
AJ Arena...
Re: AJ Arena... KaTie M endelig hjemme - sesongen er i gang!
Gratulerer så mye med en ny flott sykkel AJ 

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: AJ Arena... KaTie M endelig hjemme - sesongen er i gang!
Dette systemet ser virkelig lovende ut, men der vil nok som med alt annet av teknologi, hevde at dette ikke har noe for segHaymaker skrev:Synes det ser lovende ut det systemet der.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=2h9MVbk ... freload=10[/video]

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... KaTie M endelig hjemme - sesongen er i gang!
Storm skrev:Gratulerer så mye med en ny flott sykkel AJ
Takker!Sopranoo skrev:Gratulerer med Pen pen sykkel! Den følelsen av en ny sykkel må være herlig! Selv sitter jeg å fortsatt er litt småbitter over at jeg ikke har fått min enda....
Håper den er helt rå å kjøre! Ser hvertfall RÅ ut!
Drive Safe!
Jo'a, synes selv at dette er en flott sykkel, ja :-) .
Synes faktisk at den er ganske pen også...


Rå å kjøre? Det kan jeg skrive under på! Enda jeg ikke har vært over 6500 rpm enda. Ok, ok...

Brutaliteten vil antakelig manifestere seg høyt og tydelig fra dette turtallsområdet til 'rødmerkingen' på 10250...

Ellers er 1290'en overraskende letthåndterlig og svingvillig med lavt tyngdepunkt og god balanse.
Skal bli bra å få den tilbake fra førstegangsservicen og teste ut mer av potensialet...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... KaTie M endelig hjemme - sesongen er i gang!
Hjemme igjen etter å ha henta 1290'en etter 1000 km førstegangsservice.
GPS kabel på plass, samme med ny tankring som erstatning for det originale med skjemmende rift ved et av skruehullene og til slutt Roadlok'en på forhjulet:



I tillegg var sideveskene klare. Bakpå tok med seg disse i bilen...
Er straks på vei ned i garasjen for å sjekke disse nærmere og finne ut at de forhåpentligvis er enkle å feste og ta av sykkelen.
Bilder kommer senere...
GPS kabel på plass, samme med ny tankring som erstatning for det originale med skjemmende rift ved et av skruehullene og til slutt Roadlok'en på forhjulet:




I tillegg var sideveskene klare. Bakpå tok med seg disse i bilen...
Er straks på vei ned i garasjen for å sjekke disse nærmere og finne ut at de forhåpentligvis er enkle å feste og ta av sykkelen.
Bilder kommer senere...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... KaTie M endelig hjemme - sesongen er i gang!
Da kom sideveskene på plass også.
Advarsel på innpakningen om å lese brukermanualen først. Den lå selvfølgelig igjen i pappesken hos AMD...
Men festløsningen var ikke verre enn at til og meg jeg fant ut av det...
.
Boksene ser bra ut og kler sykkelen godt. Liker også åpningsløsningen, men savner enkeltbærehåndtak. Dobbelthåndtak er ikke like praktisk.
Kvaliteten? Mmmja...
. Ikke helt overbevist. Men får nå prøve dem (på en svenskehandletur senere i mai...
) før jeg feller noen endelig dom.


Koblet for øvrig ut tilleggsvalget HHC (Hill Hold Control), men kommer helt klart til å switche over på "On" når tur med full oppakning og passasjer går i retning stigende terreng med krappe svinger.
Advarsel på innpakningen om å lese brukermanualen først. Den lå selvfølgelig igjen i pappesken hos AMD...


Men festløsningen var ikke verre enn at til og meg jeg fant ut av det...

Boksene ser bra ut og kler sykkelen godt. Liker også åpningsløsningen, men savner enkeltbærehåndtak. Dobbelthåndtak er ikke like praktisk.
Kvaliteten? Mmmja...




Koblet for øvrig ut tilleggsvalget HHC (Hill Hold Control), men kommer helt klart til å switche over på "On" når tur med full oppakning og passasjer går i retning stigende terreng med krappe svinger.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Busa Trond
- Innlegg: 2744
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: AJ Arena... KaTie M endelig hjemme - sesongen er i gang!
Dem originale sideveskene kler sykkelen greit dem
Men den dere Roadlok'en sitter den på den fordømte sia, eller betjener du den fra høyre!

