HID (xenon) sett til MC ?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Crinos »

tagesk skrev: Som den godeste Crinos sier så må slike pærer "varmes opp". Inntil da gir de (nesten) ikke lys. Det er derfor Touratech anbefaler å
montere én HID og én halogen. Dermed kommer fjærnlyset på umiddelbart, og etfter noen sekunder kommer lysflommen fra den andre lampen. [TaSK]
Æres bør den som æres skall... Det var Jompa som sa dette med oppvarming av pærer. Selv i bilen min der jeg har orginale xenon lys med Philiips D2S pærer, tar det vell 1-2 sekkunder før det er fult lys...
Men der etter er det en klaff som åpner og lukker, alt etter som om jeg skal ha fjern eller nær lys på. (BMW 3-serie).

Jeg tar meg selv i å kanskje være for negativ ovenfor trådstarter. Det er over hodet ikke meningen.. MEN.. Jeg ER negativ ovenfor ettermontering av HID (Xenon) i Halogen lyktesatser.. Systemet MÅ være ordentlig, for at alle skal nyte bra av det.

Som tagesk skriver.. På dagtid er det bare irriterende på det verste, å møte for mye lys, det er først på natten/kvelden at man blir blendet.

Gleder meg til den dagen det kommer ordentlig xenon-kit for MC... Da regner jeg med å handle et! :thumleft

Men når vi er inne på området... Hvordan er det med slik lykt?
http://www.jokermachine.com/itemstreet2 ... ceholder=0" onclick="window.open(this.href);return false;
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Bringisen »

tagesk skrev:
Bringisen skrev:Jeg ser tegningen her og innser at jeg har for mange mot meg her så jeg velger å stoppe her.
Det store problemet med blending (og, merk: jeg snakker ikke om dagtid; det er ingen som blir blendet på dagid!) er
vel at man ikke ser det selv. Særlig hvis man produserer mye strølys.
Selv om jeg ikke synes det er noen god idé å montere HID i halogen-holdere så er jeg likevel veldig interessert i
å høre om erfaringene dine når de kommer og blir montert.
At det blir som natt og dag (for å si det slik) er vel åpenbart.

Og nå som du har hørt noen motforestillinger så vil du kunne komme tilbake med en vurdering sett i lys (for å si det slik) av dem.

I "gamle dager" var det slik at H4-lamper med Xenon brukte en magnet til å bevege lyslegemet frem og tilbake.
Dermed er plasseringen enda dårligere, og det produseres enda mer strølys.
Har man to lamper, og det har kanskje du, så er vel situasjonen litt bedre, i og med at du kan ha HID-pærer som gir et
lys-mønster mye mindre ulikt en "ekte" H4.

Som den godeste Crinos sier så må slike pærer "varmes opp". Inntil da gir de (nesten) ikke lys. Det er derfor Touratech anbefaler å
montere én HID og én halogen. Dermed kommer fjærnlyset på umiddelbart, og etfter noen sekunder kommer lysflommen fra den
andre lampen.

Uansett - ikke bli skuddredd. Stå for det du gjør og hold oss oppdatert.

[TaSK]
Neida , jeg er ikke skuddredd men ser jo helt klart at noen har store problemer med dette som jeg ikke har hatt.
Selv om jeg personlig synes debattene om blending er sterkt overdrevet (noe jeg fremdeles står for) så skal ikke jeg påberope meg retten til å si at ikke alle blir farlig blendet.
Ser derfor at min kommentar litt lenger oppe kan virke blærete , serlig med dette 8) til slutt.
Minner litt om en diskusjon jeg var med på angående blinklysbryterne til BMW , der noen hevdet at det var direkte trafikkfarlig i rundkjøringer. Siden jeg ikke ser problemet med dette så ble jeg kanskje litt blærete også i den diskusjonen. Vi oppfatter ting forskjellig.

Jeg kjører sjelden med passasjer og skal i allefall være nøye med justering av lykten. Så får jeg se hvor mange som blinker til meg :-)
Når det gjelder oppvarming sier flere som har montert disse nyeste settene at oppvarmingen tar omtrent den tiden det tar å ta på hjelm og hasker etter sykkelen er startet. På GSen er det jo en lykt for fjernlys og en for nærlys. Settet med HID som jeg har kjøpt har 2 stk. Pærer og 2 stk. Ballaster.
Disse pærene er også helt anderledes enn de orginale Xenonpærene på bilen min,så jeg regner ikke med at man kan sette orginale Xenonpærer i H7 holdere.
Settet jeg har bestilt er også 35w pærer ikke 55w som mange monterer.

