Er enig AJ, jeg kommer fra en 1981 modell Kawasaki KZ 1300 hvor bakbremsen hadde god / bedre bite evne enn en 2013 modell Ducati. Jeg syns Ducati'en har mye mindre alene bakbrems enn Kawa'en. Men jeg aksepterer at nye sykler har nye løsninger. Ducati'en har jo en funksjon hvor du attakerer forbrems så aktivires bakbrems også. Men som sagt jeg syns fargeforskjell på bremsevæske og mindre bite evne bekymrer meg.AJ skrev:Nevner først at jeg aldri har opplevd fenomenet du beskriver på Stelvio'en. Og må si jeg synes det er rart at bremsevæsken farges så fort på så kort tid som på Multistada'en...JRO skrev: Så da er spørsmålet hvor kraftig er deres bakbrems, bruker dere bakbrems aktivt. Jeg erfarer at motorbrems og forbrems er det som brukes 95 % av tiden når jeg er ute å kjører. Bakbrems brukes nesten ikke. Men på bane merket jeg at bakbrems også er viktig i enkelte situasjoner, spesielt kanskje i nødbrems situasjoner. Hva mener dere?![]()
Så til bruk av bakbremsen: den bruke jeg kanskje oftere enn mange andre her inne, virker det som. Jeg kombinerer nemlig denne ganske ofte med forbemsen, men med kraft på forbremsen, selvfølgelig. Syns slik kombi-bremsing gir god og retningstabil nedbremsing.
Bruker også bakbremsen, ved behov, ved krypkjøring. Og opplever at dette gir bedre kontroll over sykkelen og god retningstabilitet i lav krypkjøringsfart der jeg kan holde flyten sånn noenlunde uten å måtte clutch-kjøre.
Er for øvrig bare å erkjenne at big block Guzzi'er ikke skriker etter å kjøre mye i kø...![]()
JRO blogg: 2015
- JRO
- Innlegg: 642
- Registrert: 31 mai 2011, 21:03
- Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
- Bosted: Kongsberg
Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.
Har ikke prøvd.JRO skrev:Enig SM, men hvis du kjører i for eksempel 60 - 70 og kun bruker bakbrems syns du den biter ganske bra?SuperMorten skrev:Jeg skal innrømme at bakbremsen kun brukes i full-stopp situasjoner (f.eks lyskryss) hvor jeg har behov for å slippe forbrems.


