Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
Ja no er vel tråden din gått av hengslan allerede så , litt lengre ut på vidda gjør vel ikke så mye se på detta 3:25 uti ...https://www.youtube.com/watch?v=ftvuDWEOav4
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Det begynner å bli ei stund siden sist jeg skrev noe her, ganske enkelt for at kveldsturer med røyking rundt benken ikke akkurat fører til den helt store litterære opplevelsen for leseren. Såpass selvinnsikt må man ha.....
De siste dagene har jeg vært i dårlig humør, på grensen til å være helt ufordragelig.
Det ser ut til at det ikke blir tur til Saltstraumen, formannen på verkstedet hadde allerede søkt og fått innvilget ferie de dagene jeg hadde tenkt å bruke på turen.
Han skal fiske laks og noen hobbyer er tydeligvis mere verdt enn andre.
Laksefiskere og elgjegere skulle egentlig hatt yrkesforbud, fridagene deres skal alltid gå foran andres fridager .
Enkelte steder stopper omtrent hele samfunnet opp i fiskesesongen og jakttida.
De folkene må koste arbeidsplassene og landet minst like mye som koronaen.
Vel, jeg får se.
Det kan nok enda la seg gjøre å få fri fredag 20.august og kjøre ned på en dag. Og hjem i igjen søndag.
Men akkurat nå synes jeg det blir for mye stress.
De siste dagene har jeg vært i dårlig humør, på grensen til å være helt ufordragelig.
Det ser ut til at det ikke blir tur til Saltstraumen, formannen på verkstedet hadde allerede søkt og fått innvilget ferie de dagene jeg hadde tenkt å bruke på turen.
Han skal fiske laks og noen hobbyer er tydeligvis mere verdt enn andre.
Laksefiskere og elgjegere skulle egentlig hatt yrkesforbud, fridagene deres skal alltid gå foran andres fridager .
Enkelte steder stopper omtrent hele samfunnet opp i fiskesesongen og jakttida.
De folkene må koste arbeidsplassene og landet minst like mye som koronaen.
Vel, jeg får se.
Det kan nok enda la seg gjøre å få fri fredag 20.august og kjøre ned på en dag. Og hjem i igjen søndag.
Men akkurat nå synes jeg det blir for mye stress.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Domino
- Innlegg: 1187
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Jompa, en mann i 50årene
Jeg tenker (dersom jeg får sykkelen i drift) å ta fri fredag. Men satser på å kjøre torsdag direkte fra jobb, så blir det en merkbart kortere etappe fredagen. Så det er kanskje noe å tenke på?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39785
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
En av flere fordeler med å være pensjonist; man slipper å forholde seg til slike ting...Jompa skrev: 01 jul 2021, 20:12 De siste dagene har jeg vært i dårlig humør, på grensen til å være helt ufordragelig.
Det ser ut til at det ikke blir tur til Saltstraumen, formannen på verkstedet hadde allerede søkt og fått innvilget ferie de dagene jeg hadde tenkt å bruke på turen.
Han skal fiske laks og noen hobbyer er tydeligvis mere verdt enn andre.
<...>
Vel, jeg får se.
Det kan nok enda la seg gjøre å få fri fredag 20.august og kjøre ned på en dag. Og hjem i igjen søndag.
Men akkurat nå synes jeg det blir for mye stress.
Uansett så håper jeg du finner en løsning og at vi møtes igjen på Saltstraumen.
Du skal på ingen måte føle det som et press av noe slag, men en av grunnene til at forum-treffet nok en gang ble lagt til nord i landet var for å gi deg og andre der oppe en enda bedre mulighet til å treffe oss andre søringa på forumet

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Jeg har allerede tenkt litt på Dominos ide om å kjøre torsdag kveld, f eks til Midttroms.
Skal i alle fall hive meg på sykkelen og ta en kveldstur nå. 19 grader og knallvær I kveld.
Skal i alle fall hive meg på sykkelen og ta en kveldstur nå. 19 grader og knallvær I kveld.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39785
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
Lurt!Jompa skrev: 01 jul 2021, 20:34 Skal i alle fall hive meg på sykkelen og ta en kveldstur nå. 19 grader og knallvær I kveld.

