
Cruiser som første sykkel?
Re: Cruiser som første sykkel?
Men uansett ka du velger så blir er det feil så lenge det ikkje er en Triumph Sprint ST 955i 99 tornadorød 

Re: Cruiser som første sykkel?
Blir det cruser på meg igjen så trur eg at eg går for en Suzuki M1800r2 125hk,160nm og 240 bakdekk 



Re: Cruiser som første sykkel?
Hei, min erfaring er det motsatte. Har hatt klassisk nakensykkel, har i de siste årenene kjørt cruiser. Vide bars og utstrakt sittestilling gjør den mer "ustabil" (les: i hermetegn) enn en overligger/klassisk nakensykkel der man sitter oppreist og har kropp og bein mer i vertikal linje.NickNei skrev:En cruiser har større gaffelvinkel, og lavere tyngdepunkt, noe som vel vil gjøre den mer stabil ved lav hastighet..? Det er ihvertfall min erfaring,
Re: Cruiser som første sykkel?
Motoren ser prikk lik den som sitter på min VTX 1800. I fjor var jeg på et lite MC-treff hvor det var en som sa at det er den samme motoren. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte det?ZZR-Tom skrev:Blir det cruser på meg igjen så trur eg at eg går for en Suzuki M1800r2 125hk,160nm og 240 bakdekk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Cruiser som første sykkel?
Jeg synes cruiser kan være en veldig god første sykkel. Ser ingen problem med det, tvert om. Man får ofte lavere tyngdepunkt, fotsålene i bakken, og det innbyr ikke til for store hastigheter i svinger og annet. Har selv kjørt cruisere i 5-6 år nå ..Bjorn skrev:Hei godt folk.
Jeg er en fyr på 42, som holder på å ta lappen. Ja, jeg vet det er sent, men nå skjer det i hvertfallGleder meg som en guttunge, og klarer ikke å holde meg unna finn.no eller testsider.. Har minimalt med sykkelerfaring fra før, men det jeg har lyst på er en cruiser i 6-800cc klassen. Synes det er vanskelig å bli klok på om det er lurt med denne type sykler som innsteg til det som forhåpentligvis skal bli mange gode år på veien. Noen steder blir det skrevet varmt om hvor lettkjørte disse syklene er, andre steder frarådes det å begynne med cruiser/custom. Kvalifiserte meninger mottaes med takk. De som jeg vurderer for tida er Suzuki Intruder 800, Yamaha dragstar 650, Honda Shadow 750.
Kjør trygt alle
Edit: Jeg er 1,89 høy og som oftest 92 kg, dersom det skulle ha noe å si...
Finn den sykkelen DU liker, den som tenner DEG.
De syklene du nevner er all 3 gode, driftsikre fine sykler. De har litt forskjellig stil. Intruderen er litt mer slank og oppreist, men de andre litt "lengre & fetere". Så her blir det mest hvilken smak du har..
Den oppreiste Intruderen kan føles noe trang om man kjører 2 på,( men det skal du kanskje ikke? ), særlig med din lengde, men på den annen side er det trolig den kjappeste og sprekeste av dem. Mange mener Intruder 800 er kjappere enn begge 1100 cc utgavene til både Shadow og Dragstar.
Til tross for dette valgte jeg en gang Dragstar (1100) pga bedre plass for fører og passasjer

Mitt råtips er:
Hvis du IKKE skal kjøre mye langtur 2 på, så vil Intruderen være en sykkel du kan ”vokse” med og du kan
ha den en stund. Shadow’w og Dragstrar’n vil du nyte en sommer eller 2, så vil du bytte dem om ”sykkelbasillen” fremdeles er i deg.
"Do the right thing"
Re: Cruiser som første sykkel?
Her er motoren til M1800Godtvoksen skrev:Motoren ser prikk lik den som sitter på min VTX 1800. I fjor var jeg på et lite MC-treff hvor det var en som sa at det er den samme motoren. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte det?ZZR-Tom skrev:Blir det cruser på meg igjen så trur eg at eg går for en Suzuki M1800r2 125hk,160nm og 240 bakdekk

Kawa Mean Streak og Suzuki Maruder 1600 var en samarbeids sykkel mellom dei to og det var kun mindre forskjeller som baksjerm etc som var forskjellen, så ja sikkert ikkje umulig at det er et lite samarbeid der.


