Kom hjem i natt etter en deilig uke ferie i Egypt, så først nå idag har vi fått oppleve noe særlig vinter

Sykkelen har stått på verksted siden vi reiste, og hentet den idag. Da har de tatt 2. service, samt fikset opp i en del. Fikset fukt i blinklys, sendt avgårde forespørsel til KTM på felgene, samt mappet. Funnet feil på føleren til speedometeret, den er bestillt men ikke ankommet ennå. Bremselysbryter byttet. Fremhjul avbalansert. De hadde ikke testet sykkel for fuskingen, pga grisevær. Skikkelig pingler mao
Brukte 3 kaffekopper i butikken for å manne meg opp for å kjøre hjemover. Er jo faktisk noen mil fra butikken og hjem, rundt 5 mil trur jeg. På alt fra såkalt motorvei, til smale usaltede veier. Varierte fra alt fra salt-snø-mel, til bar asfalt, til isete asfalt, issvuller, sørpe og slaps. Stort sett alle ingredienser, mao. Dekkene/sykkelen/jeg trivdes ikke der det var en viss dybde. Mer enn 4-5 cm og det ble ganske ubehagelig. Issvullene var også ganske ubehagelige, men forutsigbare. Kjørte bil tidligere idag, og issvullene var faktisk vel så irriterende i bilen. På relativt hardt underlag (hardpakket snø, is, isete asfalt), var det faktisk helt greit å kjøre. Rimelig godt grep, på nivå med vinterdekkene til bilen. Ergo; rolig i svingene og steder det er en viss sannsynlighet for å måtte bremse for "noe", tidvis litt lavere hastiget enn hva jeg ville gjort med bil, men for det aller meste holdt jeg samme tempo som bilene, og hadde det ikke vært biler på veien så hadde jeg nok kjørt noe fortere enkelte steder. Men, dette var ikke dagen for å kjøre forbi køen. Tok det derfor ganske så rolig på det partiet det var saktegående kø. Litt uvant igrunn, jeg pleier jo å putle forbi køen hver eneste dag, men idag måtte jeg altså lære meg å være tålmodig, og file på kløtsjen i 1 og 2.gir
Godt nytt er at fuskingen ser ut til å være borte. Fikk jo ikke kjørt noe særlig på idag, dette var ikke dagen for å utfordre veigrepet/skjebnen for mye

Men fuskingen kom ikke en eneste gang, samt at den virker noe mykere (ikke slappere, tvert om) på høyere turtall. So far so good!
Da jeg kom hjem fikk jeg meg en liten utfordring: Hvordan få sykkelen opp bakken til huset. Vi har 2 oppkjørsler, 1 som bare passer til MC (smal), og 1 opp til garasjen. Begge er ganske bratte, enkelte besøkende kvir seg for å kjøre opp til garasjen vår selv med bil på sommerføre, så...
Prøvde meg først på den vanlige oppkjørselen for MC, som ikke har vært måkt eller brukt. Men med rundt 15 cm (+?) løs snø gikk det bare et par meter før jeg satt meg fast.
Rygget meg ned igjen derfra. Igrunnen en ganske spennende opplevelse å rygge med MC i løssnø: skal man holde balansen med begge bena eller skal man bremse med bakbremsen, som er den eneste som har noen funksjon der og da...
Prøvde oppkjørselen for bilen, hvor vi har kjørt opp og ned et par ganger med bil. Hjulsporene fra bilen var her såpass løse at det var vanskelig å gå opp, snøen løsnet i mindre flak når jeg prøvde å gå opp. Men her gikk det fint med sykkelen, rett nok med litt filing med kløtsjen og 2.gir. Ned fra garasjen gikk også helt fint. Selv der snøen lå urørt gikk det fint å bremse. Noenlunde samme bremseeffekt som med bilen, så det er absolutt godkjent.
Prøver oss med å kjøre til jobb i morgen. De har saltet enda mer utover kvelden nå, så nå er det visst nesten helt bart på alle hovedveiene.
Varmeholker? Nei, de ligger no der ennå, de kablene til de.... Vil prøve å finne en bedre bryter, den er for stor den bryteren. Elfa.se har noen fine brytere, som jeg kan se. Må bare få tiden til å gjøre noe med det. Det er jo litt småkaldt på fingrene, men noen stor krise er det ikke. Idag kjørte jeg jo i rundt 1 time, og det gikk greit det. Normalt kjører jeg bare en god halvtime om gangen, så holker er kjekt å ha, men ikke noe jeg savner hele tiden :-)