Øreplugger ?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Globe »

Nei, jeg kjører lyden direkte fra iPhone eller fra Audio-Out på Garmin.

Hmmmm...det vil kanskje være mulig å skjøte dem sammen med Scalasettet...om da ikke Blåtannoverføringen gjør at man mister noe av lydkvaliteten? :-k Nesten så jeg må prøve...bare for å ha gjort det!! :-k :scratch Om det går, hadde det jo løst utfordringen med bruk av mic. fra Scala også...JA..for jeg kan faktisk finne på å snakke i telefonen også.......mens jeg kjører MC :oh :notlistening :thumleft

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Duville »

Globe skrev:Nei, jeg kjører lyden direkte fra iPhone eller fra Audio-Out på Garmin.

Hmmmm...det vil kanskje være mulig å skjøte dem sammen med Scalasettet...om da ikke Blåtannoverføringen gjør at man mister noe av lydkvaliteten? :-k Nesten så jeg må prøve...bare for å ha gjort det!! :-k :scratch Om det går, hadde det jo løst utfordringen med bruk av mic. fra Scala også...JA..for jeg kan faktisk finne på å snakke i telefonen også.......mens jeg kjører MC :oh :notlistening :thumleft

Har faktisk sittet og snakket med kunde på telefonen på sykkel i fartsgrensefart 80, så få enhver definere hvor fort det gikk, i Scala koblet opp med blåtann mot GPS og deretter bt til telefonen som har blitt meget overasket over at jeg ikke satt på kontoret :D siden de ikke hørte noe som helst støy rundt samtalen, så jo det fungerer.

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Øreplugger ?

Legg inn av bherman »

Globe skrev:Javisst :D

Har nå fått brukt dem en god del.

God lyd - men ingen dyyypbass
Kombinasjonen av tett øreplugg og høyttalere må jo bare bli relativt bra. Relativt sier jeg da de "elementene" som blir benyttet i slike plugger da har en klar fysisk begrensning hva gjelder muligheten for å gjengi noe i nærheten av dype frekvenser.
Sa de noe om hvilken produsent det er som har laget elementene? Manglende bass er jo ikke noe artig når det gjelder lyd. Ser at det kan lages ørepropper tilpasset andre musikkplugger, mulig det går an å kombinere til bruk under hjelm.
--
Baard

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Globe »

Nå skal jeg ikke si at bass er helt fraværende, men noen frekvenser under 80 Hz tviler jeg på at de leverer.

Men, jeg skal innom de som tilbyr dette i morgen, skal da spørre dem om spec. på disse høyttalerne.

Kommer med noe spec.fakta her i morgen :thumleft

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Øreplugger ?

Legg inn av SheDevil »

AJ skrev:
Globe skrev:Ser øreplugger nevnes "her og der" i forumet. Lurte litt på om dette er å regne som "standardutstyr" når man kler seg opp til langtur?

SPM: Bruker du øreplugger, og hvorfor/hvorfor ikke?
Absolutt!!!
Selv om jeg har en hjelm jeg mener å vite er på 'øverste hylle' når det gjelder støyskjerming - en NZI Spyder III - så bruker jeg alltid øre-plugger, både på korte og lange turer. Å kjøre uten vil på sikt gi varige skader på hørselen. Ingenting er mer skadelig enn den tilsynelatende ikke så støyete vindstøyen.

Har vel muligens nevnt det tidligere i en anne tråd, men nevner det gjerne igjen; jeg bruker EARfoon-propper, som er laget etter avstøpning av ørene mine. Dermed passer de perfekt.
En god investering, som fortsatt fungerer upåklagelig etter tre sesonger.
Må si meg enig med AJ, har samme type øreplugger som han og kjører alltid med de i.

Har VELDIG små øreganger og det er ingenting som passet meg før jeg fikk formstøpte :b_c:

Dessuten er de kjekke å bruke når man er sammen med snorkere på tur også :-J
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Øreplugger ?

Legg inn av bherman »

Globe skrev:Kommer med noe spec.fakta her i morgen :thumleft
:thumleft
--
Baard

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Øreplugger ?

Legg inn av RuneMC »

Har nå bestilt meg et par ER6i - isolerende in-ear hodetelefoner. Skal isolere lyd utenfra i klasse med øreplugger - samtidig som de leverer god hi-fi lyd. :D Kommer tilbake med rapport når de er i hende (kan visst ta litt tid siden de ikke var på lager og heller ingen lev.dato ennå - men billigere enn mange andre som skal ha 1300,- for disse, så da er man villig til å vente litt...)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Dexter »

RuneMC skrev:Har nå bestilt meg et par ER6i - isolerende in-ear hodetelefoner. Skal isolere lyd utenfra i klasse med øreplugger - samtidig som de leverer god hi-fi lyd. :D Kommer tilbake med rapport når de er i hende (kan visst ta litt tid siden de ikke var på lager og heller ingen lev.dato ennå - men billigere enn mange andre som skal ha 1300,- for disse, så da er man villig til å vente litt...)
Dette så jo ut som et brukende alternativ. Ser frem til vurderingen din
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Globe »

Vil ikke disse bli litt i veien når hjelm skal av og på? :-k

Fordelen med de andre ørepluggene er at ledningen ligger inne i selve pluggen slik at ingenting "stikker ut av øret" når du har dem på.

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Øreplugger ?

Legg inn av bherman »

Globe skrev:Vil ikke disse bli litt i veien når hjelm skal av og på? :-k

Fordelen med de andre ørepluggene er at ledningen ligger inne i selve pluggen slik at ingenting "stikker ut av øret" når du har dem på.
Det avhenger jo av hvor langt ut pluggene stikker når de først sitter i. Ledningen må jo nødvendigvis ut av øret for den andre varianten også... ;e
--
Baard

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Globe »

He he he...sant nok, men pluggene har en "flipp" som passer inn mot øregangen. Detter gjør at ledningen henger rett ned fra øregangen, og det ytterste punktet vil uannsett kun være selve øret.

Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Øreplugger ?

Legg inn av RuneMC »

Globe skrev:Vil ikke disse bli litt i veien når hjelm skal av og på? :-k

Fordelen med de andre ørepluggene er at ledningen ligger inne i selve pluggen slik at ingenting "stikker ut av øret" når du har dem på.
Tror de skal såpass langt inn i øret at det ikke blir mye (om noe) som stikker ut. Men tiden får vise...
P.t. har jeg et par Sony MDR-EX71 som brukes og disse har bra lyd, men dessverre for dårlig demping av støy utenfra. Har ikke hatt noen problemer med at de og hjelmen er i konflikt. De fleste hjelmer har vel innvendig tatt høyde for litt forskjellige øre-størrelser også så de ikke går inn for å "skvise" til akkurat der.

Men har også prøvd andre og f.eks. Koss sin "The plug" anbefales overhodet ikke - den sitter for dårlig - og har i tillegg mye dårligere lyd enn Sony'n.

Test av noen forskjellige her
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Globe »

bherman skrev:
Globe skrev:Kommer med noe spec.fakta her i morgen :thumleft
:thumleft
Var innom dem i dag, men de er på jakt og vilmarksmesse i Elverum, tilbake først på mandag. Så spec. får jeg ikke sjekket før da.

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Øreplugger ?

Legg inn av bherman »

RuneMC skrev:Har nå bestilt meg et par ER6i - isolerende in-ear hodetelefoner. Skal isolere lyd utenfra i klasse med øreplugger - samtidig som de leverer god hi-fi lyd. :D Kommer tilbake med rapport når de er i hende (kan visst ta litt tid siden de ikke var på lager og heller ingen lev.dato ennå - men billigere enn mange andre som skal ha 1300,- for disse, så da er man villig til å vente litt...)
Med tanke på propper og Hifi-lyd så ser disse ut som om de er verdt kronene :\m/:
--
Baard

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Øreplugger ?

Legg inn av RuneMC »

Skal jeg først gå for noe dyrere så blir det nok formstøpt versjon og da er det etter det jeg har kunnet lese meg til Ultimate Ears som er foretrukket merke hos mange ledende musikere:
http://ultimateears.com/products/custom
Men... prisen er absolutt et moment OG ser ut som om både Westone og Ultimate Ears ligger på ca -25dB dempning mot ca -35 dB dempning på ER6i og denne dempningen er grunnen til at jeg valgte akkurat ER6i.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar