Enig.utc skrev: 12 jul 2022, 19:51Jg trodde det var innlysende at vi IKKE snakker i Oslotrafikken men mer ute på veinettet, ikke rush & sånn. Ute på landeveien, i Østfold, Finnmark eller hvor andre steder enn betongjungel. Dog, så feil kan man altså ta.Geiroe skrev: 12 jul 2022, 19:47Og da lurer jeg på om du noen gang har kjørt i Oslo. Der er det ikke akkurat noen Wienervals, men den frekkestes rett som hersker. Hvis du prøver å holde to sekunder'n der, så skal jeg love deg at det tar ikke lang tid før du få en foran deg, på firefelten.utc skrev: 12 jul 2022, 19:09Det er litt rart at det jeg vil frem til ikke har gått inn her. Men jeg kan forsøke med mokkaskjeer: Når du kjører forbi en bil og vil inn igjen så sørg for at den forbikjørte ikke må bremse for at det skal bli >3 sekunders avstand mellom kjøretøyene.Lauri skrev: 12 jul 2022, 10:03 Jo @utc - jeg har kjørt tung sykkel i flere ti-år med tusenvis av kilometre på landevegen i inn- og utland.
Men seriøst - hva vil du fram til; din påstand tidlig i tråden er farlig - og ikke minst: Du tar fullstendig feil
Jeg er klar over at dette er et ikke-faglig forum, men i 2022 koster det null å holde seg oppdatert i fht gjeldende rett. Internett er tilnærmet gratis![]()
Etter et par mill kjørte kilometer har jeg erfart at å kjøre bil er som en Wienervals. Det skal fremføres med en viss eleganse hvis ikke så blir det bare patetisk. Kanskje lurt å tenke på at noen blir utrygge når man slenger kjøretøyet sitt tilbake rett foran de. OG på en firefelts motorvei så er det meningsløst amatørmessig å ikke oppnå en god avstand til den forbikjørte.
Man kan teoretisere dette ihjel om det er ønskelig men det er i praksis all kjøring gjøres.
SKJØNNER'U ???????
Så mye har jeg vært på veien etter over 40 år på veien, at motorsyklister er definitivt ikke de verste etter min mening.
Og til orientering er jeg i Oslo fler ganger hver uke.
I rush er det andre «regler» som gjelder. Men 3 sekunders regelen i hastigheter rundt 10km/t er også annerledes.