Dette er bare direkte dødsfall, du kan antakelig doble eller tredoble tallet om du tar med helseeffekter.hakhap skrev:Er ting som har høyere dødstall enn trafikk, eks
https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/selv ... k---fakta/Hvert år registreres det i gjennomsnitt 530 selvmord i Norge.
https://www.fhi.no/ml/alkohologrusmidle ... i-norge-i/https://www.tryggtrafikk.no/tema/ulykkesstatestikk/Antall alkoholutløste dødsfall
320 alkoholutløste dødsfall ble registrert i Norge i 2014. Av de døde var 239 menn (75 prosent) og 81 kvinner (25 prosent).
Åttitre prosent av de døde var over 55 år og 15 prosent var over 75 år, mens andelen under 35 år var under en prosent. Gjennomsnittsalder ved dødsfall var to år høyere i 2014 enn i 2013.
Fra 1996 til 2014 falt antall alkoholutløste dødsfall med 28 prosent, men det har vært perioder med stagnasjon og økning og stor variasjon de siste fire år, se figur 1. Økningen fra 2012 til 2013 har ikke fortsatt. Målt i forhold til folketallet, som jo har økt kraftig fra midten av 90-tallet til i dag, ses en markant nedgang i alkoholutløst dødelighet.Så er nok en del å ta av før trafikkens antall dødsfall er å se på som verstForeløpige tall viser at 117 mennesker omkom på norske veier i 2015. Det er en nedgang på 18 prosent fra 2014.
mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Ja det kan en kanskje, men det er så mye som har skadelig helse effekt at uansett blir trafikk ikke det som er verstATWindsor skrev:Dette er bare direkte dødsfall, du kan antakelig doble eller tredoble tallet om du tar med helseeffekter.hakhap skrev:Er ting som har høyere dødstall enn trafikk, eks
https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/selv ... k---fakta/Hvert år registreres det i gjennomsnitt 530 selvmord i Norge.
https://www.fhi.no/ml/alkohologrusmidle ... i-norge-i/https://www.tryggtrafikk.no/tema/ulykkesstatestikk/Antall alkoholutløste dødsfall
320 alkoholutløste dødsfall ble registrert i Norge i 2014. Av de døde var 239 menn (75 prosent) og 81 kvinner (25 prosent).
Åttitre prosent av de døde var over 55 år og 15 prosent var over 75 år, mens andelen under 35 år var under en prosent. Gjennomsnittsalder ved dødsfall var to år høyere i 2014 enn i 2013.
Fra 1996 til 2014 falt antall alkoholutløste dødsfall med 28 prosent, men det har vært perioder med stagnasjon og økning og stor variasjon de siste fire år, se figur 1. Økningen fra 2012 til 2013 har ikke fortsatt. Målt i forhold til folketallet, som jo har økt kraftig fra midten av 90-tallet til i dag, ses en markant nedgang i alkoholutløst dødelighet.Så er nok en del å ta av før trafikkens antall dødsfall er å se på som verstForeløpige tall viser at 117 mennesker omkom på norske veier i 2015. Det er en nedgang på 18 prosent fra 2014.
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Joda, men "ikke det som dreper aller flest" er ikke akkurat noe superargument. I tillegg til at det dreper folk som "gjør ting riktig", dvs uten at de kan noe for det.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
For det første dreper ikke trafikk, det er det mennesker som gjør, for det annet mener jeg det er fullstendig irrelevant, det er en risiko du aksepterer ved å oppholde deg i trafikken. Er det ikke verdt det, så får du finne på noe annet. Bør det gjøres tiltak for å bedre trafikksikkerheten og jobbe for å få ned dødsfall, ja. Bør det innebære et forbud mot motortrafikk som ikke er styrt av en datamaskin på veier, nei det synes jeg absolutt ikke. Det er samme logikk som tilsier at man bør kunne overvåke alle i tilfelle noen finner på å bli terrorist.ATWindsor skrev:Fordi det er helt blendende selvfølgelig for alle som har sansene i behold? Trafikk dreper hundrevis i året, direkte, det dreper hundrevis av året indirekte (luftforurensing, støy), det er til plage, og skaper sykdom (støy igjen, dårligere luft, hindre framkommelighet for andre grupper, tar opp store arealer, er lite forskjønnende, presser vekk andre funksjoner). Dine analyser ser ut til å være tuftet på et svært mangelfult grunnlag.
