Zero godkjent som lettvekter

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Zettexx »

Spaghettiræser skrev:Dersom dette blir den nye måten å beregne på.....så blir jeg skremt. Her er det faktisk snakk om at den yte maks effekt godt over A2 grensen.

Dette er klippet fra Zero siden under 11 kw utgaven. Den har faktisk 59 HK(44KW) maks effekt, ikke 15 HK. Våre bensinutgaver oppgir også maks effekt og klasses deretter.


Motor
Net torque 108 Nm 109 Nm 109 Nm
Net power 31 hp (23 kW) @ 4.150 rpm 59 hp (44 kW) @ 5.800 rpm 59 hp (44 kW) @ 5.800 rpm
Continuous power 15 hp (11 kW) @ 3.700 rpm 15 hp (11 kW) @ 3.800 rpm 15 hp (11 kW) @ 3.800 rpm
Licensing Requirement A1/B Licence** A1/B Licence** A1/B Licence**
Top speed (max) 139 km/h 139 km/h 139 km/h
Top speed (sustained) 129 km/h 129 km/h 129 km/h

Legger dette frem igjen, sim er klippet fra nettsiden til Zero.

Continous power 15 HK. Net power opp til 59 HK.

Kan godt være det er feil, men da bør noen ta kontakt med Zero. Dreiemoment på over 100 nm er sikkert også feil da.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av simpson »

Spaghettiræser skrev:Sammenligninger.

Canada har 19 års grense for førerkort. 17 åringer kan få begrenset førerkort.

Hele Europa har mer eller mindre felles regler.

USA, der er vanlig alder for vanlig førerkort 18 år. 16 åringer har sterke begrensninger i alle stater jeg kjenner til. Dette gjelder også motorsykkel, alle klasser.
Tilfeldig googlesøk

To qualify for an AL motor-driven cycle license, you must be at least 14 years old. The minimum age for a motorcycle license is 16 years old.

You must have a motorcycle (M) endorsement on your license to legally operate a motorcycle or motor-driven cycle. To get a motorcycle (M) endorsement, you must either pass the DPS' motorcycle knowledge exam or complete a motorcycle safety course.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Zettexx »

Hvilken stat, land?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av simpson »

Hvis du er kjent i USA, ser du at dette er for Alabama, det var regler for alle 50 statene, men klippet bare for denne siden den var først på lista over statene.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Zettexx »

Da vet vi det, de er blant de statene som ikke har restriksjoner for 16 åringer på mc.

Tror vi går oss ville hvis alt skal sammenlignes med USA. Best å begynne litt nærmere.

UK har 17 års grense ig ,12 hk grense. På tvers av EU regler. Så er det fortsatt land der du kan kjøre mc med bil førerkort. Og Danmark der de må ha ordentlig førerkort for å kjøre EU moped. Både Sverige og Danmark har knallert uten annet enn aldersbevis.

Nok av varianter å ta av rett i nærheten.


AL er landkoden gor Albania

Sør Afrika har samme regler som oss

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Jompa »

Nå har jeg googlet høyt og lavt for å prøve å finne ut om Zero leverer sykler godkjent som lettvekt her i landet.
Fant ingenting.
Mail med forespørsel er sendt importøren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av simpson »

Spaghettiræser skrev:Da vet vi det, de er blant de statene som ikke har restriksjoner for 16 åringer på mc.

Tror vi går oss ville hvis alt skal sammenlignes med USA. Best å begynne litt nærmere.

UK har 17 års grense ig ,12 hk grense. På tvers av EU regler. Så er det fortsatt land der du kan kjøre mc med bil førerkort. Og Danmark der de må ha ordentlig førerkort for å kjøre EU moped. Både Sverige og Danmark har knallert uten annet enn aldersbevis.

Nok av varianter å ta av rett i nærheten.


AL er landkoden gor Albania

Sør Afrika har samme regler som oss
For å si det sånn, ingen stater har mer enn 16 års grense på sykkel.
Ofte holder det med billappen og en teoritest for sykkel.
https://www.justlanded.com/english/Unit ... -in-the-US

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Jompa »

Om noen skulle være i tvil, her er førerkortforskriften for A1 i Norge.
Det er fremdeles makseffekt på 11 kw som gjelder





Denne klassen gjelder føring av lett motorsykkel med eller uten sidevogn. Slagvolum for lett motorsykkel er høyst 125 ccm, effekt på høyst 11 kW og forholdet mellom effekt og egenvekt på høyst 0,1 kW/kg.


Minstealder for klasse A1 er 16 år.

Klasse A1 gir førerrettighet også for:

◾moped


◾snøscooter med eller uten tilhengerslede hvis førerkortet er utstedt før 1. juli 2006


◾trehjuls motorsykkel med effekt på høyst 15 kW


◾såkalt "mopedbil". For mopedbil med egenvekt over 150 kg må fører ha fylt 18 år.


Ved utskiftning videreføres rettighetene med påføring av klasse AM og eventuelt S.
For krav til opplæring og prøve, se sidene om føreropplæring.

Rett til å føre moped via erverv av klasse A1

Klasse A1 som førerkortklasse ble innført 1. januar 1997. På den tid var moped fritatt fra førerkortplikten, men fra fylte 16 til fylte 20 år, måtte fører ta obligatorisk opplæring og få utstedt mopedførerbevis.

Fra 1. mars 2003 gav erverv av klasse A1 samtidig rett til å kjøre alle typer moped, men fører måtte ha fylt 18 år for kjøring av 3-hjuls eller 4-hjuls moped.

Fra 1. mars 2004 gav klasse A1 fortsatt rett til å kjøre alle typer moped, men fører måtte ha fylt 18 år hvis 3-hjuls eller 4-hjuls moped hadde egenvekt over 150 kg.

Fra 19. januar 2013 gir klasse A1 fortsatt rett til å kjøre alle typer moped, men fører må ha fylt 18 år hvis 3-hjuls eller 4-hjuls moped har egenvekt over 150 kg.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Zettexx »

simpson skrev:
Spaghettiræser skrev:Da vet vi det, de er blant de statene som ikke har restriksjoner for 16 åringer på mc.

Tror vi går oss ville hvis alt skal sammenlignes med USA. Best å begynne litt nærmere.

UK har 17 års grense ig ,12 hk grense. På tvers av EU regler. Så er det fortsatt land der du kan kjøre mc med bil førerkort. Og Danmark der de må ha ordentlig førerkort for å kjøre EU moped. Både Sverige og Danmark har knallert uten annet enn aldersbevis.

Nok av varianter å ta av rett i nærheten.


AL er landkoden gor Albania

Sør Afrika har samme regler som oss
For å si det sånn, ingen stater har mer enn 16 års grense på sykkel.
Ofte holder det med billappen og en teoritest for sykkel.
https://www.justlanded.com/english/Unit ... -in-the-US
På lik linje med mange stater i USA har vi også 16 års grense på motorsykkel med begrensninger.

Se for staten New York, som igjen er delt opp i en hsug med distrikter.https://dmv.ny.gov/younger-driver/gradu ... s-under-18

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Skogstrollet »

Hva jeg synes er mere intressant enn kun hvor like/ulike aldersgrensene er andre steder, er hvordan alder sammen med opplæringskrav og ulykkesstatistikk tar seg ut sammenlignet med her i Norge.
Hvilken alder man får kjøre hvilken type motorsykkel sier lite om hva man burde/ikke burde tillate hvis man ikke setter det i relasjon til ulykkestatistikk og hvordan opplæringen er lagt opp. (Kjøremønster og generell trafikkbilde er sikkert også greit å ta med i en slik beregning.)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Zettexx »

Jompa skrev:Nå har jeg googlet høyt og lavt for å prøve å finne ut om Zero leverer sykler godkjent som lettvekt her i landet.
Fant ingenting.
Mail med forespørsel er sendt importøren.

Se side 1 i denne tråd. Der har jeg klippet fra Zero.

Den skal være godkjent for A1 førerkort.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Jompa »

Spaghettiræser skrev:
Jompa skrev:Nå har jeg googlet høyt og lavt for å prøve å finne ut om Zero leverer sykler godkjent som lettvekt her i landet.
Fant ingenting.
Mail med forespørsel er sendt importøren.

Se side 1 i denne tråd. Der har jeg klippet fra Zero.

Den skal være godkjent for A1 førerkort.
Ja, iflg fabrikkens hjemmeside.
Jeg kan godt finne frem den norske kjøretøyforskriften som gjelder lett mc, kl a1, men det har kngen hensikt da jeg vet at det står
maks 11 kw der som i førerkortforskriften.
I tillegg står det maks 0,1 kw/kg, og om Zero,en ikke er innenfor disse begrensningene er den ikke godkjent som lettsykkel her i landet.
Får se om importøren, Carpoint Norge a/s svarer på mailen jeg sendte dem i kveld, og hva de evt svarer.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Zettexx »

TU, teknisk ukeblad har testet mopeder m.m

http://www.tu.no/artikler/test-av-elekt ... ger/236553

Det er skremmende misforhold mellom hk og dreiemoment.

Skal bli moro å se hva importøren svarer. Ser at de som står på Finn, ser ut til å hs "riktig" hk oppgitt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23352
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev:
Spaghettiræser skrev:
Jompa skrev:Nå har jeg googlet høyt og lavt for å prøve å finne ut om Zero leverer sykler godkjent som lettvekt her i landet.
Fant ingenting.
Mail med forespørsel er sendt importøren.

Se side 1 i denne tråd. Der har jeg klippet fra Zero.

Den skal være godkjent for A1 førerkort.
Ja, iflg fabrikkens hjemmeside.
Jeg kan godt finne frem den norske kjøretøyforskriften som gjelder lett mc, kl a1, men det har kngen hensikt da jeg vet at det står
maks 11 kw der som i førerkortforskriften.
I tillegg står det maks 0,1 kw/kg, og om Zero,en ikke er innenfor disse begrensningene er den ikke godkjent som lettsykkel her i landet.
Får se om importøren, Carpoint Norge a/s svarer på mailen jeg sendte dem i kveld, og hva de evt svarer.
Ja, slik må de så klart være. Må si det var betryggende. Kan jo ikke slippe en 16-åring ut på en slik med full effekt. Er vertfall det som har ligget til grunn for de andre innleggene mine her.

Hvis denne blir "nedplombert" på lik linje med andre sykler så er dte jo bare tut og kjør, men da spørs det nok hvor populær en slik forvokst hårføner blir :knegg

Toven

Re: Zero godkjent som lettvekter

Legg inn av Toven »

Det er jo litt av greia, den er tilsynelatende lovlig med 11kW effekt hvor høyest effekt ikke teller.
Som jeg tolker det som ble skrevet om KTM Freeride 125..
. Den børsteløse synkronmotoren leverer 16 kW, eller 22 hestekrefter, ved 4 200 rpm. Men til tross for effekten er Freeride E godkjent for A1 (lett motorsykkel) siden reglene tar hensyn til motorens effektuttak over lengre tid.
Da har man plutselig en A1 mc med skyhøyt moment :P

Svar