KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Jeg har vurdert det. Kommer muligens til å gå for det neste år, men i år har jeg nok brukt nok penger på denne hobbyen. :)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Haha ja potte kommer i år. Resten kommer neste år hehe
Note4
Note4
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Bestilte potte for to dager siden.... trenger jeg å nevne at jeg er jævlig utålmodig når det kommer til slike ting å skulle helst sett at jeg fikk den i samme øyeblikk som jeg trykket på "kjøp" knappen 

- Busa Trond
- Innlegg: 2744
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Er det noe intervall på eike stramming på disse store syklene!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Skal kontrolleres ved hver service (15 og 30K), men anbefales å sjekkes med denne enkle metoden jevnlig:Busa Trond skrev:Er det noe intervall på eike stramming på disse store syklene!

Har ikke gjort det selv enda, men tror jammen jeg skal gjøre det i kveld.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Jeg sjekker dette hver gang jeg vasker. Drar en metall gjenstand over. Du hører helt klart forskjell om det er en som ikke er like stram som de andre. Når det er sagt. Kommer det en gang helstøpte felger som ekstrautstyr til denne sykkelen blir jeg nok å gå til innkjøp av det. Å holde spilefelger rein er en jobb jeg ikke syns så veldig mye om
Hvor ofte skifter dere olje på dyret? Er det råflott å legge seg på ca 7.000? da får den olje en gang mellom hver service
Det burde da holde på en en såpass ny sykkel 

Hvor ofte skifter dere olje på dyret? Er det råflott å legge seg på ca 7.000? da får den olje en gang mellom hver service


-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Au da... Kom over denne
Dette så da ikke bra ut i det hele tatt..
Ikke hørt om tilfeller på andre sykler enn 1290 super duke. Men det er jo akkurat samme motoren som sitter på våres 1290 SA. Noe en virkelig bør holde øynene åpen for.
Jeg kan ikke forstå noe annet en at her er det noe problemer med oljetrykket i motor. Hva annet skal kunne påvirke oljefilter på denne måten?

Ikke hørt om tilfeller på andre sykler enn 1290 super duke. Men det er jo akkurat samme motoren som sitter på våres 1290 SA. Noe en virkelig bør holde øynene åpen for.
Jeg kan ikke forstå noe annet en at her er det noe problemer med oljetrykket i motor. Hva annet skal kunne påvirke oljefilter på denne måten?

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Tett filter, sugd flatt.LordShaft skrev:Au da... Kom over denneDette så da ikke bra ut i det hele tatt..
Ikke hørt om tilfeller på andre sykler enn 1290 super duke. Men det er jo akkurat samme motoren som sitter på våres 1290 SA. Noe en virkelig bør holde øynene åpen for.
Jeg kan ikke forstå noe annet en at her er det noe problemer med oljetrykket i motor. Hva annet skal kunne påvirke oljefilter på denne måten?![]()
Sannsynlig rester fra clutchlamellene som har levd et for hardt liv og/eller langt overskredet skiftintervall.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Jeg fikk se filtrene på min fra førstegangsservice'en. De så ikke sånn ut for å si det sånn. De var hele og fine. Og det var ikke noe særlig metallspon å snakke om heller.
Fikk også se filteret fra en 690 Duke, og der var det mye mer metallspon.
Fikk også se filteret fra en 690 Duke, og der var det mye mer metallspon.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Denne skremmevideoen har jeg sett før og var veldig spent da jeg skulle bytte olje på sykkelen ved ca. 7000 km. Da fikk 1290'en ny Motorex-olje og nytt Highflo filter. Det orignale KTM filteret som helt og fint ut uten noen form for deformering eller tendenser til oppløsning.LordShaft skrev:Au da... Kom over denneDette så da ikke bra ut i det hele tatt..
Ikke hørt om tilfeller på andre sykler enn 1290 super duke. Men det er jo akkurat samme motoren som sitter på våres 1290 SA. Noe en virkelig bør holde øynene åpen for.
Jeg kan ikke forstå noe annet en at her er det noe problemer med oljetrykket i motor. Hva annet skal kunne påvirke oljefilter på denne måten?![]()
[video]https://www.youtube.com/watch?v=zNTjZs_yMHI[/video]
Så også at begge filtrene og magnetene i oljeavtapningspluggene hadde gjort jobben sin. Her var det tydelige spor av jernspon på magnetene.
Så det jeg kan melde er at det på min 1290 SA ikke ahr vært noen problemer med deformert oljefilter eller oljeforbruk de første 12500 km.
Sykkelen skal for øvrig på 15000 km service på tirsdag.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Her er forøvrig et tips på hvordan du får ut oljefilteret, som gjerne sitter såpass godt at det ikke sklir ut av seg selv.
Er også lite å ta tak i på endestussen av filteret.
Det jeg gjorde var å stikke den spisse tuppen av en liten skarp saks inn i forsenkningen på filteret for så å dra det ut.
Enkelt og greit.
Intstruksjonsboka anbefaler en nebbtang til å dra det ut med, men det fikk ikke jeg til å fungere.
Saksa derimot, funka helt fint
.
Er også lite å ta tak i på endestussen av filteret.
Det jeg gjorde var å stikke den spisse tuppen av en liten skarp saks inn i forsenkningen på filteret for så å dra det ut.
Enkelt og greit.
Intstruksjonsboka anbefaler en nebbtang til å dra det ut med, men det fikk ikke jeg til å fungere.
Saksa derimot, funka helt fint

