F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?
Eventuelt så er det jo også et spørsmål om hva "kort levetid" er med tanke på motorsykler i 2021?
For feks Super Tenere, 1200GS eller Africa Twin vil vel alt under 200 000 KM kjørelengde på motoren regnes som kort. Hvis man følger serviceintervaller og ikke kjører som en total idiot.
Og feks Forza 300 fra Honda er det jo og noen sykler som har gått over 200 000 uten store problemer.
Til og med en Super Cub 125 må man vel kunne forvente bortimot 100000 KM kjørelengde på hvis serviceintervallene blir fulgt.
Så hva er det egentlig da som er kort levetid? Alt under 100 000 KM?
Og levetiden har vel heller ikke nødvendigvis en direkte sammenheng med hvor presist motoren settes i sammen, men også hvor langt fabrikanten tyner motorens evner. Enkelte fabrikanter som feks de Japanske vil kanskje velge å la noen hestekrefter ligge ubrukt i stedet for å tyne alt de kan ut av motoren for å opprettholde levetidsryktet de har.
For feks Super Tenere, 1200GS eller Africa Twin vil vel alt under 200 000 KM kjørelengde på motoren regnes som kort. Hvis man følger serviceintervaller og ikke kjører som en total idiot.
Og feks Forza 300 fra Honda er det jo og noen sykler som har gått over 200 000 uten store problemer.
Til og med en Super Cub 125 må man vel kunne forvente bortimot 100000 KM kjørelengde på hvis serviceintervallene blir fulgt.
Så hva er det egentlig da som er kort levetid? Alt under 100 000 KM?
Og levetiden har vel heller ikke nødvendigvis en direkte sammenheng med hvor presist motoren settes i sammen, men også hvor langt fabrikanten tyner motorens evner. Enkelte fabrikanter som feks de Japanske vil kanskje velge å la noen hestekrefter ligge ubrukt i stedet for å tyne alt de kan ut av motoren for å opprettholde levetidsryktet de har.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?
Ganske merkelig at denne "testen" skal få så mye oppmerksomhet. Noe mer uvitenskapelig og subjektivt skal man vel lete lenge etter.
Jeg tenker at det første oljeskiftet etter en kort innkjøring trolig sier svært lite om hvordan motoren vil slites over tid. Kanskje den sykkelen som avgir mest dritt i føste skift avgir minst i de påfølgende oljeskiftene? Bare som et eksempel.
Jeg tenker: Yamaha og Honda er best, f%¤# the rest.....
Jeg tenker at det første oljeskiftet etter en kort innkjøring trolig sier svært lite om hvordan motoren vil slites over tid. Kanskje den sykkelen som avgir mest dritt i føste skift avgir minst i de påfølgende oljeskiftene? Bare som et eksempel.
Jeg tenker: Yamaha og Honda er best, f%¤# the rest.....

Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?
Det er noe som ikke rimer her.
Mye partikler skaper stor slitasje, lavere effekt, kortere levetid. Og tyne ekstra hester har ikke noe med hvor mye partikler som finnes i olja.
Tyne hester krever ekstra stor presisjon på alle deler i en motor, det skaper ikke partikler, heller tvert i mot.
Og partikler kommer av at deler slites/tilpasses hverandre under bruk, oljekvalitet, og hvor ofte du bytter olje.
Og det sier ikke noe om hvor presist en motor er satt sammen.
Mye partikler skaper stor slitasje, lavere effekt, kortere levetid. Og tyne ekstra hester har ikke noe med hvor mye partikler som finnes i olja.
Tyne hester krever ekstra stor presisjon på alle deler i en motor, det skaper ikke partikler, heller tvert i mot.
Og partikler kommer av at deler slites/tilpasses hverandre under bruk, oljekvalitet, og hvor ofte du bytter olje.
Og det sier ikke noe om hvor presist en motor er satt sammen.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?
Bank i bordetMen mulig jeg bare har vært heldig med alle mine Ducatier![]()

Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?
Bjerknez skrev: 17 mar 2021, 13:08Bank i bordetMen mulig jeg bare har vært heldig med alle mine Ducatier![]()
![]()


Blir nok bare røde italienere på meg i fremtiden også.
Har ikke sett noen grunn til å bytte merke enda så skal mye til for at det skal skje
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?
Ducati klarer vertfall å lage sykler med sjel og som ser bra ut. Det skal dem ha

-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?
Jeg er ikke uenig i noe av det. Men hvis to produsenter har like god presisjon, så vil den som tyner motoren mest ha kortere levetid.simpson skrev: 17 mar 2021, 13:00 Det er noe som ikke rimer her.
Mye partikler skaper stor slitasje, lavere effekt, kortere levetid. Og tyne ekstra hester har ikke noe med hvor mye partikler som finnes i olja.
Tyne hester krever ekstra stor presisjon på alle deler i en motor, det skaper ikke partikler, heller tvert i mot.
Og partikler kommer av at deler slites/tilpasses hverandre under bruk, oljekvalitet, og hvor ofte du bytter olje.
Og det sier ikke noe om hvor presist en motor er satt sammen.
Så hvis du tar Honda og KTM som eksempel har de tilsvarende resultater men det er vel ikke tvil om at KTM drar mer hestekrefter ut av en motor enn det Honda gjør.
KTM velger bedre ytelse, mens Honda gjerne er litt tamt i forhold. Gitt lik motorstørrelse.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?
Helt enig!
Denne billigsalgsvitenskapen som ForthNine kommer med her kan man selvfølgelig ikke se på som seriøs vitenskap. Underholdende gutteromsforskning, er vel en mer passende betegnelse...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?
Med din teori: KTM og Honda, begge 1000ccm. Honda yter topp 150hk. KTM yter topp 200hk. Begge sykler brukes mye opp mot 150 hk-grensen, kjøres med lik kjørestil, like langt osv. Hvilken av de vil ha kortest levetid?SilverSmurfer skrev: 17 mar 2021, 18:10Jeg er ikke uenig i noe av det. Men hvis to produsenter har like god presisjon, så vil den som tyner motoren mest ha kortere levetid.simpson skrev: 17 mar 2021, 13:00 Det er noe som ikke rimer her.
Mye partikler skaper stor slitasje, lavere effekt, kortere levetid. Og tyne ekstra hester har ikke noe med hvor mye partikler som finnes i olja.
Tyne hester krever ekstra stor presisjon på alle deler i en motor, det skaper ikke partikler, heller tvert i mot.
Og partikler kommer av at deler slites/tilpasses hverandre under bruk, oljekvalitet, og hvor ofte du bytter olje.
Og det sier ikke noe om hvor presist en motor er satt sammen.
Så hvis du tar Honda og KTM som eksempel har de tilsvarende resultater men det er vel ikke tvil om at KTM drar mer hestekrefter ut av en motor enn det Honda gjør.
KTM velger bedre ytelse, mens Honda gjerne er litt tamt i forhold. Gitt lik motorstørrelse.
Jeg tror at det, rent slitasjemessig, vil være en fordel å ha en sykkel som ikke behøver å tynes til maks for å gjøre jobben. KTM-motoren vil være dimensjonert og forsterket for å tåle 200hk-kreftene, uten at de dimensjonerte grensene utfordres.
Kan kanskje sammenlignes med lyspærer: en 50w pære som dimmes til 30w varer nesten evig. En 30w pære som lyser konstant på 30w ryker mye hyppigere (men dette var før LED-pærenes tid, da....

-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?
Du har også der noen variabler. Er det samme slagvolum på motorene?
Jeg jobber mye med dieselmotorer mellom 5 og 15l som går titusenvis av timer. Og der ser man godt at hvilken bruk motoren utsettes for har sinnsykt mye å si for slitasje. Og hvor mye som er hentet ut av motoren.
Vært borti Deutz motorer på 6-8l hvor det er hentet ut under 200hk De går evig, fordi belastningen der alltid er så lav.
Med kineseren i denne testen, er det en 250cc sykkel er det en selvfølge at den til daglig kjører hardere enn en litersykkel. Rett å slett fordi du må piske den mere for å holde følge med trafikk og lignende.
For øvrig enig med andre om denne testen til F9, like fyren men må se på det mest som underholding, ikke som en vitenskapelig test.
Jeg jobber mye med dieselmotorer mellom 5 og 15l som går titusenvis av timer. Og der ser man godt at hvilken bruk motoren utsettes for har sinnsykt mye å si for slitasje. Og hvor mye som er hentet ut av motoren.
Vært borti Deutz motorer på 6-8l hvor det er hentet ut under 200hk De går evig, fordi belastningen der alltid er så lav.
Med kineseren i denne testen, er det en 250cc sykkel er det en selvfølge at den til daglig kjører hardere enn en litersykkel. Rett å slett fordi du må piske den mere for å holde følge med trafikk og lignende.
For øvrig enig med andre om denne testen til F9, like fyren men må se på det mest som underholding, ikke som en vitenskapelig test.
If you gonna be dumb you gotta be tough
-
- Innlegg: 452
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?
F9 tar jo selv opp "problematikken" i at det er lav samplerate, stor usikkerhet osv i videoen - det hele presenteres som en fun"fact"