Hneve's MC blogg, tidligere "Hans sin påtvungne 40års krise"
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Hans sin påtvungne 40års krise
Jeg vil si at alt går lettere for en med mye mengdetrening. Jeg føler at jeg selv har hatt mye utbytte av å ha kjørt moped fra barnehagealder. Det å manøvrere en tohjuling med motor går helt uten å tenke. Feilfri var jeg dog ikke på oppkjøring, unnamanøveren, der mente sensor at jeg i en situasjon med regn hadde mistet grepet og lagt ned sykkelen. Resten var plankekjøring i kjøregården. Fikk beskjed om at jeg godt kunne kjørt fortere på krypkjøringen, det var ikke om og gjøre å kjøre så sakte som mulig. Man skulle bare bevise at man kunne kjøre i gangfart rundt hindringer.
Når det gjelder sving, og brems i sving. Fest blikket på kjeglene som er utgangen allerede før du har passert porten hvor du skal begynne svingen.
Når det gjelder kjøringen min på vei, var den grei nok, men fikk beskjed om at jeg kunne heller roe ned inn i sving og heller gasse litt hardere ut. Det gikk litt på bekostning av plassering. Igjen, som mopedfører så ønsker man å holde farten oppe mest mulig, da det tar tid å komme opp i 80-90 igjen. Jeg var ikke godt nok vant med at det er plenty med drag på en motorsykkel at det gir en bedre flyt totalt sett.
Når det gjelder sving, og brems i sving. Fest blikket på kjeglene som er utgangen allerede før du har passert porten hvor du skal begynne svingen.
Når det gjelder kjøringen min på vei, var den grei nok, men fikk beskjed om at jeg kunne heller roe ned inn i sving og heller gasse litt hardere ut. Det gikk litt på bekostning av plassering. Igjen, som mopedfører så ønsker man å holde farten oppe mest mulig, da det tar tid å komme opp i 80-90 igjen. Jeg var ikke godt nok vant med at det er plenty med drag på en motorsykkel at det gir en bedre flyt totalt sett.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39729
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hans sin påtvungne 40års krise
Det er kanskje slik at sensor ser på tilfeller med foten-i-bakken ved krypkjøring som god (nok) kontroll på sykkelen når krypkjøringen krever slik kontroll? Det er tross alt bedre å være ekstra forsiktig ved å plante foten i bakken enn å på død og liv holde farten og "vingle" seg framover i trafikken med fare for å komme over i motgående eller å risikere å gå over ende...Sakkle skrev: 20 feb 2019, 19:28 Hun som kjørte opp rett før meg gjorde flere små feil i kjøregården, fot nedi osv. men bestod med glans. I følge sensoren (jeg overhørte samtalen hans med kjørelæreren hennes) kjørte hun praktfullt i trafikken og han dreit fullstendig i at hun ikke mestret krypkjøringa helt.
Jeg vet ikke

Ikke minst fordi jeg aldri har måttet kjøre opp med innlagt krypkjøringsøvelse. Men ute i trafikken i de tilfellene jeg må krypkjøre er jeg alltid klar for å sette ned foten når situasjonen krever det for å ha best mulig kontroll over motorsykkelen.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Hans sin påtvungne 40års krise
Hehe vi kan vel alle være enige om at det er bedre å sette ned foten en å "gå ned med skuta"...AJ skrev: 20 feb 2019, 19:46 Ikke minst fordi jeg aldri har måttet kjøre opp med innlagt krypkjøringsøvelse. Men ute i trafikken i de tilfellene jeg må krypkjøre er jeg alltid klar for å sette ned foten når situasjonen krever det for å ha best mulig kontroll over motorsykkelen.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Bosted: Fredrikstad
Re: Hans sin påtvungne 40års krise
Jeg klarte å sette foten nedi under oppkjøring. Sensoren sa at det var greit, han syntes jeg kjørte så sakte og kontrollert (fremtil jeg måtte toutche) at det ikke var rart at foten måtte toutche nedi. Det viktig er å ikke gi opp, fortsett som om det ikke skulle skjedd. Om jeg ikke husker feil så har man to forsøk på hver øvelse?AJ skrev: 20 feb 2019, 19:46Det er kanskje slik at sensor ser på tilfeller med foten-i-bakken ved krypkjøring som god (nok) kontroll på sykkelen når krypkjøringen krever slik kontroll? Det er tross alt bedre å være ekstra forsiktig ved å plante foten i bakken enn å på død og liv holde farten og "vingle" seg framover i trafikken med fare for å komme over i motgående eller å risikere å gå over ende...Sakkle skrev: 20 feb 2019, 19:28 Hun som kjørte opp rett før meg gjorde flere små feil i kjøregården, fot nedi osv. men bestod med glans. I følge sensoren (jeg overhørte samtalen hans med kjørelæreren hennes) kjørte hun praktfullt i trafikken og han dreit fullstendig i at hun ikke mestret krypkjøringa helt.
Jeg vet ikke...
Ikke minst fordi jeg aldri har måttet kjøre opp med innlagt krypkjøringsøvelse. Men ute i trafikken i de tilfellene jeg må krypkjøre er jeg alltid klar for å sette ned foten når situasjonen krever det for å ha best mulig kontroll over motorsykkelen.
Re: Hans sin påtvungne 40års krise
Jepp. 2 gjennomføringer på hver øvelse.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
-
- Innlegg: 73
- Registrert: 18 jul 2018, 22:39
- Motorsykkelen din: '08 Fatboy
- Bosted: Undrumsdal
- Kontakt:
Re: Hans sin påtvungne 40års krise
Hei hei,, Da er våren kommet med lett blanding av sol og regn, litt på etterskudd her med historien min så her er en liten oppdatering.
Har hatt et par skoletimer med skolesykkelen i kjøregården og på veien, fant fort igjen balansekunsten og lærer mente jeg var klar for oppkjøring, som sagt så gjort, dagen kom og oppvarmingstimen gikk fint unna. Hilste på sensor og skravla ltt, daglig kontroll og fikk spørsmål om gaffel dempere, sjekket disse og fikk ytret konsekvenser av defekter i disse.
så var det kjøregården da, vel, plutselig finner alle tenkelige feil veien ut av meg, bremsetest; glemte visst å få den i 1 gir i det ene forsøket gitt, men fikk skryt av kort bremselengde (merkelig)
I unnamanøveren rørte jeg borti ene kjeglen; merket det selv, men rev den ikke. Dette ble poengtert.
brems i sving så satte jeg visst ned benet før sykkelen sto helt stille.
og sist men ikke minst sikksakken: der hadde jeg visst ustø kurs, selv var jeg ganske fornøyd med den jeg da, hadde blikket opp og mente selv at denne var i boks; tydelig vis ikke.
Summa sumarum så ble vi i kjøregården denne gangen, til lærern min sin store overraskelse... lol NOT
Har hatt et par skoletimer med skolesykkelen i kjøregården og på veien, fant fort igjen balansekunsten og lærer mente jeg var klar for oppkjøring, som sagt så gjort, dagen kom og oppvarmingstimen gikk fint unna. Hilste på sensor og skravla ltt, daglig kontroll og fikk spørsmål om gaffel dempere, sjekket disse og fikk ytret konsekvenser av defekter i disse.
så var det kjøregården da, vel, plutselig finner alle tenkelige feil veien ut av meg, bremsetest; glemte visst å få den i 1 gir i det ene forsøket gitt, men fikk skryt av kort bremselengde (merkelig)
I unnamanøveren rørte jeg borti ene kjeglen; merket det selv, men rev den ikke. Dette ble poengtert.
brems i sving så satte jeg visst ned benet før sykkelen sto helt stille.
og sist men ikke minst sikksakken: der hadde jeg visst ustø kurs, selv var jeg ganske fornøyd med den jeg da, hadde blikket opp og mente selv at denne var i boks; tydelig vis ikke.
Summa sumarum så ble vi i kjøregården denne gangen, til lærern min sin store overraskelse... lol NOT
-
- Innlegg: 73
- Registrert: 18 jul 2018, 22:39
- Motorsykkelen din: '08 Fatboy
- Bosted: Undrumsdal
- Kontakt:
Re: Hans sin påtvungne 40års krise
Godtfolk, venner, medmotorsyklister!
Dagen i dag har gått inn i sin siste time, og denne karen er utslitt, men ved godt mot.
Dagen begynte med oppvarmingstime som seg hør og bør, vi la inn et lite kvarter med avslapning før møte med sensor,det tror jeg var lurt, puste litt og roe ned hjelper når en skal igjennom sirkusløypa veivesnet krever en skal mestre, og denne gang brilliant jeg (dvs, gjorde lite nok feil til å komme igjennom nåløyet. Ut på tur så unngår vi fint alt som heter busser og små barn som gjemmer seg bak busker, så jeg besto. Kommer tilbake til veivesnet og han sitter der og tapper på nettbrett sitt i flere minutter før han spør om jeg har noe å kommentere, jeg drar først opp et par småting jeg ikke var helt førnøyd med i sirkusløypa men får beskjed om at den er vi ferdige med, drar da opp en situasjon jeg drøyer litt lenge med å kjøre ut i et kryss hvor jeg så en annen skolesykkel med følge også slite med å komme inn, forklarte da at jeg ønsket å gi han plass, det var ingen bak oss som ble hindret og får da skryt av å lese trafikkbildet og ta høyde for skolesykkelen.
Igjen sitter han og tapper på nettbrettet sitt før han lener seg tilbake, ser rett på meg (spenningsmusikk) i litt for mange sekunder før han sier "gratulerer med bestått"
Overlykkelig synker spenningen i kroppen og vi begynner å prate om løst og fast, han får inn et par ting jeg bør fokusere på når jeg nå kjører videre.
Inn på kontoret og et førerkort mindre (midlertidig) og en papirlapp som sier jeg nå har en bokstav til. Blir jeg for første gang å kjøre ulovlig, fra veivesnet og tilbake til skolen.
Det var ingen som fortalte meg at dette papiret kun er gyldig med legitimasjon, og det hadde jeg jo nettopp leverte fra meg, så første stop etter skolen var hjem og finne passet.
Så var det ut på signingsferd, brodern skulle informeres og som sagt så gjort, MC lærerne ville se sykkelen min, og som sagt så,gjort. Så var det å fylle tanken og fortsette ferden, sånn røfflig den veien nesa pekte.
Sent fra min SGP311 via Tapatalk
Dagen i dag har gått inn i sin siste time, og denne karen er utslitt, men ved godt mot.
Dagen begynte med oppvarmingstime som seg hør og bør, vi la inn et lite kvarter med avslapning før møte med sensor,det tror jeg var lurt, puste litt og roe ned hjelper når en skal igjennom sirkusløypa veivesnet krever en skal mestre, og denne gang brilliant jeg (dvs, gjorde lite nok feil til å komme igjennom nåløyet. Ut på tur så unngår vi fint alt som heter busser og små barn som gjemmer seg bak busker, så jeg besto. Kommer tilbake til veivesnet og han sitter der og tapper på nettbrett sitt i flere minutter før han spør om jeg har noe å kommentere, jeg drar først opp et par småting jeg ikke var helt førnøyd med i sirkusløypa men får beskjed om at den er vi ferdige med, drar da opp en situasjon jeg drøyer litt lenge med å kjøre ut i et kryss hvor jeg så en annen skolesykkel med følge også slite med å komme inn, forklarte da at jeg ønsket å gi han plass, det var ingen bak oss som ble hindret og får da skryt av å lese trafikkbildet og ta høyde for skolesykkelen.
Igjen sitter han og tapper på nettbrettet sitt før han lener seg tilbake, ser rett på meg (spenningsmusikk) i litt for mange sekunder før han sier "gratulerer med bestått"
Overlykkelig synker spenningen i kroppen og vi begynner å prate om løst og fast, han får inn et par ting jeg bør fokusere på når jeg nå kjører videre.
Inn på kontoret og et førerkort mindre (midlertidig) og en papirlapp som sier jeg nå har en bokstav til. Blir jeg for første gang å kjøre ulovlig, fra veivesnet og tilbake til skolen.
Det var ingen som fortalte meg at dette papiret kun er gyldig med legitimasjon, og det hadde jeg jo nettopp leverte fra meg, så første stop etter skolen var hjem og finne passet.
Så var det ut på signingsferd, brodern skulle informeres og som sagt så gjort, MC lærerne ville se sykkelen min, og som sagt så,gjort. Så var det å fylle tanken og fortsette ferden, sånn røfflig den veien nesa pekte.
Sent fra min SGP311 via Tapatalk
- Flattop
- Innlegg: 415
- Registrert: 29 apr 2010, 14:43
- Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
- Bosted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg
Re: Hans sin påtvungne 40års krise
Gratulerer!
Måtte du få mange timer og kilometer med et evig glis rundt kjæften!
Måtte du få mange timer og kilometer med et evig glis rundt kjæften!

