Ta service selv og spare 10k, eller....
- Elektrolux
- Innlegg: 55
- Registrert: 06 apr 2015, 09:11
- Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Uten tvil ville jeg tatt service selv. Da vet en at alt blir gjort skikkelig og lærer sykkelen bedre å kjenne. ( bounding )
Husk verkstedet har budsjetter å forholdet seg til, noe som betyr begrenset med tid til kos. Er f.eks ventildekselet av, er dette en god anledning til å vaske dette på vanskelig tilgjengelige steder, og stiller du selv ventiler på sykkel med skims noterer du ned hva som står i slik at neste justering er det enkelt å handle rett størrelse.
Spesialverktøy for en jobb er ofte innspart etter første service, og ren bonus etter det.
Har inntrykk av at de som har kjøpt ca 100 MC og ca 100 biler av meg har verdsatt at jeg selv har tatt service på disse.
Eneste grunn til å sette vekk service er garantistempelet på helt nye kjøretøy. På Mercedes i millionklassen lot jeg derfor verkstedet skifte motoroljen de første 2 årene. På BMW R1200RS til 1/4 av prisen tar jeg heller servicediskusjonen skulle f.eks bensinpumpen svikte.
BMW selger meget gode originale verkstedsmanualer med automatisk oppdatering over internett til ca 1000 kr, og bruker du dette verktøyet har du all informasjonen du trenger for å stelle med egen sykkel. Kombiner gjerne med en slik: http://www.gs911usa.com/
Husk verkstedet har budsjetter å forholdet seg til, noe som betyr begrenset med tid til kos. Er f.eks ventildekselet av, er dette en god anledning til å vaske dette på vanskelig tilgjengelige steder, og stiller du selv ventiler på sykkel med skims noterer du ned hva som står i slik at neste justering er det enkelt å handle rett størrelse.
Spesialverktøy for en jobb er ofte innspart etter første service, og ren bonus etter det.
Har inntrykk av at de som har kjøpt ca 100 MC og ca 100 biler av meg har verdsatt at jeg selv har tatt service på disse.
Eneste grunn til å sette vekk service er garantistempelet på helt nye kjøretøy. På Mercedes i millionklassen lot jeg derfor verkstedet skifte motoroljen de første 2 årene. På BMW R1200RS til 1/4 av prisen tar jeg heller servicediskusjonen skulle f.eks bensinpumpen svikte.
BMW selger meget gode originale verkstedsmanualer med automatisk oppdatering over internett til ca 1000 kr, og bruker du dette verktøyet har du all informasjonen du trenger for å stelle med egen sykkel. Kombiner gjerne med en slik: http://www.gs911usa.com/
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Det er satt på spissen, men man betaler for profesjonelt arbeid helt etter boka. Slik er det gjerne ikke, det er slurv overalt..gsx750_80 skrev:Verkstedene har hverken yrkesstolthet eller kunnskap sier du. For noe pølsevev.FredrikE24 skrev:Skru selv og følg intervallene til BMW. Ingenting er bedre enn det! Du blir kjent med sykkelen, er ekstra nøye og får de riktige tingene gjort!
Verkstedene har jo verken yrkesstolthet eller kunnskap. Du betaler for at de skal skifte noen deler og stemple i boka, men så fort det blir litt mer enn det, så blir det vanskelig. Som feks. Å avbalansere et dekk..
Her gjøres alt selv både min gamle og nyere sykler og biler øvrig på gården. Verktøy og utstyr som mangler skaffes, så blir vedlikeholdet enklere og enklere for hver gang!
Selv oppdaget jeg rett etter kjøp at det var brukt for lang kåpeskrue inn mot tanken slik at skruen gnagde seg inn i plasttanken.. Skikkelig dritt å få lekkasje.. Kåpeskruene var med andre ord blandet. Kun en eier som ila. 15 år aldri hadde skrudd på sykkelen selv. Så fort man tar i sykkelen selv, så må man rette oppi en masse slurv..
Levert sykkel på oljeskift, mister girskifter på tur hjem..
Skiftet ESA-demper forran på en nyere K-bike, skrudd sammen i feil rekkefølge med tanke på moment og det går skikkelig åt skogen, å ta denne jobben selv er ren skruing om du har manualen og momentnøkkel..
Får samme verksted til å legge om dekk, balanseringen fikk de ikke til, de mente det var en vanskelig operasjon. Vibrerte som fy.. Ikke rart når dem ikke fjerner de gamle loddene før avbalansering.. Felgen var FULL av lodd, er det mulig?!
Jeg lar ikke et verksted ta i sykkelen, jeg vil vite at ting har blitt gjort skikkelig, da må man gjøre det selv.