Ja trafikk skaper luftforurensning, er det en direkte årsak til at mange dør, det har vi vel svært lite tall på. Er det sjenerende? Jeg har aldri vært sjenert av trafikk og jeg har bodd i Oslo hele mitt liv, hadde jeg ønsket å flytte rett ved ring 3, nei, men det er et valg. Dine argumenter er etter min mening, basert på generalisering og er lite treffende. For det første vil ikke fravær av menneskestyrte transportmidler innebære en endring av framkommelighet for andre grupper, arealet det tar opp, forskjønnelse (som vel er så subjektivt du får det) og presser vekk andre funksjoner (hva nå som ligger i det). Det er heller ingen sammenheng mellom selvkjørende biler, støy, sykdom forurensning osv.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Da jeg var yngre var bruk av hette på hettegenser nær sagt ulovlig i en by i østfold, folk fikk beskjed om å ta av seg hetta så politiet fikk se ansiktene på ungdommen ( les "pøbelpakket").
Farge-tv ble seriøst vurdert forbudt i sin tid, da det kunne ha forferdelige følger jmfr. engstelige politikere.
Rullebrett var farlig, farlig.
Buksa ned på rumpa var helt synonymt med narkotika.
Etter massedrap utført av _èn_ gjerningsmann med psykiske problemer på en buss her i landet, kom et forbud om "lange" kniver.
Etter et angrep med øks på _ett_ av Widerøes fly, forsvant øksene fra nød- boksene på NSB`s tog fortere enn svint. Der var også gjerningsmannen mentalt ustabil.
Forbud er noe det norske demokratiet kan godt, og hamrer igjennom enten det er logisk forankret eller ikke. Sett utenfra er vi nok regnet som et svært konservativt og konformt samfunn. Sett i det lyset, så kan så klart et forbud mot MC faktisk bli en realitet.
Men så har det seg sånn at det ikke er veldig lenge siden det sist ble forsøkt. Trygg trafikk. Politiet. Utskremte politikere. Alle mente at et forbud var veien å gå. Men så kom fakta på bordet. Og en revisjon av førerkravene, som har vist seg å ha en skikkelig effekt. Flere MC på veien, færre ulykker. Mer trafikk medregnet. Det er ikke så veldig sannsynlig at man liksom skal ta opp igjen den kampen en gang til nå .
Selv om enkelte troll har en eller annen personlig oppfatning og agenda, og helst ser et forbud ( veldig norsk, forresten).
Kan jo lure på da, om ikke risikokjøring ville foregått uansett, selv uten MC på veiene.For det er jo vitterlig risikokjøring som er grunnen til flertallet av MC-relaterte ulykker ?
Idiotene hadde jo tatt de samme idiotiske valgene i bil istedenfor selvfølgelig.
Kan liksom ikke forby plastkopper for å bli kvitt tigging. Går liksom ikke det. Selv om man forsøker å hamre dette inn i et nettforum av en eller annen grunn.
Farge-tv ble seriøst vurdert forbudt i sin tid, da det kunne ha forferdelige følger jmfr. engstelige politikere.
Rullebrett var farlig, farlig.
Buksa ned på rumpa var helt synonymt med narkotika.
Etter massedrap utført av _èn_ gjerningsmann med psykiske problemer på en buss her i landet, kom et forbud om "lange" kniver.
Etter et angrep med øks på _ett_ av Widerøes fly, forsvant øksene fra nød- boksene på NSB`s tog fortere enn svint. Der var også gjerningsmannen mentalt ustabil.
Forbud er noe det norske demokratiet kan godt, og hamrer igjennom enten det er logisk forankret eller ikke. Sett utenfra er vi nok regnet som et svært konservativt og konformt samfunn. Sett i det lyset, så kan så klart et forbud mot MC faktisk bli en realitet.
