20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
- Bikes4life
- Innlegg: 43
- Registrert: 24 jul 2013, 09:30
- Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Shell 95 og 98 oktan
https://prodepc.blob.core.windows.net/e ... 995380.PDF
https://prodepc.blob.core.windows.net/e ... 995376.PDF
https://prodepc.blob.core.windows.net/e ... 995380.PDF
https://prodepc.blob.core.windows.net/e ... 995376.PDF
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Ta det litt med ro da, poenget er at det er lite solid informasjon, hverken mer eller mindre. Det er lite solid forskning på sidene du har lenket til fra AMA også.gsx750_80 skrev:Cameron og AMA er rimelig substansielle. Bidra med noe fornuftig selv, om du i det hele tatt er kapabel til det.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
ATWindsor: AMA og Cycle World er muligens ikke troverdige i følge ditt verdensbilde. Greit at du mener det. Da imøteser jeg noen velbegrunnede argumenter fra din side, som da antakelig må sitte på mer troverdige kilder.
Bikes4life: Takk for datablad. De var daterte 2015, og hadde ikke noe informasjon om etanol. Likevel: Plusspoeng for godt forsøk og flott rumpebilde assosiert med profilen.
Spagettiræser: Jeg fikk følgende i epost av 21. september i år, fra Shell.:
"...Takk for at du kontaktet oss.
V-Power 98 inneholder 0% etanol.
95 oktan inneholder noe mer etanol. ..."
Bikes4life: Takk for datablad. De var daterte 2015, og hadde ikke noe informasjon om etanol. Likevel: Plusspoeng for godt forsøk og flott rumpebilde assosiert med profilen.
Spagettiræser: Jeg fikk følgende i epost av 21. september i år, fra Shell.:
"...Takk for at du kontaktet oss.
V-Power 98 inneholder 0% etanol.
95 oktan inneholder noe mer etanol. ..."
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
...datablad og årstall....
Det spiller ingen rolle om databladet er fra 1905, 2005 eller 2015... det er det som oppgis fra Shell som det lovpålagte oppdaterte.
Gå til http://www.shell.no/business-customers/ ... fri-no.pdf
Der ser du norske sider med et annet oppsett.
Men for all del det spiller da ikke noen rolle hva folk måtte tro. Bensin til Shell og Esso fylles fra samme tankbil, som ikke har noen merkevarenavn på. Det er ikke en tro, det er noe vi ser, selv med det blinde øyet....
Det spiller ingen rolle om databladet er fra 1905, 2005 eller 2015... det er det som oppgis fra Shell som det lovpålagte oppdaterte.
Gå til http://www.shell.no/business-customers/ ... fri-no.pdf
Der ser du norske sider med et annet oppsett.
Men for all del det spiller da ikke noen rolle hva folk måtte tro. Bensin til Shell og Esso fylles fra samme tankbil, som ikke har noen merkevarenavn på. Det er ikke en tro, det er noe vi ser, selv med det blinde øyet....
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Spaghettiræser skrev:...datablad og årstall....
Det spiller ingen rolle om databladet er fra 1905, 2005 eller 2015... det er det som oppgis fra Shell som det lovpålagte oppdaterte.
Gå til http://www.shell.no/business-customers/ ... fri-no.pdf
Der ser du norske sider med et annet oppsett.
Men for all del det spiller da ikke noen rolle hva folk måtte tro. Bensin til Shell og Esso fylles fra samme tankbil, som ikke har noen merkevarenavn på. Det er ikke en tro, det er noe vi ser, selv med det blinde øyet....
Ulike typer bensin har ulikt etanolinnhold, og dette endrer seg over tid. Oppdaterte datablader vil da kunne endre seg tilsvarende.
Det hender at bensin av samme type og kvalitet går om en annen, men det er ikke det samme som at det alltid skjer.
Det er muligens for vanskelig for deg å tenke seg.

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Argumenter for hva? Hvilke påstander er det du mener jeg har kommet med? Hva med å ikke grave seg ned i skyttergraven umiddelbart?gsx750_80 skrev:ATWindsor: AMA og Cycle World er muligens ikke troverdige i følge ditt verdensbilde. Greit at du mener det. Da imøteser jeg noen velbegrunnede argumenter fra din side, som da antakelig må sitte på mer troverdige kilder.
Bikes4life: Takk for datablad. De var daterte 2015, og hadde ikke noe informasjon om etanol. Likevel: Plusspoeng for godt forsøk og flott rumpebilde assosiert med profilen.
Spagettiræser: Jeg fikk følgende i epost av 21. september i år, fra Shell.:
"...Takk for at du kontaktet oss.
V-Power 98 inneholder 0% etanol.
95 oktan inneholder noe mer etanol. ..."
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Etanol ser ikke ut til å være nevnt i databladet hverken for 95 eller 98, har jeg oversett noe?
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Du overser i det hele tatt svært mye. At etanol ikke var nevnt i datablader det ble henvist til har jeg skrevet flere ganger nå.ATWindsor skrev:Etanol ser ikke ut til å være nevnt i databladet hverken for 95 eller 98, har jeg oversett noe?
Hva er det du røyker egentlig? Jeg ønsker ikke å forholde meg mer til våset ditt her inne. Du får sende PM om du har noe mer på hjertet, så vil du muligens få saftigere karakterisktikker enn det jeg vil gi deg halvoffentlig.
alt annet enn vennlig hilsen
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Så konklusjonen er at jeg ikke overså noe, heller enn at jeg "overser svært mye"? Mitt innlegg var et svar til de som postet databladene. Ellers er ditt ønske registrert, men jeg kommer nok dessverre ikke til å slutt å skrive på forum bare fordi en hissig enkeltbruker ikke liker det.gsx750_80 skrev:Du overser i det hele tatt svært mye. At etanol ikke var nevnt i datablader det ble henvist til har jeg skrevet flere ganger nå.ATWindsor skrev:Etanol ser ikke ut til å være nevnt i databladet hverken for 95 eller 98, har jeg oversett noe?
Hva er det du røyker egentlig? Jeg ønsker ikke å forholde meg mer til våset ditt her inne. Du får sende PM om du har noe mer på hjertet, så vil du muligens få saftigere karakterisktikker enn det jeg vil gi deg halvoffentlig.
alt annet enn vennlig hilsen
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
ATWindsor skrev:Så konklusjonen er at jeg ikke overså noe, heller enn at jeg "overser svært mye"? Mitt innlegg var et svar til de som postet databladene. Ellers er ditt ønske registrert, men jeg kommer nok dessverre ikke til å slutt å skrive på forum bare fordi en hissig enkeltbruker ikke liker det.gsx750_80 skrev:Du overser i det hele tatt svært mye. At etanol ikke var nevnt i datablader det ble henvist til har jeg skrevet flere ganger nå.ATWindsor skrev:Etanol ser ikke ut til å være nevnt i databladet hverken for 95 eller 98, har jeg oversett noe?
Hva er det du røyker egentlig? Jeg ønsker ikke å forholde meg mer til våset ditt her inne. Du får sende PM om du har noe mer på hjertet, så vil du muligens få saftigere karakterisktikker enn det jeg vil gi deg halvoffentlig.
alt annet enn vennlig hilsen
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Det jeg synes er mest interessant oppi dette er at i følge de nye Euro4 kravene skal alle motorsykler som selges nye etter (tror det var) 16.11.2016 være merket med en spesiell etikett (E10) nær bensinlokket. Hvilket skal bety at alle nye motorsykler som selges etter denne dato skal være godkjent og tåler 10% etanol i bensinen.
Men jeg blir overrasket om vårt lille Norge har anledning til å innføre dobbelt så mye etanol i bensinen som resten av EU bare pga en liten krangel om statsbudsjettet. Vi er jo ellers forpliktet til å implementere alle andre krav og forordninger som EU parlamentet innfører, uten muligheter til å strekke oss lengre enn de har bestemt..
Men jeg blir overrasket om vårt lille Norge har anledning til å innføre dobbelt så mye etanol i bensinen som resten av EU bare pga en liten krangel om statsbudsjettet. Vi er jo ellers forpliktet til å implementere alle andre krav og forordninger som EU parlamentet innfører, uten muligheter til å strekke oss lengre enn de har bestemt..

- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Det virker merkelig om Norge skal kunne innføre inntil 20 % etanol, ja. Og skulle det skje, så burde det fortsatt være alternativer tilgjengelige med langt mindre etanol. Cameron var jo også inne på at regjeringens folk måtte ha nær dialog med kjøretøyprodusenter før evt vesentlige (må man anta) endringer i drivstoffsammensetning vedtas.;kjellv skrev:Det jeg synes er mest interessant oppi dette er at i følge de nye Euro4 kravene skal alle motorsykler som selges nye etter (tror det var) 16.11.2016 være merket med en spesiell etikett (E10) nær bensinlokket. Hvilket skal bety at alle nye motorsykler som selges etter denne dato skal være godkjent og tåler 10% etanol i bensinen.
Men jeg blir overrasket om vårt lille Norge har anledning til å innføre dobbelt så mye etanol i bensinen som resten av EU bare pga en liten krangel om statsbudsjettet. Vi er jo ellers forpliktet til å implementere alle andre krav og forordninger som EU parlamentet innfører, uten muligheter til å strekke oss lengre enn de har bestemt..
"...What this means is that the nature of motor gasoline should not be arbitrarily changed by government administrators without the most detailed consultation with the vehicle industry. Because motorcycles are greatly outnumbered by cars, it is possible that this consultative process may not include their manufacturers. ..." ( http://www.cycleworld.com/ethanol-in-mo ... ead-center )
Det burde også komme relativt rimelige alternativer til eventuell bensin med høyt etanolinnhold. Det snakkes om 10 %
som en slags grense, men også ved 10 % etanolinnblanding kommer vesentlige problemer i forbindelse med mange kjøretøy. Håper det ikke blir for dyrt og vanskelig å skaffe alternativ. Selv i USA, med et enormt mye større marked enn
i Norge, er det en viss bekymring om dette:
"...But a fear exists that availability of E15 signals a Federal trend away from fuels (E10) that are relatively safe for engines with passive fuel systems. This would imply a future in which such vehicles could be operated only on expensive specialist fuels such as racing gasoline. ..." ( hentet fra samme artikkel som over ).
Cameron er ingen hvem som helst, så det kan være grunn til å lytte til en del av det han sier;
"Kevin Cameron has been an editor at Cycle World magazine since 1991,[1] before which he was an editor at Cycle for almost twenty years,[2][3] and a race tuner from the early 1970s through the 1980s.[4] He is also an author of many books on motorcycles specializing in performance and engineering. Cameron is a graduate of Harvard University,[3] where he studied physics.[4] (wikipedia).
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 02 sep 2014, 17:20
- Motorsykkelen din: Nei
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
De fleste av dagens kjøretøy er stort sett godkjent for drivstoff som oppfyller standarden EN 228: https://www.standard.no/no/Nettbutikk/p ... tID=606866
Den tillater maksimalt 10 % etanol.
Eksempel fra KTM: Selv om det trolig fungerer "greit nok" å overstige denne 10 %-grensen i mange tilfeller, er ikke motorene bygget for det. Uoptimal forbrenning, ytelse og slitasje må forventes. Omprogrammering av ECU kan hjelpe mye, men siden etanol har ca 30 % lavere energitetthet, må drivstofforbruket økes noe for å unngå tap av ytelse. Dette krever kanskje større dyser som er tilpasset dette for å få en optimal løsning. Den største fordelen med etanol som drivstoff er det høye oktantallet, som kun utnyttes fullt ut ved å øke kompresjonsforholdet. Dette er ikke lett å endre på motorer uten turbo. På turbomotorer kan man øke ladetrykket, dersom turboen er dimensjonert for det.
Om regjeringen kan forby vanlig drivstoff uten å få EU på nakken vet jeg ikke. De nok relativt enkelt sette avgiftene svært høyt (si 20 kr ekstra pr. liter) på dette drivstoffet, og redusere dem på E20 eller hva de måtte ønske. Da blir det muligens "lønnsomt" å delvis konvertere motorene til etanol, slik at hoved-målsetningen om komplett idioti oppfylles.
Jeg vurderer MC-kjøp neste år, men jeg vil i det minste avvente en avklaring av drivstoffsituasjonen før dette. Jeg håper alle kan bidra til minst mulig stemmer til miljøhysterikere ved valget til høsten.
Den tillater maksimalt 10 % etanol.
Eksempel fra KTM: Selv om det trolig fungerer "greit nok" å overstige denne 10 %-grensen i mange tilfeller, er ikke motorene bygget for det. Uoptimal forbrenning, ytelse og slitasje må forventes. Omprogrammering av ECU kan hjelpe mye, men siden etanol har ca 30 % lavere energitetthet, må drivstofforbruket økes noe for å unngå tap av ytelse. Dette krever kanskje større dyser som er tilpasset dette for å få en optimal løsning. Den største fordelen med etanol som drivstoff er det høye oktantallet, som kun utnyttes fullt ut ved å øke kompresjonsforholdet. Dette er ikke lett å endre på motorer uten turbo. På turbomotorer kan man øke ladetrykket, dersom turboen er dimensjonert for det.
Om regjeringen kan forby vanlig drivstoff uten å få EU på nakken vet jeg ikke. De nok relativt enkelt sette avgiftene svært høyt (si 20 kr ekstra pr. liter) på dette drivstoffet, og redusere dem på E20 eller hva de måtte ønske. Da blir det muligens "lønnsomt" å delvis konvertere motorene til etanol, slik at hoved-målsetningen om komplett idioti oppfylles.
Jeg vurderer MC-kjøp neste år, men jeg vil i det minste avvente en avklaring av drivstoffsituasjonen før dette. Jeg håper alle kan bidra til minst mulig stemmer til miljøhysterikere ved valget til høsten.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Du nevner maks. grense på 10 % for din KTM. I instruksjonsboken for en av mine sykler, en Ninja 250R (produsert i 2011, registrert i 2012) står det: "Do not use an E10 fuel, or any fuel with an ethanol volume content more than 5 % in this vehicle. It has not been tested and certified for use with such fuels. Damage to the engine and fuel system, or engine starting and/or performance problems may result from the use of improper fuel".Salt kjeks skrev:De fleste av dagens kjøretøy er stort sett godkjent for drivstoff som oppfyller standarden EN 228: https://www.standard.no/no/Nettbutikk/p ... tID=606866
Den tillater maksimalt 10 % etanol.
Eksempel fra KTM: ktm.PNG
Selv om det trolig fungerer "greit nok" å overstige denne 10 %-grensen i mange tilfeller, er ikke motorene bygget for det. Uoptimal forbrenning, ytelse og slitasje må forventes. Omprogrammering av ECU kan hjelpe mye, men siden etanol har ca 30 % lavere energitetthet, må drivstofforbruket økes noe for å unngå tap av ytelse. Dette krever kanskje større dyser som er tilpasset dette for å få en optimal løsning. Den største fordelen med etanol som drivstoff er det høye oktantallet, som kun utnyttes fullt ut ved å øke kompresjonsforholdet. Dette er ikke lett å endre på motorer uten turbo. På turbomotorer kan man øke ladetrykket, dersom turboen er dimensjonert for det.
Om regjeringen kan forby vanlig drivstoff uten å få EU på nakken vet jeg ikke. De nok relativt enkelt sette avgiftene svært høyt (si 20 kr ekstra pr. liter) på dette drivstoffet, og redusere dem på E20 eller hva de måtte ønske. Da blir det muligens "lønnsomt" å delvis konvertere motorene til etanol, slik at hoved-målsetningen om komplett idioti oppfylles.
Jeg vurderer MC-kjøp neste år, men jeg vil i det minste avvente en avklaring av drivstoffsituasjonen før dette. Jeg håper alle kan bidra til minst mulig stemmer til miljøhysterikere ved valget til høsten.
Mao er det i maualen satt en grense oppad på 5 % etanol (per volum) for den sykkelen.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?
Hei gutta
Jeg bumper denna tråden litt. Jeg har kjøpt ny sykkel som er euro4. I instruksjonsboka står det at den er godkjent for inntil 10% innblandet etanol. Jeg har via mc-oslo sendt spørsmålet til Bmw Norge om ansvar/garanti ved at Norge skal ha 20% blanding. Jeg mener dette ble bestemt at skulle komme i Norge.
Her jeg grunn til bekymring eller ikke
Jeg bumper denna tråden litt. Jeg har kjøpt ny sykkel som er euro4. I instruksjonsboka står det at den er godkjent for inntil 10% innblandet etanol. Jeg har via mc-oslo sendt spørsmålet til Bmw Norge om ansvar/garanti ved at Norge skal ha 20% blanding. Jeg mener dette ble bestemt at skulle komme i Norge.
Her jeg grunn til bekymring eller ikke
