
Gorbys Garage! bytte sv'n i transalp???
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Gorbys Garage! SV+GSX-R=Gromt!
Du får prøve dasspapirtrikset da 

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Gorbys Garage! SV+GSX-R=Gromt!
Har ikke hørt om?Jompa skrev:Du får prøve dasspapirtrikset da
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Gorbys Garage! SV+GSX-R=Gromt!
Å?gorbys skrev:Har ikke hørt om?Jompa skrev:Du får prøve dasspapirtrikset da
Les i V-maxtråden til Alf Torp.
Der finner du både beslrivelse og bilde

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Gorbys Garage! SV+GSX-R=Gromt!
Ja det var jo vakkert det 

Re: Gorbys Garage! SV+GSX-R=Gromt!
Klikka igjen idag, fant to dråper på gulvet under venstre gaffel!
Ganske irritert, nappa av støvringen å fant en del olje inni der. Har tørka å reingjort godt inni der så kjørte eg et par mil før eg torturerte den med telehiv å slaghull på stigningen opp til tindevegen. Lekker den nå demonterer eg heile driten igjen!
Så over til det eg EGENTLIG skulle gjere idag, bytte kløtsjvæske og reingjere+smøring av kjedet.

Imponert over Castrol smurningen som ikkje kasta seg utover heile dekket og felgen min. Good stuff!
Kløtsjvæska var ganske brun og fæl, på høy tid å bytte!
Avslutta med en nær døden opplevelsen i en tunnel, kjørte på noe før en sving så hele sykkelen vingla og skrensa, aner ikkje om det var olje eller diesel men glatt som faen var det. Sjeleglad det ikkje låg midt i svingen.... :-o
Ganske irritert, nappa av støvringen å fant en del olje inni der. Har tørka å reingjort godt inni der så kjørte eg et par mil før eg torturerte den med telehiv å slaghull på stigningen opp til tindevegen. Lekker den nå demonterer eg heile driten igjen!
Så over til det eg EGENTLIG skulle gjere idag, bytte kløtsjvæske og reingjere+smøring av kjedet.

Imponert over Castrol smurningen som ikkje kasta seg utover heile dekket og felgen min. Good stuff!
Kløtsjvæska var ganske brun og fæl, på høy tid å bytte!
Avslutta med en nær døden opplevelsen i en tunnel, kjørte på noe før en sving så hele sykkelen vingla og skrensa, aner ikkje om det var olje eller diesel men glatt som faen var det. Sjeleglad det ikkje låg midt i svingen.... :-o
Re: Gorbys Garage! SV+GSX-R=Gromt!
kjapp poleringsjobb igår:

Idag skulle eg synkronisere gasspjelda og justere gasspjeldsensoren sidan eg har ein mistanke om at dette aldri har blitt gjort og eg har slitt med at den går litt harskt og rister meir enn den strengt tatt skal under aks mellom 3-4k rpm.
Så først vart tps justert ved hjelp av suzuki special tool

Dette setter ecu i selvdiagnose modus og gjør i tillegg at man får opp en strek i displayet som viser gasspjeldposisjon, denne skal være i midten. Det var den ikke av meg:

Så etter litt forsiktig fikling med sensoren kom den på rett plass:

Så over til spjeldsynk, mekka meg verktøy sjølv:

Og sylinderene var ikke akkurat i sync:

