DEKKBYTTET SOM GIKK DRITT, SKIKKELIG "LUFTETUR", 15K SERVICE OG "FRISKMELDING"!
Som noen kanskje har registrert ble ikke dekkbyttet på KTM'en den store opplevelsen som slike dekkbytter vanligvis er. Er som å få en nyt sykkel, er ofte omkvedet etter slike bytter.
I starten var det også slik i mitt tilfelle. Men etter at dekktrykksensoren til bakdekket varslet om for lavt trykk, startet det som etterhvert utviklet seg til et lite mareritt.
Som heldigvis endte i dag. Dog ikke uten synlige sår... Kommer tilbake til om litt.
Men først om turen til Spinnin Wheel i Mysen som skulle ta 15K servicen.
Alt var taima og tilrettelagt; først dekkebytte før sensommeren og spesielt høsten kommer med utfordringer som bør møtes med nye dekk. Deretter en flott dagstur til Mysen på disse nye dekkene for å forhåpentligvis få bekreftet at KTM'en er "virusfri".
Med det tenker jeg spesielt på disse historiene på nettet om 1190 motorer som har totalhavarert pga støv/sandinntrengning i luftfilterboksen i tillegg til oljefiltre som har kollapset og hjulpet til med fortgang i havariprosessen...
Turen til Mysen ble naturlig nok ikke så lystbetont som jeg hadde planlagt. Tross flott kjørevær.
Bakdekket var pumpet opp før jeg la meg og jeg hadde et bittelite håp om at luftlekkasjen ikke var verre enn at jeg kunne kjøre omtrent halve veien før jeg måtte fylle etter.
Men neida. Nå var dekket fullstendig flatt i motsetning til de første tilfellene etter dekkbyttet. Da holdt trykket seg på ca. 1,8 BAR på det laveste.
Nå var det absolutt helt tømt for luft.
På med SLIME pumpa og trykket kom opp på 3,0 BAR etter noen minutter.
Slang pumpa og trykkmåler og ventilforlenger i tankveska og satte kursen mot Mysen, men var nesten i ferd med å snu i det jeg tankte at "nei, dette går ikke!" .
Men det gikk greit. Med mange pumpestopp både på bensinstasjoner og med SLIME el.pumpa, utstyrt både med batteriklyper og 12V kontakt. Da er det flott med sykkel som har slik kontakt.
Rakk fram til servicetimen og fikk låne en 690 Duke mens gutta holde på med 1290'en.
Så til sårskadene, som nevnrt innlednignsvis. Ingen stor sak, men forteller litt om hva man ikke bør gjøre. I hvert fall for egen del... Etter å ha snakket med verkstedet som gjorde dekkbyttet, forsikret de om at de ikke hadde kommet borti gummiforseglingen i felgen. De hadde heller ikke rørt ventilen, fortalte de, annet enn at de hadde tatt ut nålen for å slippe ut luften. Om jeg forsto dem rett.
Men idet de skrudde ut denne nålen må de likevel ha greid å få en rotasjon på ventilen. Dekktrykksensoren i felgen er koblet til ventilen og ligger an mot forseglingen. En vridning på ventilen kan dermed punktere denne og dermed siver det luft inn til metallinnsiden av felgen hvor eikene er festet. Og sånn blir det luftlekkasje der eikene er festet.
Jeg ble enig med dekkverkstedet om å høre med servicefolkene hos Spinnin Wheel om de kunne se detter årsaken til luftlekkasjen. På dette stadiet trodde vi begge at det ikke ville sive ut mer lufte enn at jeg kunne ta turen og følge med på dekktrykksindikatoren i cockpit.
Problemet forverret seg altså betydelig fram til avreisedagen.
Dagen før jeg dro måtte jeg selvfølgelig gjøre ting et lite hakk verre. Jeg kjente nemlig etter hvor hardt tiltrukket ventilen i forhjulet var. Dette for å sammenligne med bakhjulsventilen, som jeg med en gang kjent satt ganske løst.
Tenkte som så at disse skulle sitte like stramt og at det kanskje var her feilen lå? Strammet til og var nok litt for hard i klypene siden verkstedet ikke fikk den løs med vanligverktøy og måtte bruke tang:
Dermed en ødelagt ventilmutter. Ny til kr. 45,- sånn ca. er bestilt og settes på ved neste dekkskift. Fikk en advarende pekefinger mot å gjøre dette utenom dekkbytte siden risikoen for ny forseglingsskade er stor.
Et ergelig lite sår, men allerede glemt om få dager. Ny fin mutter plass ved neste dekkskifte som mest sannsynlig vil skje en annen plass en det lokale MC-verkstedet. På disse hjulene trengs bedre kompetanse enn hva de karene har, er jeg redd...
Så til KTM "virusene" som har ført til motorhavarier.
Ingen tegn til støv i luftfilterboksen på 1290'en! Må bare innrømme at dette var godt å høre.
Heller ingen oljefilterkollaps. Men det var jeg når 100 % sikker på at det ikke ville være. Nettopp fordi jeg byttet fra KTM originalfilter til Hiflo filter ved oljebytte ved ca. 7K i sommer.
Det som satt i fra sykkelen var ny, så for øvrig helt fint ut.
Så ingen luftfilterboks problemer og heller ingen oljefilterkollaps.
Spurte også om kjedeslakken og gutta på gølvet mente det burde være såpass, dvs. ca. 4,5 cm.
Og dermed er alt vel med KaTie M og jeg er definitivt klar for en flott sensommersesong og ikke minst en fin-fin høstsesong

!