Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring
"Men han bare smiler overbærende og skjønner ikke hva som egentlig er så stas med de tingene. "
Det skjønner egentlig ikke jeg heller.
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Eh...jhn skrev:"Men han bare smiler overbærende og skjønner ikke hva som egentlig er så stas med de tingene. "

Neivel...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Utslitt kjede/drev og lugging
Heisann,
Kjøpte meg ein brukt Kawasaki i går, og opplever denne som luggete spesielt i lav fart og på lave gir. Det kan best beskrives som at den lugger fra null gasspådrag til det punktet kor man gir litt gass. Den oppleves jevn ved høgare omdreining og der man holder jevnt pådrag.
Eg har ikkje målt kjeden mtp vansring opp og ned i cm, men synes den vandrer ein god del. Imtillegg kan den draes ut iallefall noken mm frå bakerste drev. Bakdrevet ser i tillegg noko slitt ut i taggene, uten av desse ser ut til å vere slitt/bøyd i ein viss vinkel.
Eg skal bytte både kjede og drev, så sånn sett er det ikkje eit problem. Det eg derimot lurar på er om man får denne typen oppførsel ved veldig slitt kjede/drev?
På forhånd takk!
Kjøpte meg ein brukt Kawasaki i går, og opplever denne som luggete spesielt i lav fart og på lave gir. Det kan best beskrives som at den lugger fra null gasspådrag til det punktet kor man gir litt gass. Den oppleves jevn ved høgare omdreining og der man holder jevnt pådrag.
Eg har ikkje målt kjeden mtp vansring opp og ned i cm, men synes den vandrer ein god del. Imtillegg kan den draes ut iallefall noken mm frå bakerste drev. Bakdrevet ser i tillegg noko slitt ut i taggene, uten av desse ser ut til å vere slitt/bøyd i ein viss vinkel.
Eg skal bytte både kjede og drev, så sånn sett er det ikkje eit problem. Det eg derimot lurar på er om man får denne typen oppførsel ved veldig slitt kjede/drev?
På forhånd takk!
Re: Utslitt kjede/drev og lugging
Gå over kjedet og se om det er noen ledd som ikke beveger seg fritt - det er et klart kriterie for bytte (kommer gjerne ulyder også dersom det er så slitt).
Men luggete kan også bety throttle body sync, throttle position sensor, ventilsjekk osv - MC-modell kan sikkert gi mer målrettede tips.
Ved kjede & drevbytte sjekk også rykkutjevner (som regel gummiklosser som bakdrevet ligger an mot). Disse slites ikke mye, men etter noen kjede & drevbytter kan det være på tide.
Men luggete kan også bety throttle body sync, throttle position sensor, ventilsjekk osv - MC-modell kan sikkert gi mer målrettede tips.
Ved kjede & drevbytte sjekk også rykkutjevner (som regel gummiklosser som bakdrevet ligger an mot). Disse slites ikke mye, men etter noen kjede & drevbytter kan det være på tide.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Takk for svar og tips.
Det er snakk om ein 1999 modell ZX6R. Gått ca 50 000km.
Kjede og drev vil bli byttet i forbindelse med kjøp av nye dekk som då gjer at dekket etc må av allikevel.
Eg spurte egentlig fordi eg ville utelukke andre ting, før eg eventuelt ser på disse (ventilsjekk, forgassersynkronisering etc) og om det då var andre som eventuelt hadde fått slutt på slik lugging ved byte av kjede/drev på sin sykkel.
Det er snakk om ein 1999 modell ZX6R. Gått ca 50 000km.
Kjede og drev vil bli byttet i forbindelse med kjøp av nye dekk som då gjer at dekket etc må av allikevel.
Eg spurte egentlig fordi eg ville utelukke andre ting, før eg eventuelt ser på disse (ventilsjekk, forgassersynkronisering etc) og om det då var andre som eventuelt hadde fått slutt på slik lugging ved byte av kjede/drev på sin sykkel.
- E-strom
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Kontakt:
Ja - hvis kjedet er tørt og har ett/flere "stive ledd" vil det rykke i lav fart - OG det vil lage ganske mye støy (hvor mye skjønner du når du har fått montert nytt kjede- og drevsett)Retallion skrev:...luggete spesielt i lav fart og på lave gir...
Hvor mye kjedet "vandrer opp og ned" er hvor stor slakke du skal ha i kjedet. Dette står i boka. Normalt er fra ca 3cm og opp til 6-7, men som sagt: står i håndboka eller så kan du jo alltids Google littRetallion skrev:Eg har ikkje målt kjeden mtp vandring opp og ned i cm, men synes den vandrer ein god del. ...
Hvis du kan se ca halve tanna (taggen) så er kjedet slitt...Retallion skrev:I tillegg kan den draes ut iallefall noken mm frå bakerste drev
Hvis du ser slitasje på bakdrevet, tenk da på hvordan framdrevet må se ut - det går jo ca tre ganger lengreRetallion skrev:Bakdrevet ser i tillegg noko slitt ut i taggene, uten av desse ser ut til å vere slitt/bøyd i ein viss vinkel
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Ikke meningen å kapre tråden, men jeg har et spørsmål som jeg tror er innafor det trådstarter lurer på.
1290'en har nå gått snart 18K med originalkjedet, som er justert to ganger, og fungerer helt fint fortsatt innafor spesifikasjonene. Dvs. med kjedeslakk på omtrent 4 cm (skal være 4 - 4,5 cm) og ingen støy og lugging under kjøring. I tillegg er det ingen slitasje å se i inspeksjonsutsparingene i kjedeglideren (vet ikke det egentlige navnet på norsk) på svingarmen, hvor leddnaglen på kjedet fortsatt vises tydelig. Litt chain-slapping er det fra kjedet på høygir og lavt turtall, men det er normalt på disse syklene.
Med sykkelen på midtstøtta er det fin og dempet kjedelyd i kjøreretningen, mens det derimot låter merkbart mer mekanisk når hjulet roteres bakover, i reversretningen.
Spørsmålet er: hva skyldes dette? Burde det ikke låte likt begge veier?
Noen som som vet...?
Tegn som tyder på slitasje?
1290'en har nå gått snart 18K med originalkjedet, som er justert to ganger, og fungerer helt fint fortsatt innafor spesifikasjonene. Dvs. med kjedeslakk på omtrent 4 cm (skal være 4 - 4,5 cm) og ingen støy og lugging under kjøring. I tillegg er det ingen slitasje å se i inspeksjonsutsparingene i kjedeglideren (vet ikke det egentlige navnet på norsk) på svingarmen, hvor leddnaglen på kjedet fortsatt vises tydelig. Litt chain-slapping er det fra kjedet på høygir og lavt turtall, men det er normalt på disse syklene.
Med sykkelen på midtstøtta er det fin og dempet kjedelyd i kjøreretningen, mens det derimot låter merkbart mer mekanisk når hjulet roteres bakover, i reversretningen.
Noen som som vet...?

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- 929rr
- Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09
Kjede og drev slites jo til værandre i den retninga kraften er.
Ingen fare, bare tut og kjør
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Javisst. Det er jo nettopp slik det er929rr skrev:Kjede og drev slites jo til værandre i den retninga kraften er.

Takker for svar! Bare å tute og kjøre

Takker for innspill!
- E-strom
- Kontakt:
Tipper det som skjer er at tannhjulenes tenner "legger seg" den veien de blir brukt. Når du ruller kjede og drev riktig vei går det smooth, mens når de brukes i revers blir det mer mekanisk støy.AJ skrev:...mens det derimot låter merkbart mer mekanisk når hjulet roteres bakover, i reversretningen.
Noen som som vet...?
Se for deg at den "rette" tanna på drevet etterhvert slites til en "haifinne"

Se bilder av slitte framdrev her:

https://www.google.no/search?q=worn+fro ... 9yCh0gmw_X" onclick="window.open(this.href);return false;
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

- Kawagutten
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Ang. kjede så rens og smør det opp,stram det til 2,5-3cm.Retallion skrev:Heisann,
På forhånd takk!
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
-
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Rykk og ujevn gange i lav fart kan tyde på at kjedet er ujevn strukket. Sett sykkel på midtstøtte eller depotstøtte og drei bakhjulet. Sjekk kjedeslakk på flere punkter. Hvis slakken ikke er jevn rundt hele kjedet så bør det byttes.
- E-strom
- Kontakt:
Ser for meg at kjedet strekkes jevnt over tid - altså slitasje, men hvordan er det mulig å strekke kjedet ujevnt?cannon skrev:Rykk og ujevn gange i lav fart kan tyde på at kjedet er ujevn strukket. Sett sykkel på midtstøtte eller depotstøtte og drei bakhjulet. Sjekk kjedeslakk på flere punkter. Hvis slakken ikke er jevn rundt hele kjedet så bør det byttes.

