Side 3 av 3

Re: Deler til Seca 750

Lagt inn: 18 okt 2010, 11:24
av Erman
I hælv.... Håper ikke ungen på bildet følger med, jeg har ikke tid og energi til en sånn en :lol

Men Seca'n var interresant...

Re: Deler til Seca 750

Lagt inn: 12 jan 2011, 23:08
av niko31
kijons skrev:Hei hei

Har anskaffet meg en Yamaha xj 750 seca, der jeg trenger noen deler, men det ser jo ut som om de er umulig å finne?

Til dere alle....vet dere hvor jeg kan finne et komplett speedometer eller en bremseskive foran i første omgang?

På forhånd takk for hjelpen.



ps......Til dere som har en slik sykkel......ser at det sitter en liten hvit "beholder" under styret på sykkelen (høyre side) som er tom, hva kan det være for no`?

mvh

Jon
hei jon!
den beholderen du refferer til er for bremeveske... veldig viktig å få fylt den... mulig du må lufte bremsene for å få ut mulig luft i systemet... luft komprimeres, men ikke veske... dette kan gjøre at du ikke får bremset i det hele tatt...

når det gjelder deler, så er e-bay et godt alternativ...
har brukt mye tid på google for å finne deler, men det begynner å bli dårlig... gammel sykkeøl vet du... he he..
skaffet meg en -84 mod med lav km... men den hadde stått ute i masse år desverre...
men det er klart potensiale i den...
min første sykker foressten...

Re: Deler til Seca 750

Lagt inn: 12 jan 2011, 23:13
av niko31
hei folkens...
link til instrumenter... http://www.netbike.no/shopdisplayproduc ... strumenter" onclick="window.open(this.href);return false;

vurderer cafè-racer stil på min seca... å da blir det gamle "dash"-bordet for mye...

Re: Deler til Seca 750

Lagt inn: 12 jan 2011, 23:48
av mekkern
Hei på deg.
artig med flere med ikke bare splitter nye sykler..... :vs

Re: Deler til Seca 750

Lagt inn: 13 jan 2011, 00:08
av MaxTron
Dere som leter etter deler til gammelt japansk, har dete sjekket med han her?? http://www.krangnesmotor.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Best å sende mail, har inntrykk av at telefonen er ofte opptatt ;e

Re: Deler til Seca 750

Lagt inn: 13 jan 2011, 02:50
av 650spleisn
Halloen

Moro at noen holder liv i de gamle xj`ene.
Selv har jeg "lillebror" i familien dvs xj650.
Modellen heter også Seca 650 i noen varianter i andre land.
xj-motorene er ganske solide saker, men noen svakheter er det selvsagt.
De som er utstyrt med Hitachi-gassere blir etterhvert vansklige å synkronisere pga slitasje mellom spjeld og forgasserhus. Opplagringene til spjeldene blir også slitt slik at spjeldene danser litt rundt på tomgang.
Etter 2 år og uendelig mange forsøk på å synkronisere så valgte jeg å sette på ei rekke med Mikuni-gassere fra en GS650. Med litt modifiseringer så lot det seg gjøre, men avstanden mellom gasserene var litt ulik i forhold til de orginale slik at innsugsgummiene ble stående i strekk.
Etter omdysing og synkronisering så gikk motoren klokkerent.

Senere har jeg satt på en Mikuni forgasserrekke som jeg tror kommer fra en xj600. Der er avstanden mere lik de orginale Hitachi-gasserene slik at gummiene får mindre påkjenning.
Det er snart 2 år siden dette ble gjort så jeg husker ikke detaljer som dysestørrelser etc.
xj-motorer med YICS topper er kjent for å "jage" på tomgangsturtall. Det kommer som oftest av ujusterte-og/eller slitasje i gasserene.
Det fenomenet er omtrent helt borte etter at jeg satte på Mikuni-gassere.
xj650 og 750 har samme gassere, men forskjellig bestykning i orginalutførelse (så vidt jeg vet).

Min mc er ellers utrustet med Motad 4-1, uekte KN-filtere og tilnærmet Dynojet steg 3 når det gjelder dyser.
Ville helst ha det så orginalt som mulig, men som dere også har erfart så er det begrenset tilgang til orginale deler i markedet.

For meg så er sykkelen både hobby og nostalgi. Det er som å sette seg på en tidsmaskin.
Jeg er tilbake til det herlige 80-tallet så fort en legger inn 1.giret :D

Re: Deler til Seca 750

Lagt inn: 13 jan 2011, 09:13
av Erman
Interessant det du skriver om slitasje på spjeldene. Tørrsynkronisering av både Mikuni- og Hitachiforgassere utføres ved at man "ser" gjennom forgasseren mot en lykilde og justerer skruene slik at det slipper tilnærmet ingen lys gjennom.
Alternativt finnes det en kjernekar ved navn Len i USA som gjerne selger deg nye, uslitte spjeld, til både Mikuni og Hitachi...

Re: Deler til Seca 750

Lagt inn: 02 feb 2011, 18:05
av niko31
Hei igjen!

Fant mere "godis" til seca'n på e-bay...
link til helhydr. forbrems... isteden for wire og sylinder...
http://viewitem.eim.ebay.no/FRONT-BRAKE ... 35751/item" onclick="window.open(this.href);return false;
min væskebeholder begynner å bli "sliten", å regner med flere som har samme problemet...

Re: Deler til Seca 750

Lagt inn: 02 feb 2011, 23:24
av MaxTron
niko31 skrev:Hei igjen!

Fant mere "godis" til seca'n på e-bay...
link til helhydr. forbrems... isteden for wire og sylinder...
http://viewitem.eim.ebay.no/FRONT-BRAKE ... 35751/item" onclick="window.open(this.href);return false;
min væskebeholder begynner å bli "sliten", å regner med flere som har samme problemet...
den så jo strøken ut den!!

Er litt forundra over dette bremsesystemet som er orginalt, tror aldri æ har sett det. Høres ur som en sær, og ganske dum(?) konstruksjon. Kunne du ha vært så grei å legge ut noen bilder??

Re: Deler til Seca 750

Lagt inn: 03 feb 2011, 10:01
av Erman
MaxTron skrev:
niko31 skrev:Hei igjen!

Fant mere "godis" til seca'n på e-bay...
link til helhydr. forbrems... isteden for wire og sylinder...
http://viewitem.eim.ebay.no/FRONT-BRAKE ... 35751/item" onclick="window.open(this.href);return false;
min væskebeholder begynner å bli "sliten", å regner med flere som har samme problemet...
den så jo strøken ut den!!

Er litt forundra over dette bremsesystemet som er orginalt, tror aldri æ har sett det. Høres ur som en sær, og ganske dum(?) konstruksjon. Kunne du ha vært så grei å legge ut noen bilder??
Kort sagt er bremsesystemet en mix av vaier og hydraulikk, der man har en vaier fra hendel til hovedsylinder som utfører pumpejobben. Derfra går det én linje i tynn metallrør lenger ned gaffelen til en fordeler, som igjen deler trykket i to linjer til hver kalipper.

For å svare på Niko31 sin kommentar om at væskebeholderne blir slitne, stemmer dette også på min sykkel.
Si hva du synes om tilpasning, montering, bruk når du har fått det levert og montert! :thumleft