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Er dette det samme verkstedet?! Autorisert mc-verksted? Skjønner deg godt etter disse hendelsene. Jeg har aldri opplevd noe slik. Olje, filter og tennplugger skifter jeg selv da dette ikke påvirker garantien. Følger serviceintervallene som vanlig hos et autorisert mc-verksted.
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Men, har du sjekket hvordan du får fyllt kjølevæske etter ventilsjekk??olepeder skrev:Jeg har en BMW K1600 og nå er det 60 000km service rett rundt hjørnet.
Dette er en såkalt storservice med ventiljustering. Det er ikke noe ved denne servicen som er komplisert, bare en del skruing. Jeg er absolutt kompetent til å ta denne selv på en forsvarlig måte, men så var det dette stempelet i serviceheftet da.....
Spiller det egentlig så stor rolle hvis jeg dukumenterer på en skikkelig måte at jobben er gjort? Har tenkt å ha sykkelen et par år til iallefall.
Hvilke tanker har dere? Det er verditap og hvor salgbar den er videre jeg tenker på.
-
- Innlegg: 203
- Registrert: 19 jul 2012, 04:26
- Motorsykkelen din: BMW K1600GT
- Bosted: Levanger
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Det er kurant, hadde av radiatoren i høst og da skiftet jeg kjølevæske. Må luftes på 2 plasser.ZZR-Erling skrev:Men, har du sjekket hvordan du får fyllt kjølevæske etter ventilsjekk??olepeder skrev:Jeg har en BMW K1600 og nå er det 60 000km service rett rundt hjørnet.
Dette er en såkalt storservice med ventiljustering. Det er ikke noe ved denne servicen som er komplisert, bare en del skruing. Jeg er absolutt kompetent til å ta denne selv på en forsvarlig måte, men så var det dette stempelet i serviceheftet da.....
Spiller det egentlig så stor rolle hvis jeg dukumenterer på en skikkelig måte at jobben er gjort? Har tenkt å ha sykkelen et par år til iallefall.
Hvilke tanker har dere? Det er verditap og hvor salgbar den er videre jeg tenker på.
Jeg har kjørt et par tusen km etter det og det funker som det skal.
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Er det vanlig at service kommer på 10k ?
Mitt tilfelle for neste service er på 24000km, hvor ifølge håndboken "alt" skal sjekkes.
Mitt tilfelle for neste service er på 24000km, hvor ifølge håndboken "alt" skal sjekkes.
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Bosted: Arendal
- Kontakt:
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Min første service ble tatt på 15000 km og kosta ca 8000 kr. da sa de at alt sto bra til med KTM 1050 min i skien hos http://www.cbp.no/
Regner med da at alt de foretok seg blir registrert hos KTM slik de nå gjør forbi.
Det blir også foretatt en 2-3000 km servic også men da går de vel bare over KTm en og etter skrur (2015mod)
Regner med da at alt de foretok seg blir registrert hos KTM slik de nå gjør forbi.
Det blir også foretatt en 2-3000 km servic også men da går de vel bare over KTm en og etter skrur (2015mod)
Vespa Piago 75cc
Panter 50 cc
Honda FT 500 cc
XT660 Z Tennere
KTM
1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/






i tillegg en Suzuki DRZ 400

https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: RE: Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Har også hørt at noen av K-ene er noe trøblete med dette. Kjølesystemet skal visst vakuumsettes?olepeder skrev:Det er kurant, hadde av radiatoren i høst og da skiftet jeg kjølevæske. Må luftes på 2 plasser.ZZR-Erling skrev:Men, har du sjekket hvordan du får fyllt kjølevæske etter ventilsjekk??olepeder skrev:Jeg har en BMW K1600 og nå er det 60 000km service rett rundt hjørnet.
Dette er en såkalt storservice med ventiljustering. Det er ikke noe ved denne servicen som er komplisert, bare en del skruing. Jeg er absolutt kompetent til å ta denne selv på en forsvarlig måte, men så var det dette stempelet i serviceheftet da.....
Spiller det egentlig så stor rolle hvis jeg dukumenterer på en skikkelig måte at jobben er gjort? Har tenkt å ha sykkelen et par år til iallefall.
Hvilke tanker har dere? Det er verditap og hvor salgbar den er videre jeg tenker på.
Jeg har kjørt et par tusen km etter det og det funker som det skal.
Sent fra min C6603 via Tapatalk
- Baffin
- Innlegg: 527
- Registrert: 01 jan 2016, 18:00
- Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
24000km. servicen på en Africa Twin hos Monsterbike Drammen kom på 15 035 kr i følge eier.Danreit skrev:Er det vanlig at service kommer på 10k ?