[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.
Har du fått lang vandring i pedalen også? Fått mange km på sykkelen? Bremsevæska bak og clutchvæska blir overraskende fort svart. Spesielt bak på Multistradaen, sikkert fordi reservoaret ligger på en såpass varm plass, rett over lyddemper/katalysator.
Det er dessverre ikke noe ukjent fenomen at bakbremsen blir fort slapp på MTS (og flere andre Ducatier). For å få ordentlig futt i bremsa igjen, så må kalipperen løsnes fra braketten og henges opp slik at den blir høyere enn ABS-enheten som er ca midt under førersetet. Da blir luftenippelen på kalipperen høyeste punktet i systemet. For best resultat så kan man stroppe fast bremsepedalen ned i hovedstøtta, og la systemet stå med trykk over natta. Man må legge noe mellom bremseklossene som har ca samme tykkelse som bremseskiva, f.eks en fastnøkkel i passende størrelse.
Det er dessverre ikke noe ukjent fenomen at bakbremsen blir fort slapp på MTS (og flere andre Ducatier). For å få ordentlig futt i bremsa igjen, så må kalipperen løsnes fra braketten og henges opp slik at den blir høyere enn ABS-enheten som er ca midt under førersetet. Da blir luftenippelen på kalipperen høyeste punktet i systemet. For best resultat så kan man stroppe fast bremsepedalen ned i hovedstøtta, og la systemet stå med trykk over natta. Man må legge noe mellom bremseklossene som har ca samme tykkelse som bremseskiva, f.eks en fastnøkkel i passende størrelse.
Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.
Var ute og kjørte en liten tur i helgen og var oppmerksom på bakbremse bruk på grunn av denne tråden. Ble overrasket selv over hvor mye jeg bruker den. Ofte for små fartskorigeringer som inn mot sving og sammen med forbrems ved kraftigere nedbremsinger. Bakbremsen mintar ganske bra.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- JRO
- Innlegg: 642
- Registrert: 31 mai 2011, 21:03
- Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
- Bosted: Kongsberg
Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.
Nei, jeg har ikke lang vandring i pedalen, jeg har nå 7 200 km på sykkelen.Andreas skrev:Har du fått lang vandring i pedalen også? Fått mange km på sykkelen? Bremsevæska bak og clutchvæska blir overraskende fort svart. Spesielt bak på Multistradaen, sikkert fordi reservoaret ligger på en såpass varm plass, rett over lyddemper/katalysator.
Det er dessverre ikke noe ukjent fenomen at bakbremsen blir fort slapp på MTS (og flere andre Ducatier). For å få ordentlig futt i bremsa igjen, så må kalipperen løsnes fra braketten og henges opp slik at den blir høyere enn ABS-enheten som er ca midt under førersetet. Da blir luftenippelen på kalipperen høyeste punktet i systemet. For best resultat så kan man stroppe fast bremsepedalen ned i hovedstøtta, og la systemet stå med trykk over natta. Man må legge noe mellom bremseklossene som har ca samme tykkelse som bremseskiva, f.eks en fastnøkkel i passende størrelse.
Det var da en omfattende operasjon for å få tilbake bremsekraft. Hvis dette er et kjent problem så syns jeg det er rart ikke Ducati har tatt tak i dette, bremser er jo en del av basic funksjoner som burde funket på en hver sykkel i hele sykkelens levetid. Hvis dette er en operasjon som må gjentas med jevne mellomrom burde det inngått som en del av service opplegget syns nå jeg.
I og med at bremsevæska er blitt så svart burde den byttes, eller er funksjonen i væska uberørt av fargeforskjellen?
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100
- JRO
- Innlegg: 642
- Registrert: 31 mai 2011, 21:03
- Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
- Bosted: Kongsberg
Re: JRO blogg: Langtur idag fredag 30.05
Ble en lang tur i dag, Startet kl. 08.00 og var hjemme 17.30. Bilder og film kommer litt senere i kveld.
Her er ruta, https://goo.gl/maps/o3jH7
Her er ruta, https://goo.gl/maps/o3jH7
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: JRO blogg: Langtur idag fredag 30.05
Det blei jo noen kilometer tilsammen :-)å
Går det greit med sjinkene, ikke vondt
Gleder til bilder nå.
Går det greit med sjinkene, ikke vondt

Gleder til bilder nå.

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- sankyo
- Innlegg: 566
- Registrert: 12 aug 2013, 14:30
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
- Bosted: Oslo
Re: Sv: JRO blogg: Langtur idag fredag 30.05
Ser ut som en kjempe tur.
PS: Google sier 606 km og anslår ca 10t. Du brukte 9,5 og jeg antar du gjorde noen pauser. Ts Ts Ts...
8-)
PS: Google sier 606 km og anslår ca 10t. Du brukte 9,5 og jeg antar du gjorde noen pauser. Ts Ts Ts...

Live long and prosper 

- JRO
- Innlegg: 642
- Registrert: 31 mai 2011, 21:03
- Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
- Bosted: Kongsberg
Re: JRO blogg: Langtur idag fredag 30.05
Det går greit med skinkene, hadde lyst denne gangen og ta en skikkelig langtur for å se hvordan det er. Har jo hørt om dine dagsetapper som har vært lenger enn dette også. Når været var så bra både på Østlandet og Vestlandet så tenkte jeg her tar vi en god dagsetappe og ser hvordan sykkel og kropp tåler det. Og det gikk fint. Blir ikke mange bildene, for jeg stoppe jo svært sjeldent, men det er desto flere timer film som det tar litt tid å redigere.ojda skrev:Det blei jo noen kilometer tilsammen :-)å
Går det greit med sjinkene, ikke vondt![]()
Gleder til bilder nå.
Var egentlig lite trafikk store deler av turen, kunne holde god marsjfart og når jeg tok igjen en bil vare det bare å smette forbi. Så 606 km på 9,5 time gir en snitt fart på 64 km/t ikke dårlig det.sankyo skrev:Ser ut som en kjempe tur.
PS: Google sier 606 km og anslår ca 10t. Du brukte 9,5 og jeg antar du gjorde noen pauser. Ts Ts Ts...8-)
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: JRO blogg: Langtur idag fredag 30.05
Til å være på norske veier som ikke heter E6 eller E18 er det veldig braJRO skrev:
Var egentlig lite trafikk store deler av turen, kunne holde god marsjfart og når jeg tok igjen en bil vare det bare å smette forbi. Så 606 km på 9,5 time gir en snitt fart på 64 km/t ikke dårlig det.

