hvor mye rom det er i budsjettet når jeg har fått sykkelen på veien. Og ikke minst hvordan kjørestillingen funker for en gammel kropp når det går noen timer. Funker det dårlig har jeg enda et argument for å realisere drømmen om en FJ1200!

Jeg må jo si at etter å ha lest (b)loggen din blir jeg litt fristet til å lage en sjøl også. Men jeg føler at det blir litt som å hoppe etter en annen Altaværing...

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Domino skrev: 22 des 2020, 20:47 Ja, jeg så på den. Problemet er at når man har pakket sovepose, telt og liggeunderlag så er det ikke mye plass til overs. Men det er absolutt verdt å tenke på.

Jeg solgte tomannsteltet mitt for å kjøpe et tremanns... Jaja, kanskje jeg setter en slik bag på den interne ønskelista. Jeg har jo ei lita tankveske også. Jeg får se hvor mye rom det er i budsjettet når jeg har fått sykkelen på veien. Og ikke minst hvordan kjørestillingen funker for en gammel kropp når det går noen timer. Funker det dårlig har jeg enda et argument for å realisere drømmen om en FJ1200!

Jeg må jo si at etter å ha lest (b)loggen din blir jeg litt fristet til å lage en sjøl også. Men jeg føler at det blir litt som å hoppe etter en annen Altaværing...
Hvis det blir Nordnorgeytreff i Harstad til sommeren kan jeg ta med bagen min som jeg uansett ikke bruker lengre, svinge innom deg på turen og så pakker du det du trenger og så kjører vi i lag til Harstad.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1187
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Domino »

Det var jo en interessant tanke. Men hvordan det passer med den helga vet jeg ikke før terminlista fra Norges Skytterforbund er klar. Man har da mer enn én hobby!

Men det frister uansett med en overnattingstur til sommeren.

Jeg har sett litt på den bagen, og den på 52 liter. Jeg har til og med sett bagen din på Youtube! Kunne du tenke deg å selge den dersom du ikke bruker den lenger?

Svar