Side 3 av 4
Re: Automatgir eller ikke –
Lagt inn: 10 feb 2025, 16:45
av dypen
Bjerknez skrev: 10 feb 2025, 13:47
dypen skrev: 10 feb 2025, 13:45
utc skrev: 10 feb 2025, 12:53
Det er rart at de fleste som er negative, ikke bare her men mange andre steder også, til automat eller dct på mc har ikke den fjerneste ide om hva dere snakker om når det ikke er forsøkt skikkelig. Nå har jeg 25000 kilometer bak meg på ATAS med DCT og mer morro har jeg aldri hatt det på motorsykkel.
Oppfordring: Ikke bedøm et produkt før du har prøvet det ut skikkelig.
Har bare kjørt scooter uten manuell gearing ellers så har jeg kjørt manuellt gearet motorsykler og da er det jeg som bestemmer når, hvor, opp eller ned

Min tanke har hele tiden vært at det å geare er en del av kjøreopplevelsen på motorsykkel og mindre vedlikehold.
Hva går jeg glipp av ved å ikke velge sykkel med automat?
Du slipper å gire forstår du vel
Føler vel ikke det var svar på spørsmålet …
Re: Automatgir eller ikke –
Lagt inn: 10 feb 2025, 17:11
av Bjerknez
dypen skrev: 10 feb 2025, 16:45
Bjerknez skrev: 10 feb 2025, 13:47
dypen skrev: 10 feb 2025, 13:45
utc skrev: 10 feb 2025, 12:53
Det er rart at de fleste som er negative, ikke bare her men mange andre steder også, til automat eller dct på mc har ikke den fjerneste ide om hva dere snakker om når det ikke er forsøkt skikkelig. Nå har jeg 25000 kilometer bak meg på ATAS med DCT og mer morro har jeg aldri hatt det på motorsykkel.
Oppfordring: Ikke bedøm et produkt før du har prøvet det ut skikkelig.
Har bare kjørt scooter uten manuell gearing ellers så har jeg kjørt manuellt gearet motorsykler og da er det jeg som bestemmer når, hvor, opp eller ned

Min tanke har hele tiden vært at det å geare er en del av kjøreopplevelsen på motorsykkel og mindre vedlikehold.
Hva går jeg glipp av ved å ikke velge sykkel med automat?
Du slipper å gire forstår du vel
Føler vel ikke det var svar på spørsmålet …
Var ment som litt tørr humor....

Re: Automatgir eller ikke –
Lagt inn: 10 feb 2025, 17:17
av dypen
Bjerknez skrev: 10 feb 2025, 17:11
dypen skrev: 10 feb 2025, 16:45
Bjerknez skrev: 10 feb 2025, 13:47
dypen skrev: 10 feb 2025, 13:45
utc skrev: 10 feb 2025, 12:53
Det er rart at de fleste som er negative, ikke bare her men mange andre steder også, til automat eller dct på mc har ikke den fjerneste ide om hva dere snakker om når det ikke er forsøkt skikkelig. Nå har jeg 25000 kilometer bak meg på ATAS med DCT og mer morro har jeg aldri hatt det på motorsykkel.
Oppfordring: Ikke bedøm et produkt før du har prøvet det ut skikkelig.
Har bare kjørt scooter uten manuell gearing ellers så har jeg kjørt manuellt gearet motorsykler og da er det jeg som bestemmer når, hvor, opp eller ned

Min tanke har hele tiden vært at det å geare er en del av kjøreopplevelsen på motorsykkel og mindre vedlikehold.
Hva går jeg glipp av ved å ikke velge sykkel med automat?
Du slipper å gire forstår du vel
Føler vel ikke det var svar på spørsmålet …
Var ment som litt tørr humor....
Ja det skjønte jeg og kommentaren var en reminder til
@utc 
Re: Automatgir eller ikke –
Lagt inn: 11 feb 2025, 08:36
av BjørnSover
Jeg kommer til å teste BMW ASA. Kan etter hva jeg forstår kjøres i "manuell" med quickshift opp/ned. Litt blandede tester - bl.a. på at den ikke er spesielt myk i skiftene på lage gir... Men vil teste før jeg avskriver det.
Kanskje quickshift er første steg bort fra "den engasjerende følelsen"??
Re: Automatgir eller ikke –
Lagt inn: 11 feb 2025, 12:13
av dypen
Quickshift har jeg kjørt med i mange år og brukes flittig når jeg vil ha litt fart på sakene men bruker clutch ved normal kjøring.
Re: Automatgir eller ikke –
Lagt inn: 12 feb 2025, 19:16
av AJ
dypen skrev: 11 feb 2025, 12:13
Quickshift har jeg kjørt med i mange år og brukes flittig når jeg vil ha litt fart på sakene men bruker clutch ved normal kjøring.
Quickshift synes jeg er bra greie. Her bestemmer man selv fortsatt når man vil gire og overlater ikke dette til "hjernen" til sykkelen.
Quickshifter for øvrig en del på Guzzien, som jo har gir og tørrclutch som en manuelt giret bilmotor

.
Men bruker det kun der det er mekanisk trygt, fra 4.gir opp oppover. Alltid clutch ved nedgiringer.
Re: Automatgir eller ikke –
Lagt inn: 12 feb 2025, 19:23
av dypen
AJ skrev: 12 feb 2025, 19:16
dypen skrev: 11 feb 2025, 12:13
Quickshift har jeg kjørt med i mange år og brukes flittig når jeg vil ha litt fart på sakene men bruker clutch ved normal kjøring.
Quickshift synes jeg er bra greie. Her bestemmer man selv fortsatt når man vil gire og overlater ikke dette til "hjernen" til sykkelen.
Quickshifter for øvrig en del på Guzzien, som jo har gir og tørrclutch som en manuelt giret bilmotor

.
Men bruker det kun der det er mekanisk trygt, fra 4.gir opp oppover. Alltid clutch ved nedgiringer.
Fornuftig det

Quickshift brukes og skal helst brukes ved riktig turtall og spesielt ikke på lavere turtall som beskrives i sykkel’n sin manual.
Re: Automatgir eller ikke –
Lagt inn: 14 feb 2025, 08:57
av Bjerknez
Må bare presisere at jeg er ikke i mot at MC produsenter lager motorsykler med automatgir. Jeg sier bare at automatgir for MEG når det kommer til MC er veldig lite inspirerende og egentlig bare kjedelig.
Så kan jo andre ha andre meninger enn meg. Det er helt i orden.
Re: Automatgir eller ikke –
Lagt inn: 14 feb 2025, 10:18
av SveinHa
Jeg har hatt min andel biler med tomatgir og den absolutt beste på alle måter var 2008 Range Rover L322 TDV8 og helt bånn i bøtta var Toyota RAV4 med CVT (det var nok med en prøvetur med den...). Kjører av og til en pizzabil med robotkasse og det er heller ikke veldig imponerende men funker nå på sin makelige odde måte... Smart ForTwo diesel med robotkasse var betydelig bedre.
For MC ville jeg ikke en gang tenkt tanken på tomatgir, Det er jo en del av det å kjøre MC å være "på" hele tiden og det gjelder også giring og å ha sansene på plass... Men folk må nå velge det de vil...
Re: Automatgir eller ikke –
Lagt inn: 14 feb 2025, 10:59
av Bjerknez
SveinHa skrev: 14 feb 2025, 10:18
Jeg har hatt min andel biler med tomatgir og den absolutt beste på alle måter var 2008 Range Rover L322 TDV8 og helt bånn i bøtta var Toyota RAV4 med CVT (det var nok med en prøvetur med den...). Kjører av og til en pizzabil med robotkasse og det er heller ikke veldig imponerende men funker nå på sin makelige odde måte... Smart ForTwo diesel med robotkasse var betydelig bedre.
For MC ville jeg ikke en gang tenkt tanken på tomatgir, Det er jo en del av det å kjøre MC å være "på" hele tiden og det gjelder også giring og å ha sansene på plass... Men folk må nå velge det de vil...
Enig.
Motorsykler skal ha manuell helt klart. Quickshifter er flott, men ikke noe automat nei. Automatgir er i mine øyne forbeholdt mopeder og scootere.
Re: Automatgir eller ikke –
Lagt inn: 14 feb 2025, 15:00
av Forza750
Bjerknez skrev: 14 feb 2025, 10:59
SveinHa skrev: 14 feb 2025, 10:18
Jeg har hatt min andel biler med tomatgir og den absolutt beste på alle måter var 2008 Range Rover L322 TDV8 og helt bånn i bøtta var Toyota RAV4 med CVT (det var nok med en prøvetur med den...). Kjører av og til en pizzabil med robotkasse og det er heller ikke veldig imponerende men funker nå på sin makelige odde måte... Smart ForTwo diesel med robotkasse var betydelig bedre.
For MC ville jeg ikke en gang tenkt tanken på tomatgir, Det er jo en del av det å kjøre MC å være "på" hele tiden og det gjelder også giring og å ha sansene på plass... Men folk må nå velge det de vil...
Enig.
Motorsykler skal ha manuell helt klart. Quickshifter er flott, men ikke noe automat nei. Automatgir er i mine øyne forbeholdt mopeder og scootere.
Helt uenig. Trangsynt og gammeldags holdning i mine øyne. Minner meg om da jeg kjøpte Forza 750, da vippet det for folk når de skjønte den hadde kjede, og ikke reim

Her var det noe som gikk imot deres oppfatting - uha - og det likte de ikke for da kunne de ikke helt plassere motorsykkelen noe sted de var trygge med... Må ikke gjøre noe de andre ikke gjør, da krøller det seg litt for Ola (eller Brian og Bertil).
Husker når jeg kjørte Velo Solex og Ciao, og alle de andre hadde Kreidler og Yamaha... Det skjønte de ikke, men når jentene kom bort til meg, da holdt smådrenge kjeft....
Eller når jeg hadde Golf GTI med DSG kasse på midten av 2000 tallet... kunne jo ikke ha det?! En ordentlig kjøremaskin måtte selvsagt ha 3 pedaler. Doooh... Nei, må ikke det vettu
Kompis av meg kjører pre-war HD med fotkløtsj og håndgiring... Hæ... det går jo ikke?! Jo han er super happy med sitt valg.
Jeg har en 35 år gammel World Beater med manuell kasse, og jeg hadde sikkert ettermontert en flott dobbelkløtsj kasse med mulighet for manuell giring (funker FJELL imo) og sport programmer osv, men er selvsagt strålende fornøyd med god gammeldags kløtsj og girskift på høyrefoten... Passer glimrende til både meg, syklen og bruken av den.
Jeg har en nesten ny manuell Scrambler ... kjempe bra! Har en nyere Tiguan med DSG... super bra. Har også en 2012 Golf Cab med manuell giring og den er jo gull verdt. Hadde vært akkurat like bra med DSG.
Til alle haters, og Bjerknez: Åpn opp hjerteklaffen deres og slip solen inn. Det er plass til alle (i allfall i min verden)

Re: Automatgir eller ikke –
Lagt inn: 14 feb 2025, 15:04
av Bjerknez
Så lenge automatgir på MC funker for deg så kjør på. Men det betyr ikke at jeg er trangsynt av den grunn. Vi har forskjellige preferanser og meninger alle sammen.
Re: Automatgir eller ikke –
Lagt inn: 15 feb 2025, 12:43
av Forza750
Bjerknez skrev: 14 feb 2025, 15:04
Så lenge automatgir på MC funker for deg så kjør på. Men det betyr ikke at jeg er trangsynt av den grunn. Vi har forskjellige preferanser og meninger alle sammen.

Re: Automatgir eller ikke –
Lagt inn: 16 feb 2025, 21:48
av Domino
Jeg har faktisk sett litt på Aprilia Mana 850 etter at jeg hørte den omtalt på en podcast. Og den har til og med CVT-kasse!
Re: Automatgir eller ikke –
Lagt inn: 17 feb 2025, 08:56
av Forza750
Domino skrev: 16 feb 2025, 21:48
Jeg har faktisk sett litt på Aprilia Mana 850 etter at jeg hørte den omtalt på en podcast. Og den har til og med CVT-kasse!
..og den er til og med så genial at man kan ha den i sport modus å gire manuelt