Jeg skal holde dere oppdatert men det blir nok ikke før til våren igjen.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av tagesk »

Bringisen skrev: Minner litt om en diskusjon jeg var med på angående blinklysbryterne til BMW , der noen hevdet at det var direkte trafikkfarlig i rundkjøringer. Siden jeg ikke ser problemet med dette så ble jeg kanskje litt blærete også i den diskusjonen.
Blinklysbryterne til BMW (én på hver side) er de beste i verden.
Sånn er det med den saken. 8)
Bringisen skrev: Når det gjelder oppvarming sier flere som har montert disse nyeste settene at oppvarmingen tar omtrent den tiden det tar å ta på hjelm og hasker etter sykkelen er startet.
hmmm. Det som teller her, det er fjernlyset.
Om du har HID i fjernlyset, da er to sekunder oppvarming 50 meter i stupmørket (i 80 km/t).
På nærlys spiller det ingen rolle (nettopp fordi du skal ta på hjelem).

Bringisen skrev: På GSen er det jo en lykt for fjernlys og en for nærlys.
Det betyr kanskje at du har H1 og ikke H4 (akkurat som på min gamle GS).
Da har du kanskje også en slik "skjerm" inne i reflektoren (som jeg har).
Hos meg er det slik at metall-skjermen står for skjermingen av pæren, ikke formen på reflektoren.
Dermed har jeg nesten ikke strøyls i det hele tatt, selv om jeg setter inn en litt anderledes pære.

Årsaken til at jeg likevel ikke har HID i nærlyset mitt er at jeg kjøer i veldig varierende hastigheter.
Om lyset er godt jusert i 50 km/t så lyser det til himmels når jeg drønner avgårde på Autostrada i 140 km/t.
Det er jo derfor det er påkrevet med kontinuerlig høydejustering.

Men jeg skal sette inn HID i fjernlyset (jeg har to HELLA FF50 som vil gi lys mens jeg venter på at HID'en skal komme til liv).

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av MaxTron »

tagesk skrev:Årsaken til at jeg likevel ikke har HID i nærlyset mitt er at jeg kjøer i veldig varierende hastigheter.
Om lyset er godt jusert i 50 km/t så lyser det til himmels når jeg drønner avgårde på Autostrada i 140 km/t.
Det er jo derfor det er påkrevet med kontinuerlig høydejustering.
[TaSK]
Ja, når man kjører gyngestol så... ;e

Men seriøst, denne effekten må være betraktelig større på sånne langflæra allroadere enn på gatesykkler?
Selv så klarer æ ikke å se at lyset er høyere i 120 enn det er i 50.
Selvfølgelig beveger det seg ganske mye opp ved aksellerasjon, og ned ved bremsing, men i stabl fart jevner dette seg ut.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av tagesk »

MaxTron skrev: Men seriøst, denne effekten må være betraktelig større på sånne langflæra allroadere enn på gatesykkler?
Selv så klarer æ ikke å se at lyset er høyere i 120 enn det er i 50.
Selvfølgelig beveger det seg ganske mye opp ved aksellerasjon, og ned ved bremsing, men i stabl fart jevner dette seg ut.
Når farten øker, da øker luftmostand og rullemotstand.
Derfor må du dra på mer og mer.
Mer og mer krefter går gjennom bakhjulet og ned i bakken.
Denne kraften er en vridningskraft (fordi den kommer fra et kjede eller en aksling).
Det å vri bakhjulet mens vinden presser i mot, det skaper en mot-kraft.
Denne kraften er langs sykkelen, og motsatt vei av kraften som vrir bakhjulet.
Det vil si: Fronten løfter uten bakfjæren nødvendigvis presses sammen.

Når du aksellererer, da har du gassen i bunnen, og alle kreftene du har går ned i bakken.
Løftet er betydelig. Ved aks er det både kreftene OG forskyvning acv tyngepunktet som påvirker sykkelen.
Det vil si: Bakfjæren trykkes sammen fordi vekten der øker.

Jo fortere du kjører (jo mer vind- og rullemotstand), jo sterkere er kraften som forsøker å løfte fronten på sykkelen.
Naturligvis: Jo lengere fjæringsvei foran, jo mer løft er det naturlig å forvente.

Alle motoriserte kjøretøy opplever denne effekten.
Det er naturligvis vekten på forhjulene som minker som en konsekvens av vridningen av bakhjulet.
Har du fjærer betyr det at fronten løfter seg.
En lang sykkel vil ha mindre løft enn en kort, og jo mindre luftmotstand jo mindre løft.

Har du 100 Nm dreiemoment på bakhjulet, da er kraften omtrendt det sammen som 10 kg løft én meter fremfor bakhjulet.

