Side 3 av 4
Re: Koster å være kar.
Lagt inn: 08 sep 2010, 23:19
av Globe
Helt sant....selv hører jeg musikk når jeg kjører langt (sånn sett så tåler jeg støy fra hjelmen da den er "tildekket")...men kjenner mange som absolutt ikke ønsker, eller greier å kjøre med slike "forstyrrende element" i ørene.
Ulike preferanser ja

Re: Koster å være kar.
Lagt inn: 09 sep 2010, 03:25
av Togmannen
Ang. hjelmer og sikkerhet, ta en kikk
her./
Søk opp resultatet på Caberg Trip(900kr) og Shoei X-Spirit 2(4800kr)... På samme måte som med biltema hjelmen er ikke prisen relatert til sikkerheten, den er relatert til
hva folk er villige til å betale. Så lenge som folk er dumme nok til å betale 5000 for en hjelm med Shoei på og ikke mer enn 700 for en med biltema på, kommer prisene til å være de samme. Skal selv en tur innom til sverige for service på sykkelen til våren, og skal da kjøpe en Caberg i Karlstad. Får mange ørepropper for 4000kr..
Når det gjelder kostnader ellers er vel den største variable(ikke slitasjekonstant) forsikring. Og der slipper jeg unna med 2400kr for fullkasko. Når jeg hørte hva de skulle ha for en Gxs600r var det oppimot 20 000.
Re: Koster å være kar.
Lagt inn: 09 sep 2010, 10:53
av Dexter
Jeg tror at jeg hadde mistet noe av gleden ved å kjøre sykkel dersom jeg skulle finregnet på hva det egentlig koster. Ikke kan jeg verdisette den gleden det er å dyrke denne interessen heller. Det koster kroner, det koster tid, det koster å gjøre noen prioriteringer og jeg kommer ikke unna det. Jeg har jo på en måte tatt et valg da jeg anskaffet meg sykkel.
Når det er sagt så er det jo åpenbart at økonomi spiller en viss rolle. Enten har man råd eller så har man ikke råd, men det blir en være eller ikke være diskusjon. Dersom jeg kommer til at jeg en vakker dag kanskje ikke har råd, så skal jeg ta stilling til det da, og se hvilken prioriteringer jeg kan gjøre.
Jeg dyrker kjøregleden, friheten, samholdet, vennskapet og det sosiale. Det å dele det med andre, sammen med andre, eller bare for meg selv. Det er slik jeg velger å forholde meg til det. Det er for meg ubetalelig.
Re: Koster å være kar.
Lagt inn: 09 sep 2010, 14:39
av Banditmannen
For min del, skjønner jeg at motorsykkel koster en del kroner, men jeg vil ikke vite nøyaktig hvor mye... :-#
Hvis en f.eks en jeger eller laksefisker begynner å regne kilopris på det de har i fryseren, ville nok det også bli noen ganske stygge regnestykker!
Personlig trøster jeg meg selv med det faktum at jeg slutta å røyke for over fire år siden, og alt det jeg da har spart, brukes for alt det er verdt(og litt til)

Re: Koster å være kar.
Lagt inn: 09 sep 2010, 14:45
av Globe
Hmmm jeg kjører sykkel
og er røyker...tenk på hva jeg kan spandere på meg da.....
om jeg skulle finne på å slutte

Re: Koster å være kar.
Lagt inn: 09 sep 2010, 15:03
av AJ
Globe skrev:Hmmm jeg kjører sykkel
og er røyker...tenk på hva jeg kan spandere på meg da.....
om jeg skulle finne på å slutte

Med
begge deler...
Det går vel ikke an

Re: Koster å være kar.
Lagt inn: 09 sep 2010, 15:07
av Globe
Ånei...her tenker jeg nok mest på hva røykeslutt vil kunne tilføre MC-interessen....helt klart!!
Se på Godtvoksen....har har finansiert sin MC med røykeslutt...eller rettere sagt...han har forskuttert røykeslutten...Så lenge han holder ut som "ikke-røyker" i
129 år til, så er
Silkesvarten (Honda VTX 1800) finansiert ferdig

Re: Koster å være kar.
Lagt inn: 09 sep 2010, 15:26
av Banditmannen
Globe skrev:Ånei...her tenker jeg nok mest på hva røykeslutt vil kunne tilføre MC-interessen....helt klart!!
Se på Godtvoksen....har har finansiert sin MC med røykeslutt...eller rettere sagt...han har forskuttert røykeslutten...Så lenge han holder ut som "ikke-røyker" i
129 år til, så er
Silkesvarten (Honda VTX 1800) finansiert ferdig

Jeg regner på samme måten som GV, men for min del, holder det nok med 4-5 år!

Med mindre jeg bytter sykkel innen den tid da...

Re: Koster å være kar.
Lagt inn: 09 sep 2010, 16:00
av FJZZR
Dexter skrev:Jeg tror at jeg hadde mistet noe av gleden ved å kjøre sykkel dersom jeg skulle finregnet på hva det egentlig koster. Ikke kan jeg verdisette den gleden det er å dyrke denne interessen heller. Det koster kroner, det koster tid, det koster å gjøre noen prioriteringer og jeg kommer ikke unna det. Jeg har jo på en måte tatt et valg da jeg anskaffet meg sykkel.
Når det er sagt så er det jo åpenbart at økonomi spiller en viss rolle. Enten har man råd eller så har man ikke råd, men det blir en være eller ikke være diskusjon. Dersom jeg kommer til at jeg en vakker dag kanskje ikke har råd, så skal jeg ta stilling til det da, og se hvilken prioriteringer jeg kan gjøre.
.
Kanskje du skal regne litt likevel.
Økonomien blir veldig god når vi beholder sykkelen en stund, ihvertfall sammenliknet med samme distanse kjørt på 4 hjul.
Grunnen er i første rekke at sykkelen ikke faller så fort i verdi som bilen, men også (i det fleste tilfeller) billigere forsikring, og er det en bensin bil vi sammenlikner med , så er forbruket til sykkelns fordel det også.
Fj'n (med 200000 km på telleren) har ikke kostet meg mere en 10000 kr i verkstedutgifter!! Vis meg den bilen som slår det. Ingen av de Tyske jeg har hatt ihverfall!!
Kjøpte den i 89 for kroner 39000....
Re: Koster å være kar.
Lagt inn: 09 sep 2010, 21:36
av Onsløv
Tror kanskje jeg skal selge sykkelen og begynne med røyking.
Hva koster en 20 pack om dagen? 80kr?
80 kr x 365dager * 3,5år = 102200kr
Jeje, tror eg kan ha mer glede av sykkelen enn røyking.
Re: Koster å være kar.
Lagt inn: 10 sep 2010, 00:08
av Geir
Onsløv skrev:Tror kanskje jeg skal selge sykkelen og begynne med røyking.
Hva koster en 20 pack om dagen? 80kr?
80 kr x 365dager * 3,5år = 102200kr
Jeje, tror eg kan ha mer glede av sykkelen enn røyking.
Fytterakker'n... Jeg som både røyker OG har sykkel.....

At man har mer glede av sykkelen enn av røyking er hevet over enhver tvil. Selv hadde jeg kuttet ut røykingen på dagen hvis valget stod mellom røyk - sykkel. Å slutte med røykingen og bruke sedlene på sykkel & tilhørende saker og ting virker som en særdeles god plan når man regner litt på hva man betaler for å kvalifisere seg for en fremtid slepende på en oksygenflaske. Noen gode røykeslutt hypnotisører her?
Re: Koster å være kar.
Lagt inn: 10 sep 2010, 09:29
av Intruder
I går var jeg innom Biltema og prøvde halvhjelm...
Str.57-58 passet,59-60 var for liten....

Minner meg om "Smil til det skjulte kamera!"
Dette var prøvehjelmer,lurer på hva som hadde skjedd om jeg kjøpte en...?
Ihvertfall vanskelig å bli klok på størrelsene deres!!
Men det fins visst hodekrympere et sted i verden.....

Re: Koster å være kar.
Lagt inn: 12 sep 2010, 10:53
av Onsløv
Geir skrev:Onsløv skrev:Tror kanskje jeg skal selge sykkelen og begynne med røyking.
Hva koster en 20 pack om dagen? 80kr?
80 kr x 365dager * 3,5år = 102200kr
Jeje, tror eg kan ha mer glede av sykkelen enn røyking.
Fytterakker'n... Jeg som både røyker OG har sykkel.....

At man har mer glede av sykkelen enn av røyking er hevet over enhver tvil. Selv hadde jeg kuttet ut røykingen på dagen hvis valget stod mellom røyk - sykkel. Å slutte med røykingen og bruke sedlene på sykkel & tilhørende saker og ting virker som en særdeles god plan når man regner litt på hva man betaler for å kvalifisere seg for en fremtid slepende på en oksygenflaske. Noen gode røykeslutt hypnotisører her?
Har du lest boka "Endelig - Ikke røyker" av Allen Carr?
Jeg har lest den, og har ikke begynt å røyke ennå.
Kjøpte den opprinnelig til sambizen, og hun sluttet ihvertfall, og har ikke tatt seg et trekk siden, (6 år) AFAIK.
Re: Koster å være kar.
Lagt inn: 12 sep 2010, 11:03
av evike
Snikkeren skrev:Joda, jeg ser den. Men det går kanskje mer på konsentrasjonsnivået når man kjører. Med en mer komfortabel hjelm kan man konsentrere seg om kjøringen, istedenfor å irritere seg over hjelmen. Dette blir jo mer individuelt. En person kan irritere seg over noe en annen person ikke bryr seg om.
På tur alene er det vindstøy (eller musikk - hvis jeg husker å ta med MP3-spiller og ledning). På lange turer er KM som regel med og da har jeg noen å skravle med/høre på (hvis jeg gidder).

Intercom kan jo slås av også...
Re: Koster å være kar.
Lagt inn: 12 sep 2010, 11:34
av Godtvoksen
Globe skrev:Ånei...her tenker jeg nok mest på hva røykeslutt vil kunne tilføre MC-interessen....helt klart!!
Se på Godtvoksen....har har finansiert sin MC med røykeslutt...eller rettere sagt...han har forskuttert røykeslutten...Så lenge han holder ut som "ikke-røyker" i
129 år til, så er
Silkesvarten (Honda VTX 1800) finansiert ferdig

Silkesvarten er ferdig finansiert etter 5 år..

og det med mine utgifter til røyk. Klarer jeg og holde meg borte fra røyken så lenge så kan jeg praktisk talt si jeg har fått meg min drømmesykkel Honda VTX 1800
helt gratis...