Men så har det seg sånn at det ikke er veldig lenge siden det sist ble forsøkt. Trygg trafikk. Politiet. Utskremte politikere. Alle mente at et forbud var veien å gå. Men så kom fakta på bordet. Og en revisjon av førerkravene, som har vist seg å ha en skikkelig effekt. Flere MC på veien, færre ulykker. Mer trafikk medregnet. Det er ikke så veldig sannsynlig at man liksom skal ta opp igjen den kampen en gang til nå .
Selv om enkelte troll har en eller annen personlig oppfatning og agenda, og helst ser et forbud ( veldig norsk, forresten).
Kan jo lure på da, om ikke risikokjøring ville foregått uansett, selv uten MC på veiene.For det er jo vitterlig risikokjøring som er grunnen til flertallet av MC-relaterte ulykker ?
Idiotene hadde jo tatt de samme idiotiske valgene i bil istedenfor selvfølgelig.
Kan liksom ikke forby plastkopper for å bli kvitt tigging. Går liksom ikke det. Selv om man forsøker å hamre dette inn i et nettforum av en eller annen grunn.

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Spar meg for den type latterlig argumentasjon, det er helt åpenbart hva trafikk innebærer her, og i dagens samfunn innebærer det kombinasjonen menneske og kjøretøy. Du mener det er fullstendig irrelevant ja, jeg tror flertallet om noen tiår kommer til å synes hundrevis av liv spart, og mye bedre framkommelighet er viktigere enn at du skal få kjøre selv. Er det ikke verd det så får du holde deg unna offentlige veier.Stian87 skrev:For det første dreper ikke trafikk, det er det mennesker som gjør, for det annet mener jeg det er fullstendig irrelevant, det er en risiko du aksepterer ved å oppholde deg i trafikken. Er det ikke verdt det, så får du finne på noe annet. Bør det gjøres tiltak for å bedre trafikksikkerheten og jobbe for å få ned dødsfall, ja. Bør det innebære et forbud mot motortrafikk som ikke er styrt av en datamaskin på veier, nei det synes jeg absolutt ikke. Det er samme logikk som tilsier at man bør kunne overvåke alle i tilfelle noen finner på å bli terrorist.ATWindsor skrev:Fordi det er helt blendende selvfølgelig for alle som har sansene i behold? Trafikk dreper hundrevis i året, direkte, det dreper hundrevis av året indirekte (luftforurensing, støy), det er til plage, og skaper sykdom (støy igjen, dårligere luft, hindre framkommelighet for andre grupper, tar opp store arealer, er lite forskjønnende, presser vekk andre funksjoner). Dine analyser ser ut til å være tuftet på et svært mangelfult grunnlag.
Ja trafikk skaper luftforurensning, er det en direkte årsak til at mange dør, det har vi vel svært lite tall på. Er det sjenerende? Jeg har aldri vært sjenert av trafikk og jeg har bodd i Oslo hele mitt liv, hadde jeg ønsket å flytte rett ved ring 3, nei, men det er et valg. Dine argumenter er etter min mening, basert på generalisering og er lite treffende. For det første vil ikke fravær av menneskestyrte transportmidler innebære en endring av framkommelighet for andre grupper, arealet det tar opp, forskjønnelse (som vel er så subjektivt du får det) og presser vekk andre funksjoner (hva nå som ligger i det). Det er heller ingen sammenheng mellom selvkjørende biler, støy, sykdom forurensning osv.
Fint for deg, trafikk er sjenerende selv om ikke 100% av befolkningen er sjenert. Det er totalt fjernt å si at det er "Lite treffende" at trafikk er sjenerende. Resten av innvendingene dine er irrelevante, fordi mitt utsagn kun handlet om den feilaktige uttalelsen at trafikk ikke er sjenerende.
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Bosted: Arendal
- Kontakt:
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Retorikken sier at vi skal styres og vi lar oss styres om vi vil eller ei - Leser man litt om konspirasjon så ser man at det ligger mere rundt det en man tror.-
Jodda jobber man lenge og iherdig for en sak om å endre folks tro på enkelt saker så blir det slik- Vis folk tror at allle lærebøker er riktig ja så er det mange som blir glade for det -Gevinst
Jodda jobber man lenge og iherdig for en sak om å endre folks tro på enkelt saker så blir det slik- Vis folk tror at allle lærebøker er riktig ja så er det mange som blir glade for det -Gevinst
Vespa Piago 75cc
Panter 50 cc
Honda FT 500 cc
XT660 Z Tennere
KTM
1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/






i tillegg en Suzuki DRZ 400

https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Sludder. Din oppfatning, påstand eller kall det hva du vil, er nettopp det. Din subjektive mening. Å kalle trafikk sjenerende , er det samme som å påstå at fargen lilla er provokativ. Trafikk har vi hatt i alle tider. Med hest og kjerre, til fots, med sykkel og veltepetter, og sist men ikke minst motorisert. Om du eller noen andre vill plukke nedfallsfrukt fra økologiske epletrær der hvor det nå er E6 er helt knekkende likegyldig. Det er din personlige oppfatning. Og forøvrig et rimelig langt steg bort fra hva debatten her etter sigende skulle dreie seg om. Forbud mot en spesiell type kjøretøy som av en eller annen grunn provoserer noen noe voldsomt.ATWindsor skrev:Spar meg for den type latterlig argumentasjon, det er helt åpenbart hva trafikk innebærer her, og i dagens samfunn innebærer det kombinasjonen menneske og kjøretøy. Du mener det er fullstendig irrelevant ja, jeg tror flertallet om noen tiår kommer til å synes hundrevis av liv spart, og mye bedre framkommelighet er viktigere enn at du skal få kjøre selv. Er det ikke verd det så får du holde deg unna offentlige veier.Stian87 skrev:For det første dreper ikke trafikk, det er det mennesker som gjør, for det annet mener jeg det er fullstendig irrelevant, det er en risiko du aksepterer ved å oppholde deg i trafikken. Er det ikke verdt det, så får du finne på noe annet. Bør det gjøres tiltak for å bedre trafikksikkerheten og jobbe for å få ned dødsfall, ja. Bør det innebære et forbud mot motortrafikk som ikke er styrt av en datamaskin på veier, nei det synes jeg absolutt ikke. Det er samme logikk som tilsier at man bør kunne overvåke alle i tilfelle noen finner på å bli terrorist.ATWindsor skrev:Fordi det er helt blendende selvfølgelig for alle som har sansene i behold? Trafikk dreper hundrevis i året, direkte, det dreper hundrevis av året indirekte (luftforurensing, støy), det er til plage, og skaper sykdom (støy igjen, dårligere luft, hindre framkommelighet for andre grupper, tar opp store arealer, er lite forskjønnende, presser vekk andre funksjoner). Dine analyser ser ut til å være tuftet på et svært mangelfult grunnlag.
Ja trafikk skaper luftforurensning, er det en direkte årsak til at mange dør, det har vi vel svært lite tall på. Er det sjenerende? Jeg har aldri vært sjenert av trafikk og jeg har bodd i Oslo hele mitt liv, hadde jeg ønsket å flytte rett ved ring 3, nei, men det er et valg. Dine argumenter er etter min mening, basert på generalisering og er lite treffende. For det første vil ikke fravær av menneskestyrte transportmidler innebære en endring av framkommelighet for andre grupper, arealet det tar opp, forskjønnelse (som vel er så subjektivt du får det) og presser vekk andre funksjoner (hva nå som ligger i det). Det er heller ingen sammenheng mellom selvkjørende biler, støy, sykdom forurensning osv.
Fint for deg, trafikk er sjenerende selv om ikke 100% av befolkningen er sjenert. Det er totalt fjernt å si at det er "Lite treffende" at trafikk er sjenerende. Resten av innvendingene dine er irrelevante, fordi mitt utsagn kun handlet om den feilaktige uttalelsen at trafikk ikke er sjenerende.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Poenget med argumentasjonen om trafikk er ikke at det er noen som påstår at trafikk er ufarlig. Poenget er at folk som det helt klare utgangspunkt ha rett til å gjøre egne valg basert på egne vurderinger, verdier så lenge disse valgene ikke direkte griper inn i andres frihet. Det er ikke statens oppgave å minimere risiko, risiko er det uansett. Om du har lyst til å hoppe i fallskjerm, fly hanglider, kjøre downhill sykkel, stå offpist, kjøre i trafikken, drikke, røyke eller mye mer så er det ditt valg. Det at du mener trafikk er så sjenerende som du beskriver får du stå for selv, jeg kjenner absolutt ingen som har samme oppfatning som deg. Og nå er det heldigvis sånn at det er du som må tilpasse deg samfunnet, og ikke samfunnet som må tilpasse seg deg. Så om du ønsker et sted der du ikke er sjenert av trafikk, flytt dit. Men ikke pålegg oss andre begrensninger fordi du mener det er riktig fra ditt syn.ATWindsor skrev:Spar meg for den type latterlig argumentasjon, det er helt åpenbart hva trafikk innebærer her, og i dagens samfunn innebærer det kombinasjonen menneske og kjøretøy. Du mener det er fullstendig irrelevant ja, jeg tror flertallet om noen tiår kommer til å synes hundrevis av liv spart, og mye bedre framkommelighet er viktigere enn at du skal få kjøre selv. Er det ikke verd det så får du holde deg unna offentlige veier.
Fint for deg, trafikk er sjenerende selv om ikke 100% av befolkningen er sjenert. Det er totalt fjernt å si at det er "Lite treffende" at trafikk er sjenerende. Resten av innvendingene dine er irrelevante, fordi mitt utsagn kun handlet om den feilaktige uttalelsen at trafikk ikke er sjenerende.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39745
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Har ingen tro på totalforbud av MC.
Strengere krav, javel. Men forbud, nei.
Jeg tror heller motorsykler med to og i større grad tre hjul bli ønsket velkommen i byene. Særlig om de kommer med hybride eller rene elektriske løsninger.
Risikoen det innebærer å kjøre MC vil alltid være høy, men neppe holdbart som argument og grunnlag for totalforbud. Om beslutningstakere (politikere, fagpersoner...) beveger seg inn på den arenaen er det mange andre aktiviteter som også må forbys.
Og skulle vi noengang komme dit at det eneste som tillates er selvkjørende kjøretøy så vil nok MC-produsentene kjapt utvikle tre-hjulinger med samme mulighet som bilene.
Strengere krav, javel. Men forbud, nei.
Jeg tror heller motorsykler med to og i større grad tre hjul bli ønsket velkommen i byene. Særlig om de kommer med hybride eller rene elektriske løsninger.
Risikoen det innebærer å kjøre MC vil alltid være høy, men neppe holdbart som argument og grunnlag for totalforbud. Om beslutningstakere (politikere, fagpersoner...) beveger seg inn på den arenaen er det mange andre aktiviteter som også må forbys.
Og skulle vi noengang komme dit at det eneste som tillates er selvkjørende kjøretøy så vil nok MC-produsentene kjapt utvikle tre-hjulinger med samme mulighet som bilene.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Du kjenner absolutt ingen som synes trafikk er sjenerende? Tillat med å være skeptisk. Og trafikk griper direkte inn i en mengde mennesker frihet. Om du ønsker å kjøre fritt med motorsykkelen din, flytt ut av byen og vekk fra offentlige veier, ikke pålegg oss andre ulemper fordi du mener det er riktig fra ditt syn (jeg skjønner ikke engang hvorfor jeg må skrive det, men det virker som du helt genuint ikke forstår at argumentet ditt er like relevant også i din disfavør)Stian87 skrev:Poenget med argumentasjonen om trafikk er ikke at det er noen som påstår at trafikk er ufarlig. Poenget er at folk som det helt klare utgangspunkt ha rett til å gjøre egne valg basert på egne vurderinger, verdier så lenge disse valgene ikke direkte griper inn i andres frihet. Det er ikke statens oppgave å minimere risiko, risiko er det uansett. Om du har lyst til å hoppe i fallskjerm, fly hanglider, kjøre downhill sykkel, stå offpist, kjøre i trafikken, drikke, røyke eller mye mer så er det ditt valg. Det at du mener trafikk er så sjenerende som du beskriver får du stå for selv, jeg kjenner absolutt ingen som har samme oppfatning som deg. Og nå er det heldigvis sånn at det er du som må tilpasse deg samfunnet, og ikke samfunnet som må tilpasse seg deg. Så om du ønsker et sted der du ikke er sjenert av trafikk, flytt dit. Men ikke pålegg oss andre begrensninger fordi du mener det er riktig fra ditt syn.ATWindsor skrev:Spar meg for den type latterlig argumentasjon, det er helt åpenbart hva trafikk innebærer her, og i dagens samfunn innebærer det kombinasjonen menneske og kjøretøy. Du mener det er fullstendig irrelevant ja, jeg tror flertallet om noen tiår kommer til å synes hundrevis av liv spart, og mye bedre framkommelighet er viktigere enn at du skal få kjøre selv. Er det ikke verd det så får du holde deg unna offentlige veier.
Fint for deg, trafikk er sjenerende selv om ikke 100% av befolkningen er sjenert. Det er totalt fjernt å si at det er "Lite treffende" at trafikk er sjenerende. Resten av innvendingene dine er irrelevante, fordi mitt utsagn kun handlet om den feilaktige uttalelsen at trafikk ikke er sjenerende.
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Nei det er det ikke, det er en mengde objektive negative følger av trafikk, og det er store undersøkelser på hvor mange som er plaget av trafikk, og det er hundretusenvis, det er tøvete å kalle det en "subjektiv mening". Ja, vi har hatt trafikk til alle tider, og? Er det noen som vil forby trafikk?Clockwork skrev:Sludder. Din oppfatning, påstand eller kall det hva du vil, er nettopp det. Din subjektive mening. Å kalle trafikk sjenerende , er det samme som å påstå at fargen lilla er provokativ. Trafikk har vi hatt i alle tider. Med hest og kjerre, til fots, med sykkel og veltepetter, og sist men ikke minst motorisert. Om du eller noen andre vill plukke nedfallsfrukt fra økologiske epletrær der hvor det nå er E6 er helt knekkende likegyldig. Det er din personlige oppfatning. Og forøvrig et rimelig langt steg bort fra hva debatten her etter sigende skulle dreie seg om. Forbud mot en spesiell type kjøretøy som av en eller annen grunn provoserer noen noe voldsomt.ATWindsor skrev:Spar meg for den type latterlig argumentasjon, det er helt åpenbart hva trafikk innebærer her, og i dagens samfunn innebærer det kombinasjonen menneske og kjøretøy. Du mener det er fullstendig irrelevant ja, jeg tror flertallet om noen tiår kommer til å synes hundrevis av liv spart, og mye bedre framkommelighet er viktigere enn at du skal få kjøre selv. Er det ikke verd det så får du holde deg unna offentlige veier.Stian87 skrev:For det første dreper ikke trafikk, det er det mennesker som gjør, for det annet mener jeg det er fullstendig irrelevant, det er en risiko du aksepterer ved å oppholde deg i trafikken. Er det ikke verdt det, så får du finne på noe annet. Bør det gjøres tiltak for å bedre trafikksikkerheten og jobbe for å få ned dødsfall, ja. Bør det innebære et forbud mot motortrafikk som ikke er styrt av en datamaskin på veier, nei det synes jeg absolutt ikke. Det er samme logikk som tilsier at man bør kunne overvåke alle i tilfelle noen finner på å bli terrorist.ATWindsor skrev:Fordi det er helt blendende selvfølgelig for alle som har sansene i behold? Trafikk dreper hundrevis i året, direkte, det dreper hundrevis av året indirekte (luftforurensing, støy), det er til plage, og skaper sykdom (støy igjen, dårligere luft, hindre framkommelighet for andre grupper, tar opp store arealer, er lite forskjønnende, presser vekk andre funksjoner). Dine analyser ser ut til å være tuftet på et svært mangelfult grunnlag.
