Nomade skrev: 23 mar 2020, 10:46
AJ skrev: 22 mar 2020, 22:12
Da ble det lagt inn bestilling på nytt CZ SDZZ 525 kjede til KTM'en, samme som sykkelen ble levert med, produsert i Tsjekkia.
Det som sitter på sykkelen nå har fungert problemfritt i nesten 35K og har enda en del å gå på.
Så da satser jeg på det samme igjen - til en god tilbudspris fra XLMOTO (kr. 1269,-):
KTM kjede.JPG
Valgte å kjøpe nå siden jeg er, begrunnet eller ubegrunnet, bekymret for økte priser på importvarer som dette noen måneder fram i tid i disse koronatider...

.
Det kan hende originaldrev og kjede holder ut 2020-sesongen, men planen er å bytte kjede og drev samtidig med dekkbytte i løpet av sensommeren. Så får man se hvor mye kjøring det blir denne sesongen.
Da passerer sikkert kjedet/drevsettet 40.000km

, men det er sikkert ikke den automatiske kjedesmøreren sin fortjeneste

( iflg noen skeptikere)
De som er skeptiske må gjerne være det, men
jeg tror i hvert fall at jevn smøring på bevegelige deler metall mot metall som kjede og drev jo er i stedet for smøring hver kjørte 300-600 km er mer til gavn enn gæernt, for å si det sånn

.
Og i beste fall øker det altså også livslengden på kjede og drev - for oss som i manges øyne antakelig er "overtroiske" når det gjelder dette...

.
Uansett, kontinuerlig oljesmøring av bevegelige metall mot metall deler under varierende og krevende forhold er i min bok det naturligste i verden.
Skulle f.eks. tatt seg ut hvis kjede og drev inni en motor skulle vært kapslet inn og kun fått oljesmøring annet enn f.eks. hver 500 km. Om noen i fullt alvor skulle mene at slik "tørrgang" med kun behov for sporadisk smøring hver 300-600 km, skulle ha noe for seg i en motor...

.
Et utenkelig scenario, selvfølgelig...
Tendensiøst eksempel, jeg vet, men likevel...

.