Side 2 av 4
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Lagt inn: 21 apr 2010, 13:28
av Erling
mekkern skrev:bomullsfiltre har egne rensevesker og oljer.
som jeg viser til i ett svar noen plasser ovenfor mekkern
forøvrig har jeg funnet denne linken om hva og hvordan BMC lager sine filtere.
http://www.linkauto.com.au/history.php?id_company=11" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg er ikke så stødig i engelsk , men der står det bl.a.:
..filter must be very light, must be made of the best raw materials and must improve performance. For this reason we use only alloy mesh with epoxy coating to ensure protection from petrol fumes and from oxidization due to the humidity of the air. The filtering material is composed of a special cotton gauze soaked with low-viscosity oil to give you the best air permeability
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Lagt inn: 21 apr 2010, 13:31
av Erling
[/quote]
Vasker man BMC med parafin også og settes de inn med motorolje?.[/quote]
motorolje?
tror du bør sjekke ut de linken jeg har lagt ut på denne tråden.
Forøvrig har jeg renset og oljet mitt BMC filter med orginalt rense/ojlekit, og den oljen var svært tynn og lettflytende..
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Lagt inn: 14 jun 2010, 20:38
av AJ
Har kjørt bortimot 10000 km. (tror jeg...) etter at jeg satte inn et Pipercross luftfilter i TDM'en.
I dag hadde jeg tid til å demontere omtrent halversykker'n for å ta det ut, sjekke og eventuelt vaske det og olje det inn på nytt.
Pipercross er litt annerledes enn andre ettermarkedsfiltre og det kan de som er interessert i lese mer om
her.
Jeg fulgte bruksanvisningen; sprayet på rensevæske, børstet det pent og pyntelig inn i det svamplignende luftfiltermaterialet, renset med varm vann etter noen minutter med forsiktig trykk og lot det lufttørke, noe som tok noen timer i det kjølige sommerværet vi hadde her i dag på Østlandet.
Da det var tørt sprayet jeg på et tynt lag med spesialoljen fra Pipercross og satte filteret på plass igjen.
Så var det klar for en testkjøring.
Og du verden!
Jeg fikk nesten et lite sjokk!! Gassresponsen var merkbart bedre og sykker'n gikk mye bedre!
Eller...
Er dette bare innbildning?
Har noen andre merket forskjell etter første rens av slike filtre, være seg BMC, K&N eller andre?
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Lagt inn: 14 jun 2010, 22:10
av Tysnes
Satt KN filter på gpz,en i vår. Virket som om den gikk litt magert(men så var det kun +5 grader)så satt gamle filteret til bake igjenn. Nå star KN-filteret på hylla. Såg veldikt åpent ut(kunne nesten se igjennom) burde kanskje vert dyset om ved bruk av åpnere filter.
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Lagt inn: 14 jun 2010, 22:13
av mekkern
er vel ikke så pussig at den går bedre med riktig forhold mellom luft og bensin?
selv om filtret ikke SER veldig møkkete etter en del mil. bør det være mye bøss i de ellers virker de ikke.
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Lagt inn: 22 mar 2011, 13:00
av hjc
Kjøpte et DNA-filter fra England. Monterte det på Bandit'en og satte av gårde. Det ble bare tull, filteret var for åpent og ga for mye luft slik at blandingen ble helt feil. De prøvde å justere forgasserne på merkeverksted uten å lykkes. Må nok dyse om gasserne for å bruke filteret - NOT! Det står nå i eske på hyllen og samler støv. Bare tull å rote med noe som fungerer perfekt. Kjøpte heller et 14 t. framdrev og et 47 t. bakdrev for å prøve meg fram med div. utvekslinger og få mer futt på den måten - som om det trengs

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Lagt inn: 22 mar 2011, 13:11
av AJ
Disse effektluftfiltrene passer vel egentlig best til sykler med innsprøytning hvor blandingsforholdet justeres selv automatisk etter en vis tid, om jeg har forstått 'teorien' rett...
Hadde både KN og Pipercross filter i luftfilterboksen til TDM'en, dog ikke begge samtidig...
Synes Pipercross'en funket bedre; bla. bedre gassrespons og
muligens litt mer effekt...
Triumph Tiger 1050, som jeg har nå, leveres med Pipercross produsert originalt papirfilter, som jeg har byttet ut med Pipercross 'effektfilter'.
Skal bli interessant å se hvordan dette fungerer...