Ja trafikk skaper luftforurensning, er det en direkte årsak til at mange dør, det har vi vel svært lite tall på. Er det sjenerende? Jeg har aldri vært sjenert av trafikk og jeg har bodd i Oslo hele mitt liv, hadde jeg ønsket å flytte rett ved ring 3, nei, men det er et valg. Dine argumenter er etter min mening, basert på generalisering og er lite treffende. For det første vil ikke fravær av menneskestyrte transportmidler innebære en endring av framkommelighet for andre grupper, arealet det tar opp, forskjønnelse (som vel er så subjektivt du får det) og presser vekk andre funksjoner (hva nå som ligger i det). Det er heller ingen sammenheng mellom selvkjørende biler, støy, sykdom forurensning osv.
Fint for deg, trafikk er sjenerende selv om ikke 100% av befolkningen er sjenert. Det er totalt fjernt å si at det er "Lite treffende" at trafikk er sjenerende. Resten av innvendingene dine er irrelevante, fordi mitt utsagn kun handlet om den feilaktige uttalelsen at trafikk ikke er sjenerende.
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Det kan nok være, men er det i realiteten tillat å kjøre MC da? Å sitte på en trehjuling som er selvkjørende har veldig lite til felles med det jeg opplever som det sentrale i min MC-kjøring.AJ skrev:Har ingen tro på totalforbud av MC.
Strengere krav, javel. Men forbud, nei.
Jeg tror heller motorsykler med to og i større grad tre hjul bli ønsket velkommen i byene. Særlig om de kommer med hybride eller rene elektriske løsninger.
Risikoen det innebærer å kjøre MC vil alltid være høy, men neppe holdbart som argument og grunnlag for totalforbud. Om beslutningstakere (politikere, fagpersoner...) beveger seg inn på den arenaen er det mange andre aktiviteter som også må forbys.
Og skulle vi noengang komme dit at det eneste som tillates er selvkjørende kjøretøy så vil nok MC-produsentene kjapt utvikle tre-hjulinger med samme mulighet som bilene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39745
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Det meste defineres i forhold til sin tid og vi er, tror jeg, fortsatt langt unna et slikt mulig trehjulsscenario, for å si det slik...ATWindsor skrev:Det kan nok være, men er det i realiteten tillat å kjøre MC da? Å sitte på en trehjuling som er selvkjørende har veldig lite til felles med det jeg opplever som det sentrale i min MC-kjøring.AJ skrev:Har ingen tro på totalforbud av MC.
Strengere krav, javel. Men forbud, nei.
Jeg tror heller motorsykler med to og i større grad tre hjul bli ønsket velkommen i byene. Særlig om de kommer med hybride eller rene elektriske løsninger.
Risikoen det innebærer å kjøre MC vil alltid være høy, men neppe holdbart som argument og grunnlag for totalforbud. Om beslutningstakere (politikere, fagpersoner...) beveger seg inn på den arenaen er det mange andre aktiviteter som også må forbys.
Og skulle vi noengang komme dit at det eneste som tillates er selvkjørende kjøretøy så vil nok MC-produsentene kjapt utvikle tre-hjulinger med samme mulighet som bilene.