-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Bosted: Skien
Re: Cruiser som første sykkel?
Tror jeg kan avkrefte det.Godtvoksen skrev:Motoren ser prikk lik den som sitter på min VTX 1800. I fjor var jeg på et lite MC-treff hvor det var en som sa at det er den samme motoren. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte det?
Etter å ha pløyd gjennom en del sider som bl.a. denne: http://www.motorcyclespecs.co.za/" onclick="window.open(this.href);return false; fant jeg ut at det var noen små, men dog vesentlige forskjeller.
Hondaen har en 52° V-twin, 3 ventiler pr. sylinder, 1795 ccm, 101 x 112 mm(borring x slaglengde)
Suzukien har en 54° V-Twin, 4 ventiler pr. sylinder, 1786 ccm, 112 X 90,5mm(borring x slaglengde)
- Dortmunder
- Innlegg: 336
- Registrert: 11 apr 2006, 09:15
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
- Bosted: Kristiansand
Re: Cruiser som første sykkel?
Hei Bjørn,
jeg var i nesten samme situasjon, jeg var vel rund 35 da jeg tok lappen og hadde null erfaring fra før. Hørte litt rund hva som var det "beste" men fikk så mange svar som jeg spurte folk - du ser det jo selv. Jeg synes også at cruiser er styilige, derfor tok jeg ei runde for å se på disse.
Valget mitt falt på Yamaha Dragstar 650A, og det pga sittestillingen. Jeg er 183 og ca 90 kg (i jula litt mer) ....
For å gjøre det kort: jeg angret ikke i det hele tatt ! Du har god oversikt, god stabilitet når man først kjører (ikke lar deg skremme av de som påstår det er vinglete, pga den lave sittestillingen handler man dette veldig bra !). Du har ikke det draget som på en racersykkel, men det er kanskje like greit når man begynner :-)
Prøv en Dragstar, kanskje den passer for deg ...
Dortmunder
jeg var i nesten samme situasjon, jeg var vel rund 35 da jeg tok lappen og hadde null erfaring fra før. Hørte litt rund hva som var det "beste" men fikk så mange svar som jeg spurte folk - du ser det jo selv. Jeg synes også at cruiser er styilige, derfor tok jeg ei runde for å se på disse.
Valget mitt falt på Yamaha Dragstar 650A, og det pga sittestillingen. Jeg er 183 og ca 90 kg (i jula litt mer) ....
For å gjøre det kort: jeg angret ikke i det hele tatt ! Du har god oversikt, god stabilitet når man først kjører (ikke lar deg skremme av de som påstår det er vinglete, pga den lave sittestillingen handler man dette veldig bra !). Du har ikke det draget som på en racersykkel, men det er kanskje like greit når man begynner :-)
Prøv en Dragstar, kanskje den passer for deg ...
Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!
Re: Cruiser som første sykkel?
Har du noen idé om hvordan en merker forskjellen på dette? Jeg regner med lyden med 4 ventiler gjør at den går stillere?Banditmannen skrev: Etter å ha pløyd gjennom en del sider som bl.a. denne: http://www.motorcyclespecs.co.za/" onclick="window.open(this.href);return false; fant jeg ut at det var noen små, men dog vesentlige forskjeller.
Hondaen har en 52° V-twin, 3 ventiler pr. sylinder, 1795 ccm, 101 x 112 mm(borring x slaglengde)
Suzukien har en 54° V-Twin, 4 ventiler pr. sylinder, 1786 ccm, 112 X 90,5mm(borring x slaglengde)
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Cruiser som første sykkel?
Ideen med flere ventiler (enn 1 innsug/1 exos) pr sylinder er bedre "pusting", dvs mer effektiv inn-ut med gassene. Målet er at det ikke skal være exos igjen i sylindern, bare ren luft/bensin blanding, når kompresjonstakten starter. Resultatet er noe bedre virkningsgrad, dvs høyere effekt utav samme mengde brensel.Godtvoksen skrev:Har du noen idé om hvordan en merker forskjellen på dette? Jeg regner med lyden med 4 ventiler gjør at den går stillere?Banditmannen skrev: Etter å ha pløyd gjennom en del sider som bl.a. denne: http://www.motorcyclespecs.co.za/" onclick="window.open(this.href);return false; fant jeg ut at det var noen små, men dog vesentlige forskjeller.
Hondaen har en 52° V-twin, 3 ventiler pr. sylinder, 1795 ccm, 101 x 112 mm(borring x slaglengde)
Suzukien har en 54° V-Twin, 4 ventiler pr. sylinder, 1786 ccm, 112 X 90,5mm(borring x slaglengde)
Lyden blir nok omtrent den samme.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Cruiser som første sykkel?

Før hadde Yamaha modeller med 5 ventiler pr. sylinder.
Nå fortiden er det noen motorsykler som har 4 ventiler ,men 2 av dem virker bare over et gitt turtall.
(for eksempel vfr800)
If it ain't broke, I'll break it.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39731
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Cruiser som første sykkel?
Og Honda hadde vel denne helt spesielle modellen for en god del år siden hvor motoren hadde ovale stempler omkranset av hele 8! ventilerejs skrev:![]()
Før hadde Yamaha modeller med 5 ventiler pr. sylinder.
Nå fortiden er det noen motorsykler som har 4 ventiler ,men 2 av dem virker bare over et gitt turtall.
(for eksempel vfr800)

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Cruiser som første sykkel?
Prøver meg med et innlegg til.
Trådstarter har blinket seg ut Cruiser som førstesykkel,til småturer rundt om Stavanger området. Smak og behag skal folk få ha for seg selv.
Selv startet jeg med en GPZ600,kunne vel kalles racingpreget i de dager.Kjørte den både langt og lenge,uten å ta skade av det,men så var jeg ung og sprek dengang
Hadde så en LTD550 noen år senere,en sykkel med mere "soft-chopper"-stil og litt høy armstilling. Denne fant jeg meg aldri tilrette på. 1 times kjøring var nok.
De siste 4-5 årene har jeg kjørt ZX11 av gammel årgang,sportstourer går den vel som.Denne har samme kjørestilling som den første GPZ600 jeg hadde,dog romsligere.Jeg er 175cm. Denne klarer jeg lange etapper med igjen,også små kveldsturer.
I vinter kjøpte jeg meg offroader,til vinterbruk og rampekjøring. Hittil har det selvfølgelig blitt med kjøring i nærområdet,men allerede nå vil jeg påstå at en ny verden har åpnet seg.Denne kjører jeg over stokk og stein med,snarveier,grusveier,grøfter,you name it.Sniking i kø har fått en ny dimensjon
Humpete og hullete veier som jeg tidligere har unngått med plastikksyklene mine,blir oppsøkt nå. Og det går fint å kjøre på asfalt også :-)
Skulle jeg hatt bare en moppe her i Vestlandsklima,så ville jeg også vurdert offroad.Sesongen kan strekkes laaangt
Trådstarter har blinket seg ut Cruiser som førstesykkel,til småturer rundt om Stavanger området. Smak og behag skal folk få ha for seg selv.
Selv startet jeg med en GPZ600,kunne vel kalles racingpreget i de dager.Kjørte den både langt og lenge,uten å ta skade av det,men så var jeg ung og sprek dengang

Hadde så en LTD550 noen år senere,en sykkel med mere "soft-chopper"-stil og litt høy armstilling. Denne fant jeg meg aldri tilrette på. 1 times kjøring var nok.
De siste 4-5 årene har jeg kjørt ZX11 av gammel årgang,sportstourer går den vel som.Denne har samme kjørestilling som den første GPZ600 jeg hadde,dog romsligere.Jeg er 175cm. Denne klarer jeg lange etapper med igjen,også små kveldsturer.
I vinter kjøpte jeg meg offroader,til vinterbruk og rampekjøring. Hittil har det selvfølgelig blitt med kjøring i nærområdet,men allerede nå vil jeg påstå at en ny verden har åpnet seg.Denne kjører jeg over stokk og stein med,snarveier,grusveier,grøfter,you name it.Sniking i kø har fått en ny dimensjon

Skulle jeg hatt bare en moppe her i Vestlandsklima,så ville jeg også vurdert offroad.Sesongen kan strekkes laaangt

ikkebike.norwegianforum.net
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Cruiser som første sykkel?
eneste abret med slike"offroadere" av type xt/xl og lignende er at salen ikke er spesielt behagelig på lengre turer. 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- kuleberg
- Innlegg: 276
- Registrert: 18 nov 2009, 18:07
- Motorsykkelen din: intruder c800
- Bosted: Vennesla
Re: Cruiser som første sykkel?
Samme som Honda's velkjente vtec. Bruker meget lite på lavt turtall, i forhold til hk man har på på høyt når det doble ventilsettet slår inn. Problemet med dette som jeg har erfard er mangel på nm, noe jeg kan være slitsomt å kjøre medejs skrev:![]()
Før hadde Yamaha modeller med 5 ventiler pr. sylinder.
Nå fortiden er det noen motorsykler som har 4 ventiler ,men 2 av dem virker bare over et gitt turtall.
(for eksempel vfr800)