Olje kvalitet / Type ????

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av d.strand »

Hehe, ok. Men ser at den dekker spesifikasjonene SM, er dette bedre eller dårligere enn SF/SG, det du?
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

l-k-p
Innlegg: 169
Registrert: 01 apr 2009, 20:56
Motorsykkelen din: Flere

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av l-k-p »

Jeg skjønner ikke att dette skulle være så vanskelig.Her er det snakk om en CBR-1000 f 88mod. og en cbr 600 mod 94/ombygd til 98 mod. Bruk 10-40 API grade sf eller sg. I HONDA SHOPMANUAL står det ikke mineralsk eller syntetisk. Jeg prøver ikke syntetisk på gammel Honda, men når det gjelder 94 mod. da er det klart syntetisk.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av tagesk »

d.strand skrev:Hehe, ok. Men ser at den dekker spesifikasjonene SM, er dette bedre eller dårligere enn SF/SG, det du?
For å møte kravene til SM må oljen ha høyere kvalitet enn for å møte kravene til SF/SG.

Det vil si, du kan ikke bruke en SF/SG-olje om motoren din krever SM (eller bedre).

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av tagesk »

l-k-p skrev:Jeg skjønner ikke att dette skulle være så vanskelig.
Det er fordi olje er et mye mer komplisert produkt enn bensin.

Særlig i Norge hvor utvalget av bensin er lite.
Men om du kunne velge fritt fra 85 til 98 oktan, med varierende grad av alkohol, og med eller uten bly, da
hadde vi hatt lange bensin-diskusjoner her.

Men her kommer da en kort into til forskjellen mellom dino og synt, og hvorfor det både har, og ikke har,
noe med kvaliteten på oljen å gjøre.

En motorolje skal smøre når det er kaldt (ved start) og den skal smøre når det er meget, meget varmt. Den skal holde
slagg flytende og bringe det til filteret, og den skal vare en viss tid.
Problemet er at disse tre egenskapene er motstridende. Den beste olje når det er meget varm er stearin ved 0 grader, og
den beste oljen når det er null den går over til damp når det er 300 grader. Og den oljen som smører best den kan ikke
holde på slagg, og så videre, og så videre.

Derfor er alle (!) oljer et kompromiss.

Syntetiske oljer (enten hel-syntetisk eller del-syntetisk) er for alle formål identiske med mineraloljer (dino) med
to unntak: De er mye dyrere, og de er mer stabile.
Med stabil mener vi hovedsakelig to ting.
Føst og fremst at de beholder sine egenskaper over et større temperaturspekter (du vil neppe finne en dino som er
0-40 eller 5-50).
Det betyr særlig at moderne motorer som har deler som blir veldig varme (turbo, for eksempel) vil kreve en olje som
smører også når den blir veldig varm. I håndboken vil det da stå "syntetisk olje.....".

Det andre er at syntetiske oljer beholder sine smøreegenskaper over lengere tid. Det vil si at de er mer
"slitesterke" enn dino. Det betyr at motorer som utsetter oljen for stor slitasje (fordi motoren har lite
olje, av hensyn til vekten, for eksempel) vil kunne kreve syntetisk olje. Eller det kan være at designet
i motoren er slik at én spesiell del er meget omfintlig for smøring, og for å slippe å kreve oljeskift for ofte
så oppgraderer designeren heller kravene til oljen.

Årsaken til at en synt (eller del-synt) er mer stabil er at molekylene er mer ensartede. Oljen er
produsert isteden for å være destillert fra et broket utgangspunkt.

Så, en synt er altså "bedre" i den forstand at den varer lengere. Kvliteten på oljen er knyttet til
de kjemiske egenskapene. Viktig å holde de to tingene fra hverandre.

Så, dersom manualen din sier "10w-40 som møter kravene SJ, skifte hver 10.000 km" da vet du hvor
du skal starte.
Først og fremst: Du skal IKKE kjøpe noe annet enn 10w-40, uansett. IKKE vær kreativ på viskositeten!

Så vil du finne en (meget) lang rekke oljer som møter kravene. Medmindre produsenten din har skrevet noe
annet, så vil den billigste som møter kravene, vel, møte kravene. Og skifter du når du skal, da er du trygg.

I sin alminnelighet er det slik at SF < SG < SH < SJ < SL < SM.
Eller med andre ord; Møter oljen kravene SM da møter den også SL, SJ.....

Hvorfor da kjøpe synt om det ikke står at du SKAL gjøre det?
Vel, de fleste som gjør det, gjør det fordi noen hundrelapper én gang i året ikke spiller noen rolle (har du en
sykkel til 200.000 i garasjen som triller 10.000 km i året utgjør noen hundrelapper ingenting).
Eller så kan du kjøpe synt fordi "Bare det beste er godt nok for meg". Helt OK.

En bedre grunn, efter min mening er å forlenge skiftintervallet. Min BMW (som altså jeg bruker som eksempel
fordi jeg kjenner den godt), er designet for å greie seg med kvaliteten SF. Olje av så lav kvalitet er det ikke
mulig å oppdrive.
Årsaken til at motoren likevel er designet for å kunne gå på SF er denne: Er du med en BMW GS i Angola og
må skifte olje, da kan det tenkes at du får noe som har stått i hyllen i 20 år. Den vil være kvalitet SF.
Og en GS må tåle det (for i Angola har du ikke noe valg!).

Men eftersom uansett hva jeg kjøper så får jeg en bedre olje, da kjører jeg lenger på oljen.

Slik jeg kjører (lange strekk) skifter jeg ikke olje hver 5.000 men hver 10.000. Jeg gjør det fordi oljen
jeg kjøper er mye bedre enn den 5.000 oljeskift er basert på (SF).
Jeg vil tro at om jeg skifter til en synt bør min BMW kunne gå 20.000 mellom hver oljeskift.

Men, og her er kjernen i problemet: Ingen vil kunne fortelle deg HVOR mye lenger du kan kjøre med
en bedre olje. Så når det kommer til stykket, da skifter de aller, aller fleste som vanlig. Og da er det
bortkastet med den slitesterke oljen fordi du ikke sliter på den.

In Summarum:

- Ikke vær kreativ på viskositeten
- Finn en olje som møter minstekravet (SL, for eksepel)
- Ikke plage andre men være søt og snill, og ellers kan du gjøre som du vil.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av pelsen »

tagesk skrev:
I sin alminnelighet er det slik at SF < SG < SH < SJ < SL < SM.
Eller med andre ord; Møter oljen kravene SM da møter den også SL, SJ.....
[TaSK]
helt rett, men API spec.ene er krav til olje i bilmotorer.
Utviklingen der har gått i en retning som gjør f.eks SM er mindre egnet til MC-motorer enn tidligere revisjoner.
Så nyeste revisjon er ikke alltid best, det må veies mot hva den skal brukes til.

Biloljeutviklingen har resultert i at det er laget egne spesifikasjoner for MC-oljer: JASO MA
Det er en spec som tar hensyn til at oljen også smører girkasse og clutch.

BMW GS har vel tørrclutch, så den har oljekrav som ligner mer på bil enn de fleste andre sykler.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av tagesk »

pelsen skrev: Biloljeutviklingen har resultert i at det er laget egne spesifikasjoner for MC-oljer: JASO MA
Det er en spec som tar hensyn til at oljen også smører girkasse og clutch.
Absolutt!

Uten å lese i manualen (eller håndboken, eller hva nå den boken heter) er det umulig å vite
hvilke krav motoren setter til oljen. Så man må alltid starte der, og derefter bestemme seg
for prisnivå (slitestyrke) på oljen.
pelsen skrev:BMW GS har vel tørrclutch, så den har oljekrav som ligner mer på bil enn de fleste andre sykler.
Den ligner mer på en bil enn de fleste sykler på mange måter :lol

Men da var vi vel ferdige her skulle jeg tro. Neste!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av Dexter »

Til dere som kanskje vet...:

Da jeg i dag var hos Kawa-spesialisten ble det snakk om olje siden jeg kjøpte oljefilter. Han lurte på hvilken olje jeg hadde tenkt å kjøpe og jeg svarte som sant var at jeg har tenkt å kjøpe Biltema sin racing-olje. Det fikk jeg klar beskjed om at det måtte jeg ikke finne på! Han mente at Kawasaki aldri har brukt helsyntetisk olje og anbefalte derfor en delsyntetisk castrol (om jeg ikke husker feil) som han solgte som da naturligvis ble noen kroner dyrere. Og det er da jeg blir forvirra.

Jeg har sjekka i den medfølgende "mini"-boka og i den tekniske håndboka. Det står ingenting om syntetisk, delsyntetisk eller mineralsk. Det står følgende:
Oljespesifikasjoner ZX6R 99 mod.jpg
På olja til Biltema står det følgende: Tilpasset for clutch og girkasse. Oppfyller følgende spesifikasjoner: JASO MA2, JASO T903:2006 4T, API: SM

Jeg har våt-clutch.

Min konklusjon ble at denne oljen kan jeg bruke.

Men kan jeg det? Hva er riktig og hva er galt om dette med olja?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av Dexter »

Siden ingen svarte "tidsnok" ble det til at jeg fyllte Biltema-olje. Det som skjedde da var følgende:

Den girer lettere, nesten som om den er bedre smurt eller "løsnet" litt. MEN, den har en annen lyd en før, nesten som om den bråker mer eller har mer støy i selve motoren. Kan dette være riktig da? Oljen er svært tynn når motoren har nådd arbeidstemperatur og renner fort ned slik at den kan peiles, mye kjappere enn med gamleolja...

Dette med lyden... er det fordi olja er tynnere? Er det farlig? Eller er det greit, bare jeg gidder å ha det slik?
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38048
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av AJ »

Jeg har kun brukt Silkolene og Motul på TDM'en og aldri opplevd at motorlyden har endret seg... :eh

Kanskje du skulle hørt på Kawa-duden...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av mekkern »

men du har ikke gått fra mineral til syntet heller vel?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av Dexter »

Jeg har siden jeg kjøpte sykkelen etterfylt med syntetolje. Den har brukt ca. 2 liter på 3 sesonger. Dvs, 50% av oljen er byttet med syntet siden jeg kjøpte den. Den brukte mer da jeg kjøpte den, men nå bruker den tilsynelatende mindre. Jeg mistenker forrige eier for å hatt et noe annet kjøremønster enn meg... :knegg
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38048
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av AJ »

mekkern skrev:men du har ikke gått fra mineral til syntet heller vel?
Det er jeg faktisk usikker på, gitt... Har stolt fullt og helt på mekaniker'n, jeg... Som også har solgt meg olje jeg har byttet selv.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av mekkern »

kan være stor forskjell i "lyd" mellom forskjellige oljer både mineral og syntet-også gearing og clutch.
Forbruk forandrer seg også-første skiftet med ny oljetype/merke gir som regel noe høyere forbruk.
derfor er det greiest å holde seg til en type/merke.

ellers er olje en religion. :bandana ](*,) :orefk ...jeg er ateist(bruker det som funker) :-#
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av tagesk »

Dexter skrev:Bilde
Her står det at motoren skal ha en olje som tilfredstiller kravene gitt av SE, SF eller SG.
Og så står det mellom linjene: ELLER BEDRE.

Videre at den skal ha viskositet 10w-40, 10w-50, 20w-40 eller 20w-50.
Her er det ikke noe slingringsmonn.

En olje som tilfredstiller SM er BEDRE enn en som bare tilfredstiller SE, SF eller SG.
En olje som passerer SM tåler mye julig. Synes å erindre at ett av kravene er å kunne kjøres i en bilmotor med 150 grader i oljen i
flere døgn uten stans - uten at kvaliteten på oljen går ned.

JASO MA2 (som din olje tilfredstiller) betyr at oljen er egnet for våt-klutch (hvordan nå clutch staves på norsk for tiden).

Alt dette er uavnehgig av om oljen er syntetisk eller ei.
Om den er syntetisk vil den holde sine egenskaper (enda) lenger enn om den er mineralsk.
Hvor mye lenger er det ingen som kan fortelle deg.

Eller med andre ord: SKifter du når du skal vil en SM olje fullt ut tilfredstille kravene motoren stiller.
Uavnehgig av om den er syntetisk eller mineralsk.

Til noe helt annet: En 50-olje høres helt anderledes ut i motoren enn en 40-olje.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av Relax »

Tråder om olje er morsomme ....de kan nesten være evigvarende........ :D


Kortversjonen er: bruk oljen som anbefales i manualen, eller bedre ;e ( dvs bokstaven etter S skal være lengre bak i alfabetet enn hva det står i manualen ;e )

Syntetisk olje tar bedre vare på forurensninger over tid enn mineralsk olje gjør, tror jeg, derfor bruker jeg det.
Vanligvis Biltema racing oil ....som antagelig er Esso eller Statoil eller noe..

Jeg tror ikke 20- 50 olje er så tykk som gammeldags enkeltgrads 50 olje er ...men den er tykkere enn 10-40.
På varme sommerdager og langturer tar jeg gjerne 20-50 olje .... selv om jeg bruker 10-40 mest--jeg har også temp måler på sykkelen og ser at min går ( vanligvis) ikke særlig varm uansett..

En mekaniker viste meg toppen på en gammel Honds CB...og jeg så kanalen hvor oljen føre opp til "kammen" ... tynnere enn en knappenål.... Ikke mye forurensning som skal til der før framføringen av oljen blir dårligere ..og da !!!!???
Sååååååå ...,, bytt i tide!
Min sykkel har intervaller på 12 000 km for olje og filter, jeg bytter ette 8-10 000 km avhengig av hva som passer .. og selv om jeg bryker syntetisk ;)
"Do the right thing"

Svar