Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av AJ »

Når jeg er på tur tar jeg ikke på meg veilederkjøring, selv om jeg har gjort det en gang tidligere.
Men utelukker ikke at jeg kan gjøre det ellers ved en ledig anledning

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg lan som nevnt ta på meg dette, men det forutsetter at du får fraktet deg og sykkelen nærmere fredrikstad, samt at jeg slipper å følge deg helt hjem til Skedsmo etter turen.

Men det kan jo være andre som blir med på turen vil ta på seg oppgaven som ikke bor langt unna deg.

Jajo82
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022

Legg inn av Jajo82 »

Kan vel strengt talt ikke øvelseskjøre i Sverige🤔

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Jajo82 skrev: 14 aug 2024, 17:33 Kan vel strengt talt ikke øvelseskjøre i Sverige🤔
Det tenkte jeg ikke på... :-k

Er lovlig om man innretter seg etter dette:
Skjermbilde 2024-08-14 174207.png
https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-fo ... eskjoring/
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Oops...Jajo82 har nok et poeng jeg ikke tenkte på...

I utgangspunktet tror jeg ikke dette er lov. Dette er uansett noe TS bør sjekke ut...

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Kenneth 81 skrev: 14 aug 2024, 11:16 Tro om en Triumph Speed Twin 1200, HD XL1200 Sportster, Kawasaki Z900RS, Yamaha XJR 1300 eller kanskje en Triumph Bonneville Speedmaster er gode førstesykkler? :scratch :lol

Litt småschizofren liste det der. :crazy:
Ikke så dum liste det og ikke noe i veien med disse som førstesykkel egentlig :thumleft Mulig Sportster og XJR er litt store og tunge uten at sjekket om de er så mye verre enn de andre.

Synes Triumph er gode på retro men Kawasaki Z900RS er skikkelig tøff og kanskje litt letter enn de andre (igjen uten å ha sjekket) :D

Lykke til med ny oppkjøring :thumleft Lurt å ta en kjøretime tidligere på dagen så du er varm i trøya på oppkjøring?
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Kenneth 81
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)

Legg inn av Kenneth 81 »

Bjerknez skrev: 14 aug 2024, 13:52 Kan du ikke slå deg med på MC treffet fra den 23-25 august da?

Sikkert noen som vil være ledsager og da får du 2-3 dager med kjøring. Kan sikkert stille opp jeg, men frister ikke å kjøre helt til Oslo for å hente deg desverre, samt "levere" deg igjen.

Jeg kan uansett ikke før på lørdag da jeg MÅ jobbe på fredag. Så for meg blir det fra lørdag til søndag.

Sikkert noen rundt Oslo traktene som passerer deg som vil bistå kanskje?

Her er link til tråden hvor vi snakker om denne turen:
viewtopic.php?f=15&t=16253&start=225
Jeg tror desverre ikke Jeg har mulighet til å bli med på treffet selv om det hadde vært utrolig nyttig (og ikke minst koselig!). Og så var det legalitetene ved å øvelseskjøre hos söta bror...

Det sagt så er jeg stort sett ledige hver ettermiddag og i helgene, og muligens på dagtid på hverdager og innimellom. :-)
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

pingvin skrev: 14 aug 2024, 17:52 Ikke så dum liste det og ikke noe i veien med disse som førstesykkel egentlig :thumleft Mulig Sportster og XJR er litt store og tunge uten at sjekket om de er så mye verre enn de andre.

Synes Triumph er gode på retro men Kawasaki Z900RS er skikkelig tøff og kanskje litt letter enn de andre (igjen uten å ha sjekket) :D

Lykke til med ny oppkjøring :thumleft Lurt å ta en kjøretime tidligere på dagen så du er varm i trøya på oppkjøring?
Tusen takk! :twothumbs:

Sportster og XJR1300 er kanskje litt store og tunge (muligens også Speedmastern), Z900RS er griselekker, men kanskje litt i hissigste laget? Da gjenstår Speed Twin 1200, men den er vist ganske småsint den og? Kanskje Street Twin 900 er et bedre start-alternativ? Kan bli forvirra av mindre. :crazy:

Dessverre ingen ledig dobbelttime den dagen, men skola har satt av en enkelttime til kjøregården rett før oppkjøringa. 😊
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

BjørnSover skrev: 14 aug 2024, 15:46 Jeg kjørte 700 GS på kjøreskolen for 3 år siden - likte den godt. Men litt merkelig ingen har foreslått Tracer7 som alternativ for deg. Oppreist sittestilling og samme motor som T7/mt07.

HOPP PÅ TUREN!!!
Skal definitivt vurdere GS'en og Tracer 7. Har sett litt på Tracer på Finn og lest noen tester. Definitivt verdt å se på begge. :-)
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Nå er det jo slik at sykkelen er ikke hissig før du som sjåfør vrir på rulla. Den rulla kan justeres og fungerer ikke som en av/på bryter. Så ikke tenk så mye på hvor hissige dem er.

Vil du ha en sykkel som er "snill" på lavere turtall så kjøp en foresylindret sykkel. Ønsker du moment og krefter ved lave turtall gå for 2 sylindret. Altså generelt sett.

De aller fleste så sant du ikke skal kjlre roadracing på bane vil nok foretrekke kreftene lenger nede hvis dem måtte velge. Du kan få i pose og sekk, men da blor det fort veldig dyrt.