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39729
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hans sin påtvungne 40års krise
God beskrivelse av et ekte sannhetens øyeblikkhneve skrev: 17 jun 2019, 23:22 Igjen sitter han og tapper på nettbrettet sitt før han lener seg tilbake, ser rett på meg (spenningsmusikk) i litt for mange sekunder før han sier "gratulerer med bestått"

Ja! Nå er du en av oss, medmotorsyklist hneve


Gratulerer så mye


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hans sin påtvungne 40års krise
Gratulerer så mye! :)
jeg husker ennå følelsen, og jeg skulle ønske jeg hadde dne følelsen hver eneste dag. Den første turen på sykkelen helt alene og helt lovlig. En av de turene jeg husker mest, selv om det ikke var langt.
jeg husker ennå følelsen, og jeg skulle ønske jeg hadde dne følelsen hver eneste dag. Den første turen på sykkelen helt alene og helt lovlig. En av de turene jeg husker mest, selv om det ikke var langt.
- Audi Mannen
- Innlegg: 867
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
- Bosted: Kristiansund
Re: Hans sin påtvungne 40års krise
Gratulerer ... jeg er såpass fersk sjøl at jeg husker godt første turen etter oppkjøring. En aldeles nydelig følelse. 

Yamaha XJR 1300
-
- Innlegg: 73
- Registrert: 18 jul 2018, 22:39
- Motorsykkelen din: '08 Fatboy
- Bosted: Undrumsdal
- Kontakt:
Re: Hans sin påtvungne 40års krise
Takk til alle sammen, Da blir det bare å vente på "fritid" og pent vær så skal jeg ut å oppdage vestfold, muligens titte innom telemark, mulig også sørlandet ,, æh BEWARE sør for Trondheim ! (for nå ,,,,)