CNC bremse- og clutchhendel fra Ebay, erfaringer?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: CNC bremse- og clutchhendel fra Ebay, erfaringer?

Legg inn av AJ »

CB9 skrev:
Jompa skrev:
CB9 skrev:prøv det og se om det funker. ikke hør på gamlingene som knapt nok skifter olje sjøl
Trådstarter spurte om råd og erfaringer, og har fått flere, både positive og negative.
Da får han selv velge hvem han vil tro på, eller om han evt vil prøve og se om det funker.
Selv har jeg erfaring med ei råtten bremseklipe, kjøpt fra et norsk firma som importerer dem fra England.
Hvor de kommer fra, vet jeg ikke. Kan godt være Kina.
Begynner å bli passelig lei av "mopedister" som først spør om råd, og etterpå argumenterer med "gamlinger"
osv straks dere får et annet svar enn dere vil ha.

PS. dette er ikke svar til Marcuzani, som startet tråden.
mulig jeg var litt krass mot dere av den eldre garde, men jeg er passe oppgitt av middelaldrende motorsyklister som skal formane om sikkerhet i det vide og det brede. å forbedre motorsykler har vært vanlig siden den første ble solgt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Custom_motorcycle
Greit nok...
Men tror heller jeg ville brukt ordet modifisere enn forbedre.
Alt som gjøres av endringer (modifiseringer) blir nok ikke alltid til det bedre...

:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: CNC bremse- og clutchhendel fra Ebay, erfaringer?

Legg inn av CB9 »

det blir hipp som happ. det er synonymer i følge ordboka

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: CNC bremse- og clutchhendel fra Ebay, erfaringer?

Legg inn av Jompa »

Nå kunne jeg selvsagt ha skrevet noe sånt som " ha-ha, var det ikke det jeg sa" da Marcuzani byttet tilbake til originale hendler.
Men han oppdaget helt av seg selv at modifiseringen ikke førte til noen forbedring, uten at det vel ble mere spennende enn nødvendig.
Meg kan du godt være krass mot, jeg tåler mye, og på en god dag kan jeg godt finne på å komme med enda krassere svar. :gk
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: CNC bremse- og clutchhendel fra Ebay, erfaringer?

Legg inn av AJ »

CB9 skrev:det blir hipp som happ. det er synonymer i følge ordboka
Nåja... :-k

Felles synonym koker vel ned til forandring, som ikke nødvendigvis er ensbetydende med forbedring, men heller modifisering...
Så helt hipp som happ er det vel strengt tatt ikke...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: CNC bremse- og clutchhendel fra Ebay, erfaringer?

Legg inn av CB9 »

kamelspisende ordgyter

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: CNC bremse- og clutchhendel fra Ebay, erfaringer?

Legg inn av cannon »

Jeg forstår ikke helt skepsisen mot såkalte "kinahendler". Alt vi kjøper er jo laget i Kina og andre billigland. Og hvorfor en stor skepsis til akkurat bremsehendler? Jeg tenker at man kjøper et par til noen hundrelapper, monterer og tester grundig. Klemmer til med all kraft, slik man ALDRI vil komme til å bremse på landeveien. Hva er egentlig da risikoen for at dette skal svikte ved en tilfeldig innbremsing?
Og er det noen grunn til at tilsvarende hendler fra "Ligtech" eller andre dyre 3.parts-merker skal være mer til å stole på?

Jeg har for øvrig erfaring med kina-fothvilersett på RR banesykkel. De kostet under 1000, og merkevarene koster + 4000,-. Kina-settene fungerer perfekt og de har vist seg å holde like bra som merkevarene ved krasj.

adivass
Innlegg: 63
Registrert: 18 mar 2013, 14:55
Motorsykkelen din: Yamaha XT600Z Tenere 1988
Sted: Søre sunnmøre

Re: CNC bremse- og clutchhendel fra Ebay, erfaringer?

Legg inn av adivass »

cannon skrev:Jeg forstår ikke helt skepsisen mot såkalte "kinahendler". Alt vi kjøper er jo laget i Kina og andre billigland. Og hvorfor en stor skepsis til akkurat bremsehendler? Jeg tenker at man kjøper et par til noen hundrelapper, monterer og tester grundig. Klemmer til med all kraft, slik man ALDRI vil komme til å bremse på landeveien. Hva er egentlig da risikoen for at dette skal svikte ved en tilfeldig innbremsing?
Og er det noen grunn til at tilsvarende hendler fra "Ligtech" eller andre dyre 3.parts-merker skal være mer til å stole på?

Jeg har for øvrig erfaring med kina-fothvilersett på RR banesykkel. De kostet under 1000, og merkevarene koster + 4000,-. Kina-settene fungerer perfekt og de har vist seg å holde like bra som merkevarene ved krasj.
Jeg forstår skepsisen, men avfeier den selv som antagelig ubegrunnet.
Dette er så vidt jeg kan forstå støpte deler som er pent lakkert, og mye fælt kan skjule seg under lakken, men også inne i hendlene.
Kvaliteten på råvarene er ikke alltid de beste når vi snakker produsenter av billige saker i Kina, det gjelder også metaller. Urenheter og dårlig arbeid kan føre til svakheter internt, som ikke nødvendigvis er synlig fra utsiden, selv om QC'en er aldri så oppegående.
De dyrere hendlene, uten at jeg virkelig har satt meg inn i det, håper jeg for guds skyld er maskinerte. Dette sikrer en mer uniform styrke, men er en langt mer kostbar prosess, derfor den langt høyere prisen.
Originalt på den italienske tungmopeden min så har jeg hendler signert Brembo. Det er lenge siden jeg har sett på de, men jeg kan nesten garantere at de også er støpte, i likhet med de fleste originale og uoriginale hendler. Så det er vel ikke produksjonsmetoden som gjør de skeptiske bekymret (håper jeg). Vil Brembo hendlene være av et bedre materiale enn de fra Kina? Kanskje. Vil kvalitetskontrollen være bedre? Tviler på at samtlige hendler fra en kjent produsent blir gjennomlyst etter interne svakheter, og jeg håper å tror at selv kineserne ikke vil sende avgårde hendler med synlige sprekker, så kanskje, kanskje ikke.

Vil man bruke et lass med gronker på maskinerte hendler, go for it. Jeg skal selv gjøre det en gang da det eksisterer en produsent hvis navn er mine initialer, som er kult å ha på sykkelen. Da kun for utseendes skyld, ikke fordi jeg ikke stoler på de fra Kina.
Det viktigste er å sjekke at hendlene er like de originale der det gjelder, noe mine kina-hendler er. Så lenge dette er tilfellet ser jeg ingen grunn til å uroe seg. Det er likevel ikke til å stikke under en stol at maskinerte hendler uansett nok vil være bedre, men om det er vesentlig er en annen sak.
For min del var dette mye for komforten sin del siden jeg har små hender, og jeg har kraftige nok klyper til å klare å tilføre mer enn nok kraft på sylinderen selv med to fingre.
Det kan virke som at noen her synes korte hendler i seg selv er noe tull, med bakgrunn i dette at det kreves mer kraft. Vil minne dere på at dette er individuelt, ergo er det ikke nødvendigvis tungt for meg selv om det er ubehagelig tungt for deg. Vær derfor ikke så raske med å avfeie dette som ubrukelig tull, for noen, slik som meg, kan det være langt mer behagelig. Som vi vet, en rytter som har det behagelig er en mer oppmerksom rytter, og forhåpentligvis da en bedre rytter.

Svar