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Utifra hva jeg kan lese på nettet, er det bare rapportert om slike feil på 1290 super duke sykkelen. Gudene må vite hva som er grunnen. Jeg har lest en del tråder nå, men alle virker som de har en egen ide på hva som kan være problemet, uten å være noe nærmere en løsning. Jeg tok første service hos verkstedet. Da skifter de vel olje og oljefilter om jeg ikke husker feil.
Så får jeg heller følge litt ekstra med når jeg bytter olje på ca 7000. Det står at det er mer enn godt nok å skifte olje og oljefilter hver 15.000 men jeg har hatt v-twin før, å olje er noe jeg ikke har tenkt å være gneten på på denne sykkelen heller
Så får jeg heller følge litt ekstra med når jeg bytter olje på ca 7000. Det står at det er mer enn godt nok å skifte olje og oljefilter hver 15.000 men jeg har hatt v-twin før, å olje er noe jeg ikke har tenkt å være gneten på på denne sykkelen heller

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Ja penetrerte du den blikket da?AJ skrev:Her er forøvrig et tips på hvordan du får ut oljefilteret, som gjerne sitter såpass godt at det ikke sklir ut av seg selv.
Er også lite å ta tak i på endestussen av filteret.
Det jeg gjorde var å stikke den spisse tuppen av en liten skarp saks inn i forsenkningen på filteret for så å dra det ut.
Enkelt og greit.
Intstruksjonsboka anbefaler en nebbtang til å dra det ut med, men det fikk ikke jeg til å fungere.
Saksa derimot, funka helt fint.


Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Den episoden med deformert filter virker spesielt. Det er kun han som har opplevd dette som jeg kan huske å ha sett, men det er jo grunn nok til bekymring!
Selv så bytter jeg olje og filter etter 7500km på min superduke, og da er filteret helt og fint. :-) lite eller ingenting metallspon i silene, så jeg er veldig fornøyd sålangt. Passert 30600km nå
Selv så bytter jeg olje og filter etter 7500km på min superduke, og da er filteret helt og fint. :-) lite eller ingenting metallspon i silene, så jeg er veldig fornøyd sålangt. Passert 30600km nå

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Stakk hull i blikket, ja. Skjøv deretter saksespissen enda litt lenger inn for å få godt feste for så let å kunne dra filteret ut.LordShaft skrev:Ja penetrerte du den blikket da?AJ skrev:Her er forøvrig et tips på hvordan du får ut oljefilteret, som gjerne sitter såpass godt at det ikke sklir ut av seg selv.
Er også lite å ta tak i på endestussen av filteret.
Det jeg gjorde var å stikke den spisse tuppen av en liten skarp saks inn i forsenkningen på filteret for så å dra det ut.
Enkelt og greit.
Intstruksjonsboka anbefaler en nebbtang til å dra det ut med, men det fikk ikke jeg til å fungere.
Saksa derimot, funka helt fint.
jeg har pleid å bruke en lengre skru.... f.eks dørjusterings skru... som du skrur inn, har store gode gjenger. Også drar du ut med det
Enkelt og greit.
Men din metode med skrue funker også helt sikkert fint på KTM filteret. Stikke hull med et syl og deretter skru inn skruen for godt nok feste til å dra filteret ut.
Skal jammen prøve det neste gang

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.