Dersom slikt er av interesse anbefaler jeg Motorcycle Dynamicsav Vittore Cossalter.
Det vi diskuterer her gjennomgås i (meget) stor detalj på side 94 og utover.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

norseXL
Innlegg: 48
Registrert: 13 aug 2011, 13:01
Motorsykkelen din: Sportster 1250

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av norseXL »

Bare som en opplysning, automatisk høydejustering var iallefall ikke påkrevet på MC når BMW kom med Xenon nærlys på K1300GT, den har ikke det. K1600 har nivåsensorer både fram og bak, men om det har kommet nye regler for MC er jeg usikker på, er vel heller pga. den adaptive lykten.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av RuneMC »

På forrige sykkelen min var det ganske dårlig lys - så der vurderte jeg Xenon når jeg så disse billige kit'ene - men det ble med vurderingen, ettersom jeg oppdaget at det egentlig ikke er lov. Fjernlys kan nok være en god ide på endel sykler som har dårlig originallys, forutsatt at man er flink å blende ned ved møtende trafikk og at det blir moderat strølys/feil vinkel fra lyktene.

Nærlys ville jeg ikke vurdert pga at det sannsynligvis blir altfor mye strølys/blending når det er uoriginalt. Greit nok å se på hvit stripe i tørt vær, men hvis det er vått blir det gjerne såpass gjenskinn at følingen med hvor veien går kan svikte for sjåføren imot. Møter man da f.eks. en urutinert mor på tur med barn i bilen, så vil jeg ikke ha det på samvittigheten...

DL650'n jeg har nå har utmerkede doble halogen lykter på og har ikke merket behov for noe hvassere. Uansett er dyr som hopper ut i veien kanskje den største risikoen, og med skarpere lys på veien kan du være sikker på at skogkanten blir tilsvarende mørkere fordi øyet stiller seg inn etter det sterkeste lyset. Fjernlys igjen det beste når det ikke er møtende trafikk for da ser man litt av skogkanten pluss gjenskinnet i dyreøynene - stort sett det eneste man får av forvarsel pga god kamuflasje, uansett om det er Halogen eller Xenon.

Mest aktuelt for oss på MC hadde det jo egentlig vært med natt-visir som kunne vise infrarøde bilder på innsiden slik at både folk og fe langs veien kunne oppdages - oppfinnere hermed utfordret! :D
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Bringisen »

norseXL skrev:Bare som en opplysning, automatisk høydejustering var iallefall ikke påkrevet på MC når BMW kom med Xenon nærlys på K1300GT, den har ikke det. K1600 har nivåsensorer både fram og bak, men om det har kommet nye regler for MC er jeg usikker på, er vel heller pga. den adaptive lykten.
Jeg tror du har rett. Mange tror at K1600 er den første BMW med orginal Xenon men som du sier hadde K1300GT dette som orginalt ekstrautstyr.
Når det gjelder regelverket har jeg de siste dagene surfet på nett for å finne svar angående Motorsykkel og Xenon uten å finne svar.
Det jeg finner er lys og lysbruk på bil , der det står mye om to stk like lykter m.m . Når det gjelder Xenon er det beskrevet at man kan ettermontere HID lys når det finnes automatisk høydejustering og lyktespylere.
Jeg har ennå tilgode å se en motorsykkel med høydejustering og lyktespyler.
På et bilforum jeg var innom å leste på fortalte flere brukere om stor forskjell på håndheving av regelverket når det gjelder bil og ettermontering av Xenon.
En fortalte at bilen gikk gjennom EU godkjenning uten høydejustering og lyktespyler.
En fikk en 1er feil mens en annen fikk en 2er feil.
Den beste var en som fikk skryt på EU godkjenningverkstedet for ettermontering av Xenon på grunn av den bilmodellen hadde svert dårlige orginale lykter :scratch
En bilklubb hadde hatt politiet på foredrag og når spørsmål om ettermontering av Xenon kom opp svarte politiet at det kun var krav om automatisk høydejustering.
Uansett har jeg ennå ikke funnet et regelskriv om MCer.