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Lagt inn: 22 mar 2011, 14:51
av MrErling
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Lagt inn: 29 jul 2011, 19:28
av AJ
Noen lurer kanskje på hvor ofte vaskbare filtre son K&N, BMC og Pipercross skal sjekkes og rengjøres.
Siden jeg har Pipercross og ikke funnet noe om dette i svært kortfattede infomaterialet som fulgte med, skrev jeg likesågodt en e-post til produsenten og spurte og fikk dette svaret tilbake:
Pipercross quiestion.PNG
Har hørt at K&N anbefaler filterreingjøring hver 50K, noe jeg synes virker i lengste laget...
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Lagt inn: 29 jul 2011, 19:58
av Snikkeren
Det stemmer at K&N anbefaler rengjøring og re-olje hver 50k km. Var ihvertfall det som sto på mitt filter. Men det sto også at man måtte rengjøre det oftere hvis man kjørte i fuktige og støvete omgivelser.
Jeg kommer nok til å ta det hver 10k km.
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Lagt inn: 29 jul 2011, 20:26
av Crinos
Jeg har hatt konisk KN filter på alle mine bensin BMWer (bil) og har rengjort/renset filter hver vår, eller ved 20k km. Hva enn som kom først.
På Z3'en gadd jeg ikke å rense, der byttet jeg til nytt, men hadde også en ganske kvass motor i den.
MC luftfilter renser/bytter jeg hver vår, uansett kjørestand... De står mer utsatt og trekker mer rusk inn enn på biler (stort sett). Så et hyppig bytte/rens gjør absolutt ingen skade.
EDIT:
Angående pollen... Vanskelig... KN er ofte veldig bra, men alle aftermarked er ofte "bedre" enn orginalen fordi den slipper til mer luft. Og da også mer rusk... Så alt er en vurderingsak.
På bil, er det veldig ofte en DOWN-TUNING å bare bytte til åpent konisk luftfilter. Bilprodusentene legger inn mye tid og budsjet for å få ting til å virke optimalt for motoren. Men lydmessig er det minst 30 ekstra hk.. hehe...
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Lagt inn: 30 jul 2011, 00:07
av pelsen
For mitt K&N filter i bilen (TVRen) merket jeg meg at det skulle renses og oljes hvert andre år og det kunne renses 25 ganger. Så jeg har filter i noen år framover

Antal km husker jeg ikke, men det var langt over det jeg kjører med den på to år.
At det er "downtuning" å bytte til åpnere luftfilter er bare tull, men det krever at man endrer injectionmappet, eller bytter dyser på en forgassermotor,
Ellers har jeg siden mitt forrige innlegg i tråden åpnet motoren som har gått uten luftfilter. Ikke noe spor etter stein eller store partikler som er sugd inn, men slitasjen på sylinderne er betydelig. Men det er ikke plass til luftfilter så Triumphen går fremdeles uten.

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Lagt inn: 13 aug 2011, 11:37
av Blackbird
Ser mange har prøvd K&N filter med forskjellige resultat.I april satte jeg på et selv på en Cbr 1100 XX,og d virket bra første tiden (inj.motor) I slutten av mai/juni begynte den å rykke/uvevn gange ved krypkjøring,og ved 2500-3500 omd.på høygear.Forhørte meg på diverse nettsteder o.l.og d viste seg at mange hadde samme problemet.Ringte da en XX spesialist fra Oslo,og han kunne fortelle at disse motorene var i utgangspunktet satt opp på mager blanding for å klare avgasskravene og ved et så åpent filter som gir mye mer luft enn d orginale ble blandinga så mager at motorn ikke klarte å omstille seg,den fikk rett å slett for lite bensin.Og d igjen gir for høy temp. i forbrenningskammer.Skal dette fungere må motor dyses om med et åpnere ek.anlegg.OG det måtte rengjøres hver 600mil sa han fordi den store luftmengden tar med seg mere dritt(org.18000km) Dette var mer enn nok av opplysninger for meg til å sette på d vanlige orginale filteret.Etter 14 daga/3uker var rykking og ujevn gange borte.
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Lagt inn: 22 okt 2011, 22:28
av GLOBUZZ
satte på KN filter på min 07 gs... kul lyd fra innspruten, litt mer bass i påtta og litt rappere svar på gassen.... i vinter monteres zard potte tror dte blir "gøy" til våren
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Lagt inn: 22 okt 2011, 22:33
av AJ
GLOBUZZ skrev:satte på KN filter på min 07 gs... kul lyd fra innspruten, litt mer bass i påtta og litt rappere svar på gassen.... i vinter monteres zard potte tror dte blir "gøy" til våren
Hey
GLOBUZZ
Og velkommen til oss her på MCsiden.no
Har, som du sikkert har lest siden du er innom denne tråden, Pipercross-filter på min Triumph Tiger og mener å merke forskjell etter at jeg satte inn dette, ja!
Når det gjelder Zard slip-on vet jeg at flere Tiger-eiere er veldig godt fornøyd med sine Zard'er
Selv kjører jeg på Arrow Race på Trumpen