Men at utviklingen trolig går i den retningen synes jeg vi ser klare tegn på.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler
Du, tydeligvis. I allefall fremstår den hoppende og usammenhengende argumentasjonen slik. Du går fra å påstå/ kreve at MC skal bli forbudt på offentlige veier til å trekke inn trafikken generelt i diskusjonen. Dermed leses argumentasjonen din inn i sammenheng tohjulinger. Følgelig faller du for din egen urimelighet. Om det er luftforurensing du sikter til, ja så har trafikken helsemessige konsekvenser i enorme knutepunkt som byer ( les oslo), og da på kalde vinterdager. På kalde vinterdager er motorsykler ikke engang en del av dette trafikkbildet som irriterer deg så voldsomt. Så å trekke inn dette som et argument for forbud av motorsykler blir fjollete. Trafikk er så mangt, og finnes ikke bare innafor ringene i byene, så påstanden "trafikk er sjenerende" blir altfor generaliserende og uproff. Pollen er like sjenerende.ATWindsor skrev:Nei det er det ikke, det er en mengde objektive negative følger av trafikk, og det er store undersøkelser på hvor mange som er plaget av trafikk, og det er hundretusenvis, det er tøvete å kalle det en "subjektiv mening". Ja, vi har hatt trafikk til alle tider, og? Er det noen som vil forby trafikk?Clockwork skrev:Sludder. Din oppfatning, påstand eller kall det hva du vil, er nettopp det. Din subjektive mening. Å kalle trafikk sjenerende , er det samme som å påstå at fargen lilla er provokativ. Trafikk har vi hatt i alle tider. Med hest og kjerre, til fots, med sykkel og veltepetter, og sist men ikke minst motorisert. Om du eller noen andre vill plukke nedfallsfrukt fra økologiske epletrær der hvor det nå er E6 er helt knekkende likegyldig. Det er din personlige oppfatning. Og forøvrig et rimelig langt steg bort fra hva debatten her etter sigende skulle dreie seg om. Forbud mot en spesiell type kjøretøy som av en eller annen grunn provoserer noen noe voldsomt.ATWindsor skrev:Spar meg for den type latterlig argumentasjon, det er helt åpenbart hva trafikk innebærer her, og i dagens samfunn innebærer det kombinasjonen menneske og kjøretøy. Du mener det er fullstendig irrelevant ja, jeg tror flertallet om noen tiår kommer til å synes hundrevis av liv spart, og mye bedre framkommelighet er viktigere enn at du skal få kjøre selv. Er det ikke verd det så får du holde deg unna offentlige veier.Stian87 skrev:For det første dreper ikke trafikk, det er det mennesker som gjør, for det annet mener jeg det er fullstendig irrelevant, det er en risiko du aksepterer ved å oppholde deg i trafikken. Er det ikke verdt det, så får du finne på noe annet. Bør det gjøres tiltak for å bedre trafikksikkerheten og jobbe for å få ned dødsfall, ja. Bør det innebære et forbud mot motortrafikk som ikke er styrt av en datamaskin på veier, nei det synes jeg absolutt ikke. Det er samme logikk som tilsier at man bør kunne overvåke alle i tilfelle noen finner på å bli terrorist.ATWindsor skrev:Fordi det er helt blendende selvfølgelig for alle som har sansene i behold? Trafikk dreper hundrevis i året, direkte, det dreper hundrevis av året indirekte (luftforurensing, støy), det er til plage, og skaper sykdom (støy igjen, dårligere luft, hindre framkommelighet for andre grupper, tar opp store arealer, er lite forskjønnende, presser vekk andre funksjoner). Dine analyser ser ut til å være tuftet på et svært mangelfult grunnlag.
Ja trafikk skaper luftforurensning, er det en direkte årsak til at mange dør, det har vi vel svært lite tall på. Er det sjenerende? Jeg har aldri vært sjenert av trafikk og jeg har bodd i Oslo hele mitt liv, hadde jeg ønsket å flytte rett ved ring 3, nei, men det er et valg. Dine argumenter er etter min mening, basert på generalisering og er lite treffende. For det første vil ikke fravær av menneskestyrte transportmidler innebære en endring av framkommelighet for andre grupper, arealet det tar opp, forskjønnelse (som vel er så subjektivt du får det) og presser vekk andre funksjoner (hva nå som ligger i det). Det er heller ingen sammenheng mellom selvkjørende biler, støy, sykdom forurensning osv.
Fint for deg, trafikk er sjenerende selv om ikke 100% av befolkningen er sjenert. Det er totalt fjernt å si at det er "Lite treffende" at trafikk er sjenerende. Resten av innvendingene dine er irrelevante, fordi mitt utsagn kun handlet om den feilaktige uttalelsen at trafikk ikke er sjenerende.
Så nevnes en uklar skade på omliggende landskap. Gårdsbruk er ødeleggende for landskap og natur. By er ødeleggende.
Her har det blitt påstått i flere sammenhenger og i flere tråder at mc hører hjemme kun på bane. Påstanden har ikke noe logisk forankring, og vil ikke finne noe støtte i det hele tatt. Det hele lukter en eller annen agenda, og jeg kategoriserer det umiddelbart som idealisme, litt søkt og forbudspreget politikk.