Men den dere Roadlok'en sitter den på den fordømte sia, eller betjener du den fra høyre!
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: AJ Arena... KaTie M endelig hjemme - sesongen er i gang!
Dette så velig bra ut det... Hva er det du reagerer på med kvaliteten på boksene da? 

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... KaTie M endelig hjemme - sesongen er i gang!
Hm... når du nevner det, så...Busa Trond skrev:Dem originale sideveskene kler sykkelen greit dem![]()
Men den dere Roadlok'en sitter den på den fordømte sia, eller betjener du den fra høyre!

Burde kanskje vært montert på høyre side, ja.
Måtte sjekke nærmere med hva jeg mener å ha sett i promo video'en.
Og ganske riktig; montering på venstre kaliper:

Kloke KTM hoder har bestemt at det skal være sånn. Litt kronglete, men greit nok. Selv om jeg ikke har prøvd den enda...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... KaTie M endelig hjemme - sesongen er i gang!
Kjapp jobb, enkel løsning:
Festeringen til Bags Connection tankveska ble satt på i dag. Mye enklere på denne enn Stelvio'en. Og veska tar seg like bra ut på 1290'en som den også gjorde det på Tiger 1050'en og Stelvio'en:



Ut og testkjøre etter monteringen for å sjekke om veska satt skikkelig på. Det gjorde den, selv i de verste humpene (uten at KaTie M egentlig bryr seg særlig om ujevnheter i veibanen...
).
Med tankveska på plass er sykker'n så godt som fullrigget og klar for de lange turene.
Traff Guzzi mekaniker Reimar på Roa og slo av en prat. Breva'en hans ser nydelig ut og Reimar var selvfølgelig nyfiken på KaTie M...
:

Festeringen til Bags Connection tankveska ble satt på i dag. Mye enklere på denne enn Stelvio'en. Og veska tar seg like bra ut på 1290'en som den også gjorde det på Tiger 1050'en og Stelvio'en:



Ut og testkjøre etter monteringen for å sjekke om veska satt skikkelig på. Det gjorde den, selv i de verste humpene (uten at KaTie M egentlig bryr seg særlig om ujevnheter i veibanen...

Med tankveska på plass er sykker'n så godt som fullrigget og klar for de lange turene.
Traff Guzzi mekaniker Reimar på Roa og slo av en prat. Breva'en hans ser nydelig ut og Reimar var selvfølgelig nyfiken på KaTie M...



_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... Snart fullrigget og klar for langturen!
Har straks rundet 2000 km med KaTie M og da er det på tide med en slags førsteinntrykksrapport.
Opplevelsen og helhetsinntrykket så langt er i all hovedsak svært godt.
1290 SA er en stor, men svært letthåndterlig sykkel. Tyngepunktet er lavt og balansen god.
Betenkeligheten jeg hadde med salhøyde på 86 cm. har vist seg å være ubegrunnet. Ingen problemer med å plante en eller begge føttene i bakken ved stans.
Er litt usikker på hva jeg skal mene om salen på sykkelen. Den kjennes og oppleves som hard, men flytter man litt på seg under kjøringen gir salen god støtte og sittekomfort. Kunne kanskje hadde litt mer stopping...
Har likevel tilgode å oppleve at jeg har måtte gå av sykkelen etter en time for å strekke på beina. Tror nok salen fortsatt er uvant i forhold til Stelvio og at den er bedre enn det litt blandede inntrykket jeg har etter snaue 2k kjørte km.
Kjørestillingen for øvrig opplever jeg som så nært perfekt som mulig. Meget god ergonomi! Akkurat passe bredt styre og god sittehøyde og knevinkel.
Sidespeilene er oversiktlige, lettjusterte og vibrasjonsfrie.
Vibrasjoner for øvrig merkes enkelte ganger i fotpinnene, men er langt fra plagsomme og nummenhetsfremkallende.
Motoren overrasker ved å være "snill som et lam" på lavgir i lav fart. Ved pådrag transformeres den til brautende brutalitet! Og jeg har selvfølgelig ikke hatt muligheten enda til å ta ut noe i nærheten av sykkelens fulle potensial her i landet så tidlig i sesongen.
Må nok utenlands for å gi "fulle rulle" på denne for å se hva sykkelen virkelig er god for.
Fikk sjekket bagasjeløsningene i helga på årets første handletur i Sverige. God lastekapasitet i de originale KTM sideveskene som jeg så langt ikke har noe å utsette på. Toppboksen fra GIVI er det heller ingenting å si på.
En liten irriterende detalj har vært varmeskjoldet foran oljekjøleren. Dette er en billig løsning som er kommet på plass for å styre motorvarme vekk fra føreren. Løsningen er billig i den forstand at plastdekslet lager klaprelyder ved at slår mot oljekjøleren ved kjøring på ujevn vei. En irriterende og godt hørbar plastklaprelyd.
En midlertidig løsning, som kanskje kan vare, er å presse plastdekslet litt ut med en hul del av en universal tennplugghette i varmebestandig gummi.
Prøvde dette i dag og etter en tur på noen mil funket løsningen fortsatt.
Bortsette fra denne lille (og forsåvidt helt ubetydelige detaljen) er jeg så langt storfornøyd med 1290'en!
En fantastisk flott sykkel å kjøre og på ingen måte noen kjedelig sykkel (jfr. annen tråd her inne
).
Her noen bilder fra dagens ettermiddagstur i tillegg til bilder av løsningen med varmeskjold dekselet på oljekjøleren...:





Opplevelsen og helhetsinntrykket så langt er i all hovedsak svært godt.
1290 SA er en stor, men svært letthåndterlig sykkel. Tyngepunktet er lavt og balansen god.
Betenkeligheten jeg hadde med salhøyde på 86 cm. har vist seg å være ubegrunnet. Ingen problemer med å plante en eller begge føttene i bakken ved stans.
Er litt usikker på hva jeg skal mene om salen på sykkelen. Den kjennes og oppleves som hard, men flytter man litt på seg under kjøringen gir salen god støtte og sittekomfort. Kunne kanskje hadde litt mer stopping...
Har likevel tilgode å oppleve at jeg har måtte gå av sykkelen etter en time for å strekke på beina. Tror nok salen fortsatt er uvant i forhold til Stelvio og at den er bedre enn det litt blandede inntrykket jeg har etter snaue 2k kjørte km.
Kjørestillingen for øvrig opplever jeg som så nært perfekt som mulig. Meget god ergonomi! Akkurat passe bredt styre og god sittehøyde og knevinkel.
Sidespeilene er oversiktlige, lettjusterte og vibrasjonsfrie.
Vibrasjoner for øvrig merkes enkelte ganger i fotpinnene, men er langt fra plagsomme og nummenhetsfremkallende.
Motoren overrasker ved å være "snill som et lam" på lavgir i lav fart. Ved pådrag transformeres den til brautende brutalitet! Og jeg har selvfølgelig ikke hatt muligheten enda til å ta ut noe i nærheten av sykkelens fulle potensial her i landet så tidlig i sesongen.
Må nok utenlands for å gi "fulle rulle" på denne for å se hva sykkelen virkelig er god for.
Fikk sjekket bagasjeløsningene i helga på årets første handletur i Sverige. God lastekapasitet i de originale KTM sideveskene som jeg så langt ikke har noe å utsette på. Toppboksen fra GIVI er det heller ingenting å si på.
En liten irriterende detalj har vært varmeskjoldet foran oljekjøleren. Dette er en billig løsning som er kommet på plass for å styre motorvarme vekk fra føreren. Løsningen er billig i den forstand at plastdekslet lager klaprelyder ved at slår mot oljekjøleren ved kjøring på ujevn vei. En irriterende og godt hørbar plastklaprelyd.
En midlertidig løsning, som kanskje kan vare, er å presse plastdekslet litt ut med en hul del av en universal tennplugghette i varmebestandig gummi.
Prøvde dette i dag og etter en tur på noen mil funket løsningen fortsatt.
Bortsette fra denne lille (og forsåvidt helt ubetydelige detaljen) er jeg så langt storfornøyd med 1290'en!
En fantastisk flott sykkel å kjøre og på ingen måte noen kjedelig sykkel (jfr. annen tråd her inne

Her noen bilder fra dagens ettermiddagstur i tillegg til bilder av løsningen med varmeskjold dekselet på oljekjøleren...:





_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: AJ Arena... KaTie M inntrykk etter 2000 kjørte km.
Dæven, bare å klare å finne hva som laget den lyden er imponerende nok i seg selv.
Utifra bildet ser det ikke ut som store greien 


Re: AJ Arena... KaTie M inntrykk etter 2000 kjørte km.
Det er er en flott sykkel som du garantert vil få mye glede av
Du har ikke nevnt det, men LYDEN fra en sånn sykkel er som den flotteste musikk. Særlig når turtallet øker
Derfor har jeg full forståelse for at du vil ha bort alle andre sjenerende lyder
Bare sånn for å ha nevnt det, i tilfelle du skulle være urolig for det mener jeg, så kan du bare si fra til Pollti og meg hvis du trenger noen gode råd vedrørende det mekaniske. Vi hjalp deg jo med girkassa til Hunndajjen husker du. Den som egentlig var til Transit og viste seg å inneholde flere tusen fremmedarbeidere, eller hvordan det nå var.
. Vi skrur under mottoet: Det som ikke kan fikses med ei slegge, er et elektrisk problem.



Bare sånn for å ha nevnt det, i tilfelle du skulle være urolig for det mener jeg, så kan du bare si fra til Pollti og meg hvis du trenger noen gode råd vedrørende det mekaniske. Vi hjalp deg jo med girkassa til Hunndajjen husker du. Den som egentlig var til Transit og viste seg å inneholde flere tusen fremmedarbeidere, eller hvordan det nå var.

1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
Re: AJ Arena... KaTie M inntrykk etter 2000 kjørte km.
Var ikke Transit gearkassa full av engelskmenn da ??? Ihvertfall så klarte vi å unngå at AJ ble stilt for FN domstol anklaget for stygge ting som etnisk utrensing, diskriminering og det som værre var. Eneste fornuftige bilen AJ har hatt forresten, jeg tror han venter på no ånkli flått fra lenger nord i lende. Foreresten så har jeg sett bilde av små kubikk fra Pyoang . De ække så gærne designmessig
Men jeg håper han holder seg unna så mye jobb som vi hadde med Hundaien hans
Eller var det en Dattisun med Hundai motor dyttet av engelskmenn siden Fård var tomme for Transit gearkasser ? Her trenger vi Ragnhild for å fortelle oss hva som enkli foregikk 



Re: AJ Arena... KaTie M inntrykk etter 2000 kjørte km.
Forresten så syntes jeg AJ burde stramme opp Oldemora si med karjolen. Sist jeg var der så serverte hu ertestuing til fleske duppe så hun rotet med kokeboka der, sikkert iredsel for at AJ skulle henge henne i horn på veggen ?
Siden jeg liker Oldemora til AJ så har jeg begynt å bygge vei for å komme henne til unnetning i ilfelle AJ vil ha henne til å skru Transit gearkasser fulle av engelskmenn !

Siden jeg liker Oldemora til AJ så har jeg begynt å bygge vei for å komme henne til unnetning i ilfelle AJ vil ha henne til å skru Transit gearkasser fulle av engelskmenn !

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... KaTie M inntrykk etter 2000 kjørte km.
Jalmar skrev: Bare sånn for å ha nevnt det, i tilfelle du skulle være urolig for det mener jeg, så kan du bare si fra til Pollti og meg hvis du trenger noen gode råd vedrørende det mekaniske. Vi hjalp deg jo med girkassa til Hunndajjen husker du. Den som egentlig var til Transit og viste seg å inneholde flere tusen fremmedarbeidere, eller hvordan det nå var.. Vi skrur under mottoet: Det som ikke kan fikses med ei slegge, er et elektrisk problem.

Jo'a... husker jo det, jeg.
Må bare korrigere litt. Va'kke Hunndajjen, men den hersens Almera'en som jeg fortsatt har. Har jo bare gått 235000 km, den!
Hørte noen ulyder i den også her om dagen. Viser seg at det er et varmeskjold der også, som er i ferd med å løsne. Er visst blitt "bron" under, som de sier herover. Når kjøyregreia blir "bron" under har fester til diverse ting en tendens til å bli borte og ting blir hengende og slenge.
Men for all del! greia ble EU-godkjent denne gangen også

Og eBay girkasse funker fortsatt

Skal se firhjulselendigheten går et par å til

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.