og er godt fornøyd med det

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Lagt inn: 22 okt 2011, 23:31
av Jompa
mekkern skrev:nei, slike filtre må du ta ut oftere pga at det er et "våtfilter".
når støvet har lagt seg/mettet overflaten så går støvet igjennom..
trenger ikke spesialrens på skumfiltre-parafin.....
motorolje funker gull å sette inn med..
Javel, et gjengrodd filter slipper mere støv igjennom enn et "friskt" ? Hvis ikke filteret er veldig slitt eller ødelagt, slipper det hverken
nok luft eller mere støv igjennom bare for at det er skittent.
Ellers tilbake til spørsmålet; har det noe for seg med effektfiltre ?
Klart det har, hvis man fjerner luftfilterboksen, som fungerer mest som lyddemper, og setter filtrene rett på forgasserene, blir luftgjennomstrømminga bedre.
Forgasserne må da dyses opp for å gi mere bensin pga større luftstrøm og lavere vakum på yttersida av spjeld/stempel.
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Lagt inn: 22 okt 2011, 23:52
av ejs
Jompa skrev:mekkern skrev:nei, slike filtre må du ta ut oftere pga at det er et "våtfilter".
når støvet har lagt seg/mettet overflaten så går støvet igjennom..
trenger ikke spesialrens på skumfiltre-parafin.....
motorolje funker gull å sette inn med..
Javel, et gjengrodd filter slipper mere støv igjennom enn et "friskt" ? Hvis ikke filteret er veldig slitt eller ødelagt, slipper det hverken
nok luft eller mere støv igjennom bare for at det er skittent.
Ellers tilbake til spørsmålet; har det noe for seg med effektfiltre ?
Klart det har, hvis man fjerner luftfilterboksen, som fungerer mest som lyddemper, og setter filtrene rett på forgasserene, blir luftgjennomstrømminga bedre.
Forgasserne må da dyses opp for å gi mere bensin pga større luftstrøm og lavere vakum på yttersida av spjeld/stempel.
Ikke glem at det som går inn ,også skal ut..
Åpnere eksosanlegg.

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Lagt inn: 22 okt 2011, 23:57
av mekkern
Jompa skrev:mekkern skrev:nei, slike filtre må du ta ut oftere pga at det er et "våtfilter".
når støvet har lagt seg/mettet overflaten så går støvet igjennom..
trenger ikke spesialrens på skumfiltre-parafin.....
motorolje funker gull å sette inn med..
Javel, et gjengrodd filter slipper mere støv igjennom enn et "friskt" ? Hvis ikke filteret er veldig slitt eller ødelagt, slipper det hverken
nok luft eller mere støv igjennom bare for at det er skittent.
Jo faktisk....
på et oljet filter er det den fuktige overflaten som holder på støvet.
de oljede filtrene er mer åpne i strukturen enn tørrfiltrene.
Hva tror du funksjonen til olja er da?
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Lagt inn: 23 okt 2011, 08:31
av Jompa
mekkern skrev:Jompa skrev:mekkern skrev:nei, slike filtre må du ta ut oftere pga at det er et "våtfilter".
når støvet har lagt seg/mettet overflaten så går støvet igjennom..
trenger ikke spesialrens på skumfiltre-parafin.....
motorolje funker gull å sette inn med..
Javel, et gjengrodd filter slipper mere støv igjennom enn et "friskt" ? Hvis ikke filteret er veldig slitt eller ødelagt, slipper det hverken
nok luft eller mere støv igjennom bare for at det er skittent.
Jo faktisk....
på et oljet filter er det den fuktige overflaten som holder på støvet.
de oljede filtrene er mer åpne i strukturen enn tørrfiltrene.
Hva tror du funksjonen til olja er da?
Oljen skal fange opp og holde på støvpartikler, så du har nok rett når det gjelder "svampfiltre"
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Lagt inn: 22 jun 2012, 21:17
av AJ
Tar fram denne tråden igjen etter at jeg endelig har fått tatt et par litt lengre turer med Tiger, med og uten passasjer, etter at jeg tok ut Pipercross filteret og renset det etter noen tusen kjørte km, satte det inn med ny olje og på plass i sykkelen igjen.
For å rekapitulere litt, se disse trådene:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=46079#p46079" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=72470#p72470" onclick="window.open(this.href);return false;
Nå, etter å ha gått fram på samme måte på to sykler, TDM 900 og Tiger 1050, kan jeg ikke lenger tro at effekten av filteret er placebo.
Tiger er absolutt merkbart mer "til stede" med kjappere gassrespons og akselerasjon enn tidligere etter at renset og nyoljet Pipercross filter er på plass.
Forandringen merkes såpass godt at jeg faktisk ikke lenger tviler på at dette såkalte "performance air filter" fra Pipercross
har en effekt slik produsenten lover.
Man kan kanskje si at det ikke er uten grunn at det lages slike filtre...?
De virker jo! Det er i hvert fall min erfaring! Om motoreffekten er økt, skal jeg ikke mene noe om siden jeg ikke har målt, men at sykkelen går bedre etter nyoljingen av filteret, er jeg ikke lenger i tvil om.
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Lagt inn: 02 jul 2012, 22:08
av ZZR-Erling
Åpnere ditt og åpnere datt, man må også spørre seg hva man vil oppnå.

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Lagt inn: 02 jul 2012, 23:01
av pelsen
ZZR-Erling skrev:Åpnere ditt og åpnere datt, man må også spørre seg hva man vil oppnå.

tja.. når både innsug og utløp er tettet pga lyd er det noe å hente på å åpne opp. Og med færre sylindre er det mer å hente. En firer går utmerket med demping, en twin må ha veldig tett eksos for å tilfredstille kravene, og det går utover ytelsen. Så derfor åpner vi opp.

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Lagt inn: 02 jul 2012, 23:28
av ArcticTiger
@AJ: Du får ta Tigern en tur på dynobenken så du får vite hva den "har". 1050 Tigern min hadde 117 hk på bakhjulet/123 hk på veiva da vi prøvde den. Med Arrow exh og remap på innsprøytinga. Hva slags luftfilter den har vet jeg ikke, men det virker da ikke som den er tungpusta

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Lagt inn: 03 jul 2012, 08:47
av ZZR-Erling
ArcticTiger skrev:@AJ: Du får ta Tigern en tur på dynobenken så du får vite hva den "har". 1050 Tigern min hadde 117 hk på bakhjulet/123 hk på veiva da vi prøvde den. Med Arrow exh og remap på innsprøytinga. Hva slags luftfilter den har vet jeg ikke, men det virker da ikke som den er tungpusta

Man kan holde på i benk til man har en maksverdi på en sinnnsykt hylende motor, hvor ofte trenger man det? Hvis man mister effekt lenger ned pga en flott maksverdi, er det bortkastet på landeveien hvor man ønsker en jevnere og mindre peaky kurve, ikke en "gammel 2 taktskurve". De som er flinke tunere endrer hele registeret.b

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Lagt inn: 03 jul 2012, 09:37
av AJ
Er ikke så veldig opptatt av effekt, men mer det å få fram motorkarakteren og forandring av utseendet. Og da snakket jeg om slipon-potter som jeg har på Tiger og som jeg hade på TDM. den forrige sykker'n jeg hadde.
Syns begge ble penere, for å si det sånn, med uoriginale potter.
Motorlyden endra seg jo også - til det bedre. Synes jeg.
Når det gjelder disse såkalte "performance" luft-filtrene var vel dette mer et forsøk og ikke minst interessant siden disse er gjenbrukbare, dvs. kan vaskes rene og settes inn med ny olje og brukes gjentatte ganger, gjerne ut sykkelens levetid iflg. løfter fra produsent. En bra egenskap.
At de er med på å gjøre sykkelen kvikkere på gassen og at jeg sitter med en følelse at de gjør motoren sterkere og mer lettpustet og at denne følelsen gir meg et kick og en morsommere kjøreopplevelse, er bare et pluss i min bok.
Har aldri hatt verken TDM eller Tiger i benk og aner derfor ikke hvor effekt det er i disse syklene. Det jeg vet er at de har gått helt problemfritt med slip-ons og "effekt" luftfilter og at de har gitt meg utrolig mange mange med gode og morsomme kjøreopplevelser.
Og at dette ettermonterte utstyret har gitt følelse av økt effekt er det liten tvil om.
Men igjen altså dette:
om det har gitt noen økning her eller der i turtallkurven vet jeg ikke. Heller ikke om effekt/moment er blitt redusert som følge av det enkelte steder på effekt/momentkurven.
Helt enkelt fordi jeg aldri har benkekjørt syklene for å sjekke dette. har rett og slett ikke vært spesielt interessant å gjøre det. Langt mindre betale tildels store summer for å få det gjort...