- 929rr
- Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09
Ikke noe problem og strekke et kjede ujamnt, kommer av litt hard kjøring, weeles og litt småslipp over humper med godt gasspådrag.
-
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Og ikke minst kjøring med for stramt kjede. Med nystrammet kjede slik at all bevegelse låses når færingen komprimeres skjer dette. Også med nye kjeder. Årsaken er at svingarmen er "hengslet" i et punkt bakenfor senter på kjededrevet. Og det er derfor kjeder skal monteres med minst angitt slakk.
Er du veldig lett og alltid kjører alene så kan du tillate det et litt stramt kjede, er du derimot tung og med passasjer så kan en ha det i slakkeste laget.
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Da har 1290'en tilbakelagt 19500 km.
Kun et fåtall tusen km ble kjørt før jeg monterte Tutoros automatisk kjedesmører. Kjedet på sykkelen virker å være i "god form" fortsatt.
En klar indikasjon på at kjede og kjedeglider er slitt er gliderens U-formede utsparing, eller "inspeksjonsluke, om man vil.
Når kjedenaglen ikke lenger vises i halvmåneutsparingen er glideren klar til å bli byttet ut. Sannsynligvis også kjedet.
Slik det ser ut på 1290'en etter snaue 20K:
Ikke mye slitasje å spore siden halve av naglehodet fortsatt synes i "inspeksjonsluka". Jeg må si jeg ser knapt noen forskjell fra sykkelen var ny.
Dette tyder på svært lite slitasje og kjedestrekk. Dagens moderne kjeder er for øvrig 'ferdigstrukket.
Jeg har justert kjedeslakken kun én gang i løpet av 19500 km og kjedet holder seg fint innafor spesifikasjonene på 4 - 4,5 cm.
Den automatiske kjedesmøreren sørger for påføring av olje utvendig på kjedet mens det er i drift. Slik ser kjedet ut etter endt kjøretur, kort eller lang:

Legg merke til kjedeleddet i den rød sirkelen:
et stryk med en fingertupp viser at det er et tynt oljefilm på rulla.
Jeg er ikke særlig i tvil om at dette må være den beste smøreløsningen for drivkjeder og drev til MC og at det vil forlenge levetiden betydelig.
Skal bli interessant å se om hvor lenge originalkjedet holder med Tutoro smøringen.
Kjedet lager heller ingen hørbar støy i kjøreretningen, bare en jevn dempet lyd av et kjede i bevegelse. Det virker som at den påførte olja også er støydempende. Derimot er det litt mekanisk lyd når hjulet rulles kjapt i revers (mens sykkelen står på midtstøtta...
), men slett ikke plagsomt. Naturlig nok, siden sykkelen kun kjører i "revers" når den trilles inn i garasjen...
.
Begge drevene ser heller ikke slitt ut etter snaue 20K.
Kun et fåtall tusen km ble kjørt før jeg monterte Tutoros automatisk kjedesmører. Kjedet på sykkelen virker å være i "god form" fortsatt.
En klar indikasjon på at kjede og kjedeglider er slitt er gliderens U-formede utsparing, eller "inspeksjonsluke, om man vil.
Når kjedenaglen ikke lenger vises i halvmåneutsparingen er glideren klar til å bli byttet ut. Sannsynligvis også kjedet.
Slik det ser ut på 1290'en etter snaue 20K:

Ikke mye slitasje å spore siden halve av naglehodet fortsatt synes i "inspeksjonsluka". Jeg må si jeg ser knapt noen forskjell fra sykkelen var ny.
Dette tyder på svært lite slitasje og kjedestrekk. Dagens moderne kjeder er for øvrig 'ferdigstrukket.
Jeg har justert kjedeslakken kun én gang i løpet av 19500 km og kjedet holder seg fint innafor spesifikasjonene på 4 - 4,5 cm.
Den automatiske kjedesmøreren sørger for påføring av olje utvendig på kjedet mens det er i drift. Slik ser kjedet ut etter endt kjøretur, kort eller lang:

Legg merke til kjedeleddet i den rød sirkelen:
et stryk med en fingertupp viser at det er et tynt oljefilm på rulla.
Jeg er ikke særlig i tvil om at dette må være den beste smøreløsningen for drivkjeder og drev til MC og at det vil forlenge levetiden betydelig.
Skal bli interessant å se om hvor lenge originalkjedet holder med Tutoro smøringen.
Kjedet lager heller ingen hørbar støy i kjøreretningen, bare en jevn dempet lyd av et kjede i bevegelse. Det virker som at den påførte olja også er støydempende. Derimot er det litt mekanisk lyd når hjulet rulles kjapt i revers (mens sykkelen står på midtstøtta...