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Busa Trond
- Innlegg: 2744
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: JRO blogg: Langtur idag fredag 30.05
Det må ha vært en flott tur i det været som er nåJRO skrev:Ble en lang tur i dag, Startet kl. 08.00 og var hjemme 17.30. Bilder og film kommer litt senere i kveld.
Her er ruta, https://goo.gl/maps/o3jH7

Hvordan var det med snø over Haukelifjell?
Håper på litt fri til søndag, så da blir det en Soft Butten på meg også

- JRO
- Innlegg: 642
- Registrert: 31 mai 2011, 21:03
- Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
- Bosted: Kongsberg
Re: JRO blogg: Langtur idag fredag 30.05
Ja, det var en kjempetur. Målet var å kjøre så mye som mulig og det gikk fint i dag, bra vær både på Østlandet og Vestlandet. Så nå er jeg bra forsynt for noen dager, drar til Halden i morgen og er over der til søndag. Kanskje det blir Corvette tur Halden.Busa Trond skrev:Det må ha vært en flott tur i det været som er nåJRO skrev:Ble en lang tur i dag, Startet kl. 08.00 og var hjemme 17.30. Bilder og film kommer litt senere i kveld.
Her er ruta, https://goo.gl/maps/o3jH7![]()
Hvordan var det med snø over Haukelifjell?
Håper på litt fri til søndag, så da blir det en Soft Butten på meg også
Det var lite brøytekanter igjen over Hardangervidda, hadde + 9 over vidda. Over Haukeli var snøen nesten helt borte.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100
- JRO
- Innlegg: 642
- Registrert: 31 mai 2011, 21:03
- Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
- Bosted: Kongsberg
Re: JRO blogg: Langtur idag fredag 30.05
Her kommer litt bilder.
Først bilde fra Kongsberg, hvis dere kikker til høyre så ser dere kameler på avveie. Sirkus Arnardo i byen og disse hadde nok rømt sirkuset. Bilde fra Hardangervidda. Herlige bil frie veier. Bensin fylling i Eidfjorden, med mange HD entusiaster. Masse skumle tunneler både ned til Vestlandet og opp. Mange av de var våte med vann dryppende fra taket. Og noen fine forbikjøringer ble det. Og noen litt mer kvalitet i bildene.


Først bilde fra Kongsberg, hvis dere kikker til høyre så ser dere kameler på avveie. Sirkus Arnardo i byen og disse hadde nok rømt sirkuset. Bilde fra Hardangervidda. Herlige bil frie veier. Bensin fylling i Eidfjorden, med mange HD entusiaster. Masse skumle tunneler både ned til Vestlandet og opp. Mange av de var våte med vann dryppende fra taket. Og noen fine forbikjøringer ble det. Og noen litt mer kvalitet i bildene.


Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: JRO blogg: Langtur idag fredag 30.05


Kjenner det river i kroppen når jeg ser det er flere her inne som er på tur forbi huset mitt.. Men snart er det min tur igjen :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- JRO
- Innlegg: 642
- Registrert: 31 mai 2011, 21:03
- Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
- Bosted: Kongsberg
Re: JRO blogg: Langtur idag fredag 30.05
Ja, det er jo fantastisk at en kan kjøre 60 mil gjennom mange fylker uten en dråpe regn. Du kommer deg vel snart hjem Olav K så du kan kjøre trippelen din på mange turer.Olav K skrev:Ser du har vært og kost deg i "sandkassa" mi. Knallfin tur, og passe "vondt i rumpa langt"
![]()
Kjenner det river i kroppen når jeg ser det er flere her inne som er på tur forbi huset mitt.. Men snart er det min tur igjen :)
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100