God formiddag,
Det starta med en heller sløv flytur med store munnbind og et flott flyvær, lett skyet men fint. Sommerfuglene var ihvertfall ute på tur sammen med min mage.
Lander på Gardermoen i god tid før planlagt grunnet medvind (alt har liksom medvind for tida føler jeg) og tar meg sjøl i en relativ hurtig gange og spisse albuer gjennom ankomst hallen før jeg tar doble skritt i rulletrappa, ser sikkert ut som en tomsing for alle andre men driter i det. Opp og ut på ankomst plattformen, og der ser jeg den live for første gang, kjenner på en glede jeg ikke har hatt rundt materielle ting siden jeg fikk Apache sykkel på liten gutt med stor gir spake på den bøyde ramma og lang sal. Rart det der, men det var faktisk tanken min. Det er rart hva nesten 4 uker med bilder, utveksling av tekniske detaljer og praktisk info mellom 2 "tullinger" på samme nivå kan gjøre med forventningene.
Får raskt beskjed fra han som kom og henta meg at " hopp inn du kjører, vi har annet å gjøre enn å stå her å kikke" og siden jeg har kjørt samme merke helt fra '95 så føler jeg meg hjemme bak rattet og det er veldig likt det jeg har på A7'n samt at jeg har lest meg opp i noen uker på alt som er med bilen, både orginalt fra fabrikk og det som er skrudd på i etterkant. Men....det ingen har kunnet forklart eller vist meg fysisk er hvordan alt dette i en pakke virker da jeg ikke vet om noen som har likt oppsett.
Det var ikke lett å få til bilder de første 5 timene da jeg hadde store problemer med latter anfall. Hadde før avreise på måran latt være å ta den daglige tabbisen for høyt blodtrykk. men den trengte jeg ikke resten av dagen heller. Dette er balsam for kropp og sjel. Herre min jesus og gud bevare så mye morro man kan ha det uten å bli lovbryter. På slike kystveier som vi har så er fartsgrensa mer enn nok

. Fikk dempa adrenalinet litt når jeg var ferdig med svingene fra Oppdal og etter Tingvoll på vei hjem og tok meg tid til en stopp.
20200610_173936_resized.jpg
Dette er en S5 for de som vet hva det betyr og er en ulv i fåreklær slik som denne er nå idag. Stort sett det meste av utstyr som kan monteres fra fabrikk + litt til og det skal sies at bare det som hører til under "litt til" har en kost pris på minst 100K før arbeid med montering. Det er en 1 eiers bil etter den ble kjøpt direkte fra Audi i Ingolstadt og har kun 45K på telleren, praktisk talt som ny selv om det er en 2012 mod, både utenpå, under og inne i interiøret. Eid av en som mest sannsynlig måler slitasje på tannbørsten med micrometer.
Det sitter en 3.0 V6 med kompressor foran som er skrudd sammen mot en 7 trinns dobbelt clutch girkasse (S-tronic) som er "optimalisert og girer å raskt og smuuud at det er en fryd. ( ble ikke midt stilt motor denne gangen heller AJ, har hjemmeboende unger enda i et år eller 2 og de liker fortsatt å være med på en tur i cab'en.) Launch controll justert opp til 4K fra fabrikk 3K og når man da er i dynamic mode så gir den et lite spark når det legges inn neste trinn. Resten av detaljene motor teknisk kan vi ta på Sandvik camping i August da det ikke egner seg på trykk

, men den er mest glad i 98 oktan og lager 4 stk. 5 meter++ lange svart spor hvis man uheldigvis kommer borti knappene for launch control
B&O anlegg, Sports stoler, selvfølgelig Quattro med sportsdiff (for de som vet hva det innebærer på Audi, de som ikke vet bør sitte på med en som har det og kjenne... ufattelig til veigrep i svinger) magnetic ride control, Adaptiv cruise control, lane assist, KW justerbart (er forøvrig plass til mer felg i hjulhusene så vi får se litt om noen jeg har hjemme kan passe bedre med litt mer gummi.... i bredden ja ikke høyden. 285/30-20 skal vel bli akkurat sett opp mot 265 i dag, oppgraderte bremser, AWE tuoring eksos fra manifold og helt bak, AWE S-flow carbon luft inntak og AWE komplett olje kjøler pakke til kompressor. Lydbilde er egentlig umulig å beskrive, men jeg tror det er "gåsehud garanti" i dokumentene.
20200610_173958_resized.jpg
Så hvis noen er på utkikk etter sommer bil så har jeg nå den gamle for salg, ikke rett plass å selge på her inne, men slik ser den ut og ligger på finn med ny service og EU kontrollert i går, topp stand og klar for ny eier for gode opplevelser. Kan vel kanskje si at den er entusiast eid og jeg har hatt den i litt over 4 år selv:
20200608_191616_resized.jpg
Ble et fryktelig langt innlegg, men bil er så vannvittig mye mer enn bare et fremkostmiddel for meg, at det er kun en nydelig kjøretur på MC som kan måle seg..... i den materielle verden vel og merke. Innlegget kan flyttes til en annen tråd, men det ordner en Admin hvis de har lyst.
PS! Det ble IKKE noen stopp på mc butikk for å kikke eller kjøpe.