Nå har jeg selv valgt å montere kun i fjernlyset inntil videre og bestiller et sett med Touratech ekstralykter som har 55w halogen. Om dette ikke er nok , monterer jeg nok det andre settet i nærlyset også.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av tagesk »

Bilde
Bringisen skrev: Nå har jeg selv valgt å montere kun i fjernlyset inntil videre .....
Hva med oppvarmingstiden; noe å lære oss?
Jeg har lyst å montere HID i det orginale fjernlyset.
Jeg spør fordi jeg har 2 ekstralys (Hella FF-100, tror jeg det var, Hella hvertfall) så jeg har Halogen mens jeg venter.
Men hvor lenge må jeg vente (i virkeligheten) på at lysflommen kommer?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Bringisen »

tagesk skrev:Bilde
Bringisen skrev: Nå har jeg selv valgt å montere kun i fjernlyset inntil videre .....
Hva med oppvarmingstiden; noe å lære oss?
Jeg har lyst å montere HID i det orginale fjernlyset.
Jeg spør fordi jeg har 2 ekstralys (Hella FF-100, tror jeg det var, Hella hvertfall) så jeg har Halogen mens jeg venter.
Men hvor lenge må jeg vente (i virkeligheten) på at lysflommen kommer?

[TaSK]
Flotte skapninger fra Toscana der :D

Jeg ordla meg sikkert litt feil og forhastet ,men jeg har ikke montert noen av lysene ennå , desverre blir det nok et vinterprosjekt.
Det er ikke som i Toscana her nei.
Men når lysene er montert skal jeg gi en ordentlig tilbakemelding både når det gjelder montering , tenntid og blendingsfare. :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Crinos »

Bringisen skrev:Men når lysene er montert skal jeg gi en ordentlig tilbakemelding både når det gjelder montering , tenntid og blendingsfare. :thumleft
Det tror jeg kan løse opp litt her på forumet også. I form av "anti ettermonterings gjengen" som jeg er delaktig medlem av. Men, så lenge det bevises mot min mening, er jeg ikke redd for å snu :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Sted: Tromsdalen

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Svein »

Jeg monterte Xenon på min gamle XJ i sommer.Valgte 4300 kelvin for og få et hvitere lys.Høyere tall gir blåere lys.Kanskje minst sjanse for å bli stoppet med en mere normal farge på lyset?

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Bringisen »

Jeg driver ennå å leter etter en som kan gi meg en paragraf som forteller om Xenon på MC. En kamerat leter også og har vært i kontakt med biltilsynet.
Biltilsynet kunne ikke vise til en lovbestemt paragraf men henviste til bilparagrafen der det kreves automatisk nivå justering og lyktespylere. Da min kamerat spurte om hvorfor en bil måtte ha dette for at det skulle bli godkjent fikk han dette svaret:

Xenon lys utvikler så og si ingen varme og om vinteren vil det da lettere bli dannet dug og is på lyktene og derfor også lettere bli skitne lykter som minsker effekten av godt lys. Derfor må man ha lyktespyler.
(Da lurer vi på hvor mange av oss som bruker MC om vinteren)
Høydejustering er viktig på grunn av man ofte veksler mellom 1 , 2 , 3 , 4 og 5 personer + bagasjerommet fullt i bilen og nivåforskjellene blir ofte svært store.
(Da lurer vi på hvor ofte så store nivåforskjeller vil forekomme på en MC)
Biltilsynet var enige angående at man ikke kunne direkte sammenligne bil og MC men mente at regelen ville gjelde for MC også :scratch

Altså er jeg like klok eller ikke klok , har ennå ingen lovbestemmelse og vise til..........og da kommer spørsmålet.......vil en politibetjent kunne vise til en lovbestemmelse for MC ved en kontroll ?
Og kan man nekte eventuell bot om politibetjenten ikke kan vise til en bestemmelse ?
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

mekkern
Innlegg: 7627
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av mekkern »

Er vel ingen tvil om at lyset forandres av både hastighet og passasjer på mc?
Derav høydejustering....

En ting det IKKE er tvil om er at lykta skal ha riktig kode for gassutladningspærer...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Bringisen »

mekkern skrev:Er vel ingen tvil om at lyset forandres av både hastighet og passasjer på mc?
Derav høydejustering....

En ting det IKKE er tvil om er at lykta skal ha riktig kode for gassutladningspærer...
Tvilen er vel om man med passasjer og muligheten vi har med justering av dempere på MC vil gi store utslag på linje med en bil med 1 person kontra 5 + bagasjerom fullt og ingen demperjusteringer.
Dessuten er ikke den automatiske justeringen av Xenonlysene på min 2010 Ford Kuga rask nok til å justeres i takt med humpene i veien. Ikke mine tre forrige biler med orginale Xenon heller.

Uansett savner jeg pararafen som omhandler MC , vi kan ikke bruke samme paragrafen som på bil for lyktespyler på MC vil jeg gjerne se. Ikke har BMW K1300GT eller K1600GL/T heller lyktespyler.
Og hva om man får den riktige lyktekoden , tenker at det er utrolig rart at ingen av dem som produserer disse settene ikke lager en lykteinnsats som har merket DC istedt for HC eller hva nå merkingen skal være. Kan ikke være spessielt kostbart.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar