Samme her!!
Sitter ofte og "drømmer opp" mc-turer ikke alle blir noe av, og de som blir noe av følger ikke nødvendigvis den opprinnelige ruta!

Syns det er litt av kosen i den kalde mørketida, når sykkelen uansett er parkert.
Samme her!!
Men da ble du ikke stoppet.ducati750 skrev: 09 jan 2018, 15:17 Har vert nedover flere ganger med Ducati med diverse typer eksos og aldri hatt problemer med politi, men det er lov å bruke hode og tenke seg om før en gir full gass.
:)Bjerknez skrev: 10 jan 2018, 05:05Nå står sykkelen min i Molde etter førerkortbeslaget i fjor sommer og jeg får nok ikke hentet den før tidligst i mai en gang. Men jeg har en Tempo Corvette moped da. Er jo to hjul på den, men utover det så er det vel så langt unna motorsykkel det går ann å kommeTormod Johansen skrev: 09 jan 2018, 19:01Hyggelig, og takker for det :)Bjerknez skrev: 09 jan 2018, 06:18 Jøss... enda en fra Fredrikstad![]()
God tur nedover.
Lyst til å sparke dekk en dag når det blir varmere over en kaffekopp så gi beskjed![]()
Gressvik her forresten.
Tar gjerne en prat, kaffe og en tur utover jeg :)![]()
Men man trenger jo ikke to hjul for å drikke kaffe![]()
Jeg tenker jeg skal sette i db-killerne, og måle hvor mange db det gir.simpson skrev: 10 jan 2018, 10:55Men da ble du ikke stoppet.ducati750 skrev: 09 jan 2018, 15:17 Har vert nedover flere ganger med Ducati med diverse typer eksos og aldri hatt problemer med politi, men det er lov å bruke hode og tenke seg om før en gir full gass.
Kjenner til personer med effektanlegg som fikk kjøreforbud i Tyskland og en kompis måtte komme fra Norge med orginalanleggene i bilen og montere disse før ferden fikk fortsette.
Ingen vits i å risikere turen på sånne ting.
Det er nettopp det. Er bare vi i norden som er litt runde på det merkelig nok. I Tyskland og Østerrike + Sveits håndhever loven mer brutalt rett og slett. Har du effektanlegg, så er ikke sykkelen lenger lovlig å kjøre på offentlig vei, derfor får man kjøreforbud inntil den er lovlig.simpson skrev: 10 jan 2018, 10:55Men da ble du ikke stoppet.ducati750 skrev: 09 jan 2018, 15:17 Har vert nedover flere ganger med Ducati med diverse typer eksos og aldri hatt problemer med politi, men det er lov å bruke hode og tenke seg om før en gir full gass.
Kjenner til personer med effektanlegg som fikk kjøreforbud i Tyskland og en kompis måtte komme fra Norge med orginalanleggene i bilen og montere disse før ferden fikk fortsette.
Ingen vits i å risikere turen på sånne ting.
Takker og bukker :)pingvin skrev: 10 jan 2018, 00:02 Om du skal fra Garda til Cortina, kan du evt ta denne ruten. 25mil men det er mye i Dolomittene: https://goo.gl/maps/XSQrCamTYpM2
Her fin rute sør/vest: https://goo.gl/maps/KPgt8WWCMb42
Og selvfølgelig Sella Ronda, ikke så lang men her er det terningkast 6 hele veien: https://goo.gl/maps/9bLr7bCR2312
Og ut av Cortina via Misurninasjøen (must) litt gjennom Dolomittene før kjører Grossglockner (vinterstengt så google maps vil ikke la meg over men fortsett til Zell am See, veldig ålreit by med litt liv). Evt ta shortcut fra Toblach til Linz: https://goo.gl/maps/xDFuNpw7gmN2
Ble veldig i full fart og du kan selvfølgelig stokke veiene som du vil. Alt som ser snirklete ut er braMen Sealla Ronda (Arabba-Canezei-Val Gardena-Corvara) er must. Og Pso Giau sør/vest for Cortina
Grossglockner er bra, ikke kjørt på noen år nå men planlagt kjørt i sommer, gleder meg!
Bare hyggelig
BAJAZZ skrev: 11 jan 2018, 15:25 SIRIMIONE.jpgBare hiv deg på sykkel,n, og kom dere av gårde. GLED DEREVi var på rundt-tur i Italia i fjor, reiste 1 juni, og hjemme 19 juni. Ingen problem med øvrigheta, og heller ikke med bensinstasjoner. Men ta med kontanter, det er nesten det letteste, i alle fall utenom hovedveiene. Vi tok Kiel ferga, lå over i Luneburg(TYS), deretter i Innsbruck(ØS), og kjørte så tolv dager i Italia.
Tips: Hold deg unna Brenner passet på dagtid, der er det lange køer og kaos foran bomstasjonen(08:00-21:00). Ellers gikk alt smertefritt.
Hvis dere skal kjøre Stelvio-passet, så ta med dere neste pass også(Gavia-passet). Enda mer spektakulært, og mye "smalere". Ligger rett bortenfor.
Vi fikk også med oss Gardasjøen(4 dager), Venezia(1 dag), Firenze(1 dag), og Cinque Terre(3 dager, nydelig), samt Gardasjøen 3 dager til på slutten, som ren badeferie.
Lurt å sette fra seg sykkelen noen dager, og ta litt "sydenferie" mellom øktene. Vi var griseheldige med været, bortsett fra en dag med øs pøs regnevær i de Østeriske alper før Brennerpasset, så strålte sola hele tiden. Varmest i Syd Tyskland faktisk, med 31 grader i Bayern. 12 grader og strålende sol på toppen av Stelvio. Der lå snøen fortsatt i store gavler utenfor veiene. Rett nedenfor Stelvio lå vi over på et nydelig Tyrolerhotell (Madatsch), rett ved foten av alpene. På hjemveien lå vi over i Uberlingen(Bodensee), og Frankfurt, og til slutt Strande, en liten fiskerlandsby utenfor Kiel.
Et annet råd er å ta dere god tid. Ikke stress. Pluss heller på noen dager, og kjør lokal-veier langs elver og kanaler. Det er så vanvittig mye fint å se. Finner dere et fint sted dere liker dere, så bli gjerne noen dager.
Overnatting er null problem, alltid ledig i Juni måned. Vi brukte booking.com med stort hell. Enkelt og rimelig, velg og vrak fra enkle gasthaus, til flottere hoteller. Er ikke så stor prisforskjell.
På pressede steder som Cinque Terre, så kan det kanskje være lurt å bestille på forhånd, i alle fall om du vil ha et sted nære vannet.
Sett på lyd-dempern, så slipper du noe tull. Dessuten så kan det faktisk være mer komfortabelt å ha den på når man skal kjøre så mange mil.
Ved Gardasjøen bør du få med deg Sirimione, Malcesine, Limone og Riva. På Cinque Terre kysten så bør du besøke Vernazza, Manarola, Corniglia, Manarola og Riomaggiore. Parker sykkel,n. og ta toget mellom småbyene. Dette er et nydelig stykke Italia, med krystallklart vann, god atsmofære, og nydelig mat/drikke. Nyt et glass hvitvin på terrassen, mens du nyter utsikten ut over klippene, og ta deg et deilig kveldsbad i det klare vannet..
Italia er hektisk, selv i begynnelsen av Juni, men du drukner ikke i folk. Følg godt med i trafikken, for de har nok en noe mer aggressiv kjørestil enn oss nordmenn. Og pass opp for radar. Vi observerte dem flere plasser ved innkjøringene til småbyene.
Av ulykker observerte vi to stykker på motorveien(som skapte milelange køer), men begge var i motsatt kjøreretning, så vi gikk klar av dem.
Dere har virkelig noe å glede dere til .
For vår del går turen i år til Spania, og også i år de tre første ukene i juni.
God tur og lykke til dere. JUBBALUBBA, sola har snudd, snart er,e sommer,n
![]()
pingvin skrev: 11 jan 2018, 17:43Bare hyggelig![]()
Men enda så glad jeg er i Dolomittene, ville jeg benyttet anledningen til å se litt annet også. Får lurt inn litt Domittveier både på vei til og fra Cortina så da holder det kanskje med 1 rundtur. Noe slikt:
Uendret fra Garda til Cortina: https://goo.gl/maps/XSQrCamTYpM2
Litt modifisert rute sør/vest så får inn Pso Pordoi: https://goo.gl/maps/D76o1zej7L22
Resten av Sella Ronda tar man på vei til Stelvio/Bormio: https://goo.gl/maps/Kwshcu8Yb9B2 (Stelvio vinterstengt men forstett til Bormio der ruten slutter). Om for langt, ta short-cut mellom Bolzano og Merano. Eller stopp litt før selvfølgelig.
Denne ble altfor lang for en dag om du ikke er ekstremt utholden (og/eller kjører GS) men kan deles i 2 eller evt ta denne og foregående dag på 3 dager. Eller hoppe av på morveien nordover når kommer på Lichenstein. Men utrolig mye bra veier her: https://goo.gl/maps/q3tmUjFBUVK2
...eller
Blåse i Bormio og kjøre over Timmesjoch til Sølden (igjen, vinterstengt så får ikke rutet), sparer 1 dag på det og fremdeles bare toppveier: https://goo.gl/maps/uaeuLhBTuZm
Sorry ble litt revet med her...som sagt litt nerd![]()
Herlig :)pingvin skrev: 11 jan 2018, 18:21 Synes faktisk best å kjøre fra Bormio og opp Stelvio. Sørvestsiden har bedre asfalt og åpnere svinger så har kan man gasse littOg så trille rolig ned den mer berømte nordøstsiden og nyte utsikten. Men også nordøstsiden har blitt bedre med årene.
Det som også er et alternativ er å kjøre over Stelvio til Bormio fra Merano og neste dag kjøre opp igjen på Stelvio MEN rett før toppen, svinge av over Umbrailpass over til Sveits (zoom inn så ser du det, var en grusseksjon men nå 100% asfalt). Derfra kan man ta Ofenpass vestover, veldig morsomt pass med mer åpne svinger, og deretter Flüelapass over til Davos, kanonpass![]()
Har du god tid i Bormio så ta gjerne en rundtur over Pso Gavia sørover som foreslått av andre, og nordover igjen over Pso Mortiolo, ultrasmalt pass men kjempemorsomt og ofte brukt i Giro Italia.