Stian87 skrev: 21 feb 2019, 11:02
Det er det motsatte av hva jeg har lært. Du du lenger til i §14 underbygger ikke det du skriver heller. Signal skal kun brukes ved behov, tegn skal gis uansett. Så kan man spørre seg om manglende tegngivning har betydning når det ikke er andre til stede, da det ikke er noen til å ta deg på fersken heller. Men det betyr ikke at det er lov
Dette blir nok en meningsutveksling av smal akademisk interesse for de få, vil jeg tro.
Men jeg mener fortsatt at man kun plikter å gi tegn, dvs. man
skal gjøre det, for å varsle/veilede annen trafikant i de tilfeller som er nevnt i § 14,2.
Ingen trafikant i nærheten og et viktig vilkår bortfaller, slik jeg ser det, og man plikter dermed ikke å bruke blinklys. Er altså
min tolkning.
I slike tilfeller er man selv eneste trafikant på stedet og trenger strengt tatt ikke å gi tegn til seg selv... Iflg. §14, 2 gjelder tegngivningen varsling til
annen trafikant. Altså andre enn en selv...

.
Skulle vært interessant å havne i den situasjonen at man ble vinket inn av onkel Blå etter å ha kjørt gjennom en rundkjøring
uten bruk av blinklys og ingen synlige trafikanter i nærheten, men derimot en "usynlig" kontrollkonstabel godt gjemt i et buskas eller bak et hushjørne, som i stor hengiven tjenesteiver varsler stopposten om manglende blinklysbruk...
Da ville jeg absolutt vurdert å nekte vedtagelse av forenklet forelegg. Ikke minst pga. av at manglende blinklysbruk i et slikt tilfelle ikke ville medføre noen form for fare, dvs. mulig sammenstøt med annen ikke-tilstedeværende trafikant pga. manglende tegngivning.
Men faren ville derimot være stor for tap i en rettssak siden det antakelig ville vært min oppgave å legge fram bevis på at det ikke var behov for å gi tegn siden det ikke var andre trafikanter å varsle...
Men som allerede nevnt, denne trafikkregelen, altså § 14,2. og tolkningen av den blir av marginal akademisk interesse for ytterst få.
Selv er jeg en bevisst blinklysbruker og har dette såpass innebygd i kjøreatferden min at jeg sjelden unnlater å gjøre det, selv der det ikke er annen trafikk i nærheten...