Mitt tilfelle for neste service er på 24000km, hvor ifølge håndboken "alt" skal sjekkes.
Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Hæh!?Baffin skrev: 24000km. servicen på en Africa Twin hos Monsterbike Drammen kom på 15 035 kr i følge eier.
Baffin

Så mye har jeg enda til gode å betale for en hovedservice på syklene jeg har hatt!
Selv ikke på KTM'en. Kom ikke på over 10 lapper heller...
Og i hvert fall ikke på Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde. Den har så langt vært den rimeligste å ha på service av nysyklene jeg har hatt så langt.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
What ? - samme som turen til Alpene med overnatting på hotell i 8 døgn med halvpensjon og hovedservice på Benellin i Nürnberg og bensin inkludert.Baffin skrev:24000km. servicen på en Africa Twin hos Monsterbike Drammen kom på 15 035 kr i følge eier.Danreit skrev:Er det vanlig at service kommer på 10k ?
Mitt tilfelle for neste service er på 24000km, hvor ifølge håndboken "alt" skal sjekkes.
Baffin
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Har aldri hatt sykkel på verksted for service.
Kjøpte en som kom rett fra storservice. Fellmonterte/manglende pakninger. Gaffeljustering misforstått og skrudd til med moment, som å kjøre med 2 jernstenger. Alvorlig feiljustert innsprøytning ikke bemerket eller utbedret. Kåpe satt sammen med en haug løse skruer og muttere.
Den svev pent på tomgang...
Merkeverksted.
Skru selv.
Kjøpte en som kom rett fra storservice. Fellmonterte/manglende pakninger. Gaffeljustering misforstått og skrudd til med moment, som å kjøre med 2 jernstenger. Alvorlig feiljustert innsprøytning ikke bemerket eller utbedret. Kåpe satt sammen med en haug løse skruer og muttere.
Den svev pent på tomgang...
Merkeverksted.
Skru selv.
Re: RE: Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
På min K1300S skal den suges inn, og det trenger man en god del leamikk til..kjellv skrev:Har også hørt at noen av K-ene er noe trøblete med dette. Kjølesystemet skal visst vakuumsettes?olepeder skrev:Det er kurant, hadde av radiatoren i høst og da skiftet jeg kjølevæske. Må luftes på 2 plasser.ZZR-Erling skrev:Men, har du sjekket hvordan du får fyllt kjølevæske etter ventilsjekk??olepeder skrev:Jeg har en BMW K1600 og nå er det 60 000km service rett rundt hjørnet.
Dette er en såkalt storservice med ventiljustering. Det er ikke noe ved denne servicen som er komplisert, bare en del skruing. Jeg er absolutt kompetent til å ta denne selv på en forsvarlig måte, men så var det dette stempelet i serviceheftet da.....
Spiller det egentlig så stor rolle hvis jeg dukumenterer på en skikkelig måte at jobben er gjort? Har tenkt å ha sykkelen et par år til iallefall.
Hvilke tanker har dere? Det er verditap og hvor salgbar den er videre jeg tenker på.
Jeg har kjørt et par tusen km etter det og det funker som det skal.
Sent fra min C6603 via Tapatalk
http://s958.photobucket.com/user/TomL_p ... n.jpg.html
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Vi er for og mot verkstedservice. Av mange grunner.
Norge har en alvorlig krise på verksted fronten, både bil og mc. De er overpriset og forverrer situasjonen ved å selge verdens dyreste deler.
Til tross for et felles marked og relativt like kostnader i hele nordvest europa, er vi i særklasse på verkstedpriser. Ikke kan de reparere noe heller. Helt fine deler skiftes fortløpende ut fra servicehefter. Noe er greit nok, men ofte helt tullete.
...men vi trenger verkstedene også. Men ikke til oljeskift.. Jeg innser at det nok kommer en dag når jeg også må besøke et verksted, alder og helse setter grenser.
Hvordan livet blir når det blir EU kontroll på mc, blir virkelig spennende.
-
- Innlegg: 2
- Registrert: 11 des 2011, 15:34
- Motorsykkelen din: BMW/JAWA/SUZUKI
Re: Ta service selv og spare 10k, eller....
Det beste er å kombinere.- Gjør det du mener at du kan utføre, og be verkstedet gjøre resten. Oppdateringer elektronikk samt visse modellutfordringer gjør at et samarbeid med verkstedet er det beste. Og da får du stempelet i boka også.... Hvis verkstedet protesterer og sier at dette er en dårlig løsning, da bør du bytte verksted. Det beste er jo at alle er fornøyd!