gsx750_80 skrev: 02 feb 2020, 13:11
Bjerknez skrev: 01 feb 2020, 22:44
Når man først bedriver litt tørr humor her... en camry med nesten 400k på telleren? Sikker på at det i det hele tatt er økonomisk forsvarlig og betla flerfoldige tusen for nye rute til denne gamle traveren?
Synes jeg ser i salgsannonsen.... Bilen har en del rust og lider av tidens tann, men FRONTRUTEN ER NY!
400000 km trenger ikke være spesielt mye for en Camry. Om den brenner i morgen har den kostet mindre enn 60000 kr i løpet av 21 mnd og ca 15000 km. Det inkluderer forsikring, drivstoff, vegavgift, reparasjoner, innkjøp, dvs "alt". Det ville gitt ca 4 km/ km.
Den er nylig EU-godkjent. Om bilen er verdt 10-12000, kan jeg si at den har kostet ca 3 kr/ km.
Det er nok under halvparten av en gjennomsnittlig familiebil.
Å kjøre gamle, kjedelige, biler krever imidlertid at man er 0 interessert i å forsøke å bruke bil som statussymbol. Noen av de nærmeste naboene der jeg bor, har nyere toppmodeller av BMW (X5), Volvo (XC60) og Tesla. De skjønner sikkert ikke at jeg gidder å kjøre de gamle 1995 og 2000 Toyotaene, og jeg fatter ikke at de gidder bruke penger på biler som koster 1000- 2000 per uke.
Når det hoper seg opp på lønnskontoen betaler jeg heller ned på lån, eller investerer i utleieboliger. Bilene jeg har kjøpt de siste 15 årene eller mer, har kostet fra ca 15-35000 kr. Kjøper ikke radiobil før jeg evt får en til under 50000 som klarer minst 10 mil uten lading, vinterstid.
Innen det skjer, er forhåpentligvis sponsing av radiobiler fjernet.