Kjøp den sykkelen du liker best og start der, uavhengig om det er en eller seks sylindre. Bygg dine egne erfaringer. Du vil sjeldent få stående jubel fra alle her inne uansett hvilken sykkel du til slutt velger. Det viltigste er at du tar et valg og kan leve med den sykkelen du valgte, frem til du bytter den. Ønsker du scooter, kjøp det, ønsker du adventure kjøp det. Det viktigste er at du nå får deg en sykkel og får øvekjørt en del slik at du får tatt lappen en gang for alle :)

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Kenneth 81 skrev: 14 aug 2024, 18:17Sportster og XJR1300 er kanskje litt store og tunge (muligens også Speedmastern), Z900RS er griselekker, men kanskje litt i hissigste laget? Da gjenstår Speed Twin 1200, men den er vist ganske småsint den og? Kanskje Street Twin 900 er et bedre start-alternativ? Kan bli forvirra av mindre. :crazy:
Speed Twin er ikke så sint, drøye 100hk på 1200cc er jo moderat. Samme motor i min Scrambler 1200 men den er detunet noe til 90hk og absolutt ikke sint :D 110hk for Z900RS er jo ikke spinnvilt det heller, litt sintere er den sikkert men som Bjerknez sier, høyrehanda bestemmer ;)

Har ikke prøvd Street Twin 900 så skal ikke mene så mye om den men tror Speed Twin er et par hakk over på alle måter :-k
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Tror jeg har bestemt meg, ombestemt meg og så bestemt meg på nytt i hvert fall 5 ganger de tre siste dagene... :lol

De to syklene jeg kanskje er mest fristet av er:
Triumph Speed Twin 1200
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=356933296
Kawasaki Z900RS
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=360929490
Burde kanskje se på Triumph Bonneville T120 og? Er det noen som vet om det er stor forskjell på den og Speed Twin 1200?

På den andre siden så frister det litt med en Triumph Tiger Sport 660
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=358298875
Litt mer av en all-round-sykkel og kanskje hakket mer "fornuftig". Tre-sylindret motor skiller seg jo og litt ut i klassen, og det er jo aldri feil! :D

Street Twin 900 kan jo og være et alternativ om jeg skal ha retro-sykkel.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=363371806
Også en sykkel som får mye skryt i tester, men prisforskjellen er ikke SÅ stor til en Speed Twin 1200, så da forsvinner litt av poenget. Regnmodus og litt forsiktighet med høyrelabben så er vel ikke 1200 en helt tullete nybegynnersykkel. :-k

Og klart, har man først sett på en liten sportstourer (Tiger Sport 660) så kan man jo se på en stor en og:
Kawasaki Versys 1000
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=358214430
Men nå begynner vi å komme veldig langt bort fra startpunktet. :lol

I-landsproblem så det holder, alt for mye å velge i! :lol

En ting jeg kanskje ikke har tenkt helt igjennom er det enkle faktum at jeg ikke har noen garasje å sette sykkelen i. Jeg kommer til å vinterlagre den enten i garasjen til en kompis eller hos en forhandler, men til hverdags så må sykkelen stå ute. Har det noe å si for hvilken sykkel jeg bør velge? Tenker kanskje retrosyklene egner seg mindre for å stå ute hele tiden enn en "moderne" sykkel, men om det har noe hold i virkeligheten eller ikke vet jeg ikke.
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Hvis du kjøper Speed Twin 1200 som åpenbart hadde vært mitt valg her, så bør du ikke bekymre deg over at du skal vokse fra motoren vertfall med det første. Her har du my morsomt moment som du definitivt mangler i mange av dem andre du nevner.

Ta deg en tur til AGM (Alf Graarud Motor) i sarpsborg. Der kan du sikkert ta den i nærmere øyesyn :)

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Bjerknez skrev: 15 aug 2024, 09:28 Hvis du kjøper Speed Twin 1200 som åpenbart hadde vært mitt valg her, så bør du ikke bekymre deg over at du skal vokse fra motoren vertfall med det første. Her har du my morsomt moment som du definitivt mangler i mange av dem andre du nevner.

Ta deg en tur til AGM (Alf Graarud Motor) i sarpsborg. Der kan du sikkert ta den i nærmere øyesyn :)
Skal på IKEA en tur i dag, og da er jeg uansett ikke langt unna AMD Motorsykler. Tenker å svinge innom der for å se hva de har, tror de har både Speed Twin 1200, Speed Twin 900, Bonneville T100, Bonneville T120 og Tiger Sport 660 inne. Skal ta og se på hele flokken tror jeg, og hvis jeg virkelig faller for en av dem så får jeg ta en vurdering på om jeg skal bruke penger relativt fort. :thumleft Må kanskje også kjøre innom MC Oslo og se på Z900RS´en de har inne. :D

AMD ser ikke ut til å ha en brukt Speed Twin 1200 inne, men de har en ny en så kan få prøvesittet den i hvert fall. Sitter den som støpt så må jeg kanskje en tur ned til AGM og se på den bruke Speed Twin´en de har inne. Den ser griselekker ut. :thumleft
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kan spare deg for bryet.

AGM har en brukt Speed Twin 1200 inne til 120.000 kroner :)
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=356933296

Svar