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
Kaffe på benken ca 18 i kveld ??AJ skrev:Lurt!Jompa skrev: 01 jul 2021, 20:34 Skal i alle fall hive meg på sykkelen og ta en kveldstur nå. 19 grader og knallvær I kveld.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Beklager. Er opptatt hele kvelden
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Tre timers tur i kveld, ernda over 18 grader her jeg sitter på verandaen og skriver.
Ingen bilder fra turen, men noen som er etpar uker gamle.
En lørdag ettermiddag fikk jeg telefon fra en som var på tur i lag med en annen som hadde problemer med en Indian Chief fra 1947.
Problemet var at mutteren som holder kickpedalen fast på akslingen hadde løsna og 5 lagerkuler i mekanismen var forsvunnet på vidda.
Og så hadde han som ringte fått et tips fra en felles kompis i midttroms om at jeg muligens kunne hjelpe.
Chiefen trengte fem 3/8" kulelagerkuler, ca 9,5 mm diameter.
Jeg hadde to forskjellige lagere liggende og kjørte ned på jobben for å kutte dem.
Ingen av de to hadde kuler med omtrent rett diameter, men jeg var heldig og fant et gammelt thrustlager som var byttet ut på ei heisekran.
Og diameter på kulene ? 9,5 mm.
Ringte og ga beskjed om at jeg hadde funnet kuler og kjørte i vei til Solvang camping.
Jeg hadde sett for meg en ganske nyrestaurert Indian, men denne var i beste fall i «»bruksstand».
Han som kjørte den var fra Drammen og hadde startet med sin egen sykkel med Nordkapp som mål.
Ved Trondheim fikk han havari på gearkassa og fikk låne den som han hadde vært på Nordkapp med.
Sykkelen var brukt som isracer de siste årene og hadde ett visst preg av alderdom.
Kulene kom rast på plass , grease var det rikelig av i enden på eksospotta.......
Egentlig var det vel ei grusom blandinf av tjukk motorolje og sot, men godt nok til å smøre en enkel mekanisme.
Han som hadde ringt meg kjørte denne sykkelen, en pen og original XS650.
I tillegg til meg var det kommet etpar andre lokale helter, så det ble en time eller mere med mc-prat før jeg ønsket god tur videre og kjørte hjem.
Ingen bilder fra turen, men noen som er etpar uker gamle.
En lørdag ettermiddag fikk jeg telefon fra en som var på tur i lag med en annen som hadde problemer med en Indian Chief fra 1947.
Problemet var at mutteren som holder kickpedalen fast på akslingen hadde løsna og 5 lagerkuler i mekanismen var forsvunnet på vidda.
Og så hadde han som ringte fått et tips fra en felles kompis i midttroms om at jeg muligens kunne hjelpe.
Chiefen trengte fem 3/8" kulelagerkuler, ca 9,5 mm diameter.
Jeg hadde to forskjellige lagere liggende og kjørte ned på jobben for å kutte dem.
Ingen av de to hadde kuler med omtrent rett diameter, men jeg var heldig og fant et gammelt thrustlager som var byttet ut på ei heisekran.
Og diameter på kulene ? 9,5 mm.
Ringte og ga beskjed om at jeg hadde funnet kuler og kjørte i vei til Solvang camping.
Jeg hadde sett for meg en ganske nyrestaurert Indian, men denne var i beste fall i «»bruksstand».
Han som kjørte den var fra Drammen og hadde startet med sin egen sykkel med Nordkapp som mål.
Ved Trondheim fikk han havari på gearkassa og fikk låne den som han hadde vært på Nordkapp med.
Sykkelen var brukt som isracer de siste årene og hadde ett visst preg av alderdom.
Kulene kom rast på plass , grease var det rikelig av i enden på eksospotta.......
Egentlig var det vel ei grusom blandinf av tjukk motorolje og sot, men godt nok til å smøre en enkel mekanisme.
Han som hadde ringt meg kjørte denne sykkelen, en pen og original XS650.
I tillegg til meg var det kommet etpar andre lokale helter, så det ble en time eller mere med mc-prat før jeg ønsket god tur videre og kjørte hjem.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Jompa, en mann i 50årene

En trivelig del av MC livet, og den havarerte var heldig å finne en som vet hva han driver med!

"Do the right thing"
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39785
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
Både artig og spenstig med slike MC-folk :) .
Må være spesielt hyggelig også å hjelpe slike "våghalser"
.
Jeg hadde nok aldri turt å dra på slik langtur med slike veteransykler...
Må være spesielt hyggelig også å hjelpe slike "våghalser"

Jeg hadde nok aldri turt å dra på slik langtur med slike veteransykler...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Jompa, en mann i 50årene
Det er en av fordelene ved å kjøre en "analog sykkel"AJ skrev: 07 jul 2021, 12:18 Både artig og spenstig med slike MC-folk :) .
Må være spesielt hyggelig også å hjelpe slike "våghalser".
Jeg hadde nok aldri turt å dra på slik langtur med slike veteransykler...![]()

Man er ikke helt fortapt om uhellet er ute.

"Do the right thing"
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Jompa, en mann i 50årene
Så lenge man kjenner sitt kjøretøy, går det jo oftest bra. Har selv kjørt ned til Franskegrensa og hjem igjen med bobla mi fra 1955 og 30hk.
Den er jo på hjemmebane på autobahn og med full gass
Den er jo på hjemmebane på autobahn og med full gass
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
Nei disse nymotens tingan e ikke bare å kunne hjelpe med , takke meg til gammelt som man forstår seg litt på.Relax skrev: 07 jul 2021, 14:08 Det er en av fordelene ved å kjøre en "analog sykkel"![]()
Man er ikke helt fortapt om uhellet er ute.
![]()
Fin jobb å hjelpe til, og ganske tøfft å legge i vei med sånt utstyr.. begge deler sier en del om det å kjøre sykkel.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39785
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
Slett ikke uenig i det.Relax skrev: 07 jul 2021, 14:08 Det er en av fordelene ved å kjøre en "analog sykkel"![]()
Man er ikke helt fortapt om uhellet er ute.
![]()
Når det gjelder KTM'en mine så skal jeg fint greie å bytte kjede og drev om behovet for dette skulle skje uten verkstedhjelp i umiddelbar nærhet.
Verre om det skulle oppstå problemer med en kardang...
Og ikke minst hvis vital elektronikk skulle finne på å lage problemer. Akkurat det er achilleshælen på disse moderne elektroteknofiserte syklene...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, på treff med Rainy Riders
Oi, det har gått to måneder siden sist jeg kludret ned noe her.
Vel, tida går tydeligvis fortere jo eldre man blir
Årets eneste skikkelige tur gikk til Saltstraumen og forumtreffet.
Starta direkte etter jobb torsdag før trerffet og hadde bestilt hytte på Lapphaugen rett på nordsida av Gratangsfjellet.
Litt vel ambisiøst å kjøre 43 mil etter klokka 4 oppdaget jeg etterhvert, særlig med de første 30 i konstant regnvær.
Men jeg kom da omsider frem til hytta i ellevetida på kvelden, og tok en lang og varm dusj før jeg krøp under dyna og sovna tvert.
Våkna fredagsmorran til tett tåke og var mer enn middels pessimistisk da jeg starta videre sørover.
Første stopp var i Bjerkvik, bensin og frokost på Esso.
Der kom jeg i snakk med en som også var på mc-tur sørover, og været var et naturlig tema. Elendig værmelding men
fyren som var fra Harstad kunne fortelle at meteorologene alltid tar feil når de melder nordavind og regn nord i Nordland.
Og det stemte, nesten ikke regn før Fauske utpå ettermiddagen.
Så humøret steg betraktelig etter hvert som jeg kom sørover, temperaturen holdt seg lav.
Neste stopp ble i Ballangen hos Harley Davidson Nordnorge.
Jeg har hørt mye om butikken og servicen der og kan vel oppsummere besøket med tre kopper kaffe, tilbud om to prøvekjøringer og ellers svært trivelige folk.
Den ene sykkelen jeg fikk tilbud om å prøve var den nye Pan America, den ser forresten mye bedre ut i virkeligheten enn på bilder.
Kjørte videre etter en time og kunne cruise rett ombord i ferga over Tysfjorden.
En merkelig opplevelse for en som er vant til å se fergene to hundre meter fra land når siste sving mot fergekaia passeres.
Jeg kom fram til campingen på ettermiddagen og rakk akkurat å pakke ut før resten kom rausende inn.
Mange gamle kjente som det er artig og treffe igjen, og etpar nye kjentfolk.
Om kvelden ble det øl og mer eller mindre sanne historier på trappa hos AJ.
Lørdagen var uten noe spikret program, og det syns jeg er veldig greit.
Vi var flere som kjørte til Bodø og var innom Mc garagen, jeg hadde en forestilling om at det det skulle være mere « butikk» men vareutvalget er ganske begrenset.
Lokalene er i alle fall stilige og jeg vet at de gjør en god jobb både med vanlig vedlhold/service og projektene sine.
Etterpå ble det ei lang økt på Norsk Luftfartsmuseum.
Kommer tilbake med mer i morgen eller en annen dag.
Vel, tida går tydeligvis fortere jo eldre man blir

Årets eneste skikkelige tur gikk til Saltstraumen og forumtreffet.
Starta direkte etter jobb torsdag før trerffet og hadde bestilt hytte på Lapphaugen rett på nordsida av Gratangsfjellet.
Litt vel ambisiøst å kjøre 43 mil etter klokka 4 oppdaget jeg etterhvert, særlig med de første 30 i konstant regnvær.
Men jeg kom da omsider frem til hytta i ellevetida på kvelden, og tok en lang og varm dusj før jeg krøp under dyna og sovna tvert.
Våkna fredagsmorran til tett tåke og var mer enn middels pessimistisk da jeg starta videre sørover.
Første stopp var i Bjerkvik, bensin og frokost på Esso.
Der kom jeg i snakk med en som også var på mc-tur sørover, og været var et naturlig tema. Elendig værmelding men
fyren som var fra Harstad kunne fortelle at meteorologene alltid tar feil når de melder nordavind og regn nord i Nordland.
Og det stemte, nesten ikke regn før Fauske utpå ettermiddagen.
Så humøret steg betraktelig etter hvert som jeg kom sørover, temperaturen holdt seg lav.
Neste stopp ble i Ballangen hos Harley Davidson Nordnorge.
Jeg har hørt mye om butikken og servicen der og kan vel oppsummere besøket med tre kopper kaffe, tilbud om to prøvekjøringer og ellers svært trivelige folk.
Den ene sykkelen jeg fikk tilbud om å prøve var den nye Pan America, den ser forresten mye bedre ut i virkeligheten enn på bilder.
Kjørte videre etter en time og kunne cruise rett ombord i ferga over Tysfjorden.
En merkelig opplevelse for en som er vant til å se fergene to hundre meter fra land når siste sving mot fergekaia passeres.
Jeg kom fram til campingen på ettermiddagen og rakk akkurat å pakke ut før resten kom rausende inn.
Mange gamle kjente som det er artig og treffe igjen, og etpar nye kjentfolk.
Om kvelden ble det øl og mer eller mindre sanne historier på trappa hos AJ.
Lørdagen var uten noe spikret program, og det syns jeg er veldig greit.
Vi var flere som kjørte til Bodø og var innom Mc garagen, jeg hadde en forestilling om at det det skulle være mere « butikk» men vareutvalget er ganske begrenset.
Lokalene er i alle fall stilige og jeg vet at de gjør en god jobb både med vanlig vedlhold/service og projektene sine.
Etterpå ble det ei lang økt på Norsk Luftfartsmuseum.
Kommer tilbake med mer i morgen eller en annen dag.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
MC garasjen, sin butikk er ganske ny og de føler seg litt frem, første året med klær, ble jeg fortalt.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Flymuseet i Bodø.
En militær og en sivil avdeling. Det ble ingen bilder av den militære delen der de har alle norske jagerfly fra Spitfire til og med Starfighter, U2, noen tyske fly fra krigen, helikopter, Nike- raketter og mye mer.
Widerøes Twin Otter har jeg reist med noen ganger, og sendt varer med mange ganger da jeg jobbet på Felleskjøpet for omtrent 25 år siden.
Hvis bagasjerommet var fullt satte man pappeskene med deler på gulvet i midtgangen, enkelt og greit.
Ingen sikkerhetskontroll og den som sendte varer måtte selv bære dem ut til flyet hvis man var sent ute.
Norving med base i Kirkenes var en gang landets fjerde største flyselskap.
De drev både ordinær ruteflyvning, taxiflyvning og hadde anbudet på ambulanseflyvning i Troms og Finnmark.
Her er et av ambulanseflyene, LN-MAF som var stasjonert i Finnmark.
Flyet, et Britten Norman BN2A ble bygd i 1975 og var i bruk til 1983 da det crashlandet i Båtsfjord.
Del av cabinen på en DC9.
Det luktet enda tobakksrøyk av setene.
Det ble noen timer på museet før turen gikk tilbake til Saltstraumen.
Litt mere øl og flere samtaler utover ettermiddagen før de fleste av oss gikk ned på hotellet og spiste en meget god fiskesuppe til middag.
Søndag morgen var det tid for hjemtur.
Med 78 mil å kjøre startet jeg ganske tidlig sånn omtrent kvart over åtte.
Innom Fauske for bensinfylling og E6 nordover.
En sen lunch i midttroms.
Lyngen sent på ettermiddagen.
Kvart på ni om kvelden stoppet jeg foran garasjeporten hjemme, fornøyd med å ha klart turen på 12,5 timer.
En militær og en sivil avdeling. Det ble ingen bilder av den militære delen der de har alle norske jagerfly fra Spitfire til og med Starfighter, U2, noen tyske fly fra krigen, helikopter, Nike- raketter og mye mer.
Widerøes Twin Otter har jeg reist med noen ganger, og sendt varer med mange ganger da jeg jobbet på Felleskjøpet for omtrent 25 år siden.
Hvis bagasjerommet var fullt satte man pappeskene med deler på gulvet i midtgangen, enkelt og greit.
Ingen sikkerhetskontroll og den som sendte varer måtte selv bære dem ut til flyet hvis man var sent ute.
Norving med base i Kirkenes var en gang landets fjerde største flyselskap.
De drev både ordinær ruteflyvning, taxiflyvning og hadde anbudet på ambulanseflyvning i Troms og Finnmark.
Her er et av ambulanseflyene, LN-MAF som var stasjonert i Finnmark.
Flyet, et Britten Norman BN2A ble bygd i 1975 og var i bruk til 1983 da det crashlandet i Båtsfjord.
Del av cabinen på en DC9.
Det luktet enda tobakksrøyk av setene.
Det ble noen timer på museet før turen gikk tilbake til Saltstraumen.
Litt mere øl og flere samtaler utover ettermiddagen før de fleste av oss gikk ned på hotellet og spiste en meget god fiskesuppe til middag.
Søndag morgen var det tid for hjemtur.
Med 78 mil å kjøre startet jeg ganske tidlig sånn omtrent kvart over åtte.
Innom Fauske for bensinfylling og E6 nordover.
En sen lunch i midttroms.
Lyngen sent på ettermiddagen.
Kvart på ni om kvelden stoppet jeg foran garasjeporten hjemme, fornøyd med å ha klart turen på 12,5 timer.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
Hvis noen lurer på hva vi ler slik av, det var fotografens forsøk på å ta oss gjennom sikkerhetsinstruksen

- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1685
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Jompa, en mann i 50årene
Var på flymuseet søndag 15 august, var fint det men så godt som folketomt.
Syns det var en merkelig avgjørelse å flytte det dit fra Gardermoen om man tenker besøkstall.
Det er vel ingen tvil om at det ville ha vært mye høyere besøkstall på Gardermoen, da det både er mere transit og folk som må slå ihjel tid.
Og ikke minst fastboende i store omegn... dette var nok ren politikk (distriktspolitikk) og null fornuft.
Syns det var en merkelig avgjørelse å flytte det dit fra Gardermoen om man tenker besøkstall.
Det er vel ingen tvil om at det ville ha vært mye høyere besøkstall på Gardermoen, da det både er mere transit og folk som må slå ihjel tid.
Og ikke minst fastboende i store omegn... dette var nok ren politikk (distriktspolitikk) og null fornuft.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Tja, nå er vel ingenting flyttet fra Gardermoen.Gammelsmurfen skrev: 08 sep 2021, 23:33 Var på flymuseet søndag 15 august, var fint det men så godt som folketomt.
Syns det var en merkelig avgjørelse å flytte det dit fra Gardermoen om man tenker besøkstall.
Det er vel ingen tvil om at det ville ha vært mye høyere besøkstall på Gardermoen, da det både er mere transit og folk som må slå ihjel tid.
Og ikke minst fastboende i store omegn... dette var nok ren politikk (distriktspolitikk) og null fornuft.
Forsvarets flymuseum ligger fremdeles der som det alltid har gjort, med en stor samling av fly.
Bodø passerte en mllion besøkende i 2015, omtrent 50 000 pr år siden åpninga i 1994.
Forsvarets museer har tilsammen i overkant av 500 000 besøkende pr år.
Fant ingen tall for Gardermoen, men de hadde sikkert hatt vesentlig flere besøkende med bedre lokaler og vært plassert rett over gata for flyplassen som i Bodø.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
Har vært utfor museet på Gardermoen, flere gsnger( bodd på nærmeste hotell), og det er såpass bortgjemt, at det er rart at det var besøkende der...Jompa skrev:Tja, nå er vel ingenting flyttet fra Gardermoen.Gammelsmurfen skrev: 08 sep 2021, 23:33 Var på flymuseet søndag 15 august, var fint det men så godt som folketomt.
Syns det var en merkelig avgjørelse å flytte det dit fra Gardermoen om man tenker besøkstall.
Det er vel ingen tvil om at det ville ha vært mye høyere besøkstall på Gardermoen, da det både er mere transit og folk som må slå ihjel tid.
Og ikke minst fastboende i store omegn... dette var nok ren politikk (distriktspolitikk) og null fornuft.
Forsvarets flymuseum ligger fremdeles der som det alltid har gjort, med en stor samling av fly.
Bodø passerte en mllion besøkende i 2015, omtrent 50 000 pr år siden åpninga i 1994.
Forsvarets museer har tilsammen i overkant av 500 000 besøkende pr år.
Fant ingen tall for Gardermoen, men de hadde sikkert hatt vesentlig flere besøkende med bedre lokaler og vært plassert rett over gata for flyplassen som i Bodø.
Ligger like ved inngangen til leiren vi hadde treninga før Libanon.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Re: Jompa, en mann i 50årene
Vi har et chapter i nord om du er interessert rolf-arnerolf-arne skrev: 09 sep 2021, 04:27
Ligger like ved inngangen til leiren vi hadde treninga før Libanon.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1685
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Jompa, en mann i 50årene
Flysamlingen på Gardermoen driftes i praksis av frivillige entusiaster og var stengt en periode også. Før dette var det en samling som var åpent for publikum fra 1984. Noen fly ble flyttet til Bodø, men mange/mye ble igjen da en del var i privat eie.rolf-arne skrev: 09 sep 2021, 04:27Har vært utfor museet på Gardermoen, flere gsnger( bodd på nærmeste hotell), og det er såpass bortgjemt, at det er rart at det var besøkende der...Jompa skrev:Tja, nå er vel ingenting flyttet fra Gardermoen.Gammelsmurfen skrev: 08 sep 2021, 23:33 Var på flymuseet søndag 15 august, var fint det men så godt som folketomt.
Syns det var en merkelig avgjørelse å flytte det dit fra Gardermoen om man tenker besøkstall.
Det er vel ingen tvil om at det ville ha vært mye høyere besøkstall på Gardermoen, da det både er mere transit og folk som må slå ihjel tid.
Og ikke minst fastboende i store omegn... dette var nok ren politikk (distriktspolitikk) og null fornuft.
Forsvarets flymuseum ligger fremdeles der som det alltid har gjort, med en stor samling av fly.
Bodø passerte en mllion besøkende i 2015, omtrent 50 000 pr år siden åpninga i 1994.
Forsvarets museer har tilsammen i overkant av 500 000 besøkende pr år.
Fant ingen tall for Gardermoen, men de hadde sikkert hatt vesentlig flere besøkende med bedre lokaler og vært plassert rett over gata for flyplassen som i Bodø.
Ligger like ved inngangen til leiren vi hadde treninga før Libanon.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Det er oppe kun i helgene (med unntak på onsdager noen få uker midtsommers) de sliter med å få midler og arbeidsfolk nok etter at forsvarets museer overtok ansvaret i 2015.
Enig at det er litt bortgjemt, så man må aktivt sjekke dette ut for å finne det om man ikke tilfeldigvis kjører forbi der det er skiltet.
I Bodø ligger museumet ved trafikkert vei og godt synlig, men over 2 km unna og ca. 25 minutter gange fra terminalbygget. Optimalt burde begge disse ha ligget tilknyttet eller nært terminalbygget.
Da hadde man nok fått bedre besøkstall da mange antagelig ville ha benyttet muligheten til å få tiden til å gå fortere ved transitt.