Begge drevene ser heller ikke slitt ut etter snaue 20K.

- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Nydelig dette
Det hadde også vært interessant med et godt bilde av tennene på bakdrevet rett fra siden. Det er først og fremst disse som gir indikasjoner på slitasje
Jeg monterte selv Tutoro på TDMen i vår, men kjørte faktisk ikke langt nok til at jeg var ferdig med innstilling av oljemengde før jeg solgte sykkelen. Men jeg kjørte langt nok til at kjedet ble bortimot reint. Ikke mer av den svarte gugga som hang på kjede og drev. Det var en fantastisk opplevelse

Det hadde også vært interessant med et godt bilde av tennene på bakdrevet rett fra siden. Det er først og fremst disse som gir indikasjoner på slitasje

Jeg monterte selv Tutoro på TDMen i vår, men kjørte faktisk ikke langt nok til at jeg var ferdig med innstilling av oljemengde før jeg solgte sykkelen. Men jeg kjørte langt nok til at kjedet ble bortimot reint. Ikke mer av den svarte gugga som hang på kjede og drev. Det var en fantastisk opplevelse

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Bilder av bakdrevet fra siden skal man alltids greie å få tatt :-) .
Fordrevet er det litt verre med siden det er skjult bak et plastdeksel... Som jeg ikke tar bryet med nå i kveld å skru av for å ta bilde.
Fordrevet er det litt verre med siden det er skjult bak et plastdeksel... Som jeg ikke tar bryet med nå i kveld å skru av for å ta bilde.

- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Tror ikke det er så nøye. Man ser det meste med å studere bakdrevet.AJ skrev:Bilder av bakdrevet fra siden skal man alltids greie å få tatt :-) .
Fordrevet er det litt verre med siden det er skjult bak et plastdeksel...
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Jeg er langt fra noen fagmann på området, men synes bakdrevet fortsatt ser bra ut:

Som man ser av dette og de andre bildene jeg har lagt ut, er hverken drev eller kjede gullende reint, men belagt med en oljefilm av den grønn-sorte Toturo oljen.
Etter kjøring i regn derimot blir kjedet blankt og fint, akkurat som produsenten av både smører og olje lover.
For egen del ser jeg på det som betryggende at det er en oljefilm på drevtennene og kjedet. Det viser at oljesmøreren fungerer som den skal.
Ellers er jeg veldig fornøyd med å ha funnet innstillingen som gjør at kjedet får akkurat nok olje uten at bakfelgen grises ned av rester som kastes av kjedet.

Som man ser av dette og de andre bildene jeg har lagt ut, er hverken drev eller kjede gullende reint, men belagt med en oljefilm av den grønn-sorte Toturo oljen.
Etter kjøring i regn derimot blir kjedet blankt og fint, akkurat som produsenten av både smører og olje lover.
For egen del ser jeg på det som betryggende at det er en oljefilm på drevtennene og kjedet. Det viser at oljesmøreren fungerer som den skal.
Ellers er jeg veldig fornøyd med å ha funnet innstillingen som gjør at kjedet får akkurat nok olje uten at bakfelgen grises ned av rester som kastes av kjedet.

- Snikkeren
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Det er ikke tvil om at Tutoro'en er et bra produkt. Enkel å montere. Kommer til å kjøpe meg en sånn til 1290'en i nærmeste fremtid.
Hvilke innstilling har du den på, AJ? Altså hvor mange omdreininger på justeringsknotten?
Hvilke innstilling har du den på, AJ? Altså hvor mange omdreininger på justeringsknotten?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Dette er fantastisk bra til å ha gått 20 000 km 

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Etter at jeg flyttet dysa til framdrevet og på oversiden av kjedet rett før drevtann og kjede møtes, har jeg prøvd meg fram og endt opp med en og en kvart omdreining.Snikkeren skrev:Det er ikke tvil om at Tutoro'en er et bra produkt. Enkel å montere. Kommer til å kjøpe meg en sånn til 1290'en i nærmeste fremtid.
Er det skikkelig varmt i været skrur jeg gjerne en kvart omdreining tilbake pga. av viskositeten i olja påvirkes av varmen.