Etter en del fikling med justeringsskruen vart det sånn noenlunde likt og eg tok en kjøretur.
TPS justeringen gjorde underverk for av/på overgangen av gassen, mye bedre og mere smuud!
synkronisering av gasspjeld gjorde at noe vibrasjon og hard gange forsvant men det viktigste området, mellom 3og4 tusen var like ille.
Det rister fælt under aks, mer enn en twin pleier, så da mistenkte eg den såkalte clutc hub(i mangel på en norsk oversettelse)
Denne har visst en demper og en foring som blir slark i og dermed får man en resonans i det turtallsområdet som gjør at hele sykkelen skjelver noe jævlig! I tillegg til en ulyd fra høgre side av motor som forsvinner når man tar inn kløtsjhendel.
Mer info her for den som er nysgjerrig: http://www.stromtrooper.com/v-strom-mod ... udder.html" onclick="window.open(this.href);return false;
[video]https://www.youtube.com/watch?list=HL13 ... UoJhN2JCHY[/video]
Testmetode;
Så dette suger jo da....
Spørsmålet no er om eg skal kjøpe ny (som sikkert får samme problem etter ei stund)
Få reparert og utbedra min(som koster sikkert like mye som en ny og setter sykkelen ute av drift i sikkert en måned ivertfall)
Kjøre med det sånn som det er og ordne det i vinter når tid og pengebeholdning er litt bedre.
Idag skulle eg synkronisere gasspjelda og justere gasspjeldsensoren sidan eg har ein mistanke om at dette aldri har blitt gjort og eg har slitt med at den går litt harskt og rister meir enn den strengt tatt skal under aks mellom 3-4k rpm.
Så først vart tps justert ved hjelp av suzuki special tool

Dette setter ecu i selvdiagnose modus og gjør i tillegg at man får opp en strek i displayet som viser gasspjeldposisjon, denne skal være i midten. Det var den ikke av meg:
Så etter litt forsiktig fikling med sensoren kom den på rett plass:
Så over til spjeldsynk, mekka meg verktøy sjølv:
Og sylinderene var ikke akkurat i sync:
Etter en del fikling med justeringsskruen vart det sånn noenlunde likt og eg tok en kjøretur.
TPS justeringen gjorde underverk for av/på overgangen av gassen, mye bedre og mere smuud!
synkronisering av gasspjeld gjorde at noe vibrasjon og hard gange forsvant men det viktigste området, mellom 3og4 tusen var like ille.
Det rister fælt under aks, mer enn en twin pleier, så da mistenkte eg den såkalte clutc hub(i mangel på en norsk oversettelse)
Denne har visst en demper og en foring som blir slark i og dermed får man en resonans i det turtallsområdet som gjør at hele sykkelen skjelver noe jævlig! I tillegg til en ulyd fra høgre side av motor som forsvinner når man tar inn kløtsjhendel.
Mer info her for den som er nysgjerrig: http://www.stromtrooper.com/v-strom-mod ... udder.html" onclick="window.open(this.href);return false;
[video]https://www.youtube.com/watch?list=HL13 ... UoJhN2JCHY[/video]
Testmetode;
heldigvis har eg eit fjell med grei stigning å teste i... Markant forskjell i vibrasjon og ulyd når eg la litt press på kløtsjhendel. Høyrer også tydelig den klikkelyden når eg skrur av oljelokket og vugger sykkel frem og tilbake i gir.HOW TO TEST FOR THE CHUDDER I don't make any claim for discovering this as it's widely documented on many forums and those who work with clutches in cars and bikes will try this as a guide to finding a problem.
Ride the bike up a long gentle incline and satsify yourself you can identify when the bike is about to vibrate. This will be as you accelerate gently at a normal rate from 3,000 to 4,000 rpm. You might need to practice but those with the real chudder probably have a sixth sense tells them just when its going to happen. Ideal might be third, fourth even fifth gear and a pillion to make the time the vibration lasts for as long as you can. Now just as the bike starts to vibrate you need to pull the clutch lever in just a fraction. Just enough to take up all the play in the lever and actuating mechanism. Not enough to make it slip. Just to the point where it might slip if pulled a hairs breadth more. If there is a significant reduction in the vibration then you have proved the vibration is caused by the clutch. Try a few more times in other gears and at different road speeds just as confirmation.
If there is little or no reduction then you might be looking to check chain and sprockets for wear or tension issues, engine and exhaust mount security and the ECU or throttle balance issues last of all. The rear sprocket carrier bearing and the cushion rubbers can also be worth a check as a few owners had this mixed up with the basket chudder. Some crash bars have also been known to cause similar symptoms so might be worth a check too.
The chudder is a resonance. Its very engine and clutch speed sensitive and is the weight of the clutch assembly flexing and rattling the gearbox input shaft slightly.
More in following posts when I find time to load pictures and movies onto youtube etc. Explain what's going on and why the chudder test has the effect it does.
Så dette suger jo da....
Spørsmålet no er om eg skal kjøpe ny (som sikkert får samme problem etter ei stund)
Få reparert og utbedra min(som koster sikkert like mye som en ny og setter sykkelen ute av drift i sikkert en måned ivertfall)
Kjøre med det sånn som det er og ordne det i vinter når tid og pengebeholdning er litt bedre.
Re: Gorbys Garage! Kløtsjtrøbbel :(
Nei det glømte eg når eg bytta olje. Men hadde de vert lause ville det rakla heile tid.
Dette forsvinner når kløtsjhendelen blir trukket inn på tomgang.
Vibrasjonene og rakklinga forsvinner også under akselerasjon dersom eg legg litt press på kløtsjen og skrur en av oljelokket og vugger sykkelen i gir hører en samme klikk-klakk lyden som i videoen eg la ut.... :-(
Ja det er en i UK som modifiserer de, også en borti statene. Men det blir jo sikkert fort en måned nedetid da mens eg venter :-/
Dette forsvinner når kløtsjhendelen blir trukket inn på tomgang.
Vibrasjonene og rakklinga forsvinner også under akselerasjon dersom eg legg litt press på kløtsjen og skrur en av oljelokket og vugger sykkelen i gir hører en samme klikk-klakk lyden som i videoen eg la ut.... :-(
Ja det er en i UK som modifiserer de, også en borti statene. Men det blir jo sikkert fort en måned nedetid da mens eg venter :-/
Re: Gorbys Garage! Kløtsjtrøbbel :(
Fikk svar idag gitt av han i England. Nett under to uker til og fra. 250 pund for jobben inkl deler og returfrakt. Trur eg skal overleve det.
- Togmannen
- Innlegg: 121
- Registrert: 23 jul 2010, 11:53
- Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
- Bosted: Oslo
Re: Gorbys Garage! SV+GSX-R=Gromt!
Hvis det ikke er dype riper, kan du jo prøve å slipe det ned?gorbys skrev:Prøvde polish på visiret og men det er "too far gone". Lurer på den har subba i bakken eller noe. Passe bedre på når eg får nytt :-)
Noe sånt:
Lyktepolish
Eller hvis du har cd-poleringssett, er jo det en mulighet og..
Blir iallefall bra på lykteglass, det er jo plast det og.
Kjør som om ingen andre ser deg.
Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007
X-Honda Vfr 800 2009
Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007
X-Honda Vfr 800 2009
Re: Gorbys Garage! Kløtsjtrøbbel :(
Ja problemet er at ripene er dype så det hjelper ikkje å polere :-)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Gorbys Garage! Kløtsjtrøbbel :(
Måtte du ta av vannpumpa ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Gorbys Garage! Kløtsjtrøbbel :(
Den sitter på kløtsjdekselet. Så måtte tømme kjølevannet ja. Hadde nå planer om å bytte uansett så.
Det som kom ut var grønt, var det slik at grønn og blå kan blandes, men rød kan ikke blandes med noe?
Det som kom ut var grønt, var det slik at grønn og blå kan blandes, men rød kan ikke blandes med noe?
Re: Gorbys Garage! Kløtsjtrøbbel :(
Ja der sier du noe 

- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Gorbys Garage! Kløtsjtrøbbel :(
Hva som kan blandes kommer vel litt an på hvem du spør. Noen mener også at fargene ikke nødvendigvis passer om hverandre fra produsent til produsent.
Re: Gorbys Garage! Kløtsjtrøbbel :(
Står ingenting i manualen heller. Berre at det skal være 50:50 miks. Men siden kjølesystemet er tømt så skal det vel gå bra å fylle på med den blå eg har i garasjen tenker eg?
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Gorbys Garage! Kløtsjtrøbbel :(
Går helt sikkert fint, men kan du ikke likegodt flushe gjennom med vann, så er det jo ingen fare å putte på en annen farge.
-
- Innlegg: 103
- Registrert: 27 apr 2014, 16:28
- Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015
- Bosted: Tranby
Re: Gorbys Garage! Kløtsjtrøbbel :(
Blå, grønn, gul og rød...
Det finnes mange forskjellige typer kjølevæske, og mange av de har forskjellige egenskaper.
Som oftest kan man blande Blå og Grønn, men IKKE med Rød. Noen tilfeller kan man blande meg Gul, men ikke bestandig.
Noen Blå væsker har også en egenskap som gjør at kjølevæsken kan påbegynne å korrodere metallet i motoren/kjølesystemet.
Så i ditt tilfelle, så ville jeg flushet et par ganger, for så å fylle på det som instruksjonsboken anbefaler
Det finnes mange forskjellige typer kjølevæske, og mange av de har forskjellige egenskaper.
Som oftest kan man blande Blå og Grønn, men IKKE med Rød. Noen tilfeller kan man blande meg Gul, men ikke bestandig.
Noen Blå væsker har også en egenskap som gjør at kjølevæsken kan påbegynne å korrodere metallet i motoren/kjølesystemet.
Så i ditt tilfelle, så ville jeg flushet et par ganger, for så å fylle på det som instruksjonsboken anbefaler

Re: Gorbys Garage! Kløtsjtrøbbel :(
jau, instruksjonsboken anbefaler kjølevæske....
hakket mer detaljert blir det når den senere anbefaler at den må være kompatibel med aluradiatorer....
Så; kjølevæske, 50:50mix, aluradiator... det er krava


Så; kjølevæske, 50:50mix, aluradiator... det er krava


Re: Gorbys Garage! Kløtsjtrøbbel :(
Limer den nok med epoxy. Har brukt nok penger no.
Kommer til å sause inn dei andre og. Jaggu vert gniene med limet viss du ser på det nederste bilde...
Ingenting er ødelagt, den låg pent å pyntelig på plassen sin, måtte jage innunder et skrujern for å få den opp fra svinghjulet.
Men den sklei lett at og fram mellom dei andre magnetene.
Den grøne kontakten er eg ikkje sikker på om eg gjer noko med, planen er å bygge om lykta til bixenon projektorer og da må lysa gå på strøm fra batteriet via rele. Dette tar bort den største strømlasten fra den kretsen og da skulle den klare seg.
Har ikkje hørt om dette problemet på naken SV'er, de har bare ei lykt mens kåpesykkelen har to....
Kommer til å sause inn dei andre og. Jaggu vert gniene med limet viss du ser på det nederste bilde...
Ingenting er ødelagt, den låg pent å pyntelig på plassen sin, måtte jage innunder et skrujern for å få den opp fra svinghjulet.
Men den sklei lett at og fram mellom dei andre magnetene.
Den grøne kontakten er eg ikkje sikker på om eg gjer noko med, planen er å bygge om lykta til bixenon projektorer og da må lysa gå på strøm fra batteriet via rele. Dette tar bort den største strømlasten fra den kretsen og da skulle den klare seg.
Har ikkje hørt om dette problemet på naken SV'er, de har bare ei lykt mens kåpesykkelen har to....
Re: Gorbys Garage! Kløtsjtrøbbel :(
Uflaksen fortsetter, idag rauk gasswiren når eg skulle montere forgasseren på crossen etter å ha justert flottørnivå å reingjort den.... Trengte det når det kjem folk som vil kjøpe den i helga....

Ikkje lite som må demonteres heller for å få ut forgasseren...

Har nå bestilt ny gasswire idag så eg håper bring leverer denne gangen. (tog du an?) :-D

Ikkje lite som må demonteres heller for å få ut forgasseren...

Har nå bestilt ny gasswire idag så eg håper bring leverer denne gangen. (tog du an?) :-D
Re: Gorbys Garage! Kløtsjtrøbbel :(
Fikk mail om at oppgradert klutsjkurv snart er på vei tilbake igjen fra UK. Spent på resultatet, var ikkje den verste han hadde sett men det var merkbar slark.